Конспект відкритого уроку в 9 класі
Тема: Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку між частинами. Смислові зв’язки між частинами складносурядного речення
Мета: розкрити граматичні особливості складносурядного речення, навчити учнів визначати смислові зв’язки між частинами складносурядного речення; формувати практичні навички знаходити їх у тексті та розрізняти складносурядні й ускладнені речення; виховувати любов до праці, повагу до батьків, любов до рідної землі.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники «Рідна мова» 9 клас О.Глазова, схеми, таблиця «Знаю. Хочу дізнатися. Дізнався», мультимедійна установка з матеріалами презентації.
Перебіг уроку
І. Організація класу до роботи.
ІІ. Перевірка домашнього завдання: вибіркова.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок :
А) Робота біля дошки з картками (3 учні отримують завдання під час перевірки домашнього завдання)
Картка № 1
Записати речення, поставивши розділові знаки при прямій мові:
Мене батько ще змалку навчав батьком-матір’ю не хвались, а хвались честю. Добре ім’я сказала мати найбільше багатство.
Картка № 2
Записати речення, поставивши розділові знаки при прямій мові:
Я запам’ятав народну мудрість: говори мало, слухай багато, а роби іще більше. Без хазяїна двір плаче, мовила бабуся й додала, а без хазяйки хата.
Картка № 3
З поданих речень виписати тільки складні, обгрунтувати свій вибір.
Як посієш вчинок, виросте звичка. Добре слово – то найкращі ліки, найкраща розрада. Книжка мовчить, але двох навчить. Добрі діти доброго слова послухають, а лихі - й дрючка не бояться.
Б) Усне опитування:
- Яке речення називається складним?
- Які є види складних речень за способом зв’язку?
- Як правильно визначити вид речення – просте воно чи складне?
Перевірка відповідей біля дошки, колективна робота над виправленням помилок.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності на уроці.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення вчителя. Розгляд презентації.
- Складносурядне речення – це таке складне речення, яке складається з двох граматично незалежних частин, які з’єднані між собою сполучниками сурядності: Жінка за три кутки хату держить, а чоловік - за один. Дунув вітер понад ставом – і сліду не стало.
Принагідно згадаємо й групи сурядних сполучників: єднальні, протиставні й розділові.
Сполучники сурядності, які вживаються між частинами складносурядного речення, можуть виражати різні відношення:
Речення зі сполучниками |
єднальними: і, й, та (і), ні – ні, не тільки – а й, не лише – а й, не лише - але й |
протиставними : а, але, зате, проте, однак, та (але) |
розділовими: або, чи, або – або, чи – чи, то – то, не то – не то, хоч – хоч |
Що означають |
Явища, що відбуваються одночасно чи послідовно |
Одне явище протиставляється іншому |
Явища, які чергуються або одне явище спричиняє інше. |
Відношення |
Одночасності, послідовності |
Зіставлення, протиставлення |
Чергування, взаємовиключення подій. |
2. Самостійна робота учнів з матеріалом підручника.
- Чи все зрозуміло з матеріалу підручника? Можливо, у когось виникли питання?
V. Вправи на закріплення
1. Колективне виконання вправи за підручником $12 вправа 128 біля дошки.
2. «Мозковий штурм». Запишіть речення, визначте його вид самостійно. Обгрунтуйте вашу думку.
Я знав міста, ліси і гори і в морі бачив кораблі.
У нас склалася суперечлива ситуація: два учні засперечалися між собою. Один із них стверджує, що це складносурядне речення, а інший доводить, що це просте речення. На чиєму боці ви? Чому?
3. Вибірковий диктант. Робота в парах.
Із поданих речень випишіть тільки складносурядні. Визначте відношення між частинами речень.
Чоловік у домі голова, а жінка – душа. Хто людям добра бажає, той і собі має. Ранні пташки сльозу п’ють, а пізні – сльози ллють. Хто у роботі, той у турботі. Очам страшно, а руки роблять. Книга вчить, як на світі жить. Щоб добре жити, треба працю любити. Вчення – світ, а невчення – тьма. Здобудеш освіту – побачиш більше світу. Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Перевірка виконаної роботи.
«Калейдоскоп думок» .
4. Творче конструювання. Складіть речення за схемами:
1. [ ], але [ ]. 2. То [ ],то [ ]. 3. [ ], і [ ]. 4. [ ],a [ ] – зіставлення.
V. Підбиття підсумків уроку.
1. Оцінювання відповідей учнів.
2. Рефлексія.
- Що нового ви дізналися сьогодні на уроці? Запишіть в останній стовпчик таблиці.
- Чим запам’ятався урок? Який настрій переважав на уроці?
- Що викликало труднощі?
- Де знадобляться здобуті знання?
VI. Домашнє завдання.
А.Вивчити правила $ 12 , повторити 10,11, виконати вправу 129,
Б. Написати міні-твір, використовуючи складносурядні речення «Мудрість народу - у слові».