У даному матеріалі пропоную різні види групової та парної роботи, творчі та мовно-логічні завдання, які активізують пізнавальну активність учнів, спонукають їх до творчості на уроці.
Тема. Розповідь на тему «Мої літні канікули» за серією малюнків і змістом вірша О. Палійчука «Алло, ми поїхали в село».
Тулінова Олена Дмитрівна
учитель початкових класів ЗОШ №3
Покровської міської ради
кваліфікаційна категорія: вища
Мета. Формувати в учнів уміння складати розповідь за серією картинок, вміння за дією визначати мету героя, проектувати кінцевий результат, фіксувати результат виконання даної мети; вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв’язків; розвивати мовлення, увагу, пам’ять; виховувати турботу про власне здоров’я, бажання проводити відпочинок активно та з користю, пам’ятаючи про власну безпеку .
Тип уроку. Розвиток зв’язного мовлення
Обладнання. Мікрофон, картини літньої пори року, презентація, роздатковий матеріал: картки з віршами, смайлики.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Психоемоційне налаштування.
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
Дітям пропонується попрацювати в парі і домовитися, хто почне свої дії першим.
Діти виконують дії, які називає учитель.
- Посміхніться, „зніміть” посмішку зі свого обличчя долонею та „киньте” своєму сусідові. „Спіймайте” посмішку, „прикрасьте” нею своє обличчя.
- Зобразіть на обличчі ще будь-яку емоцію, „подаруйте” її своєму товаришеві
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
Розквітають в луках квіти,
Зеленіють в лісі віти.
Все зелене молоде...
За весною що іде? (Літо)
2. Технологія «Мікрофон»
-Підніміть руки, хто любить літо. Розкажіть, за що ви його любите.
3. Сьогодні ми складатимемо звіт-розповідь про КУИЛНАКІ. Ви здивовані? Спробуйте розшифрувати це слово.
Ну, звичайно, це канікули. А що робила на канікулах наша героїня та з якою метою, ми спробуємо сьогодні розібратися.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Лл літечко Кк канікули
-Що таке текст?Які бувають тексти? Які основні частини тексту?
-Сьогодні ми з вами складатимемо текст-розповідь. Дайте йому визначення.
IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
Щедре літо
Літня спека, грози, грім,
Літо, ти прекрасне всім!
Скільки в тебе є скарбів:
В лісі — ягід та грибів;
У садках — смачна малина,
Аґрус, яблука, ожина.
Фрукти й зелень соковита —
Це смачні дарунки літа.
Ген тече срібляста річка...
Ой і тепла ж в ній водичка!
Можна влітку засмагати,
Можна плавати й пірнати.
Т. Корольова
Перша група виписує іменники, друга – прикметники, а третя-дієслова.
Картки з віршем збираються. Групи обмінюються листами зі своїми записами. Складають речення з отриманими словами.
Представники кожної групи презентують свої записи.
Опрацювання вірша О. Палійчука «Алло, ми поїхали в село».
Прочитайте вірш. Про що в ньому розповідається?
— До кого їдуть діти? Знайдіть звертання у першій строфі. (Дідусю, бабусю)
— Прочитайте назви рослин у другій строфі. (Ячмені, картоплі, гречка, соняхи, ожина, порічки, малина, полуниця, вишні, сливи, черешні, мак, цибуля, лопухи та бузина)
— Прочитайте назви тварин у третій строфі. (Козенята, кролі, каченята, курчата, кошенята, цуценята, ластів'ята і джмелі)
По чорниці вирушали,
Баночки всі прив'язали.
Нахилялись до кущів,
Брали ягоди мерщій.
А хто посуд весь набрав,
Той додому повертав.
Розгляньте малюнки.
Літні канікули – чудовий час для активного відпочинку, допомоги дорослим по господарству та загартовування. Та відпочиваючи, потрібно дбати про безпеку: обирати безпечні місця для ігор, дотримуватись правил поводження біля водойм, правил перебування на сонці та інших.
- Чи є дані картинки підтвердженням цьому? Який висновок для себе зробили?
V. Створення тексту зв’язного висловлювання.
1. Складання розповіді «Мої літні канікули».
— Підкресліть слова до теми вашого твору.
Літо, спека, веселка, похід, річка, море, село, книжка, пісок, рибалка, вудка, місто, на городі, дача, господарство, гриби, трава, друзі, здивувало, запам'яталося.
— Доберіть і запишіть якнайбільше прикметників, пов'язаних з темою "Літні канікули".
— Запишіть «ланцюжок» дієслів своєї розповіді.
— Розкажіть:
• Де ти відпочивав (відпочивала)?
• Яка місцевість? Опиши.
• Як ти відпочивав (відпочивала)?
• Яка найцікавіша подія трапилася?
• Які у тебе враження від канікул? Зразок розповіді
Мої літні канікули
Щороку свої літні канікули я проводжу в селі у бабусі. Я дуже люблю бабусине село.
У бабусі я не тільки відпочиваю, а й допомагаю їй. Найбільше мені подобається доглядати за коровою Зіркою та кудлатим цапом, а також за домашньою птицею.
У селі я з друзями ходив на риболовлю, купався у річці. Я ще довго згадуватиму перегук півнів, мукання корів, гавкання собак та кумкання жаб на річці.
Як цікаво проводити літні канікули у селі в бабусі.
2. Метод «Огляд галереї»
Зачитування окремих робіт, редагування. Визначення найкращого твору.
VІ. Рефлексія та саморефлексія. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку .