"Письмовий твір-опис предмета з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності (у художньому стилі)

Про матеріал
Це інтегрований урок з української мови та історії. Він містить інформацію про історію писанкарства, символи й кольори на писанках. Крім цього, на уроці повторюються знання про опис як тип мовлення. Проте основна увага акцентується на префіксах і суфіксах, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності. Учні навчаються аналізувати і будувати тексти, розвивати логічне й образне мислення, зв'язне мовлення.
Перегляд файлу

 

Тема уроку. Письмовий твір-опис предмета  з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності (у художньому стилі).

 Мета: повторити знання про опис, суфікси та префікси, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності; сприяти розвитку навичок аналізу  текстів-описів у художньому стилі, мовленнєво-комунікативних умінь учнів будувати тексти-описи предмета у художньому стилі з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності; виробляти навички творчої діяльності, розвивати уяву, спостережливість, логічне та образне мислення, зв’язне мовлення; сприяти формуванню ключових компетентностей (спілкування українською мовою, уміння вчитися впродовж життя), предметної комунікативної компетентності; виховувати любов до прекрасного.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення (розвитку комунікативних умінь); урок навчального твору-опису.

Методи і прийоми: робота з підручником, з текстом, з таблицею,  робота в парах, групах, самооцінювання, усна рефлексія, «Кубування», мовні вправи, мовленнєві вправи, лінгвістична гра «Волейбол», інтерактивні методи «Прес», «Мікрофон», рольова гра.

Засоби навчання: підручники «Українська мова: підручник для 5 класу» (автори – Заболотний О.В., Заболотний В.В.), комп’ютерна презентація, малюнки дітей , картки із завданням.

Випереджувальне завдання.

Колективне: створити малюнки писанок

Оформлення дошки.

По центру: запис теми уроку.

 

Великдень, вірші для дітей

(Додаток 1)

Перебіг уроку

І. Актуалізація чуттєвого досвіду.

1.Творча вправа «Вживлення в образ».

Методичний коментар

Мета вправи – психологічно налаштувати учнів на роботу впродовж уроку з опорою  на їхній чуттєвий досвід.             

Учням пропонується вжитися в певний образ:

  •  «Я – річка»,
  • «Я – сонце»,
  • «Я – дерево»,
  • « Я – квітка».

Відповісти на запитання:

  • Яким я бачу світ?
  • Що я хотів би сказати людям?

2.Образотворча хвилинка.

Василь Сухомлинський писав: «Краса – це радість твого життя. Людина тому стала людиною, що побачила глибину блакитного неба, зелену стеблинку, ніжну квітку – побачила і, вражена, пішла по землі, створюючи нову красу. Зупинись і ти в здивуванні перед красою – й у твоєму серці розквітне благородство». А зараз ми з вами побачимо, яку красу створили учні,  намалювавши вдома писанки.

(Учні розглядають малюнки)

  1. Які почуття у вас викликали малюнки?

2.Учитель. Нині весь християнський світ святкує найвеличніші дні в духовній історії людства — Пасхальні свята, Великдень. А Великдень — це день Господнього Воскресіння, величної радості та вічного життя. У цей день життя перемагає смерть, істина переважає хибу, а добро бере верх над злом і світло осилює тьму.

         3. А що ж є головними атрибутами Пасхальних свят?

         4.  Одним із важливих елементів Великодня є яйце. Яйце — це символ Всесвіту, життєвої сили і безсмертя. У кожного виду мистецтва—своя історія, і в писанки вона теж є. Послухаємо про історію писанкарства.

Учитель історії

З ІСТОРІЇ ПИСАНКАРСТВА НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ

При розкопках у Львові в 2013 році археологи знайшли писанку на гусячому яйці. На ній зображено символ “вужик”. Вік знахідки — 500 років, писанку розписали в козацькі часи. На сьогодні — це найдавніша писанка України.

C:\Users\Админ\Desktop\Без названия.jpg

(Додаток 2)

 Те, що писанка, — явище дохристиянське, свідчить також те, що християнська церква східного обряду на початку не приймала писанку як атрибут язичницьких культів, а в багатьох християнських енциклопедіях та словниках немає відомостей про розписане яйце як пасхальний символ.

    В останні десятиліття широко побутувала думка, що розмальовування яєць до Великодня існувало лише в західних районах України, а у східних переважав спосіб одноколірного фарбування яєць у відварі з лушпиння цибулі або в анілінових фарбниках. Однак останні дослідження дозволяють стверджувати, що поряд з крашанками традиційно існувало ще й розписування яєць чіткими геометричними мотивами рослинного походження, що мали глибокий духовний зміст. Треба зауважити, що кожна місцевість, а іноді і кожне село мали свої особливості і традиції не лише у виборі орнаментальних мотивів, а й у розміщенні елементів та забарвленні яєць.

    У 20 – 30-х роках XX ст., у часи войовничо-атеїстичної пропаганди, писанки були зараховані до шкідливих культових атрибутів, а ті, хто їх виготовляв, заслуговували зневаги, висміювання, а пізніше — покарання. Виготовлення писанок припинилося у центральних та східних, а потім і західних областях, за винятком віддалених карпатських сіл. У 60-х роках XX ст. у зв’язку з посиленням інтересу до народного мистецтва відновилося й писанкарство.

Учитель.

Писанками називали яйця. Розписані за восковою технологією. А ще є мальованки, розмальовані пензлем; крапанки, вкриті кольоровими крапинками на темному або світлому тлі; дряпанки, коли на пофарбованому в темний колір яйці видряпується візерунок.

   Наші предки робили писанки вночі, коли всі справи були пороблені і нічого не відволікало. Писанки писали лише на сирих яйцях спеціальними писачками та воском. Для фарбування використовували переважно три фарби — жовту, синю та червону, вмочуючи яйце спочатку в світлішу, а потім у темнішу. Раніше розписувати писанки можна було лише у чітко визначений час, з певними замовляннями. Чарівні знаки писалися відповідними кольорами. І нині частково збереглася символіка знаку і кольору.

    СИМВОЛИ НА ПИСАНКАХ

    Кожен намальований на писаночці символ щось означав: один благополуччя, інший родинний затишок, ще якийсь народження дитини чи хороший урожай цього року. Кола, хрести і навіть квіти- умовні зображення Сонця й зірок, означають весну та Воскресіння. Кінь, за слов’янським віруванням, рухає Сонце. Курка несе яйця, отже, символізує життя. Півень провіщує початок дня.

(Додаток 3)

      Усі писанки створювалися з побажанням добра і з чистою душею. Вони були своєрідним оберегом у хаті, тому їх намагалися зберегти до наступної весни. Малюючи його, минулі покоління залишали символічний текст, який оберігав від хвороби, допомагав у нещасті, захищав від злого ока.

 

(Додаток 4)

http://vsviti.com.ua/wp-content/uploads/2017/04/pysanky0.jpg

(Додаток 3)

 

 

Червоний – це радість життя, любов і відвага, для молодих – надія на одруження;

жовтий – місяць і зорі, у господарстві врожай;

блакитний – повітря, небо, магічне значення здоров’я; зелений – воскресіння природи, багатство і плодючість землі;

чорне з білим – пошану духів, душ померлих, подяку за охорону від злих сил,

білий – чистота душі, святість. Сполучення кількох кольорів з узорами в орнаменті з чотирьох-п’яти фарб символізує родинне щастя, мир, любов, успіх тощо.

сполучення кількох кольорів — з узорами в орнаменті з чотирьох-п’яти фарб — родинне щастя, мир, любов, успіх тощо.

 

 

 

 

 (Додаток 4)

СИМВОЛІКА КОЛЬОРІВ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

Розгляньте зображення писанок. Прочитайте інформацію про значення символів на писанках. Знайдіть ці писанкові символи.

https://subject.com.ua/textbook/mova/5klas_5/5klas_5.files/564x146ximage222.jpg.pagespeed.ic.O_gkw_WAfa.webp

(Додаток 5)

Дерево життя. За народними віруваннями, посеред раю стоїть велике дерево — Дерево життя. Воно покриває собою весь рай, має листя й плоди всіх дерев. Саме на ньому знаходяться три брати — Сонце, Місяць і Дощ.

Дерево життя позначає вісь Всесвіту, яка з’єднує в собі три світи — підземний, земний і небесний, так звані казкові «три царства». Це символ природи, що вічно оновлюється.

Дерево життя символізує також продовження роду — батько, мати й дитина. Тому зазвичай дерево має три гілочки.

Хрест. Один із сонячних знаків, символ Всесвіту, чотирьох сторін світу, чотирьох вітрів, чотирьох пір року. Походить від схематичного зображення птаха. У давнину Сонце уявлялось птицею, що летить по небу.

Кінь. Із поклонінням Сонцю пов’язаний символ коня. За древніми переказами, Сонце їде небом на колісниці, запряженій вогняними кіньми.

Сосонки, смерічки, ялинки. Вважаються символами вічної молодості, здоров’я, росту і безсмертя.

 

 

  1. Рольова гра «Асоціації».

 Запишіть у зошити асоціації, які виникають у вас при цих спогадах.

(Радість ,весна, усмішка, дивовижна  краса, щастя, хороший настрій, неповторність, захоплення, здивування, дивовижність).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.Слово вчителя.

C:\Users\Админ\Desktop\п.jpg

(Додаток 6)

Писанки завжди ваблять наші очі дивовижною красою.

 2.  Ознайомлення з темою уроку.

На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися  складати письмовий твір-опис предмета  у художньому стилі з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності . А описувати ми будемо писанку.

 

 

ІІІ. Теоретично-мовленнєва підготовка до складання зв’язного висловлювання.

1..Лінгвістична гра «Волейбол».

 Які типи мовлення вам відомі? (Опис, розповідь, роздум).

  • Що таке опис? (Опис – це один із типів мовлення, за допомогою якого ми характеризуємо предмет, називаючи найбільш важливі для нього ознаки).
  • Що таке ознака? (Ознака – це характерна властивість, за якою ми пізнаємо предмет. До ознак належать: обсяг, розмір, смак, колір, форма, запах, вік, зовнішність, характер).
  • Що є «даним»  і «новим» у тексті-описі? («Дане» - назва предмета, «нове» - його ознаки).
  • Який буває опис? (Художній і науковий).
  • Чим відрізняється науковий опис від художнього? (У науковому – точність, лаконічність, у художньому – є  епітети, метафори, порівняння).

2. Метод «Прес».

1. Прочитайте два тексти. Визначте, який опис художній, а який науковий. Свою думку обґрунтуйте, використовуючи метод «Прес».

 

  1. Володимир Таран

ПИСАНКА

 

В хаті на осонні
Сяду на ослоні.
Сяду я скраєчку —
Розпишу яєчко.

 

Нумо, пензлю, потанцюй,
Гарно писанку малюй.
Буде небо і земля,
І ставочок, і поля.

 

Сильний і міцний дубок,
А на ньому — яструбок.
Буде в мене писанка —
Про Вкраїну пісенька.

  1. Писанка має овальну форму. Це яйце, декороване традиційними символами, які пишуться за допомогою воску й барвників. На ньому зображені ромби, трикутники, прямокутники. коні, олені тощо. 

 

2. Бесіда.

  • За допомогою яких слів автор висловлює своє ставлення до описаного?
  • Які суфікси надають тексту емоційної забарвленості?
  • Яких ще значень можуть надавати префікси і суфікси?
  1. Робота із узагальнюючою таблицею «Суфікси, префікси, що надають тексту емоційного забарвлення».

 

 

  1.  

Емоційне забарвлення

Суфікси, префікси

Приклади

Значення здрібнілості, пестливості, ніжності

-ець, -ик, -очок,

-ечок, -еньк, -оньк,

-есеньк, -ісіньк, -ен,

 -очк.

Вітерець, котик, шнуро-чок, вершечок, малесень-кий, біленький, тонісі-нький, хлопченя, діточки  

Значення зневаги, згрубілості, збільшеності

-ищ, -иськ, -юк,

-чук, -юга, -юган,

-ил, -иськ, -юх

Вітрище, хлопчисько, писака, ледацюга,

вітрюган, вітрило,

вітрисько, упертюх

Відтінок урочистості

по-, па-, пра-, уз-

Паморозь, прадавній, порозходилися, узвишшя

 

ІV. Створення тексту зв’язного висловлювання. Розв’язання мовленнєвої ситуації.

  1. Робота в групах. Гра «Пазли».

На окремих пазлах написані рядки з віршів про писанку. Прочитати поезію, визначити образні засоби, за допомогою яких автор описує писанку.

                              

 

 

 

 

Ніна Мудрик-Мриц

ПИСАНКА

Писанку писала 
Під Великдень Настя, 
Добирала гожі взори 
Всім рідним на щастя.

Бабуні "церковці", 
Між ними куточки, 
У куточках для дідуня 
"Дубові листочки".

Матусі "косицю", 
"Смерічки" для тата, 
Тітці "зорі", а для дядька 
"Княгиня" чубата.

"Шовкових косичок" 
Для сестрички трішки, 
А братові-пустунові 
"Баранячі ріжки".

Подружкам з садочка 
"Трилистки" в віконце, 
Україні — в безконечник 
Уплетене "сонце".

Дмитро Чередниченко

РОЗМАЛЮЮ ПИСАНКУ

Розмалюю писанку,
Розмалюю,
Гривастого коника
Намалюю.

Розмалюю писанку,
Розмалюю,
Соловейка-любчика
Намалюю

Степан Жупанин

ПИСАНКИ

Ввечері матуся нас чарує,
Писанки на виставку малює.
Віск черпає пищиком із блюдця,
Очі мами лагідно сміються.

Очі мами світяться у ласці:
Квітоньки на писанці зірчасті,
А на другій - півники та бджоли,
Ми таких не бачили ніколи.

А на третій писанці - зірниці,
Ще й під ними золоті жар-птиці.
На четвертій - олені та сарни,
А на п'ятій - рушничок прегарний.

Ввечері матуся нас чарує,
Писанки на виставку малює.
Дивиться і тішиться матуся:
Я у неї малювати вчуся.
 

 

ПИСАНКИ

В хаті на осонні
Сяду на ослоні.
Сяду я скраєчку –
Розпишу яєчко.
 
Нумо, пензлику, танцюй,
Гарно писанку малюй.
Буде небо і земля,
І ставочок, і поля.

Сильний і міцний дубок,
А на ньому – яструбок.
Буде в мене писанка
Про Вкраїну пісенька

 

 

 2. Гра «Словникова мозаїка».

Дібрати художні засоби до слів.

Враження: прекрасна, витончена, дивовижна, неповторна, надзвичайної краси

3. Робота в групах. «Кубування».

Слово вчителя.

  • Опишіть писанку, використовуючи метод «Кубування».
  1. Опишіть .
  2. Порівняйте.
  3. Установіть асоціації.
  4. Проаналізуйте.
  5. Знайдіть застосування.
  6. Запропонуйте аргументи «За» і «Проти».

(Додаток 3)

  1. Руханка.
  2. Робота з підручником.
  • Опрацюйте матеріал підручника на ст. 66  «Структура твору-опису предмета», дайте відповіді на запитання:
  • З яких частин складається твір-опис предмета?
  • Про що пишемо у зачині? У основній частині? У кінцівці?
  1. Складання плану твору.

Тепер, коли ми  багато ознайомилися із структурою твору-опису предмета, складемо план твору-опису писанки у художньому стилі.

План

І. Писанка- найважливіший атрибут Великодня.

ІІ. Опис писанки:

  1. Яку має форму?
  2. Що зображено на ній?
  3. Які кольори переважають?

ІІІ. Висновок. Враження.

  1. Рольова гра «Письменник».

  Уявіть, що ви – письменники. Напишіть твір-опис писанки в художньому

стилі, використовуючи слова із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності.

(Учні пишуть твори).

V. Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду.

1. Робота в парах. Вправа «Редактор».

– Уявіть, що ви редактор і вам треба відредагувати твір-опис, який надійшов до вашої редакції. Обміняйтеся роботами і відредагуйте написане.

2. Вправа «Продовж речення».

– У творі мого однокласника мені сподобалось…

  • На мою думку, у цій роботі можна змінити, доповнити…

VІ. Саморефлексія.

  1. Вправа «Мікрофон».

.    Що особисто вам дав сьогоднішній урок?

  • Які види роботи вам найбільше сподобались?
  • Де можете застосувати свої знання?
  • Як оцінюєте свою роботу?

VІІ. Поради щодо мовленнєвої діяльності учнів за темою наступного уроку.

1. Слово вчителя.

Сьогодні ми з вами спробували побувати у ролі письменників і описати писанку в художньому стилі. Я вважаю, що ви уже зрозуміли, що писанки- це не лише витвір мистецтва, а й краса. Писанка — це символ самої України, наш добрий оберіг від усього лихого. Великий Кобзар порівнював із писанкою мальовничі куточки нашої України:

Село і серце одпочине.

Село на нашій Україні,

Неначе писанка село...

Наша Україна дійсно нагадує собою писанку: зелені Карпати, синь озер Полісся, вугільний Донбас, золоті степи Півдня.

У Карпатах, в Коломиї, знаходиться 13-метровий, найбільший за розміром і один із двох музеїв писанки у світі, збудований у формі яйця.()

IV. Домашнє завдання

Написати твір-опис улюбленої тваринки

 

 

 

 

 

 

 

Література

 1. https://parafia.org.ua

      2. http://abetka.ukrlife.org

      3.subject. com.ua

      4. mystectvo.ru

      5. vseosvita.ua

      6. mala. Storinka.org

      7.Кобцев. Д.А. Інтегроване навчання на уроках української мови:    музичне мистецтво, образотворче мистецтво.-Х., Вид. група «Основа», - С.93-94

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дубовогаївська загальноосвітня школа

Прилуцької районної ради

Чернігівської області

 

 

 

 

 

 

План-конспект

інтегрованого уроку ( українська мова, історія)

на тему «Письмовий твір-опис предмета  з використанням слів із   суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності (у художньому стилі)

 

 

 

учитель української мови та літератури

Верза Людмила Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

2020

 

 

 

 

 

 

 

Великдень, вірші для дітей

 

 

 

 

(Додаток 1)

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Админ\Desktop\Без названия.jpg

(Додаток 2)

Найдавніша писанка України

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

( Додаток 5)

Зразок символів на писанках

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Админ\Desktop\п.jpg

 

( Додаток 6)

Дивовижна краса української писанки

 

 

 

 

 

 

Анотація

Конспект уроку розвитку зв'язного мовлення (розвитку комунікативних умінь і навичок) розроблений з дотриманням структурних особливостей заняття за компетентнісним підходом, відповідає чинній програмі "Українська мова. 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. − К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804)". У конспекті використані методи і прийоми, які сприяють формуванню ключових компетентностей (спілкування українською мовою, уміння вчитися впродовж життя),  предметної комунікативної компетентності: робота з підручником, з текстом, з таблицею, робота в парах, групах, самооцінювання, усна рефлексія, «Кубування», мовні вправи, мовленнєві вправи, лінгвістична гра «Волейбол», інтерактивні методи «Прес», «Мікрофон», рольова гра.

docx
Додав(-ла)
Верза Людмила
Додано
11 січня 2021
Переглядів
3784
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку