Урок Складнопідрядне речення, його будова й засоби зв'язку в ньому. Підрядні сполучники й сполучні слова у СПР

Про матеріал
Урок містить матеріали для формування нових знань з вищевказаної теми, а також тестові завдання для самоперевірки
Перегляд файлу

Конспект уроку української мови 9 клас

Складнопідрядне речення, його будова й засоби зв’язку в ньому. Підрядні сполучники й сполучні слова у складнопідрядних реченнях

Мета (формувати компетентності): предметні поглибити знання учнів про складне речення; сформувати поняття про складнопідрядне речення, вміння знаходити СПР у тексті, ставити розділові знаки; уміння з’ясовувати засоби зв’язку в складнопідрядних реченнях; ключові: уміння зіставляти, робити висновки; комунікативні: вміння використовувати складнопідрядні речення у власних висловлюваннях; інформаційні: навички роботи з текстами; загальнокультурні: виховувати культуру поведінки, моральні якості відповідно до норм загальнонародної моралі.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

 

Перебіг уроку

І. Організація класу до роботи. Нагадування правил нашого уроку.

 - не соромтеся висловлювати власну думку;

 - будьте активними;

- будьте творчими;

 - не бійтеся помилок, адже знання здобуваються тільки шляхом спроб і помилок; головне – вчасно її помітити й виправити

 - співпрацюйте з однокласниками.

 

ІІ.Актуалізація опорних знань, умінь і навичок:

  1. Біля дошки 2 учні виконують синтаксичний розбір складносурядних речень (за картками)

Картка № 1

Час був пізній, але в садку ще  голосно співали невгамовні пташки.

 

Картка № 2

Сонячний день дихав теплом свіжої ріллі, і дзвінкоголосі жайворонки славили весну.

  1. Робота  в групах: «Знайди ознаки  речення»
  • Нещодавно ми закінчили вивчати тему «Складносурядне речення», тож уже знаємо особливості й різновиди складного речення. Пропоную вам об’єднатися у три групи й знайти ознаки, які притаманні кожному різновиду складного речення. Вивісьте їх на дошку.
  •  1-ша група – складносурядні речення;
  • 2-га група  - складнопідрядні речення
  • 3-тя група  - безсполучникові складні речення.

-Перевірка роботи учнів  у групах  та біля дошки.

 - Добре, ви впоралися із завданням, тож зробимо висновки, які бувають види складних речень за способами зв’язку: сполучникові (складносурядні, складнопідрядні) та безсполучникові.

- Яке речення називається складносурядним?

 - Які ознаки складнопідрядного речення ?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  • Сьогодні на уроці ми ознайомимося з особливостями складнопідрядного речення. Поглибимо знання, які вже маємо, тож пропоную заповнити таблицю:

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

  • Складне речення, має дві й більше граматичні основи.
  • Поєднується сполучниками підрядності й сполучними словами
  • Яку будову має СПР?
  • Як розрізнити сполучник і сполучне слово?
  • Які розділові знаки ставляться в СПР?

 

 

  • Знання, які ви здобудете на уроці, вам будуть необхідні в майбутньому житті, адже без складнопідрядних речень ми ніяк не зможемо обійтися.  Чи згодні ви з цією думкою? Пропоную вам проблемну ситуацію: уявіть, що всі складнопідрядні речення зникли з нашої мови. Чи змогли б люди висловити свої думки?
  • Закоханий юнак запнувся б на половині речення: Я люблю тебе, друже, за те....
  • Учень, який запізнився на урок не зміг би пояснити причини : Пробачте, я запізнився, бо.....
  • А дівчатка-подружки не змогли б звірити свої таємниці:

Я сьогодні дізналася таке, що...............

Отже, тема, яку ми сьогодні вивчимо, вкрай необхідна, тож я бажаю вам успіху в її опануванні. Сподіваюся,  наша співпраця буде плідною, і ми разом знайдемо відповідь на ті питання, які хочемо вивчити.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1.  Пояснення вчителя  (з підтримкою презентації)

Складнопідрядне речення – це таке складне речення, яке складається з двох ( і більше) частин: головної та підрядної, з’єднаних сполучними словами або сполучниками підрядності.

Головна частина приєднує до себе підрядну, від головної ми ставимо питання до підрядної.

Тому роду не буде переводу (якому?), в котрому браття милують згоду.

Підрядна частина може знаходитися перед головною, всередині головної  й після неї.

Головна частина СПР може мати вказівні слова: такий, той, все, всякий, кожен  (займенники) або ж  туди, там, туди, , звіди, так, стільки (прислівники) Вказівні слова є членами речення головної частини СПР:

Україна моя починається там, де доля моя усміхається.

Між головною  та підрядною частинами  СПР ставиться кома залежно від того, де знаходиться підрядна частина.

 

І останнє, на що необхідно звернути увагу,  - це засоби зв’язку між частинами СПР. Ними є сполучники і сполучні слова. Як же розрізнити їх у реченні?

Насамперед слід пам’ятати те, що сполучники не відповідають на питання і не бувають членами речення, а сполучні слова відповідають на питання, є членами речення підрядної частини, а також на них падає логічний наголос :

Лиш той ненависті не знає, хто цілий вік нікого не любив.

Не хвалися тим, чого в тебе немає.

 

  1.  Робота з підручником:$ 13 с.88 – 92.
  • Чи виникли у вас запитання?

 

 

V. Закріплення нового матеріалу

Прислухайтесь, як океан співає —

Народ говорить. І любов, і гнів

У тому гомоні морськім. Немає

Мудріших, ніж народ, учителів;

У нього кожне слово — це перлина,

Це праця, це натхнення, це людина.

Я зовсім не випадково згадала ці слова, адже народна мудрість невмируща, вона пережила століття й дійшла до нас, доносячи до дітей і підлітків найголовніші моральні настанови, тож зараз ми й скористаємося ними, щоб закріпити те, що вивчили зараз. Отже, якщо немає питань, перейдемо до вправ, які грунтуються на народознавчому матеріалі.

  1. Колективна робота.

Пропоную  записати декілька речень, визначити в них головну й підрядну частини, скласти схеми, визначити засоби зв’язку.

 Як ми до людей, так і люди до нас.

 Хто своєї мови цурається, той сам себе стидається.

 Як  хочеш їсти калачі, то не сиди  на печі.

Та земля мила, де мати родила.

Коли господар лежить на печі, то пусто в хліві.

Які мамка й татко, таке й дитятко.

Не рий  другому  ями,  бо сам туди впадеш.

Якщо шануватимеш батька й неньку, буде скрізь гладенько.

  • Чого навчає нас народна мудрість? Які з цих висловів є для вас найбільш повчальними?

 

  1. Робота в групах Вправа 143. Необхідно виписати речення в такій послідовності:
  1. Підрядна після головної
  2. Підрядна перед головною
  3.  Підрядна всередині головної

Перевірка роботи в групах. Корекція відповідей.

 

 

 

  1.  Проблемно-ситуативне завдання:

Український народ завжди вирізнявся з-поміж інших своєю високою культурою поведінки, насамперед повагою до людей старшого віку і в першу чергу до батьків, том ущо це люди, які дали нам життя, виховали нас. Зараз пропоную вам висловити вдячність батькам у формі складнопідрядного речення:

 Я хочу подякувати мамі за те,.................................

 

 

4. Тест-самоперевірка  (відповідь проектується на екран)

1. Виберіть складнопідрядне речення

А. Дощ пройшов – і люди як нові.

Б Піч тримали завжди в чистоті, білили й шанували, розмальовували і квітчали,   ніколи не лишали на ніч порожньою.

В Коли хочеш добре жити, треба працю любити.

 

2 . Укажіть  складнопідрядне речення, у якому підрядна частина перед головною

А Де хата хата біленька, там  родина гідненька.

Б Потім, коли  всі заспокоїлись,  він обізвався знову й почав розповідати далі.

В. Великої душі потрібно, щоб доброту в нещасті зберегти.

3. Визначте складнопідрядне  речення, у якому підрядна частина знаходиться всередині головної

А  А он село, що зветься Лемеші.

Б Уночі, коли всі заснули, Павлусь виліз зі своєї схованки.

В Іронія – це блискавка ума, котра освітить всі глибини  смислу.

 

4 Укажіть складнопідрядне речення, у якому підрядна частина знаходиться після головної

А Зло повертається до того, хто його заподіяв.

Б Пташки, що влітку так співали, у вирій вже повідлітали.

В Хочеш їсти калачі, не сиди на печі.

5   Укажіть підрядне речення, у якому засобом зв’язку є сполучне слово

А  Той, хто дбає, добре має.

Б Хоч і добре стелять, та твердо спати.

В  Брехнею весь світ пройдеш,та назад не вернешся.

 

6. Укажіть складнопідрядне речення, засобом зв’язку в якому є сполучник

А Хто сумління чисте має, спокійно спати лягає.

Б Який Сава, така й слава.

В Щоб прийшло    на землю сподіване щастя,  треба великої праці.

 

Перевірка виконання завдання. Корегування відповідей.

 

 

VI. Підбиття підсумків уроку

  • Сьогодні на уроці ми дізналися... (заповнення таблиці)
  • Знання, здобуті на уроці, знадобляться мені.....
  • Найбільш складним для мене було...
  • На уроці я навчився......

Заповнення останнього стовпчика таблиці

 

Ми з вами дізналися багато нового, удосконалили вміння знаходити головну й підрядну частини СПР, визначати засоби зв’язку, розрізняти сполучники від сполучних  слів. А ще ви дізналися багато народних прислів’їв, які дають нам корисні поради. Сподіваюся, ви будете їх дотримуватися в житті, адже мудріших учителів, ніж наш народ, справді, немає.

Ви вдало попрацювали, тож хочу відзначити найбільш активних учнв під час уроку...........................................................

Слід попрацювати ще..................................................................

Оцінювання відповідей учнів.

 

 

VII. Домашнє звдання:  вивчити  $ 13 виконати вправи 145, 147.

 

4 . Творче конструювання.  Робота в парах. Складіть речення за схемами:

  1. [ ], (  щоб)   3. (куди   ),  [    ]

 

  1. (щоб ),  [ ]   4. [ , (  які), ]

 

 

Дякую за урок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тест-самоперевірка

1. Виберіть складнопідрядне речення

А. Дощ пройшов – і люди як нові.

Б Піч тримали завжди в чистоті, білили й шанували, розмальовували і квітчали,   ніколи не лишали на ніч порожньою.

В Коли хочеш добре жити, треба працю любити.

 

2 . Укажіть  складнопідрядне речення, у якому підрядна частина перед головною

А Де хата хата біленька, там  родина гідненька.

Б Потім, коли  всі заспокоїлись,  він обізвався знову й почав розповідати далі.

В. Великої душі потрібно, щоб доброту в нещасті зберегти.

 

3. Визначте складнопідрядне  речення, у якому підрядна частина знаходиться всередині головної

А  А он село, що зветься Лемеші.

Б Уночі, коли всі заснули, Павлусь виліз зі своєї схованки.

В Іронія – це блискавка ума, котра освітить всі глибини  смислу.

 

4 Укажіть складнопідрядне речення, у якому підрядна частина знаходиться після головної

А Зло повертається до того, хто його заподіяв.

Б Пташки, що влітку так співали, у вирій вже повідлітали.

В Хочеш їсти калачі, не сиди на печі.

 

5   Укажіть підрядне речення, у якому засобом зв’язку є сполучне слово

А  Той, хто дбає, добре має.

Б Хоч і добре стелять, та твердо спати.

В  Брехнею весь світ пройдеш,та назад не вернешся.

 

6. Укажіть складнопідрядне речення, засобом зв’язку в якому є сполучник

А Хто сумління чисте має, спокійно спати лягає.

Б Який Сава, така й слава.

В Щоб прийшло    на землю сподіване щастя,  треба великої праці.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
23 липня 2019
Переглядів
14848
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку