Мета уроку: поглибити знання учнів про творчість Андрія Малишка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати вміння розмірковувати над художнім змістом поезії; виховувати любов до художнього слова.
Вовчищовицький НВК
Творчість Андрія Малишка. Рима.
А. Малишко «Вихопивсь дощик поміж
заграв…»
Конспект уроку
з літературного читання
вчителя початкових класів
Бутрак Оксана Іванівна
2016
Тема. Творчість А. Малишка. Рима. А. Малишко «Вихопивсь дощик поміж заграв…»
Загальнопізнавальні цілі:
- поглибити знання учнів про творчість Андрія Малишка;
- вдосконалювати навички свідомого виразного читання;
- розвивати вміння розмірковувати над художнім змістом поезії;
- виховувати любов до художнього слова.
Конкретизовані навчальні цілі:
Початковий рівень:
- називає прізвища, імена українських поетів та назви їх творів, з якими ознайомились на попередніх уроках;
- знає і визначає жанр твору;
- має уявлення про авторську позицію щодо зображуваних явищ природи.
Середній рівень:
- відповідає на запитання за змістом прочитаного;
- пояснює значення незрозумілих слів;
- пояснює, які почуття висловлює поет у творі.
Достатній рівень:
- демонструє вміння виразного читання;
- знаходить у вірші описи, епітети, метафори, пояснює їх роль;
- знаходить рими у змісті вірша та самостійно добирає їх до наведених слів.
Високий рівень:
- аналізує вплив зображуваних подій на навколишнє середовище;
- складає власний вірш про дощ;
- висловлює оцінні судження щодо опису явищ природи у художньому творі та своєї роботи на уроці.
Навчально-методичне забезпечення уроку: портрет А. Малишка, запис пісень на слова А. Малишка, ілюстрації, дитячі малюнки.
План уроку
1.Гра-вікторина «Упізнай твір та пригадай автора» з метою оголошення теми уроку.
2. Розповідь учителя про Андрія Малишка. Слухання запису пісні на слова поета.
3. Читання вірша вчителем.
4. Словникова робота.
5. Читання вірша учнями (мовчки).
6. Перевірка сприймання прочитаного. Визначення жанру твору.
7. Гра «Знайди і прочитай». Вибіркове читання.
8. Читання вірша вголос.
9. Робота за ілюстрацією.
10. Добір рими до наведених слів.
11. Складання власного вірша на основі дібраних рим.
12. Створення образу головного ліричного героя. Складання асоціативної павутинки.
13. Вправа «Сенкан».
14. Зачитування складених раніше казок про значення дощу для живої природи.
15. Висловлювання оцінних суджень щодо опису явищ природи у художньому творі та своєї роботи на уроці.
16. Повідомлення домашнього завдання.
Зміст і завдання уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Гра-вікторина «Упізнай твір та пригадай автора»
Спить в ставку вода, по стінах, по помості -
І в вікно розкрите так тихо, так привітно
Місяць загляда. йде вечір до нас в гості.
(В. Сосюра «Спокоєм…» (М. Підгірянка «Вечір»)
і плавцям у морі і, на вуста поклавши палець, ліг.
ми дорогу вкажемо (П. Тичина «Пастелі»)
в синьому просторі.
(Н. Забіла «Зірочки»)
- Прочитайте ці твори і назвіть авторів цих рядків.
- До якого жанру літератури вони належать?
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Звучить пісня «Стежина»( муз П. Майбороди, сл. А. Малишка)
- Автором слів цієї прекрасної ліричної пісні є український поет Андрій Самійлович Малишко. З його творчістю ми сьогодні ознайомимося.
ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
1.Розповідь учителя про життєвий і творчий шлях А. Малишка.
2. Опрацювання статті про А. Малишка в підручнику ( с. 112).
- Що нового дізналися про поета?
- Скільки його віршів стали піснями?
3. Читання вчителем вірша А. Малишка «Вихопивсь дощик поміж заграв…».
- Чи сподобався вам цей вірш? Що найбільше запам`яталося?
4. Словникова робота.
а) Читання стовпчиків слів.
Пуща обрій
закресав поміж
заграва запрозорились
вихопивсь посміхнулися
б) Тлумачення значень незрозумілих слів.
- Знайдіть у підручнику тлумачення слів :
заграва закресати пуща
5. Самостійне напівголосне читання вірша учнями
- До якого жанру належить вірш?
(Пейзажна лірика. Автор передає буяння природи після дощу.)
6. Виразне читання вірша учнями.
7. Гра «Знайди і прочитай» (Вибіркове читання).
- Якими кольорами насичена описана у вірші картина природи?
- Чому поет обрав саме цей колір?
- Знайдіть у тексті епітети.
- Знайдіть опис дощика, його дії.
- Що підкреслив автор словом вихопивсь?
- Якими людськими властивостями поет наділив дощ, пущі, дуби?
- Як називається цей художній засіб?
- Як дощ вплинув на природу? Прочитайте ці рядки.
- Який настрій викликав у поета дощ? Доведіть свою думку словами з поезії.
- Прочитайте перші чотири рядки вірша. Зачитайте пари слів, які римуються.
- Знайдіть рими в наступних рядках вірша. Чим особливе римування в цьому творі?
8. Читання вірша в парах.
9. Робота за ілюстрацією.
- Що ви бачите на передньому плані?
- Що побачили на травичці? На що подібна річка? Якою вона була до дощу? Що зображено на задньому плані? Якою стала природа після дощу?
10. Добір рими до наведених слів.
Знову (діброву) горбок (дубок) стрічка (річка)
травинки (намистинки)
11 . Колективне складання вірша на основі дібраних рим.
Лине, лине дощик знову
На луги і на діброву.
Завітав на цей горбок –
Стрепенувся враз дубок.
Зашуміла тиха річка,
Засиніла, наче стрічка.
Зелені стрілочки - травинки
Стрясають перли-намистинки.
12. Створення образу головного ліричного героя. Складання асоціативної павутинки.
Дощик
(добрий, смішний, теплий, дрібний, раптовий, літній, проливний, рясний,… )
13. Вправа «Сенкан».
- А зараз ми складемо ще один вірш , який складається із п`яти рядків без рими.
Темою нашого вірша є дощик. Доберемо два прикметники до нього. Тепер вкажемо на дію, пов`язану із темою (3 дієслова). А зараз передамо почуття від побаченого, ставлення до теми вірша. І останнє слово – синонім до першого слова.
Дощик
добрий, теплий
вихопивсь, закресав, полив
все радіє, цвіте й оживає
радість
13. Зачитування складених раніше казки про значення дощу для живої природи.
Сонечко і Дощик
Гуляло по небу веселе й пустотливе Сонечко. Воно було дуже добрим і не жаліло свого тепла для зеленої травички та дерев, запашних квітів, пташок і звірів, зігрівало маленьких діток і дорослих. Всі любили його, раділи йому.
І от Сонечко подумало собі: а якщо я ще дужче світитиму і не допущу жодної хмаринки на небо, то мене любитимуть ще більше, і всім це сподобається. І припекло воно дуже-дуже. І стало гаряче-гаряче.
Та не сподобалось це нікому. Стали в`янути трави та квіти від посухи. Сумно опустили свої листочки дерева. Пропала вода. Поховались у затінок діти та дорослі.
- Годі, - сказали Хмарки і заховали Сонечко. І враз загримів Грім. Вода, немов із сита, полилася на землю.
- Дощ! – закричали люди і , навіть, не ховалися у свої домівки.
- Дощ! – зраділи дерева та квіти, і весело стрепенулися листочки на них.
Після дощу все стало цвісти і зеленіти, всі стали веселі та щасливі.
І тоді зрозуміло Сонечко, що йому треба жити у дружбі з Дощиком. Бо вони разом дають життя всьому живому.
ІV. Підсумок уроку.
Висловлювання оцінних суджень щодо опису явищ природи у художньому творі та своєї роботи на уроці.
- Що хотів показати поет у вірші? Чи вдалося це йому зробити?
- Що в роботі вам вдалося найкраще?
- А що складного для вас виявилося на уроці?
V. Домашнє завдання.
- Вивчити вірш А. Малишка «Вихопивсь дощик поміж заграв…» напам`ять.