Ознайомити учнів з літературною вимовою та написанням префіксів роз -,без -, закріплювати вміння розрізняти префікси і прийменники, правильно їх писати,збагачувати словниковий запас учнів, розвивати вміння аналізувати, мислити, розвивати творчі здібності, виховувати почуття людяності, доброти, любов до природи, турботливе ставлення до неї.
Тема: Правопис префіксів роз -, без -
Мета: Ознайомити учнів з літературною вимовою та написанням префіксів роз -, без -, закріплювати вміння розрізняти префікси і прийменники, правильно їх писати, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати вміння аналізувати, мислити, розвивати творчі здібності, виховувати почуття людяності, доброти, любов до природи, турботливе ставлення до неї.
Обладнання: Мультимедійна презентація, картки, малюнки, таблиці
Хід уроку
1. Організаційний момент
Продзвенів і стих дзвінок
Починається урок.
Сядьмо рівно всі гарненько
Посміхнімось веселенько
Подаруйте мені свої гарні, милі усмішки. Сподіваюсь, що ми гарно попрацюємо сьогодні з вами на уроці. А щоб наша праця була успішною, давайте пригадаємо закони уроку.
- Не просто слухати, а ( чути)
- Не просто дивитись, а (бачити)
- Не просто відповідати, а (міркувати)
- Дружно й плідно ( працювати)
2. Каліграфічна хвилинка
Урок почнемо без зупинки з каліграфічної хвилинки.
Поновіть слова і прочитайте речення.
отХ мядюл арбод єажаб, йот мас огой єам.
(Хто людям добра бажає, той сам його має)
Тож побажаємо всім добра і злагоди в роботі. Візьміться за руки і посміхніться один одному.
Сядем рівно , спина прямо.
Не вимахуєм ногами,
Зошит з нахилом кладем
Букви старанно ведем.
(Діти записують речення в зошити)
3. Актуалізація опорних знань
а) Відгадування загадок
Стою поперед кореня
Люблю це місце я
Нові слова утворюю
Скажіть моє ім’я (Префікс)
-- Як пишуться префікси із словами?
Я в реченні слова в’яжу,
Бо зв’язковим я служу (Прийменник)
-- Як прийменники пишуться із словами?
-- Як відрізнити префікс від прийменника?
б) Розкрити дужки і пояснити правопис префіксів і прийменників. (Слайд 1)
(Попід)вікнами мороз
Ходить - щулиться.
То (за)гляне у садок,
То (на)вулицю.
- Де ж дітоньки мої
(По)ховалися?
Та невже вони мене
(На)лякалися?
Я їм шкоди не зроблю
Анітрішечки.
Тільки носика (в)щипну
(Для)потішечки.
4. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми з вами продовжимо подорож до однієї з частин слова.
А до якої саме, ми дізнаємося, коли розшифруємо слово.
а) Гра «Дешифрувальник» (Слайд 2)
А що ми будемо вивчати по префікс, ви дізнаєтесь, коли прочитаєте речення
Правописпрефіксіврозбез
5. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів
Перед тим, як ми почнемо вивчати цю тему, діти, хочу вам розкрити один секрет. Ми з вами вже знаємо що таке префікс і як його відрізнити від прийменника і сьогодні повинні були вже вчити про нову частину мови – суфікс.
Але трапилось ось що… Йшла я вчора зі школи додому і зустріла …Кого б ви думали? Так, так, нашого друга Буратіно. Завжди веселого дерев’яного хлопчика з довгим носом. Йшов він дуже засмучений, з низько похиленою головою. Мені його стало дуже жаль і я запитала що трапилося. І ось що він мені розповів. Подружка Мальвіна вчила його писати слова і речення під диктовку. Буратіно в написанні слів зробив багато помилок і Мальвіна дала завдання знайти і виправити їх. Не може наш Буратіно цього зробити, тому й
засмучений такий. (Слайд 3)
Ось цей диктант. (Слайд 4)
У долині роскинулось село. Петрик росказав сестричці казку. Вітер помчав по бескрайньому полю. У бесхмарному небі світить сонечко.
Я прочитала записані речення і відразу побачила помилки. Зрозуміла я , що Буратіно не знає правил правопису слів з префіксами роз -, без -, і подумала:
«А що, як і мої дітки також не вміють писати такі слова?» Тому вирішила, що сьогодні ми з вами попрацюємо над правописом префіксів роз-, без- . Ви, діточки, не проти? Ну і молодці! Адже ми хочемо з вами бути грамотними і ніколи не допускати в словах помилок. Отож, вперед, до нових знань! А допоможе нам в цьому наш друг і порадник – підручник.
6.Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу
а) Робота з підручником
Відкрийте підручники на сторінці 104, знайдіть вправу 255.
Прочитайте слова, доберіть до них споріднені, визначте корінь і префікс у кожному слові.
З якими префіксами у нас записані слова? ( роз-, без-)
Поуправляймося у вимові слів з цими префіксами.
Що ви помітили? (у швидкій вимові префікси роз-, без- перед глухими приголосними вимовляються як рос-, бес-, але на письмі все ж пишуться роз-, без-)
А тепер прочитайте слова
Рознести розгадати
Безмежний безлюдний
Який висновок можна зробити зараз?
(Перед дзвінкими приголосними префікси роз-, без- пишуться і вимовляються однаково).
Отже, прочитайте правило на 104 сторінці .
А тепер давайте вивчимо віршоване правило і запам’ятаємо його на все життя.
У префіксах роз- і без-
Не буває букви «с»
Букву «з» у них пиши
Пам’ятай про це завжди. (Слайд 5)
7. Систематизація і узагальнення знань
а) Гра «Сніжки»
На дошці виставлені записані на картках слова, дитині вчитель кидає сніжку, зроблену з паперу і просить утворити слово з префіксом роз -, без -. Учень вибігає до дошки і записує утворене слово. Клас записує в зошитах.
Малювати
Плести
Межа
Хмара
Страшний
б) Самостійна робота (Слайд 6)
Діти, кому живеться взимку дуже важко? (Звірям і птахам).
Як ми можемо допомогти пташкам? (Зробити і повісити на дерева годівнички).
І ось одного разу дві пташки, яких звали Роз і Без, прилетіли до шкільного саду і хочуть сісти на годівничку поклювати зерна. Та ось біда, щоб сісти на годівничку треба знати код, а кодом є утворене слово від імені пташки та слова на годівничці. Допоможіть пташкам, вони вам будуть дуже вдячні. (Казати, крайній, совісний, сипати)
(Діти самостійно утворюють слова, записують їх в зошити, потім роблять взаємоперевірку в парах)
в) Колективна робота
Замінити словосполучення одним словом з префіксом без-
-- Людина, яку ніщо не турбує -- безтурботна
-- Пилосос, який працює без шуму – безшумний
-- Кондиціонер, який не видає звуків – беззвучний
-- Дідусь, в якого немає вусів -- безвусий
Фізхвилинка
Оголошую перерву
Ви втомились?
Саме час дружно відпочити
І знайому фізхвилинку
В гості запросити.
г) Робота в групах («Броунівський рух»)
Бро́унівський рух — невпорядкований, хаотичний рух дрібних частинок речовини в розчинах
Завдання для учнів записані на кольорових картках. Після виконання завдання учні з картками однакового кольору об’єднуються та порівнюють виконане і оцінюють самі себе.
І група
До поданих слів добери з дужок близькі за значенням слова з префіксами
Сміливий - ….., бесіда - …., слабкий - …, жорстокий - …, барвистий - … .
(безжалісний, розмова, безстрашний, безбарвний, безсилий)
ІІ група
До поданих слів добери антоніми (слова з протилежним значенням з префіксами роз-, без-)
Грамотний - …., платний - ….., зав’язка - …, єднати - …., коштовний - …. .
ІІІ група
Підкреслити слова , в яких знайшли помилку.
Безкрайній, росказати, роздати, росфарбувати, розв’язати, бесшумний, роскреслити, безводний, бесхмарний.
ІV група
До поданих слів дібрати за зразком споріднені слова з префіксом роз-
Зразок
Загорнути – розгорнути
Заплести - ….., скласти - …, накрити - …., писати - …., малювати - …. .
Закріплення вивченого матеріалу
а) Усно. Вчитель читає вірш.
Посварилися ми з братом
Брат мовчав і я мовчав
А дідусь обох повчав:
Що це ви розбили глека?
Так до бійки недалеко.
Братик плачучи сказав:
- Глека я не розбивав!
Ну й дідусь мій Веремій!
Що він каже? Зрозумій! (Г. Бойко)
- Що ж сказав дідусь?
- Що означає «розбити глека»?
- Яке слово у віршику є з префіксом роз-?
- Як напишемо слово «розбити»?
б) Гра « Я – коректор»
Тепер, коли ми вже добре знаємо правопис префіксів, давайте допоможемо нашому Буратіно і станемо коректорами (учні виправляють помилки в роботі Буратіно). (Слайд 7)
в) Письмо під диктовку
Я бачу, ми добре зрозуміли як пишуться префікси роз- і без- , тож зараз напишемо невеличкий диктант, а разом з нами диктант буде писати Буратіно. Потім ми побачимо, чому навчився наш друг. (Самоперевірка)
У лиху годину розпізнаєш вірну людину. Чужим добром не розбагатієш. (Слайд 8)
(Вдома попрацюєте над цими прислів’ями, розберете що означає кожне з них)
г) Фронтальна робота. Вставити в слова пропущені букви.
Ми дуже чекаємо снігу, хочемо на двір , на санчата. Отож, давайте його попросимо. Але він прийде тільки тоді, коли ви правильно вставите пропущені букви в слова.
(на картках записані слова, а на сніжинках букви, які потрібно вставити в слово)
Бе.смертний, ро.стеляти, ро.хвалити, бе.характерний, ро.смішити, бе.листий, ро.питати, ро.креслити.
Отже, яку букву потрібно писати в префіксах роз-, без-?
(Учні повторюють правило )
У префіксах роз- і без-
Не буває букви «с»
Букву «з» у них пиши
Пам’ятай про це завжди.
9.Підсумок уроку
Про що ми сьогодні говорили на уроці?
Як пишуться префікси роз-, без-?
Добре! Молодці! Мої вам вітання. Сьогодні ви стали ще розумнішими. Спілкування і співпраця з вами принесли мені радість і задоволення. А вам?
10. Оцінювання.
А тепер виконайте ще одне моє завдання. Утворіть слово.
(Слайд 9)
Корінь мій знаходиться в «ціні»
Префікс дай від « оклику» мені
Суфікс від « лінійки» чи від «зірки»
Разом результати перевірки.
(Оцінки)
11. Домашнє завдання ст. 105 вправа 258, вивчити правило
Дякую вам за роботу!
Ось і уроку кінець!
Хто працював, той молодець!
Що сподобалося вам, поділіться вдома,
Що сумним було, пожалійтесь вдома!