Навчальний предмет. Українська література . 9 клас
Розділ . Нова українська література. Література українського романтизму
ТЕМА. ТАРАС ШЕВЧЕНКО І БІБЛІЯ. СВІТЛЕ ПРОРОЦТВО ПОЕТА («ІСАІЯ.ГЛАВА 35»). ХУДОЖНЯ ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ТВОРІВ ІЗ КНИГИ ПСАЛМІВ, РИСИ ЇЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ СВОЄРІДНОСТІ У Т.ШЕВЧЕНКА
МЕТА ( формувати компетентності): навчальні: познайомити учнів з поезіями,написаними за мотивами Святого письма, обгрунтувати розуміння
Шевченком ідеї Бога, аналізувати зміт твору,визначати його тему і головну думку закріпити вивчене про ліро-епічні жанри, в яких автор торкається Біблії; комунікативні: обговорення порушених у творі проблем, навчати висловлювати власні думки; інформаційні: формувати навички
узагальнення та систематизації отриманої інформації; загальнокультурні:прищепити любов та повагу до Бога як всерозуміючого Отця та надійної опори для кожної людини, формувати духовний світогляд учнів.
ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу.
Навчальний предмет. Українська література . 9 клас
Розділ . Нова українська література. Література українського романтизму
ТЕМА. ТАРАС ШЕВЧЕНКО І БІБЛІЯ. СВІТЛЕ ПРОРОЦТВО ПОЕТА
(«ІСАІЯ.ГЛАВА 35»).ХУДОЖНЯ ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ТВОРІВ ІЗ
КНИГИ ПСАЛМІВ,З РИСИ ЇЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ СВОЄРІДНОСТІ
У Т.ШЕВЧЕНКА
МЕТА ( формувати компетентності): навчальні: познайомити учнів з поезіями,
написаними за мотивами Святого письма, обгрунтувати розуміння
Шевченком ідеї Бога, аналізувати зміт твору, визначати його тему і
головну думку закріпити вивчене про ліро-епічні жанри, в яких автор
торкається Біблії; комунікативні: обговорення порушених у творі проблем,
навчати висловлювати власні думки; інформаційні: формувати навички
узагальнення та систематизації отриманої інформації; загальнокультурні:
прищепити любов та повагу до Бога як всерозуміючого Отця та надійної
опори для кожної людини, формувати духовний світогляд учнів.
ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Мотиваційний етап
1.Забезпечення емоційної готовності
«І створив Бог людину з пороху земного. І дихання життя вдихнув у ніздрі її – і стала людина живою душею», - читаємо у Книзі книг про появу людини на світ Божий.
Мільярди людей ... Усі вони неповторні й несхожі. Вони, - як зірки на небі. Де кожна горить незвичайним світлом...
2. Актуалізація суб′єктивного досвіду
А чи замислювались ви над тим, чому людей порівнюють із зорями на небі? Мабуть, люди ,так, як і зорі, не тільки горять незвичайним світлом, але і різної величини.
- А щоб ви сказали про зірку Тараса Шевченка?
ІІ. Опрацювання навчального матеріалу
Готуючись до уроку , учні об′єднались у 3 групи :дослідники , історики, літературознавці.
1.Учитель
1840 року «Кобзар»Тараса Шевченка явив світові небаченої величини зірку – щирого співця мальовничої зажуреної України-неньки. Відтоді самого Шевченка
стали називати Кобзарем. Спогади дитинства навіяли Шевченкові вірш про старого, сліпого, самотнього музику Перебендю, який вміє заспівати і релігійний псалм, і пісню про кохання, і думу, і обрядову пісню. Ці чотири тематичні компоненти музичного репертуару народних співців - релігійний, історичний, ліричний, обрядово-побутовий- легко відшукати в поезії Т. Шевченка. Власне релігійні переживання і релігійні світовідчуття присутні у більшості творів поета.
2.ДОСЛІДНИКИ:
Завдання нашого дослідження – довести , що релігійні мотиви в творчості Т.Шевченка були ще в ранніх творах :«Причинна», «Катерина», «Тополя», «До Основ′яненка» та інших.
«Давидові псалми» (1847) були першим переспівом Шевченка біблійних текстів.
Після заслання поет також звертався до переспівів сюжетів із Біблії: «Подражаніє Ієзекіїлю», «Царі», «Осія.Глава 14», «Ісаія. Глава 35».
Роль біблійних мотивів у творчості Кобзаря можна продемострувати на прикладі таблиці М.Гнатишака (1936):
Християнські поняття та уявлення у творах Т.Шевченка
Усіх віршованих творів у «Кобзарі» |
218 |
Вірші, написані в перший період творчості, 1838-1850 рр. |
166 |
7-річна перерва |
- |
Кількість поем, в основу яких покладено біблійний сюжет |
7 |
Кількість творів, у яких наявні поетичні молитви |
17(у деяких творах кілька молитов) |
Кількість творів, у яких наявні вислови «молитися», «Богу молитися» |
150
|
Кількість творів, у яких наявні вислови «Господа благати», Бога благати» |
Кілька десятків |
Кількість творів, у яких наявний вислів «перехрестився» (автор-оповідач або персонаж) |
20 |
Кількість творів, у яких ідеться про святе причастя |
6 |
Скільки разів у «Кобзарі» вживається слово «Бог» |
600 |
Кількість віршів, у яких не згадано Бога |
75 (переважно «дрібна лірика») |
У скількох творах згадано Бога |
143 |
Скільки разів у «Кобзарі» згадується Матір Божа |
25 |
3.Учитель
У творах Т.Шевченка присутні морально-етичні моменти, коли автор вступає в суперечку з Богом:
4.ЛІТЕРАТУРОЗНАВЦІ:
У творах «Сон»(«У всякого своя доля»), «Єретик», «Великий льох», «Кавказ», «Імертвим, і живим...» епіграфами є рядки з Біблії, які співвідносилися з ідеєю.
Ми з′ясували, що для своїх творів Т.Шевченко з Біблії брав:
5.Учитель
Шевченко допомагає нам не тільки краще усвідомити себе як народ, зрозуміти те добро і зло, що були в нашій історії, а й надає віри в своє майбутнє. Ця функція Шевченкової поезії завжди була і буде особливо значимою для українського народу з його непростою , сповненою важких випробувань долею.
Тема соціальної та національної неволі України була наскрізною у творчості поета. Поезія «Ісаія.Глава 35», яка була гімном вільній людині на вільній землі, зрівноважує цю тему і тим самим надає художньому світу митця певної завершеності: завдяки їй він перестає бути одновимірним і набуває бульшого простору, отримує перспективу.
6. ІСТОРИКИ:
«Ісаія. Глава 35» є чи не єдиною поезією у творчості Шевченка, яка повністю присвячена темі щастя народу, що дочекався волі.
Очевидно, вона потрібна була Шевченкові, бо дала віру в майбутнє, без якої було б важко жити. Поет ніби відпочив душею в цій поезії, яка є справжнім гімном Волі.
Майже немає даних про історію створення «Подражанія». Відомо тільки, що вірш у чорновому варіанті був записаний на звороті офорту, над яким працював митець. Саме весною 1859 року (поезія датується 25 березня) Шевченко дуже багато працював як художник. Доводилось днювати й ночувати в майстерні. Раптова поява задуму поезії і натхнення відірвала його від гравірування на міді, змусила взятись за перо. Чистого паперу не було, - і він, роблячи багато закреслень, записав вірш на зворотному боці нещодавно виконаного офорта.
Цей твір є переспівом («подражанієм») 35-ї глави біблійної книги пророка Ісаії.
Ісаія – стародавній єврейський пророк, автор однієї з книг Біблії. Він пропокував нове пришестя Ісуса і майбутнє райське життя на землі.
7.Словникова робота:
Переспів – вірш , написаний за мотивами поетичного твору іншого автора. На відміну від перекладу, автор переспіву може змінювати ритм, трансформувати чи додавати нові образи.
Офорт – вид гравіювання, при якому лінії малюнка роблять різцем або голкою на смоляному покритті металевої гравюрної дошки і протравлюють кислотою.
8. Завдання за змістом вірша:
.
9. Учитель:
-Через які конкретні образи показано настання блаженства Божого?
ЛІТЕРАТУРОЗНАВЦІ:
Всі образи поділяються на три групи:
ДОСЛІДНИКИ
Карміл (Кармель) –це вкрита пишною рослинністю гора в Палестині, стала біблійним символом краси;
Ліван – гірське пасмо на півночі Палестини, яке біблійні пророки часто символізували як славу і велич Іудейського царства;
Омофор – багатий , золотом вишитий покров.
ІІІ. Підсумок уроку
Доведіть твердження:
Шевченкова ідеальна Україна – це по суті біблійна обітована земля.
ІV. Домашнє завдання:
Написати твір-мініатюру «Бог та релігія через призму однієї поезії Кобзаря»
Додаток
Ісаія. Глава 35