Сценарій свята на тему : "Дзвенить струмочком рідна мова" для 3 класу. Головні герої :Українська мова, ведучі, та інші діти.
(На сцену виходять ведучі - хлопчик і дівчинка в українських костюмах з хлібом і сіллю на вишитому рушнику)
(На сцену виходять ведучі - хлопчик і дівчинка в українських костюмах з хлібом і сіллю на вишитому рушнику)
Дівчинка. Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя-доля буде,
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік.
Хлопчик. Із хлібом і сіллю, як завжди ведеться,
Ми зичим достатку усім і добра.
Хай сонце всміхнеться, життя удається,
І доля завжди щоб привітна була.
(Кладуть хліб на стіл)
(Виходить 4 дівчинки у вишитих костюмах з лампадками )
(під музику говорять ці слова)
Дівчинка1: - Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, м'яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі й місяця народна.
Дівчинка2: – Мово! Мудра берегине, що не давала погаснути земному вогнищу роду нашого і тримає народ на небесному Олімпі волелюбності, слави і гордого духу.
Дівчинка3: – Мово! Велична молитво, у своїй нероздільній трійці, що єси ти і Бог Любов, і Бог Віра, і Бог Надія!
Дівчинка4: – Мово наша! Дзвінка кринице на дорозі нашої долі! Твої джерела б'ють десь , тому й вогненна така. А вночі купаються в тобі ясні зорі, тому й ласкава така.
(ставлять лампадки на стіл з хлібом)
Вчитель. Шановні батьки, діти, гості, запрошуємо вас до нашої господи на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру, на свято української мови.
(Під музику в зал заходять учні, по дві сторони одягнені в український одяг сідають, а інші танцюють).
(танець з віночками)
Учень1: Розпочнемо ми знайомство, любі друзі,
Нам Мова двері відчиня гостинно,
І не лякайтесь, бо в усій окрузі
Вас не приймуть так тепло і родинно.
Учень2 :Тож завітаймо, друзі, в край цікавий!
У сні, в дорогу поспішаймо!
Наш корабель прямує величавий
в країну «Рідна Мова» вирушаймо.
Вчитель: У нашій світлиці сьогодні тепло і світло, тож давайте поговоримо про Україну, нашу рідну мову. Україна - золота, чарівна сторона. Земля рясно уквітчана, зеленню закосичена. Скільки ніжних, ласкавих, поетичних слів
придумали люди, щоб висловити свою гарячу любов до краю, де народились і живуть.
Учен3: О мово рідна, ти для нас, як мати,
З тобою відкриваєм дивосвіт.
І українською вчимося розмовляти
З колиски самої, з маленьких літ.
Учень4: Ми — українці з мовою своєю,
У нас держава й мудрий є народ.
І поки стежкою ідемо однією,
Ми з мовою досягнемо висот.
Вчитель: Батьківщина починається з батька і матері, з оселі, де ви вперше побачили світ, з мови, якою розмовляють ваші батьки, з подвір’я, по якому ви бігали, з села чи міста, з України, де ви народилися. А Україна - це наша Батьківщина.
Учень5: Україна моя починається
Там, де доля моя усміхається,
І, як небо, як даль солов’їна,
Не кінчається Україна.
Учень6: Люблю тебе, моя Вітчизно мила,
Твої поля і небо голубе,
Бо ти дала мені малому крила.
То як же не любить мені тебе!
(пісня про Україну)
Вчитель. Кожен народ гордий з того, що він має свою державу, свою мову, волю і гарне життя у своїй країні. Кожен народ - патріот своєї країни, він любить її, поважає її закон і бореться за її незалежність і волю, якщо того немає.
І ми, українці, тільки зовсім недавно здобули свою незалежність, у 1991 р. Тепер у нас є своя держава, воля, своя мова. І хоч як не глумились із нашої мови але сьогодні вона відроджується.
(Сценка про мову яку виганяли)
Вчителька: Жодній мові світу не було так тяжко, як українській. Нашу мову
принижували, не давали їй розвиватися, неодноразово забороняли, знищували.
Злі люди глумилися з нашої мови, сміялись з неї.
(виходить дівчинка в українському костюмі з підручником укр. мови в руках і всміхається)
Мова: Я - українська рідна мова
Мелодійна, світанкова.
Я від серця йду до серця
І дзвеню, як те джерельце.
(виходить 2дівчинки модно одягнені, підходять до мови починають її смикати за вінок, за спідничку, за сорочку, за коси і сміються з неї)
Мова: (повертається кругом, хоче плакати )
Дівчинка1:Ти чьо, іспугалася?
Дівчинка2: Каралєва родної мови.
(дівчата виходять)
Хлопчик: (вирвав книгу з рук Мови і сміючись кинув)
Мова: (іде і плаче)
Вчителька: Такий гарний край, сонячний, багатий, а вона йде та плаче, сльози витирає. Так багато хат, так багато шкіл, церков, а для неї місця немає.
(іде мама і дівчинка)
(дівча звертається до мами)
Дівчинка: Мамо, а чому ця красуня плаче і хто вона?
Мама: А ти дитинко запитай її сама.
Дитина: (підходить до мови)
Що ти робиш тут, бідна дівчино?
Мова : Не люблять мене, не шанують. Може, ви мене шануватимете і не дозволите, щоб мене забули?
Дитина: Яка бідна і заплакана дівчина! Яка сумна сирота! Куди ти йдеш? Чому так гірко плачеш? Хто ти, дівчино?
Мова: Я – українська мова. Мене виганяють з України. Я блукаю і не маю спокою.
Дитина: Бідна мово, іди зі мною. Ти будеш жити, оповідати вірші, казки, байки. Будеш співати пісні. Ти допоможеш пізнати країну наших батьків, дідів. Щоб і я знала, хто я.
Мова: Бачу, що мене ти шануватимеш, любитимеш, не забуватимеш. Тоді я буду жити у твоєму сердечку і устах.
Мова: (сідає на підлогу. Біля неї дівчинка. Мова починає читати)
Мова: Є у людей на землі рідна мова,
Кожна на лад свій звучить.
А серед них і я, світанкова
гордо у небо лечу.
(заходить хлопчик і мовчки сідає)
Мова: Світла я, українська, пречиста,
Рідна, як Небо й Земля!
Ніжна, барвиста, свята й промениста —
Нею любов промовля.
(Заходять дівчата і сідають мовчки)
Мова: Лечу я , прекрасно, над світом
У казці, у пісні, у прозі й віршах!
З любов’ю і щирим весняним привітом
Лишаюсь у добрих і щирих серцях!
Хлопчик: Ми все зрозуміли.
Дівчина: Ми навчимося нею гарно розмовляти,
Читати вірші і писать слова.
Бо рідну мову треба добре знати.
Вона чудова, ніжна і жива.
(виходять)
Вчитель. Але й тепер дехто не дуже хоче поважати і шанувати свою мову: перекручують слова, розмовляють такою мовою, якої не існує в світі. Але вона вистояла і сьогодні звучить гордо і крилато.
Учень7: Не цурайтесь, люди, мови,
Не цурайтесь роду.
Як зачахне рідне слово,
Не буде народу
Вчитель: Давайте пригадаємо перші уроки рідної мови від матусі. Звичайно -це колискові пісні.
Учень1: У цей світ ми увійшли ще малюками
У світ багатий, загадковий і казковий
Стежину колисковими піснями
Матуся нам стелила у світ мови.
(Звучить колискова).
Вчитель. Не замовкла мова в устах патріотів рідного слова, звучала вона в народній пісні, бо люди берегли її, як перлину, щоб колись заговорити нею на повний голос. Яка ж вона чиста, гарна, багата і мелодійна, наша українська мова і пісня.
Учень2: Причасти мене розмовою українською мовою,
Зачаруй мене словнозвісною українською піснею;
Учень3:Причасти мене розмовою українською мовою,
Зачаруй мене ніжною українською піснею.
(пісня)
Вчитель: А згадаймо український дотепний жарт і сміх. Українці сміялися споконвіку. Відомо, що вони – творці гумору і сміються відтоді, відколи себе пам’ятають , бо гумор, сміх, веселість, дотепність є однією з найкращих рис. Час іде, мудра ріка веселих народних усмішок не міліє, талановитих гумористів не меншає.
Вчичель: Я думаю, що і ми всі любимо жартувати.
А зараз надамо слово нашим гумористам.
Учень: Гумореска «Суперечка».
Автор: Матір звуть Елеонора, а батечка – Савка,
Синок у них підростає, ім’я йому Славка.
Батько щирий українець, мати сибірячка.
Мати: Нє говорі,
Ведучий: учить мати,-
Мати: гавкаєт собачка.
Вєдь нє гавкает собачка, она дєтка, лаєт.
Ето тебе твой папаня язик засоряєт.
Сколько раз я говорила: пожалєй рєбйонка!
Зачєм же ти уродуєш, дєлаєш казльонка?
Грабар Син: Прошу слова вибирати,-
Автор: насупився Савка.
Син:Це ти мене зараз лаєш, а собака – гавка!
Учень: Гумореска « Йде синочок до школи вперше».
Пита батька мати:
Якій мові ми синочка
Будемо навчати?
Українській чи російській?
Обидві ж хороші.
Хай вивчає ту, якою
Печатають гроші.
Учень: Дорогі друзі, українську мову, літературу треба добре знати, щоб не було вам так, як оцій дівульці, про яку я вам зараз розкажу. Гумореска називається « Гаряча філософія».
Яромир: Не боялася дівулька
Ні лайки, ні бійки.
Закінчила школу на нещасні «трійки»,
Але в мами є знайомий
В університеті.
Будеш ти на філософськім
Вчитись факультеті.
Та, явившись на екзамен,
Ляпнула дівулька,
Що жив колись на Вкраїні
Філософ Каструля.
І сказав екзаменатор,
Вставши із-за столу
Я вам радив би вступити
В кулінарну школу.
І закінчила дівулька
Курси кулінарні.
Пече тепер пиріжечки
І оладки гарні.
І на кухні порядкує
Рукою твердою,
І не плутає Каструлю
Зі Сковородою.
Учень: НАШІ ХЛОПЦІ
Іде вуйко Хрещатиком —
Приїжджа людина.
Запитує у зустрічних: — А котра година?
Перехожі пробiгають, позиркують скоса.
Той рукою вiдмахнеться,
Той відверне носа.
А тут раптом двоє негрів вийшли з гастроному
Один глянув на годинник: — Зараз чверть на сьому.
Вуйко низько поклонився. — Дякую, шановнi!
Значить, є ще у столиці україномовні.
(весела пісня)
Вчитель: Крім сміху, українці ще славились розумом. Велику кількість українського слова присвячено прислів’ям і приказкам.
Вони відображають спостережливість і мудрість українського народу. Недарма їх називають золотими зернами народної мудрості.
Вчитель: Давайте ми зараз з вами побуваємо в гостях у тітоньки Сови, навчимося її мудрості. Але щоб до неї потрапити потрібно виконати завдання: доповнити прислів’я.
Прислів’я про мову
1. Гостре словечко коле сердечко.
2. Давши слово – держись, не давши – кріпись.
3. У кого рідна мова, в того й душа здорова.
4. Від теплого слова і лід розмерзає.
5. Слів не розкидаєш, добру славу маєш.
6. Слово – не горобець, як вилетить, то вже не спіймаєш.
7. Хто говорить – сіє, хто слухає – жне.
9. Слово до слова – зложиться мова
(слайд на екрані Сова ,запис голосу)
Слова сови: Вивчайте прислівя, приказки, передавайте з покоління в покоління. Ця мудрість пройшла крізь віки. І нехай вона буде доровказом у вашому житті.
Учень1: Не цурайтесь мови, люди.
Рідного джерельця,
Хай вона струмочком буде.
Хай дійде до серця.
Учень2: Хай вона в піснях лунає
Кожен день і в свято.
Соловейком хай співає
В українській хаті.
(Пісня)
Україночка: Я — україночка. Хоч зовсім ще маленька,
Але ходжу до школи в перший клас!
Читати я навчилася легенько,
Бо дуже гарна рідна мова в нас
Учень3: Бо ж вона така багата,
Українська мова,
Неповторна, і крилата
І така чудова!
Учень4: І цвіте у ній кохання,
Рушники з квітками,
Мрії наші і бажання,
Верби над ставками.
Учень5: Найрідніше, сокровенне,
Найдорожче в світі,
І святкове, і буденне,
В ній батьки і діти.
Учень6: Бо рідна мова, наче рідна мати,
Вона завжди пригорне до грудей.
Важливо дуже різні мови знати,
Та рідна — найрідніша для людей.
Учень7: Ми малі, та всі ми друзі,
Ми одна родина.
А найбільша наша мати –
Рідна Україна.
(танець з стрічками)
Вчитель: Наше свято закінчилось, але мова хай ще сильніше звучить над просторами землі, хай набирає сили і ваги, хай милує серця усіх українців в різних куточках планети, та й не тільки українців, а й усіх людей.