Нестандартний урок розвитку зв'язного мовлення, у якому пропоную інтерактивні технології, що сприятимуть творчому підходу учнів до засвоєння навчального матеріалу, моделюванню та розв'язуванню життєвих ситуацій, збагаченню власного пізнавального досвіду, розвитку проектної діяльності, самостійної роботи.
Тема. Складання казки за поданим початком, схемами речень і серією сюжетних малюнків (Е. Карл «Звідки прилетів метелик?»).
Тулінова Олена Дмитрівна
учитель початкових класів ЗОШ №3
Покровської міської ради
кваліфікаційна категорія: вища
Мета. Навчати учнів складати казку за поданим початком, схемами речень і серією сюжетних малюнків, грамотно і правильно висловлювати свої думки, добирати вдалі для розповіді слова; розвивати зв'язне мовлення, образне мислення, творчу уяву; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати бережливе ставлення до природи.
Тип уроку. Розвиток зв’язного мовлення
Обладнання. Зображення метелика та гусіні, презентація, мікрофон.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
Знову день почався, діти,
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішити —
Кличе в подорож дзвінок.
2. Створення ситуації успіху.
Сьогодні в нас урок звичайний,
Та вчить багато нас чого.
Хай буде він для нас повчальний!
За це подякуємо йому!
Сьогодні у нас незвичайний урок. Разом ми потрапимо у казку.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
Ви уже знайомі з багатьма казками, вам читали їх ваші мами, бабусі. Багато казок ви прочитали самі. А сьогодні ми складатимемо свою казку. А хто буде головним персонажем – спробуйте здогадатись.
Навесні барвиста квітка
на галявині розквітла.
Лиш поглянути хотіли,
враз знялась і полетіла. (Метелик)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Хвилинка каліграфії
Ме лик те метелик
ка квіт квітка
Метелик на стеблинку сів —
І вже незрозуміло:
Чи то метелик там сидить,
Чи, може, квітка біла.
Бо крильця — білі пелюстки,
А в квітки — білі крила.
Зацвів метелик у траві,
А квітка полетіла.
-З чим порівнюється метелик у вірші? Що спільного та відмінного між метеликом та квіткою?
- Назвіть слова з ненаголошеними голосними. Доберіть перевірні слова. (Стеблинку – стебла, сидить – сидячи)
ІV.Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
Найбільш «швидкісний» метелик-совка іпсилон. Він може розвивати швидкість до 110 км/год. Не сильно поступається йому і бражник: він літає зі швидкістю 50—60 км/год і за хвилину долає відстань, яка приблизно в 20 000 разів перевершує довжину його власного тіла. Для порівняння: сучасний військовий винищувач за хвилину пролітає відстань всього в 2000—3000 разів більше власної довжини. У середньому під час польоту бражник робить 45 помахів крилами в секунду. Навіть «небесний тихохід»-капусниця розвиває швидкість не менше 10 км/год.
Демонстрація презентації (зображення різних видів метеликів, що мешкають на Україні, та короткі відомості про них)
Всюди їх влітку багато:
Діти крилатого тата.
Дірки прогризли в листочках,
Нищать плоди у садочках. (Гусінь)
Читання уривку із казки Еріка Карла.
— Між ким відбувається розмова?
— Що здивувало Кульбабку?
— Що їй відповів метелик?
— Дорога метелика складалася не з одного дня. Днів минуло дуже багато.
— Відгадайте дні тижня.
п__________к с_____а ч______р н_____я
— Запишіть їх назви в зошиті. Поставте наголос у цих словах.
— Які дні тижня пропущено?
— Розгляньте малюнки.
— Придумайте речення за поданими схемами та малюнками.
— Що спочатку лежало на листочку? (Спочатку на листочку лежала личинка.)
— Хто виповз з личинки у неділю? (У неділю з личинки виповзла гусінь.)
— Чим займалася гусінь у понеділок? (У понеділок вона гризла яблуко.)
— Що цікавого відбулося у вівторок? (У вівторок з'їла дві груші.)
— Чим поживилася гусінь у середу? (У середу смакувала сливами.)
— А що скуштувала у четвер? (У четвер скуштувала полуниць.)
— Чим ласувала гусінь у п'ятницю? (У п'ятницю ласувала мандаринами.)
— Чим добреньким вона пригостилась у суботу? (У суботу пригостилася кавуном.)
— Що збудувала гусінь, коли поласувала фруктами та ягодами? (Потім збудувала собі кокон.)
— Що відбулося через два тижні? (А через два тижні вилетів метелик.)
Ми, як зайчики маленькі,
Пострибаєм на лужку;
Як метелики гарненькі,
Політаєм по кружку.
І до сонця рученята
Тягнугь, тягнуть
Всі малята.
Раптом хмарка наступила,
Дощиком нас пригостила.
— Зачитайте розповідь від початку до кінця. Запам'ятайте правопис назв днів тижня.
— Спробуйте переказати казку самостійно.
— Чи сподобалася вам казка?
— Які дієслова використані в казці?
— Назвіть їх. (Лежала, виповзла, гризла, з'їла, смакувала, скуштувала, ласувала, пригостила, збудувала.)
— Усно поставте питання до використаних дієслів.
— Які дієслова подібні за значенням до дієслова з'їла? (Скуштувала, пригостилась).
— Які дієслова подібні за значенням до дієслова смакувала? (Ласувала)
Роздивіться картинку, дайте відповіді на запитання. Намалюйте метелика.
IV. Підсумок уроку.
Вправа «Незавершене речення»
• На сьогоднішньому уроці я удосконалив свої знання про...
• Найважливішим відкриттям було...
• Я навчився...
• Мені запам'яталися такі види роботи...
• Мені було цікаво, коли...