Конспект уроку допоможе вчителю розширити знання дітей про шлях хліба з поля до столу; довести до відома дітей, що хліб результат праці людей багатьох професій; збагачувати знання про народні звичаї, що пов'язані з ним; закріплювати вміння виділяти частини тексту; розширювати словниковий запас; виховувати повагу до праці хлібороба, прищеплювати дбайливе ставлення до хліба.
Я хочу щоб урок пройшов не марно,
Треба встати рівно, гарно.
І виконуй тільки те,
Про що мова на уроці йде.»
Тема: М. Романіка. Як хліб ходить.
Мета: Розширити знання дітей про шлях хліба з поля до столу; довести до відома дітей, що хліб результат праці людей багатьох професій; збагачувати знання про народні звичаї, що пов’язані з ним; закріплювати вміння виділяти частини тексту; розширювати словниковий запас; виховувати повагу до праці хлібороба, прищеплювати дбайливе ставлення до хліба.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
Я хочу щоб урок пройшов не марно,
Треба встати рівно, гарно.
І виконуй тільки те,
Про що мова на уроці йде.»
ІІ. Повідомлення теми і мети заняття.
- Сьогодні ми поведемо мову про те, без чого не уявити ні степової далі, ні світанку, ні самого життя. А про що саме, спробуйте дізнатися із пісні.
ЗВУЧИТЬ ПІСНЯ ПРО ХЛІБ.
Так про що сьогодні будемо говорити?
Вірно, будемо вести мову про людську святиню – хліб наш насущний.
ВІРШ
Певно чули всі малята,
Вже не раз такі слова…
Хліб потрібно шанувати!
Хліб усьому голова!
Він вічний і святий цей хліб,
Чи в паляниці на столі у хаті,
Чи зв’язаний в важкий тужавий сніп, де колоски шепочуться вусаті.
Завдання нашого уроку :
Дізнатися, що означає слово ХЛІБ.
Прочитати твір «Як хліб ходить».
Розширити свої знання про хліб.
- З давніх часів і до наших днів в усіх народів вважалося найбільшою святістю, коли лежав на столі хліб. Почесне місце посідає хліб у звичаях і обрядах українців. Український народ над усе цінує хліб, сіль і честь. Хліб – достаток, сіль – гостинність і щирість, честь – то людська гордість.
Будь-яке свято не обходиться без паляниці, хлібом і сіллю зустрічають дорогих гостей, з хлібом проводжають молодих до шлюбу, хліб приносять у дім новонародженого (на здоров’я і достаток), виряджаючи сина в далеку дорогу, мати загортала в рушник житній окраєць. В останню дорогу виряджають людей, теж з хлібом. Наше життя нерозривно пов’язане з хлібом. Він з нами в повсякденному житті; в горі і в радості.
Відстеження шляху хліба від зернини до столу.
Давайте прослідкуємо з чого починається хліб?
Читання віршів учнів. (ПРЕЗЕНТАЦІЯ)
1. На весні посію
Зерна в полі чистім,
Хай над ними світить
Сонце променисте.
2. Жито дозріває
На горі за гаєм,
Зерна обважніли
На міцнім стеблі.
Колоски схилились
Це вони вклонились
За тепло і соки
Матері – землі.
3. На веселім вітрі
Зашумить колосся,
Стане золотою
Урожайна осінь.
4. І зерно в комори
Річкою поллється,
А люди помелють –
Борошном назветься.
5. На заводі пекар
Хліб спече з любов’ю,
Скаже: „Любі діти,
Їжте на здоров’я”.
Розповідь про вирощування хліба в давнину.
-У давнину хліб вирощували у тяжкій праці. Землю орали сохою (дерев’яний плуг) (СЛАЙД) зерно висівали вручну (СЛАЙД). А коли зазеленіють хліба, то за українським звичаєм, люди виходили в поле родиною і тричі обходили його несучи на руках хліб і сіль, щоб виріс великий урожай. Жали також серпом, (СЛАЙД) в’язали у снопи (СЛАЙД), снопи складали у копички (СЛАЙД). А перший вижатий сніп приносили додому, ставили на покутті (СЛАЙД). Молотили зерно ціпом (СЛАЙД), мололи на жорнах (СЛАЙД).
У наш час роблять все машини.
Сьогодні ми познайомимося із оповіданням Михайла Романіки «Як хліб ходить».
Читання тексту вчителем. Словникова робота. (СЛАЙДИ)
У тексті зустрічається багато слів, які ми з вами не вживаємо у сучасному житті, тобто стародавніх слів.
Мисник – полка для посуды
Макітерки – слайд
Прядка – слайд
Гребінь та веретено – слайд
Горище - чердак
Діжа – низька дерев”яна діжка, у якій готують тісто на хліб, обперезана обручами, - слайд
Опара – розчин для приготування тіста, слайд
Коцюба – кочерга, слайд
Припічок – слайд
Заслінка – слайд
Ослінчик – слайд
Де мандрує хліб?
Що означає вислів як хліб по хаті піде?
Чи зрозуміла його Оленка?
Давайте прочитаємо хором слова. ( з словникової роботи).
Повторне читання вголос.
На що була схожа хата бабусі?
Що побачила Оленка в хижці?
Навіщо бабусі дубова діжа?
Що зробила бабуся у дубовій діжі?
Чого чекала Оленка?
Як бабуся складала спечений хліб? Що приказувала? Зачитайте.
Як бабуся ставилася до хліба? З чого це видно?
У яких рядках висловлено основну думку тексту? Зачитайте.
Прочитайте, який уривок підходить до малюнка.
Поділ тексту на частини. Добір заголовків.
Перечитайте текст самостійно і поміркуйте, на скільки частин можна поділити текст.
Зачитайте першу частину тексту. Який заголовок доберемо до уривка?
Зачитайте другу частину…
Зараз підготуйте переказ частини тексту, яка вам найбільше сподобалась.
Переказ тексту.
Які прислів’я знаєте?
Як ви ставитесь до хліба?
Пам’ятаю, що хліб – святий.
Бережу хліб, не викидаю.
Пильную, щоб не падав додолу.
Як упаде хліб, підніму його, перепрошу, поцілую і з’їм.
Недоїденим хлібом пригощаю пташок.
Беру хліба стільки, скільки подужаю з’їсти.
Шаную працю людей, які виростили хліб.
Діти, так що ж таке ХЛІБ?
Хліб — це зерно, яке перемелюють на борошно.
Хліб — це випечений виріб із борошна. Продукт харчування.
Хліб — це зернові сільськогосподарські рослини.
Дом. завдання: читати й переказувати текст, намалювати малюнок.