Конспект уроку української літератури в 5 класі .Тема: "Євген ГУЦАЛО. Оповідання «Лось». Вічне протистояння добра і зла"

Про матеріал
У конспекті уроку передбачено реалізацію наскрізної змістової лінії “Екологічна безпека і сталий розвиток”
Перегляд файлу

Конспект уроку української літератури в 5 класі

(реалізація наскрізної змістової лінії

“Екологічна безпека і сталий розвиток”)

Тема: Євген ГУЦАЛО. «Лось». Вічне протистояння добра і зла

 

 

 

 

 

 

Мета :

навчати учнів спостерігати за розвитком подій у творі, виокремлювати проблеми екологічного характеру, показати вічну боротьбу добра і зла в мистецтві та в оповіданні;

розвивати вміння характеризувати образи хлопчиків у захисті гуманних переконань; за допомогою художнього слова розкривати красу та багатство довколишнього середовища;

виховувати гуманні почуття в ставленні до навколишнього середовища, відразу до бездушного споживацького ставлення; розвивати вміння висловлюватися, критично мислити.

Тип уроку: урок засвоєння навичок і вмінь.

Методи роботи: методи «Незакінчене речення», «Гронування»,  «Мікрофон», «Вибери сам».

Обладнання: портрет письменника, індивідуальні картки, ілюстративний матеріал, тлумачні словники, Червона книга, підручник.

Проблемне запитання: Людина є господарем, паном чи захисником природи?

Перебіг уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап

1. Створення емоційного настрою

Усміхніться самі до себе, до мене, подаруйте усмішку один одному. Бачу, що у вас усе добре. Сподіваюся на такий настрій протягом уроку. Адже усмішка — це головна умова успіху, коли йдеш у гості або зустрічаєш гостей. Отже, ви готові розпочати роботу ?

Американський винахідник Генрі Форд сказав:

    Зібратися разом - це початок,

    Триматися разом - це прогрес,

    Працювати разом - це успіх!

    Ми зібралися, тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю успіху! 

2. Рубрика «А чи знаєте ви?»

 Бджоли поширені на всіх материках, крім Антарктиди. У світі існує близько 21 тисячі видів бджіл. Це єдині комахи у світі, які виробляють продукт, споживаний людиною.                                                                                                                Медоносна бджола махає крилами зі швидкістю 11400 разів на хвилину. Саме це створює характерне бджолине дзижчання.                                                                      Для того, щоб зібрати 100 грамів меду, комасі треба облетіти ні багато ні мало, 46 тисяч км, а це складає  довжину екватора.

  •       Тож бажаю вам бути на уроці такими ж невтомними, як і маленька бджілка.

3.Актуалізація знань. Пояснення епіграфа

4. Повідомлення теми уроку

 Користуватися дарунками природи, насолоджуватися ïï нерукотворною красою – для людини велике щастя. Чудово! Чи треба людині більшого? Однак звідки ж серед такої краси та благодаті береться бездушність, підлість, жорстокість? Відомий український письменник Євген Гуцало у своєму оповіданні «Лось» закликає нас, читачів, берегти все живе, зокрема ліси та їх мешканців, розмежовувати добрі і злі вчинки.

5.Постановка проблеми. Мотивація

Метод «Незакінчене речення…»

Учні користуються опорною схемою (на дошці):

 Я хочу дізнатись…

Я хочу зрозуміти…

Я хочу з’ясувати…

Я хочу обговорити….

Я хочу навчитись…

Я хочу висловити…

Я хочу дати оцінку…

Проблемні запитання: Людина – захисник природи чи її господар?

Доведемо або спростуємо думку, що людина щаслива тільки в гармонії з природою.

Гармонія – це поєднання, злагодженість, взаємна відповідність якостей (предметів, явищ, частин цілого)

ІІ. Осмислення навчального матеріалу

1. Перевірка засвоєння змісту оповідання. Гра «Так чи ні»

 

Так

Ні

Лось потрапив до заповідника із тайги

+

 

Тварина ще не звикла до людей

 

+

Лось ішов до ополонки, щоб напитись води

+

 

Колись восени лося переслідувала вовча зграя, але тоді його врятував дядько Шпичак

 

+

Тепер лось провалився під лід

+

 

Батько з сином в цей час прийшли до річки

 

+

Менший брат сказав: «Кінь купається»

 

+

Лось був уже знесилений, тому тільки байдуже спостерігав за тим, як наближаються діти

+

 

Менший брат почав рубати лід, щоб прокласти хід до берега

 

+

Діти допомогли лосеві врятуватися

+

 

Невідомий мисливець вбив лося

 

+

Тепер дядько Шпичак, як і діти, хотів, щоб лось ожив, звівся на свої міцні ноги і побіг до лісу

+

 

 

Взаємоперевірка робіт (на монітор виведено правильні відповіді)

2. Осмислення твору в процесі обміну враженнями за питаннями:

- Пригадаймо, що таке оповідання.     

(Оповіда́ння — невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко - кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу).

- Доведіть, що «Лось» – це оповідання.

- Про що йдеться в цьому творі?

- Чи  сподобалось воно вам? Чим захоплює вас це оповідання? Що найбільше вразило?

- Які почуття викликав твір?

3.Переказ епізодів твору, які найбільше вразили

4. Робота з літературознавчими термінами

- Що таке пейзаж? Яку роль відіграють пейзажі в оповіданні?
Як зазначено у словнику іншомовних слів, пейзаж (фр., від країна, місцевість):

1. Загальний вигляд якоїсь місцевості, картина природи; краєвид, ландшафт.

2. Картина або малюнок із зображенням краєвиду.

3.Жанр творів образотворчого мистецтва, присвячений зображенню краєвиду; пейзажний живопис.

4. Опис, зображення природи в літературі, музиці і т. ін.

 

  •       Знайдіть зорові, слухові та запахові образи природи у творі

Зорові

Слухові

Запахові

«Кущі й дерева струшували на нього синюватий іній»

«…у вогкому струмені вітру долинав сухий, різкуватий звук. Звук летів знизу, від річки»

«Струмінь вітру доносив запах річкової криги»

«… примарно-млявого світла, яке випромінювали стовбури беріз»

«тріщить стара гілляка на дубі»

«просякнутий холодом та  запахом сіна»

«припорошену снігом землю»

«шарудіння прив'ялих стеблинок»

 

«Ранньої весни вона перша вбиралася квітами, і хутко тут виганялась така висока трава»

«линуло знеможене, схоже на зітхання порипування гілляки»

 

«поляна пустельна, як і все навколо»

«приглушеного поцокування своїх ратиць об землю»

 

«схід сонця, і коли під його променями заброн зовіли верхівки»

«тиша з настороженої й сліпої ставала спокійна й осмислена»

 

«Вгадувалась причаєна глибина річки, її течія, що не вгамовується й під кригою» 

 

 

 

  • Яке враження на вас справили описані картини природи?
  • Яка роль пейзажів в оповіданні? (Пейзажі як опис, картина природи, автор описує частину реальної картини, у якій розгортається дія - це відіграє важливу роль в оповіданні, тому що читач може уявити навколишні події. Без пейзажів оповідання було б сухим та не цікавим).

- Про що віщують окремі деталі? (Ці деталі віщують, що станеться якась біда).

6. Робота в групах. Характеристика образів твору

Матеріал для характеристики лося:Лось: фото лося сохатого, а также лосих и лосят.

 

 

 

 

«Це був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання».

«Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, із якого обнесло листя».

«Лось був старий самець, уже звик до заповідника, в який потрапив із тайги, звик до людей і до того, що його підгодовують».

«…неясний страх, який нагадав про життя в тайзі, про небезпеки, які там на нього чигали».

«…попрямував до галяви, на якій любив найчастіше бувати».

« Ревнув, кличучи на допомогу, і його очі все густіше набрякали кров'янистим смутком, аж горіли червоним розпачем». 

«Лось, розуміючи .це, намагався поводитись обачно».

«Лось уже зовсім знесилився і байдуже спостерігав, як наближаються діти».

«Під цим кущиком червоний розпач трохи вгомонився, але був тепер такий безмежний, що очі для нього були замалі, і той розпач струменів із них увсібіч».

«…ого, який великий…»

«Його очі все ще були червоні од недавнього розпачу».

«Просто не вірилося, що такого звіра можна звалити пострілом»

«Голова лежала так, наче він прислухається до землі, чи далеко ще весна, чи скоро прийде, а роги росли при самім снігу, ніби чудернацький кущик».

«Але лось виявився дужий і життєлюбний».

Таблиця для характеристики образів хлопчиків і дядька Шпичака:

Герої

Хлопчики-    підберезники

Дядько Шпичак

Портрет

«Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями, і схожі один на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда». 

«Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких тонув мало не по пояс, дядько зупинився поряд із дітьми».

Характер

«їхні лиця ще більше пом'якшали од навколишнього простору, од тієї втікаючої далини, яка сягала аж за потойбережні горби».

«Але старший брат був розсудливий та відважний, і вперті й невідступні...»

«Радість на його обличчі змагалася з настороженістю, і воно бралося то темними, то світлими спалахами. На губах у нього запеклась біла смага,— мабуть, од якогось раптового, скороминущого переживання».

Дії

«сокира в його руках не закуняла. Узявся рубати лід, прокладаючи хід до берега, а молодший тупцяв біля нього і, не знаючи, чим допомогти, тільки зітхав та нетерпляче бив себе долонями по стегнах та по боках».

«Обидва брати й не думали про те, що весняна крига — зрадлива, не зважить і на те, що вони рятівники».

«Вони безпорадно усміхалися, їм хотілося підійти до нього ближче, але діти не наважувались».

«Менший підберезник одвернувся, приховуючи сльози».

«Дядько тримав у руці рушницю, але з таким виглядом, ніби збирався від когось захищатись.

«…присівши у виямку, тільки посміювався, коли взялися визволяти його з ополонки».

Що уособлюють

Добро, милосердя, справедливість

Зло, шкоду, безсердечність, боягузтво

7. Метод «Прес»

- Кого, на вашу думку, в творі можна назвати браконьєром ( Браконьєр – це людина, що займається браконьєрством, тобто полюванням у недозволених місцях або в заборонений час)?

- Які почуття викликав у вас вчинок Шпичака?

- Яким ви бачите Шпичака біля вбитого ним лося?

- Як ви думаєте, чи покаявся він перед людьми?

- Згадайте, як різні люди ставилися до лося. Зіставте вчинки працівників заповідника, мисливців із вчинком Шпичака.

- Чи правильно вчинили хлопці, не спокусившись обіцянками «рідного дядька»?

- Як би ви вчинили на їхньому місці?

8.Визначення проблем, порушених у творі

У творі Є. Гуцала порушено дві проблеми:

 - взаємозв’язок людини і природи;

 - боротьба добра і зла.

- Хто з героїв уособлює добро, а хто зло?

- Чим вимірюється добро?

 - Чому повсякчас добру протистоїть зло? Що перемагає у поєдинку між цими силами?

 - Чи перемогло зло в оповіданні «Лось»? Доведіть свою думку

 - Як би ви відповіли на проблемні питання, поставлені на початку уроку?

- Отже, лось уособлює світ природи. Велична, могутня тварина виявляється беззахисною перед маленькою людиною. А людина, хоча і  вважає себе царем природи, не має ніякого права знищувати тварин та рослини  задля своєї забаганки; люди мають усвідомити, що пед ними стоїть завдання — оберігати та захищати природу, щоб її красою та різноманіттям могли насолоджуватись прийдешні покоління.

ІІІ. Закріплення навчального матеріалу

Слово вчителя

Ось ми познайомилися із трагічною ситуацію, яка сталася із твариною на сторінках художнього твору.

-На вашу думку, таке може статися лише на сторінках книги чи можливе й у реальному житті? Чи можете навести сумні приклади жорстокого ставлення людини до природи - не лише до тваринного світу, а й до рослин, дерев? Історик Лев Гумільов зауважував, що знищення, руйнування природи в результаті діяльності людини необхідно розглядати як «злочин щодо нащадків, яким доведеться перебувати на збіднілій планеті». І зовсім невеселий прогноз зробили вчені: планета Земля, як і природа, не вічна. Отже, для того, щоб не загинула наша планета, треба кожному із нас докорінно змінити своє ставлення до всього живого на ній.

Вправа « Чарівна скринька».

Пропоную звернутися до чарівної скриньки, у якій є багато маленьких сердечок, що символізують любов. Але щоб отримати подарунок, треба пригадати гарні, добрі слова, що існують у світі. (Учні почергово називають: ніжність, ласка, світло, тепло, любов, добро, чуйність, співчуття, мир, будь ласка, доброго здоров’я, щирість, щедрість, успіх, дружба, усмішка, добробут, людяність, сердечність, благо).

— Молодці! «Чарівна скринька» наповнена хорошими, приємними, позитивними словами. А сердечка, які ми отримали, хай нагадують нам про любов, що існує в світі, і про необхідність перемоги добра над злом.

Метод «Незакінчене речення»

На уроці для мене цікавим було...

    Найбільше мені сподобалося...

Я іду з уроку із...

Я тепер знаю…

Я тепер вмію

ІV.Домашнє завдання

Вибери сам:

  •       Спрогнозуйте розгортання сюжету оповідання без одного із героїв -дядька Шпичака.
  •       Складіть сенкан про кожного з героїв твору
  •       Поміркуйте, що таке людяність, та написати міні-твір «Монолог добра» або діалог добра зі злом.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Федченко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 травня 2021
Переглядів
9482
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку