20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Урок Складносурядне речення, його будова й засоби зв'язку між частинами

Про матеріал
Розробка уроку докладно розглядає особливості формування знань дев'ятикласників про складносурядне речення, містить вправи, які допомагають учням засвоїти цю тему.
Перегляд файлу

Конспект відкритого уроку в 9 класі

Тема: Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку між частинами. Смислові зв’язки між частинами складносурядного речення

Мета: розкрити граматичні особливості складносурядного речення, навчити учнів визначати смислові зв’язки між частинами  складносурядного речення; формувати практичні навички знаходити  їх у  тексті та  розрізняти складносурядні й ускладнені речення; виховувати любов до праці, повагу до батьків, любов до рідної землі.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники «Рідна мова» 9  клас О.Глазова, схеми, таблиця «Знаю. Хочу дізнатися. Дізнався», мультимедійна установка з матеріалами презентації.

Перебіг уроку

І. Організація класу до роботи.

ІІ. Перевірка домашнього завдання: вибіркова.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок :

А) Робота біля дошки з картками (3 учні отримують завдання під час перевірки домашнього завдання)

Картка № 1

Записати речення, поставивши розділові знаки при прямій мові:

 Мене батько ще змалку навчав батьком-матір’ю не хвались, а хвались честю. Добре ім’я сказала мати найбільше багатство.

Картка № 2

Записати речення, поставивши розділові знаки при прямій мові:

Я запам’ятав народну мудрість: говори мало, слухай багато, а роби іще більше. Без хазяїна двір плаче, мовила бабуся й додала, а без хазяйки хата.

Картка № 3

З поданих речень виписати тільки складні, обгрунтувати свій вибір.

 Як посієш вчинок, виросте звичка. Добре слово – то найкращі ліки, найкраща розрада. Книжка мовчить, але двох навчить.  Добрі діти доброго слова послухають, а лихі - й дрючка не бояться.

 

Б) Усне опитування:

 - Яке речення називається складним?

 - Які є види складних речень за способом зв’язку?

 - Як правильно визначити вид речення – просте воно чи складне?

 

 Перевірка відповідей біля дошки, колективна робота над виправленням помилок.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності на уроці.

  • Отже, сьогодні ми з вами маємо ознайомитися  ще з однією важливою темою синтаксису складного речення – складносурядним реченням. Причому  ця тема є дуже важливою, оскільки знання, здобуті на уроках мови знадобляться вам упродовж усього життя, а насамперед на ЗНО. Тож пропоную вам заповнити перші дві графи таблиці «Знаю. Хочу дізнатися. Дізнався», адже, вивчаючи нову тему, ми будемо спиратися на ті знання, які ви вже здобули на попередньому уроці. А в ході вивчення теми будемо звертатися до перлин народної творчості.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Пояснення вчителя. Розгляд презентації.

 - Складносурядне речення – це таке складне речення, яке  складається з двох граматично незалежних частин, які з’єднані між собою сполучниками сурядності: Жінка за три кутки хату держить, а чоловік -  за один. Дунув вітер понад ставом – і сліду не стало.

Принагідно згадаємо й групи сурядних сполучників: єднальні, протиставні й розділові.

Сполучники сурядності, які вживаються між частинами складносурядного речення, можуть виражати різні відношення:

Речення зі сполучниками

єднальними: і, й, та (і), ні – ні, не тільки – а й, не лише – а й, не лише - але й

протиставними : а, але, зате, проте, однак, та (але)

розділовими: або, чи, або – або, чи – чи, то – то, не то – не то, хоч – хоч

 Що означають

Явища, що відбуваються одночасно чи послідовно

Одне явище протиставляється іншому

Явища, які чергуються або одне явище спричиняє інше.

Відношення

Одночасності, послідовності

Зіставлення, протиставлення

Чергування, взаємовиключення подій.

 2. Самостійна робота учнів з матеріалом підручника.

 - Чи все зрозуміло з матеріалу підручника? Можливо, у когось виникли питання?

 V. Вправи на закріплення

1. Колективне виконання вправи  за підручником $12 вправа 128 біля дошки.

2. «Мозковий  штурм». Запишіть речення, визначте його вид самостійно. Обгрунтуйте вашу думку.

Я знав міста, ліси і гори і в морі бачив кораблі.

 У нас склалася суперечлива ситуація: два учні засперечалися між собою. Один із них стверджує, що це складносурядне речення, а інший доводить, що це просте речення. На чиєму боці ви? Чому?

  • Що необхідно зробити, щоб не помилитися у визначенні типу речення?

3. Вибірковий диктант. Робота в парах.

 Із поданих речень випишіть тільки складносурядні. Визначте відношення між частинами речень.

Чоловік у домі голова, а жінка – душа. Хто людям добра бажає, той і собі має. Ранні пташки сльозу п’ють, а пізні – сльози ллють. Хто у роботі, той у турботі. Очам страшно, а руки роблять. Книга вчить, як на світі жить. Щоб добре жити, треба працю любити. Вчення – світ, а невчення – тьма. Здобудеш освіту – побачиш більше світу. Мудрим ніхто не вродився, а навчився.

Перевірка виконаної роботи.

«Калейдоскоп думок» .

  • Прокоментуйте, як ви розумієте зміст виділеного прислів’я? Як народ ставиться до навчання?  А навіщо, на вашу думку, людині навчатися?

4. Творче конструювання. Складіть речення за схемами:

1. [  ], але [ ].     2. То [  ],то [  ].  3. [  ], і [  ].    4. [  ],a [  ] – зіставлення.

V. Підбиття підсумків уроку.

1. Оцінювання відповідей учнів.

2. Рефлексія.

 - Що нового ви дізналися сьогодні на уроці? Запишіть в останній стовпчик таблиці.

 - Чим запам’ятався урок? Який настрій переважав на уроці?

 - Що викликало труднощі?

 - Де знадобляться здобуті знання?

VI. Домашнє завдання.

А.Вивчити правила $ 12 , повторити 10,11,  виконати вправу 129,

Б. Написати міні-твір, використовуючи складносурядні речення «Мудрість народу -  у слові».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
23 липня
Переглядів
51
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку