Конспект уроку у 8 класі на тему "Зорова сенсорна система. Будова ока"

Про матеріал
Тип уроку - засвоєння нових знань, проведений у формі уроку-подорожі. Протягом цілого уроку використано комп'ютерну презентацію, яка допомагає вчителю знайомити учнів з новим матеріалом. Невеликий об'єм матеріалу вивчається дітьми самостійно. Колективна робота поєднується з виконанням індивідуальних диференційованих завдань. Оптимальним є співвідношення теоретичних та практичних завдань.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку біології

 у 8 класі

 на тему:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель біології

Попович Ольга Іванівна

 

 

 

Мета:

Освітня:  ознайомити  учнів  із  особливостями   будови  зорової  сенсорної  системи;  особливу  увагу   звернути  на  будову  ока;  довести  відповідність  будови  ока  його  функціям.

Розвиваюча:  розвивати  вміння  визначати   першочергове  значення   того  чи  іншого  органу;   розвивати  увагу,  уяву,  пам'ять,  логічне  мислення.

Виховна: виховувати  бережливе  ставлення  до  власного  зору  та  зору оточуючих   людей.

Тип  уроку:  засвоєння  нових  знань

Форма  проведення  уроку:  урок-подорож

Місце  уроку  в  навчальній   темі: поточний

Методи  і  методичні  прийоми:

1. Інформаційно-рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда,  повідомлення  учнів,  робота  з  підручником;

б) наочний:  ілюстрація,  демонстрація,  мультимедійний  проектор,  екран.

Прийоми  навчання:  виклад  інформації,  пояснення,  активізація  уваги  та  мислення,  одержання  з  тексту  та  ілюстрацій  нових  знань,  робота  з  роздатковим  матеріалом.

2. Репродуктивний.

Прийоми  навчання:  подання  матеріалу  в  готовому  вигляді,  конкретизація  і  закріплення  вже  набутих  знань.

3. Проблемно-пошуковий:  постановка  проблемного  питання.

Прийоми  навчання:  постановка    взаємопов’язаних  проблемних   запитань,  активізація  уваги  та  мислення.

4. Візуальний:  складання  і  заповнення  таблиці.

5. Міжпредметні    зв’язки:  історія,  зоологія,  фізика.

Матеріали  та  обладнання:  таблиця  «Зоровий   аналізатор»,  «Будова  ока»,  модель  ока,  слайди, роздатковий  матеріал.

Основні  поняття  та  терміни:  очне   яблуко,   склера, рогівка,  зіниця,  кришталик,  скловидне  тіло,  райдужка,  колбочки,  палички,  сітківка,  судинна  оболонка, ціліарне  тіло.

 

Девіз  уроку:  «Краще  один  раз  побачити,  аніж   сто  разів  почути»

 

 

Структура  уроку

 

І.  Організаційний  етап

ІІ.  Актуалізація  та  мотивація  навчально-пізнавальної  діяльності  учнів

ІІІ. Вивчення  нового  матеріалу

І\/. Узагальнення  і  систематизація  знань

\/.  Підбиття  підсумків  уроку

\/І. Домашнє  завдання

 

 

 

ПЕРЕБІГ   УРОКУ

 

І. Організаційний  момент

  У  двох  мудреців  запитали,  що  таке  знання.

1.  Знання – це  посудина,  куди  ми  кидаємо  монети  і  накопичуємо  їх.  Так  ми  збираємо  знання  все  життя.

2.  Знання – це  вода,  її  ніколи  не  вистачає,  і  ми  не  можемо  втамувати  спрагу,  тому  що  пити  хочеться  завжди.  Так  і  знань  завжди  мало,  завжди  хочеться  більшого.

Висновок:  знань  ніколи  не  буває  багато.  Не  можна  повністю  випити  посудину  знань. Пізнаючи  нове,  хочеться  пізнати  ще  більше.  Нам  здається,  що  посудина   переповнилася,  й  з  останньою  краплею  вода  ллється  з  неї.  Не  бійтеся!  Краплі  знань  не  переповнять  ваш  мозок  через  край.  Ми  вже  дещо  знаємо  про  сенсорні  системи.  Розуміємо  їх  значення,  види, будову, але  нові  знання  нам  ніколи  не  зашкодять.

   Бажаю  всім  хорошого  настрою  й  відмінних  оцінок  за  роботу  на  уроці,  бо  «Хороший  настрій    притягує  вдачу».

   А   працювати  ми  будемо  за  формулою  успіху:  хочу      можу      роблю

 

ІІ. Актуалізація та  мотивація  навчально-пізнавальної  діяльності  учнів

Сьогодні  ми  здійснимо   подорож  на  маловідому  для  вас  планету. Ви  чули  про її  існування,  але  багато  чого  вам  невідомо.  Та,  щоб  потрапити  на  зореліт,  ви  повинні  купити  в  мене  квитки.  Ціна  квитка  -  ваші  правильні  відповіді  на  запитання  та  правильне  виконання  завдання.

1. Прийом  «Біологічне  лото»

- Як  називаються  системи,  що  дають  можливість  людині  пізнати  навколишній  світ?

- Які  вам  відомі  аналізатори?

 

- З  яких   ланок  складається  будь-який  аналізатор?

-  Що  таке  рецептори?

- З  чого  складається  провідна  частина  аналізатора?

-  Що  включає  центральна  частина  аналізатора?

- Яке  значення  мають  сенсорні  системи  для  людини?

 

 Не  всі  ще  відповідали - тому  білети  є не у кожного. Спробуйте  попрацювати  самостійно.

 

2. Самостійна  робота

Установіть  відповідність  між  аналізаторами  й  органами,  які  входять  до  їх  складу.

Назва  аналізатора

Назва  органа

1)  нюховий  аналізатор

2) слуховий  аналізатор

3) смаковий  аналізатор

4) зоровий  аналізатор

5) дотиковий  аналізатор

а) смакові  сосочки

б) сітківка

в) нюхові  хеморецептори

г) больові  рецептори

д) барабанна  перетинка

Відповідь:  1-в,  2-д,  3-а,  4-б,  5-г

 

Установіть  відповідність  між  поняттями  та  їх  характеристиками

Поняття

Характеристика

1. Рецептори

 

 

2.  Адаптація

 

 

3. Аналізатори

 

 

4. Післядія

 

 

 

5. Сенсорна  система

 

 

6. Детектори

А. Сенсорні  системи,  які  сприймають  подразнення,  передають  у  головний  мозок  та  аналізують  його.

 

Б. Особливий  вид  нейронів,  які  визначають  якісні  характеристики  подразників.

 

В. Пристосування  рівня   чутливості  до  інтенсивності  подразника.

 

Г. Система,  що  забезпечує  сприйняття   і  переробку  інформації  щодо  явищ  зовнішнього  та  внутрішнього  середовища.

 

Д. Спеціалізовані   клітини,  що  перетворюють  різні  види  енергії  на  нервові    імпульси.

 

Е. Продовження  збудження  в  нервових  центрах  після  закінчення  дії  подразника

 

Відповіді: 1-Д,  2-В,  3-А,  4-Е,  5-Г,  6-Б

 

      Отже,  ви  правильно  відповіли  на  запитання,  виконали  завдання,  тому  отримуєте  квитки  для  подорожі  на  планету.  Але  як  вона  називається?  

Інтерактивна  вправа  «Потайна  скриня»

 

      З  усіх  органів  чуттів  людини - ВОНО – найвищий   дар  і  чудовий  витвір  природи.  Поети  оспівували  його,  філософи  прославляли,  а  фізики  намагалися  наслідувати  йому,  як  неперевершеному  зразку  оптичних  приладів. М.Горький  писав:  «Нічого  не  може  бути  страшніше,  ніж   лишитися   ЙОГО.  Це – велика  образа,  вона  забирає  у  людини  дев’ять    десятих    світу».

   Про  що  йде  мова?

 

 Формулювання  теми  та  мети  уроку

 

- Що  вам  відомо  про орган  зору  -  око?

   Метод  «Асоціативний  кущ»

 

  Колись  Платон  сказав:  «Із  органів  боги  насамперед  створили  світлоносні  очі».  90%  інформації  дає  нам  «сонячний  орган» - око.  Саме  по  собі  око -  шедевр  приладобудування.  Навіть   неозброєним   оком  людина  бачить  вночі  свічку  на   відстані  30  кілометрів. Уявіть  собі  терези,  які  були  б  однаково  зручні  для  зважування  вантажних  машин  і  лікарських  порошків,  і  ви  одержите  далеко  не  повне  уявлення  про  розмах  можливостей  ока.  За  підрахунками  Сєченова,  очі  дають  нам  до  1000  відчуттів  на  хвилину. Але  такий  досконалий  інструмент,  звичайно,  має  свою  історію…

Повідомлення  учня.

 Зір – важливий  орган  не  тільки  у  житті  людини,  але  й  у  житті  тварин.  А  як  бачать  різні  тварини?

- А  ще  що  цікавого  ви  знаєте про  очі?

Повідомлення  учня.

 

 ІІІ.  Вивчення  нового  матеріалу

Станції:

 - 1) «Будова  ока» 

-  2) «Оболонки    та  вміст  ока»

- 3) «Допоміжний  апарат  ока»

- 4) «Зорові  провідні  шляхи»

- 5) «Зорова  зона  кори  мозку»

 

1.Станція 1 - «Будова  ока»

 2. Станція 2 - «Оболонки  та  вміст  ока»

а) Самостійна  робота  учнів  з  підручником –  заповнити  таблицю   (поділ  класу  на  4  групи)

 

І група 

Зовнішня  оболонка  ока

Зовнішня  оболонка  ока

 

Функції

Білкова  (склера)

Опорна,  захисна

Рогівка

Пропускання,  заломлення  світла

 

ІІ  група

Середня  оболонка  ока

Середня  оболонка  ока

 

Функції

 Власне  судинна  оболонка

 Живлення, захист  від  надмірного  світла

Ціліарне  тіло

Утримання  кришталика, акомодація

Райдужка

Пігментація,  регуляція  кількості  світла

ІІІ  група

Внутрішня  оболонка  ока

Внутрішня  оболонка  ока

 

Функції

 Сітківка

Перетворення   світлового  подразнення  на  нервовий  імпульс

 Колбочки  (7-8  млн.)

 Сприйняття  кольору

Палички  (110-125 млн.)

Сприйняття  світла

 

\/ група

Вміст  ока

Вміст  ока

Функції

Кришталик

Пропускання,  заломлення  світла

Скловидне  тіло

Пропускання,  заломлення  світла,  зберігає  форму  ока

 

б) Виступи  учнів,  доповнення  вчителя

 

3. Станція 3 - «Допоміжний  апарат  ока» 

 

брови           повіки            вії              слізні  залози 

 

- брови  захищають  від  поту; 

- повіки  зволожують  око  під  час  моргання  (змикання  та  розмикання  повік),  захищають;

- вії  захищають   від  пилу,  сторонніх  предметів;

- слізні  залози  виробляють сльози,  які  зволожують,  очищають  і  дезінфікують  око.

Навіть  «найсуворіші»  люди  за  день  проливають  певну  кількість  сліз

– 1 мл.

4. Станція 4 – «Зорові  провідні  шляхи»

- зоровий  нерв   має  понад  мільйон  нервових  волокон;

- зоровий  нерв -  периферична  частина  зорових  шляхів.

 

5.Станція  5 – «Зорова  зона  кори  мозку»

 

Завершилася  наша  подорож.  Ви  зрозуміли, що  це  була  лише  гра,  яка  допомогла  вам  ознайомитися  з  будовою  і  значенням  ока. Тож  перевіримо  знання,  здобуті  вами  на  уроці.

 

І\/.Узагальнення  і  систематизація  знань

 

1. Гра  «Поле  чудес»

 

1. світлосприймальною  оболонкою  ока  є     ( 8 букв)

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                         С      і       т       к       і       в      к       а

2. чим вкрите  око  спереду                               ( 7 букв) 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        Р      о       г        і       в      к     а

3. фоторецептори,  що  сприймають  колір     ( 8 букв)

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        К      о      л        б      о      ч      к      и

4. фоторецептори,  що  сприймають  світло    ( 7 букв)

 

 

 

 

 

 

 

                                                        П      а      л      и       ч      к     и

5. здатний  міняти  свою  кривизну                  ( 9 букв)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        К      р      и      ш      т      а      л       и      к

 

2. Вправи  «Перевір  себе»  та  «Коректор» .

 

 

1.Склера.   2. Рогівка.  3.Райдужка.  4.Кришталик.  5.Війчасте  тіло.  6.Сітківка.  7.Зоровий  нерв.

 

 

1.Слізна  залоза. 2.Вії. 3.Отвори  носослізних  каналів. 4.Сльозове  місце.  5.Носослізний  канал. 6.Носова  порожнина


 

 

1. Рогівка.  2.Ціліарне  тіло.  3.Скловидне  тіло.  4. Кришталик

 

3.  Тестування  із   взаємоперевіркою

 

1. Де  знаходиться  зорова  зона?

а) тім′яна  частка;   б) скронева  частка;

в) потилична  частка;  г) лобова  частка.

2.Чим  вкрито  око  з  передньої  сторони?

а)  білкова  оболонка;

б)  райдужна  оболонка;

в)  судинна  оболонка;

г)   рогівка.

3. Яка  частина  очного  яблука  має  такі  ознаки:  прозора,  в  стані  колоїду,  безколірна:

а) рогівка;

б) кришталик;

в) скловидне  тіло;

г) сітківка.

4. В  якій  оболонці  ока  знаходиться  рецептори    у  вигляді  колбочок  і  паличок?

а)  білкова  оболонка;

б)  райдужна  оболонка;

в)  судинна  оболонка;

г)  сітківка.

 

5. Здатність  ока  бачити  предмети,  розташовані  на  різній  відстані  від  ока  називається:

а) акомодація;

б) адаптація;

в) дальтонізм.

6. Перетворення  світлової  енергії  на  електричну  відбувається  у:

а) фоторецепторах;

б) кришталику;

в) зіниці.

7.  У  людини  зір:

а)  монокулярний;

б) бінокулярний.

 

   Правильні  відповіді:  1-в, 2-г, 3-в, 4-г, 5-а, 6-а, 7-б.                                           

 

     Багато  інформації  ви  одержали  сьогодні  завдяки  своїм  очам.  Вони  трохи  втомилися.  Дамо  їм  відпочити.  Погляньте  куди-небудь  у  далечінь,  за  вікно.  Заплющіть  очі  на  секунду.  Відкрийте,  і  знову  подивіться  вдалечінь.  Запам’ятайте   цю  вправу  і  робіть  її  після  роботи  на  комп’ютері,  після  довгого  читання  або  перегляду  телевізора.

 

Загадки.

1.  Були  собі  два  брати  й  обидва  Кіндрати,  через  дорогу  живуть  і  один   одного  не  бачать  (Очі).

2.Солоне,  а  не  сіль,  біжить,  а  не  річка,  блищить,  а  не  золото,  коли  б  угадати,  то  менш  його  знати  (Сльози).

3. Круглі  озерця, що  ніколи  не  замерзають (Очі).

 

 Бережіть  очі!

 

\/.  Підсумок  уроку

 

Рефлексія

- Чи  сподобався  вам  урок?

- Чи  досягли  ми  поставленої  мети?

- Що  нового  ви  дізналися  на  уроці?

- Що,  на  вашу  думку,  було  найскладнішим  на  уроці?

- Над  чим  ви  ще  будете  працювати  вдома?

 

\/І. Домашнє  завдання

Вивчити  § 42,  повторити  § 24, заповнити  таблицю  повністю, підготувати  повідомлення  про  порушення  зору.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гоц Віра Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
6 серпня 2019
Переглядів
9817
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку