Урок "Складнопідрядне речення, його будова. Головне і підрядне речення. Місце головного і підрядного в складнопідрядному реченні"

Про матеріал
Конспект уроку української мови з теми "Складнопідрядне речення, його будова. Головне і підрядне речення. Місце головного і підрядного у складнопідрядному реченні" (9 клас)
Перегляд файлу

Тема. Складнопідрядне речення, його будова. Головне і підрядне речення. Місце головного і підрядного у складнопідрядному реченні

Мета: дати учням наукове поняття про складнопідрядне речення, з’ясувати відмінності між сполучниками і сполучними словами, розвивати вміння знаходити складнопідрядне речення у тексті, визначати головну і підрядну частини, виховувати культуру мовлення. Сприяти вихованню естетичного сприйняття природи.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: мультимедійна дошка, електронна презентація, індивідуальні картки, підручник.

Перебіг уроку

Забезпечення емоційної готовності до уроку

Учитель. Закінчується осінь – впало листя з дерев, відлетіли у теплі краї птахи. З кожним днем стає все холодніше. Вперше калюжі на асфальті скувало міцною кригою. Сіре небо похмуро дивиться згори, сонця зовсім не видно. Природа завмерла в очікуванні першого снігу.

Асоціація.  У вас на партах лежить м’ята. Розітріть один листочок. Що ви уявляєте,  відчуваєте?

Актуалізація опорних знань учнів.

Вивчаючи нову тему, ми поринемо у різнобарв’я квітів. Бо пошана до кожної рослини споконвіку жила в Україні. Батьки вчили дітей любити кожну рослину, бо, хто любить це Боже диво, той  любить життя і народ.

 Але перед цим пригадаймо, вивчене про складне речення. (слайд № 1)

  • Яке речення називається складним?
  • Який вид складного речення ви вивчили?
  • Яке речення називається складносурядним? Наведіть приклад.
  • А які ще є види складних речень?

Оголошення теми, мети уроку.

Учитель. Сьогодні ми розпочнемо вивчати складнопідрядне речення. Запишіть у зошити дату і тему уроку «Складнопідрядне речення, його будова. Головне і підрядне речення. Місце головного і підрядного у складнопідрядному».

Формування власних цілей вивчення теми.

  • Визначте, що ви очікуєте від цього заняття. Сформулюйте власні цілі на урок: про що ви хотіли дізнатися, над чим попрацювати.

(Кілька учнів озвучують свої цілі) 

Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.

Дослідження-спостереження на основі речення. Прочитайте речення.

Незабаром ми вийшли на простору галявину, що була вкрита різнобарв’ям квітів.(слайд № 2).

  • Визначте граматичну основу.
  • Це речення просте чи складне?
  • За допомогою чого з’єднуються його частини?
  • Поставте запитання від однієї частини до іншої? 

Пояснення вчителя за схемами. Частина, від якої ми ставимо питання, називається головною, а частина, до якої ставимо, - підрядною, або залежною.

Отже, складнопідрядне речення – це речення, що складається з двох або більше частин, одна з яких – головна, інша – залежна.

Складнопідрядні речення поділяються на три групи: складнопідрядні речення з підрядними означальними частинами, складнопідрядні з обставинними частинами, складнопідрядні з підрядними з’ясувальними частинами.

Засобом зв’язку підрядного речення з головним є підрядні сполучники та сполучні слова. Підрядні сполучники не бувають членами речення. Сполучні слова – це повнозначні слова, вони на відміну від сполучників, є члени речення. У ролі сполучних слів виступають відносні займенники і прислівники: хто, що, який, чий, котрий, де, куди, звідки, як, чому, коли. Наприклад: Люблю квіти своєї землі, бо вони для мене найкращі. Хто квіти доглядає, той насолоджується життям.

Підрядна частина може стояти перед головною, в середині та після головної частини.

Робота з підручником. Закріпіть здобуті знання і прочитайте  матеріал з підручника.

Робота з текстом.  Прочитайте текст. Визначте тип і стиль мовлення. Знайти у тексті складнопідрядні речення. Свій вибір аргументувати.

 

Отже, ви зуміли відшукати складнопідрядні речення за такими ознаками: по-перще, визначали граматичні основи, по-друге, визначали сполучники і сполучні слова; по-третє, ставили питання від головного до підрядного.

Конструювання. Прочитати, визначити види складних речень. Перетворити подані речення у складнопідрядні. Визначте граматичні основи. Намалювати схеми речень.

Молодці, ви перебудували безсполучникові речення у складнопідрядні. Накреслили схеми цих речень.

Графічний диктант. За прослуханими складнопідрядними реченнями накреслити схеми.

  1. Безсмертник став тією квіткою, що дарує нам свою красу та здоров’я цілий рік.
  2. І від того, що ромашка розквітала коло хати, літо стало ще кращим.
  3. Як не буде квітів, то і серце людське стане черствим.

Завдання з таємницею. Записати речення в такій послідовності, щоб вони відповідали поданим схемам.

 «Вільне письмо». Розгляньте фото. Уявіть себе на цьому лляному полі. Напишіть твір-мініатюру «А льон цвіте синьо-синьо…»

Учитель. А чи бачили ви коли-небудь, як цвіте лляне поле? Адже колись Волинь славилася синьоокими полями. А оберегом кожної оселі були лляні вироби. Рушник у нашому побуті живе і сьогодні. Добре було б, якби в сім’ях повернулися до прадавніх традицій – сіяти льон, ткати полотно і вишивати рушники. І щоб з гордістю ми могли сказати: «А на Волині льон цвіте синьо-синьо!».

Рефлексія. Підсумок урок.

  • Чи вдалося досягти запланованих цілей?
  • Що найбільше сподобалося на уроці?
  •  У чому відчували труднощі?

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Для курсів\7 кл мов літ\7 мова\1 Семестр\Урок 02 Розділові знаки в синтаксичних конструкціях\Иллюстрации\перо.jpgДомашнє завдання (диференційоване).

  1. Скласти розповідь на тему «Складнопідрядне речення», використовуючи власні приклади про квіти.
  2. Завдання на вибір:
  • дібрати 10 прислів’їв – складнопідрядних речень;
  • скласти твір-мініатюру про квіти, використовуючи складнопідрядні речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
18 березня 2022
Переглядів
3517
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку