Тема: Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними
Мета: поглибити знання учнів про; розглянути особливості складнопідрядних речень з підрядними з’ясувальними; практично застосувати такі речення в мовленні; розвивати логічне мислення, вміння і навички робити самостійно висновки та узагальнення; вдосконалювати вміння учнів працювати в парах, залучати дітей до творчої діяльності; виховувати кращі людські якості.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник; текстовий матеріал; прислів’я, приказки, презентація до теми, (мультимедійне забезпечення).
Перебіг уроку
Організація класу до навчальної діяльності. Створення емоційного фону.
(Під музичний супровід, вчитель вчитель читає вірш В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?»)
Повідомлення теми та мети уроку.
Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування “ Інтелектуальна розминка “.
- Пригадайте і скажіть, з яким видом складнопідрядних речень ви вже ознайомлені?
- Коротко розкажіть про складнопідрядні означальні; наведіть приклади таких Гра «Четверте зайве» (робота в парах).
Із поданих чотирьох речень вибиріть одне зайве, свій вибір аргументуйте.
Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.
Окрім складнопідрядних означальних є ще складнопідрядні з’ясувальні та обставинні. Щоб з’ясувати, до якого виду належать «зайві» речення з попередньої гри, пропоную провести мовне дослідження. Дослідіть речення
(кожен ряд свої), даючи відповіді на подані питання. У ході дослідження особливу увагу зверніть на місце підрядної частини щодо головної, чим з’єднані частини складнопідрядного речення, що пояснює, з’ясовує підрядна частина у головній і яке питання можна поставити від головної до залежної частини.
( Робота в парах)
Представники кожного ряду по черзі виходять до дошки, креслять схеми
«зайвого» речення, пояснюють «Мовне дослідження».
Слово вчителя. Отже, в результаті дослідження ви з’ясували, що ці речення є складнопідрядними, підрядна частина яких може стояти після головної, перед і всередині і відповідати на питання додатків; підрядна частина з’ясовує, роз’яснює зміст одного зі слів головної частини. Це переважно дієлова-присудки; підрядна частина з головною може з’єднуватися сполучниками підрядності та сполучними словами.
Такі речення називають складнопідрядними з’ясувальними.
Робота з підручником.
Слово вчителя. А тепер розгорніть підручник, де пояснюється тема нашого уроку ( ст.87-88 ). Уважно ознайомтесь із теоретичною частиною нашої теми і з’ясуйте, про що ще не було сказано?
Дійсно, у складнопідрядному з’ясувальному підрядна частина з’ясовує, роз’яснює зміст не тільки дієслів-присудків, а й прикметників та прислівників. (Вчитель пояснює ці випадки на конкретних прикладах, речення подаються на екран ).
За допомогою динамічної схеми-характеристики складнопідрядного з’ясувального учні допомагають з’ясувати, яка ж будова складнопідрядних речень, які засоби зв’язку між частинами, які смислові відношення та розділові знаки між частинами складнопідрядного з’ясувального. (Схема додається).
Узагальнений висновок. Учні самі за допомогою схеми-характеристики СПР з’ясувальних роблять підсумок про СПР з’ясувальні речення.
«Творче моделювання». Продовжіть речення, утворивши СПР з підрядними з’ясувальними. При цьому зміст утворених речень повинен передавати комунікативну тему нашого уроку (Робота в парах).
Слово вчителя. Недарма кажуть: скільки людей, стільки і думок. Хоча речення мали однаковий початок, але закінчили ви їх по-різному. Я рада, що ви думаєте гарно і правильно.
І сподіваюсь, що ваші думки переростуть у гарні дії і вчинки.
«Мовний експеримент».
Так ви замінюєте пряму мову на непряму, тобто передаєте лише зміст висловлювання. Тож я вам пропоную провести мовний експеримент. Перед вами 2 речення з прямою мовою (вислови видатних людей), перетворіть їх на речення з непрямою мовою. Виконуючи це завдання, пригадайте алгоритм перетворення прямої мови на непряму мову. Свої речення зачитайте.
А тепер перевірте себе! (Правильно перебудовані речення на екрані)
Отже, якщо ви маєте сумнів щодо розстановки розділових знаків при прямій мові, у пригоді вам стануть складнопідрядні з’ясувальні речення.
«Цифровий диктант». Перевірка теоретичних знань з теми.
Слово вчителя: Перед вами 6 речень, якщо ви погоджуєтесь зі змістом речення, ставте 1 – «Так»; якщо не погоджуєтесь, ставте 0 – «Ні». (Учні виконують диктант).
А тепер обміняйтесь зошитами, зробіть взаємоперевірку. Врахуйте, що кожна правильна відповідь 2 бали. (Код диктанту - на екрані)
Робота з текстом. Перед вами речення, записані в хаотичному порядку. Нижче – схеми до цих речень. Відновіть текст за поданими схемами. Озвучте його. (Робота в парах)
Примітка: Правильно відновлений текст – на екрані. Учні перевіряють.
Слово вчителя.
От і я хочу, щоб ви дослухалися до основної думки цього тексту. Адже зовсім скоро деякі з вас покинуть стіни школи і продовжать навчання в інших закладах. Але де б ви не були, щоб ви не робили, з ким би не спілкувалися, завжди залишайтеся ЛЮДЬМИ!
Тож пам’ятайте мою настанову, пораду, щоб не було соромно ні перед собою, ні перед Богом.
Підсумок уроку. Рефлексія.
Метод «Незакінчене речення»:
Домашнє завдання. Опрацювати теоретичний матеріал ст. 87, 88. Написати твір-мініатюру «Що треба зробити, щоб досягти мети у житті?» (У творі використати складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними).