Урок "Складнопідрядні речення з підрядними з'ясувальними"

Про матеріал
Конспект уроку української мови з теми "Складнопідрядні речення з підрядними з'ясувальними" (9 клас)
Перегляд файлу

Тема: Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними

Мета: поглибити знання учнів про; розглянути особливості складнопідрядних речень з   підрядними з’ясувальними; практично застосувати такі речення в мовленні; розвивати логічне мислення, вміння і навички робити  самостійно висновки та узагальнення; вдосконалювати вміння учнів працювати в парах, залучати дітей до творчої діяльності; виховувати кращі людські якості.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник; текстовий матеріал; прислів’я, приказки,                                                                                                        презентація до теми, (мультимедійне забезпечення).

                                                  Перебіг уроку

Організація класу до навчальної діяльності. Створення емоційного фону.

(Під музичний супровід, вчитель вчитель читає вірш В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?»)

Повідомлення теми та мети уроку.

Актуалізація опорних знань.

Фронтальне опитування “ Інтелектуальна розминка “.

-  Пригадайте і скажіть, з яким видом складнопідрядних речень ви вже ознайомлені?

-   Коротко розкажіть про складнопідрядні означальні; наведіть приклади таких                                 Гра «Четверте зайве» (робота в парах).

Із поданих чотирьох речень вибиріть одне зайве, свій вибір  аргументуйте.

Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.

Окрім складнопідрядних означальних є ще складнопідрядні з’ясувальні та обставинні. Щоб  з’ясувати, до якого виду належать «зайві» речення з попередньої гри, пропоную провести  мовне дослідження. Дослідіть речення

(кожен ряд свої), даючи відповіді на подані питання. У ході дослідження особливу увагу зверніть на місце підрядної частини щодо головної, чим з’єднані частини складнопідрядного речення, що пояснює, з’ясовує підрядна частина у головній і яке питання можна поставити від головної до залежної частини.

( Робота в парах)

Представники кожного ряду по черзі виходять до дошки, креслять схеми

«зайвого» речення, пояснюють «Мовне дослідження».

Слово вчителя.  Отже,  в результаті дослідження ви з’ясували, що ці речення є складнопідрядними, підрядна частина яких може стояти після головної, перед і всередині і відповідати на питання додатків; підрядна частина з’ясовує, роз’яснює зміст одного зі слів головної частини. Це переважно дієлова-присудки; підрядна частина  з головною може з’єднуватися сполучниками підрядності та сполучними словами.

Такі речення називають складнопідрядними з’ясувальними.

 

Робота з підручником.

Слово вчителя. А тепер розгорніть підручник, де пояснюється тема нашого уроку ( ст.87-88 ). Уважно ознайомтесь із теоретичною частиною нашої теми і з’ясуйте, про що ще не  було сказано?

Дійсно, у складнопідрядному з’ясувальному підрядна частина з’ясовує, роз’яснює зміст не тільки дієслів-присудків, а й прикметників та прислівників. (Вчитель пояснює ці випадки на конкретних прикладах, речення подаються на екран ).

 

 За допомогою динамічної схеми-характеристики складнопідрядного з’ясувального учні допомагають з’ясувати, яка ж будова складнопідрядних речень, які засоби зв’язку між частинами, які смислові відношення та розділові знаки між частинами складнопідрядного з’ясувального. (Схема додається).

Узагальнений висновок. Учні самі за допомогою схеми-характеристики СПР з’ясувальних роблять підсумок про СПР з’ясувальні речення.

«Творче моделювання». Продовжіть речення, утворивши СПР з підрядними з’ясувальними. При цьому зміст утворених речень повинен передавати комунікативну тему нашого уроку (Робота в парах).

Слово вчителя. Недарма кажуть: скільки людей, стільки і думок. Хоча речення мали однаковий початок, але закінчили ви їх по-різному. Я рада, що ви думаєте гарно і правильно.

І сподіваюсь, що ваші думки переростуть у гарні дії і вчинки.

 «Мовний експеримент».

  • Чи часто вам доводиться писати твори?
  • Чи часто, щоб довести свою думку у творі, ви звертаєтесь до висловлювань відомих людей?
  • А що робити, коли ви не можете дослівно повторити думку якоїсь видатної особи, забули, як точно вона звучить?

Так ви замінюєте пряму мову на непряму, тобто передаєте лише зміст висловлювання. Тож я вам пропоную провести мовний експеримент. Перед вами 2 речення з прямою мовою (вислови видатних людей), перетворіть їх на речення з непрямою мовою. Виконуючи це завдання, пригадайте алгоритм перетворення прямої мови на непряму мову. Свої речення зачитайте.

А тепер перевірте себе! (Правильно перебудовані речення на екрані)

  • Чи однакова інформація в реченнях з прямо мовою і непрямою мовою?
  • А чим відрізняються ці речення?
  • Який варіант простіше записати?

Отже, якщо ви маєте сумнів щодо розстановки розділових знаків при прямій мові, у пригоді вам стануть складнопідрядні з’ясувальні речення.

 «Цифровий диктант». Перевірка теоретичних знань з теми.

Слово вчителя: Перед вами 6 речень, якщо ви погоджуєтесь зі змістом  речення, ставте 1 – «Так»; якщо не погоджуєтесь, ставте 0 – «Ні». (Учні виконують диктант).

А тепер обміняйтесь зошитами, зробіть взаємоперевірку. Врахуйте, що кожна правильна відповідь 2 бали. (Код диктанту - на екрані)

 Робота з текстом.  Перед вами речення, записані в хаотичному порядку. Нижче – схеми до цих речень. Відновіть текст за поданими схемами. Озвучте його. (Робота в парах)

Примітка: Правильно відновлений текст – на екрані. Учні перевіряють.

Слово вчителя.

  • Чи є це текстом? Доведіть.
  • Визначте тему тексту.
  • Яка головна думка тексту?

От і я хочу, щоб ви дослухалися до основної думки цього тексту. Адже зовсім скоро деякі з вас покинуть стіни школи і продовжать навчання в інших закладах. Але де б ви не були, щоб ви не робили, з ким би не спілкувалися, завжди залишайтеся ЛЮДЬМИ!

Тож пам’ятайте мою настанову, пораду, щоб не було соромно ні перед собою, ні перед Богом.

 Підсумок уроку. Рефлексія.

Метод «Незакінчене речення»:

  • Сьогодні на уроці я дізнався(лася), що …
  • Найлегше мені було засвоїти, як …
  • Я ще не досить зрозумів(ла), чому …
  • Вдома я з’ясую, як (що) …
  • Я сподіваюсь, що …

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Для курсів\7 кл мов літ\7 мова\1 Семестр\Урок 02 Розділові знаки в синтаксичних конструкціях\Иллюстрации\перо.jpgДомашнє завдання. Опрацювати теоретичний матеріал ст. 87, 88. Написати твір-мініатюру «Що треба зробити, щоб досягти мети у житті?» (У творі використати складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними).

 

doc
Додано
18 березня 2022
Переглядів
1753
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку