Конспект уроку української літератури 9 клас ТАРАС ШЕВЧЕНКО І БІБЛІЯ. СВІТЛЕ ПРОРОЦТВО ПОЕТА («ІСАІЯ.ГЛАВА 35»).ХУДОЖНЯ ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ТВОРІВ ІЗ КНИГИ ПСАЛМІВ

Про матеріал

Навчальний предмет. Українська література . 9 клас

Розділ . Нова українська література. Література українського романтизму

ТЕМА. ТАРАС ШЕВЧЕНКО І БІБЛІЯ. СВІТЛЕ ПРОРОЦТВО ПОЕТА («ІСАІЯ.ГЛАВА 35»). ХУДОЖНЯ ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ТВОРІВ ІЗ КНИГИ ПСАЛМІВ, РИСИ ЇЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ СВОЄРІДНОСТІ У Т.ШЕВЧЕНКА

МЕТА ( формувати компетентності): навчальні: познайомити учнів з поезіями,написаними за мотивами Святого письма, обгрунтувати розуміння

Шевченком ідеї Бога, аналізувати зміт твору,визначати його тему і головну думку закріпити вивчене про ліро-епічні жанри, в яких автор торкається Біблії; комунікативні: обговорення порушених у творі проблем, навчати висловлювати власні думки; інформаційні: формувати навички

узагальнення та систематизації отриманої інформації; загальнокультурні:прищепити любов та повагу до Бога як всерозуміючого Отця та надійної опори для кожної людини, формувати духовний світогляд учнів.

ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу.

Перегляд файлу

Навчальний предмет. Українська література .  9 клас

Розділ .                   Нова українська  література. Література українського романтизму

ТЕМА.         ТАРАС ШЕВЧЕНКО І БІБЛІЯ.  СВІТЛЕ  ПРОРОЦТВО ПОЕТА

                    («ІСАІЯ.ГЛАВА 35»).ХУДОЖНЯ   ІНТЕРПРЕТАЦІЯ  ТВОРІВ ІЗ

                   КНИГИ  ПСАЛМІВ,З РИСИ ЇЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ  СВОЄРІДНОСТІ

                   У Т.ШЕВЧЕНКА

МЕТА ( формувати компетентності): навчальні:  познайомити учнів з поезіями,

             написаними за мотивами Святого письма, обгрунтувати розуміння

              Шевченком  ідеї Бога, аналізувати зміт твору, визначати його тему і

             головну думку закріпити вивчене про ліро-епічні жанри, в яких автор

             торкається Біблії; комунікативні: обговорення порушених у творі проблем,

             навчати висловлювати власні думки; інформаційні: формувати навички

             узагальнення  та систематизації отриманої інформації; загальнокультурні:

             прищепити  любов та повагу до Бога як всерозуміючого Отця та надійної 

             опори для кожної людини,  формувати духовний світогляд учнів.      

 ТИП УРОКУ: урок вивчення  нового матеріалу.

 

                                                     ПЕРЕБІГ  УРОКУ

І. Мотиваційний етап

1.Забезпечення емоційної готовності

«І створив Бог людину з пороху земного. І дихання життя вдихнув у ніздрі її – і стала людина живою душею», - читаємо у Книзі книг про появу людини на  світ Божий.

   Мільярди людей ... Усі вони неповторні й несхожі. Вони, -  як зірки на небі. Де кожна горить незвичайним світлом...

2. Актуалізація суб′єктивного досвіду

А чи замислювались ви над тим, чому людей порівнюють  із зорями на небі?  Мабуть, люди ,так, як і зорі, не тільки горять незвичайним світлом, але і  різної величини.

 - А щоб ви сказали про зірку Тараса Шевченка?

ІІ. Опрацювання навчального матеріалу

Готуючись до уроку , учні об′єднались  у 3 групи :дослідники , історики, літературознавці.

1.Учитель

1840 року «Кобзар»Тараса Шевченка явив світові небаченої величини зірку – щирого співця мальовничої зажуреної України-неньки. Відтоді самого Шевченка

стали називати Кобзарем. Спогади дитинства навіяли Шевченкові вірш про старого, сліпого, самотнього музику Перебендю, який вміє заспівати і релігійний  псалм, і пісню про кохання, і думу, і обрядову пісню. Ці чотири тематичні компоненти  музичного репертуару народних співців  - релігійний, історичний, ліричний, обрядово-побутовий- легко відшукати в  поезії Т. Шевченка. Власне релігійні  переживання і релігійні світовідчуття присутні  у більшості творів  поета.

    2.ДОСЛІДНИКИ:

Завдання нашого дослідження – довести , що релігійні мотиви  в творчості Т.Шевченка були ще в ранніх творах :«Причинна», «Катерина», «Тополя», «До Основ′яненка» та інших.

 «Давидові псалми» (1847) були першим переспівом Шевченка біблійних текстів.

Після заслання поет також звертався до переспівів сюжетів із Біблії: «Подражаніє Ієзекіїлю», «Царі», «Осія.Глава 14», «Ісаія. Глава 35».

Роль біблійних мотивів у творчості Кобзаря можна продемострувати на прикладі таблиці М.Гнатишака (1936):

              Християнські поняття та уявлення у творах Т.Шевченка

Усіх віршованих творів у  «Кобзарі»

218

Вірші, написані в перший період творчості, 1838-1850 рр.

166

7-річна перерва

-

Кількість поем, в основу яких покладено біблійний сюжет

7

Кількість творів, у яких наявні поетичні молитви

17(у деяких творах кілька молитов)

Кількість творів, у яких наявні  вислови «молитися», «Богу молитися»

150

 

Кількість творів, у яких наявні вислови «Господа благати», Бога благати»

Кілька десятків

Кількість творів, у яких наявний вислів «перехрестився» (автор-оповідач або персонаж)

20

Кількість творів, у яких ідеться про святе причастя

6

Скільки разів у «Кобзарі» вживається слово «Бог»

600

Кількість віршів, у яких не згадано Бога

75 (переважно «дрібна лірика»)

У скількох творах згадано Бога

143

Скільки разів у «Кобзарі» згадується Матір Божа

25

 

3.Учитель

У творах Т.Шевченка присутні морально-етичні моменти, коли автор вступає в суперечку з Богом:

  • Нарікання на Господа, викликане соціальною неправдою, гірким становищем українського народу  («»Сон»:Чи Бог бачить із-за хмари Наші сльози, горе?»..)
  • Протест Шевченка. Богоборство  Кобзаря завжди жертовне, нагадує нам богоборство Мойсея, який вступив  у суперечку  з Єговою, щоб відстояти інтереси свого народу,знаючи , що ризикує життям і буде покараний за зухвалість («Заповіт», «Сон»...)
  • Пророцтва («Світе ясний! Світе тихий!»)

        4.ЛІТЕРАТУРОЗНАВЦІ:

У творах «Сон»(«У всякого своя доля»), «Єретик», «Великий льох», «Кавказ», «Імертвим, і живим...» епіграфами є рядки з Біблії, які співвідносилися з ідеєю.

Ми з′ясували, що для своїх творів Т.Шевченко з Біблії брав:

  • Біблійні афоризми, цитати для епіграфів.
  • Мотиви творів.
  • Сюжети.
  • Образи-персонажі, образи- символи.
  • Біблійні жанри (псалми, послання, подражанія,переспіви).
  • Біблійні заповіді
  • Специфічну лексику (старослов′янізми, фразеологізми)

5.Учитель

Шевченко допомагає нам не тільки краще усвідомити себе як народ, зрозуміти те добро і зло, що були в нашій історії, а й надає віри в своє майбутнє. Ця функція Шевченкової поезії завжди була і буде особливо значимою для українського народу з його непростою , сповненою важких випробувань долею.

   Тема соціальної та національної неволі України була наскрізною у творчості поета. Поезія «Ісаія.Глава 35», яка була гімном вільній людині на вільній землі, зрівноважує цю тему і тим самим надає художньому світу митця певної завершеності: завдяки їй він перестає бути одновимірним і набуває бульшого простору, отримує перспективу.

 

6. ІСТОРИКИ:

«Ісаія. Глава 35» є чи не єдиною поезією у творчості Шевченка, яка повністю присвячена темі щастя народу, що дочекався волі.

  Очевидно, вона потрібна була Шевченкові, бо дала віру в майбутнє, без якої  було б  важко жити. Поет ніби відпочив душею в цій поезії, яка є справжнім гімном Волі.

     Майже немає даних про історію створення «Подражанія». Відомо тільки, що вірш у чорновому варіанті був записаний на звороті офорту, над яким працював митець. Саме весною 1859 року (поезія датується 25 березня) Шевченко дуже багато працював як художник. Доводилось днювати й ночувати в майстерні. Раптова поява задуму поезії і натхнення відірвала його від гравірування на міді, змусила взятись за  перо. Чистого паперу не було, - і він, роблячи багато закреслень, записав вірш на зворотному боці нещодавно виконаного офорта.

  Цей твір є переспівом («подражанієм») 35-ї глави біблійної книги пророка Ісаії.

  Ісаія – стародавній єврейський пророк, автор однієї з книг Біблії.  Він  пропокував   нове пришестя Ісуса і майбутнє райське життя на землі.

7.Словникова робота:

Переспів – вірш , написаний за мотивами поетичного твору іншого автора. На відміну від перекладу, автор переспіву може змінювати ритм, трансформувати чи додавати нові образи.

Офорт – вид гравіювання, при якому лінії малюнка роблять різцем або голкою  на смоляному покритті металевої гравюрної дошки і протравлюють кислотою.

 

8. Завдання за змістом вірша:

  • Прочитати вірш Т.Шевченка «Ісаія. Глава 35».
  • Порівняти його з біблійним твором   (додаток)
  1. Які образи з Біблії використано без  змін у переспіві?
  2. Які образи біблійного тексту зазнали певних змін?
  3. Що нового вніс поет у текст свого твору?
  4. До яких засобів вдався Шевченко для створення в читача враження, що в переспіві з Біблії йдеться про майбутню волю і щасливе життя саме українського народу?
  5. Схарактеризуйте кольористику в певній частині твору. Як ви думаєте : вибір кольорів – це художній прийом, застосований поетом?
  6. Знайдіть у поезії вислови, що стали крилатими

.

                 9. Учитель:

                 -Через які конкретні образи показано настання блаженства Божого?

         ЛІТЕРАТУРОЗНАВЦІ:

    Всі образи поділяються на три групи:  

  • 1-ша група образів показує прихід блаженства як фізичного одужання людей, коли сліпим повертається зір, глухим – слух, кривим – здатність рухатися;
  • 2-га група образів стосується показу оводнення пустелі;
  • 3-я  - образ святої дороги до Бога, по якій піде звільнений народ.

 

         ДОСЛІДНИКИ

         Карміл (Кармель) –це вкрита пишною рослинністю гора в Палестині, стала    біблійним символом краси;

         Ліван – гірське пасмо на півночі Палестини, яке біблійні пророки часто символізували як славу і велич Іудейського царства;

         Омофор – багатий , золотом вишитий покров.

      

         ІІІ. Підсумок уроку

              Доведіть твердження:

              Шевченкова ідеальна Україна – це по суті біблійна обітована земля.

         ІV. Домашнє завдання:

             Написати  твір-мініатюру «Бог та релігія через призму однієї поезії Кобзаря» 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                    

 

 

 

 

                                                                                                                    Додаток

Ісаія. Глава 35

 

  1. Звеселиться пустиня та пуща, і радітиме степ, і зацвіте, мов троянда.

 

  1. Розцвітаючи, буде цвісти та радіти, буде втіха також та співання, бо дана йому буде слава Лівану, пишнота Кармелу й Сарону, вони бачитимуть славу Господа, велич нашого Бога!

 

  1. Зміцніть руки охлялі, і підкріпіть спотикливі коліна!

 

  1. Скажіть тим, що вони боязливого серця: Будьте міцні, не лякайтесь! Ось ваш Бог, помста прийде, як Божа відплата, Він прийде й спасе  вас!

 

  1. Тоді то розплющаться очі сліпим і відчиняться вуха глухим,

 

  1. Тоді буде скакати кривий, немов олень, і буде співати безмовний язик, бо води в пустині заб′ють джерелом, потоки в степу!

 

  1. І місце сухе стане ставом, а спраглий край збірником вод джерельних; леговище шакалів, в якім спочивали, стане місцем тростини й папірусу.

 

  1. І буде там бита дорога та путь, і будуть її називати: дорога свята, не ходитиме нею нечистий , і вона буде належати народові його; не заблудить також нерозумний, як буде тією дорогою йти.
  2. Не буде там лева, і дика звірина не піде на неї, не знайдеться там, а будуть ходити лиш викуплені.
  3. І Господні викупленці вернуться та до  Сіону зо співом увійдуть, і радість довічна на їхній голові! Веселість та радість осягнуть вони, а журба та зітхання втечуть!                            
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ніколаєнко Ганна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 листопада 2020
Переглядів
8959
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку