3 – Б клас Українська мова Тема: Ознайомлення з найпоширенішими фразеологізмами.
Вимова і написання слова акваріум.
Мета: формувати предметну компетентність : ознайомити учнів з деякими фразеологізмами; розвивати вміння пояснювати і вживати опрацьовані фразеологізми в мовленні, добирати синоніми, антоніми; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати зв’язне мовлення; виховувати інтерес до рідної мови;
формувати ключові компетентності: уміння вчитися, переключатися з одного виду роботи на інший;
соціальної: удосконалювати вміння продуктивно співпрацювати з учнями в парах, групі, колективі.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу ( формування мовної компетентності).
Основні терміни і поняття: багатозначні слова, синоніми, антоніми, фразеологізми.
Обладнання: підручник «Українська мова», 3 клас. М.Д. Захарійчук, А.І.Мовчун; різні словники, дидактичний матеріал, матеріали учнів для створення проекту.
Хід уроку
I.Організація класу
Дзвінок на с покликав
За парти сидати.
Уважними бути,
Урок починати.
*Налаштування на роботу
*Представлення заступника директора
*Оформлення записів в зошиті
II. Актуалізація опорних знань
Крок за кроком ми з вами, дорогі учні, здобуваємо нові знання з української мови: вивчаємо мовні правила, розвиваємо мовлення, мислення, увагу, пам'ять, збагачуємо свій словниковий запас, виховуємо у собі старанність, працьовитість, щоб бути успішними. А що треба для успіху, для досягнення високих результатів?
1). Робота зі словниковим словом акваріум
* Робота над загадкою
Швидко плавають, завзято
Мешканці цієї хати.
Це не річка і не море –
Стіни в неї геть прозорі.
2) Каліграфічна хвилинка
Ак кв ва ар рі ум акваріум
Скільки складів у слові? Назвіть і підкресліть однією рисочкою голосні звуки, двома рисочками – приголосні. Яких звуків більше?
До якої частини мови належить слово? Чому?
*Складання і запис речень різних за метою висловлювання.
*Визначення головних членів речення.
*Визначення визначених частин мови.
Складання кластеру до слова «акваріум».
3) Гра «Віднови слово» ( індивідуальна робота у дошки)
Гномик, такий собі казковий персонаж, якого зобразив Єлисей, зробив нам невеличку неприємність.
Р.діо, сант.метр, м.тал,ас.альт, вогн.ще, біблі.тека, гор.зонт, кр.ниця, аквар.ум.
- Ще раз прочитайте слова і скажіть, всі ці слова відносяться до однієї групи чи ні? Відповідь свою обгунтуйте.
4).Вправа «Збери прислів’я».
ФІЗКУЛЬТПАУЗА
Вправа «Моя сім’я»
5) Гра «Мікрофон»
- Перш ніж ми з вами відкриємо світ фразеологізмів, я повинна взяти у
вас інтерв’ю за матеріалом , який ми вивчали з вами раніше. Тож почнемо!
- Що є найважливішим засобом спілкування між людьми?
- Яка мова є рідною для українців?
- З чого складається текст?
- Які бувають речення за метою висловлювання?
- Який знак ставиться в кінці розповідного речення?
- Що ти знаєш про питальні речення?
- Чи можна речення … вважати таким, що в ньому є звертання.
- Як називається член речення, який означає предмет і відповідає на питання хто? Що?
- На які питання відповідає присудок?
- Як називаються пари слів, що мають протилежні значення? Наведіть приклад.
- Чи можуть бути синонімами слова хата, помешкання, будівля, оселя?
- Як сказати правильно: «у заходах беруть участь» чи «приймають участь»?
III. Повідомлення теми, мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
1). Квест – новина
— Сьогодні на уроці ми продовжимо спостереження за роллю синонімів у мовленні, будемо вчитися вводити синоніми в речення, ознайомимося з деякими сталими виразами.
Чи можна зробити з мухи слона? Звичайно, будь – хто скаже, що не можна. Тільки у казках щось на щось чи когось перетворюється… Але так може вважати лише людина, яка не знайома з таким поняттям як фразеологізми. За допомогою них можна не тільки зробити з мухи слона, щось перебільшуючи, але й рукою подати на кілька кілометрів, бути білою вороною у колективі, почуватися на сьомому небі від подарнку, зробити ведмежу послугу комусь . На перший погляд, все це дивно. Але розірвавши ці сполучення слів чи сказавши їх в іншій ситуації, ми повністю втрачаємо їхнє значення, їхню образність. Наскільки бідною була б наша мова без фразеологізмів! Наскільки красивою, образною, багатою є мова людини, яка влучно, доречно вживає фразеологізми! Вона тоді звучить, як музика!
Саме ці вміння ви, сподіваюся, і продемонструєте протягом нашого уроку.
2). Робота за підручником
* Читання віршованого тексту
* Тлумачення значення слова»Нептун».
Одним з найвідоміших давньоримських богів, особливо шанованим і величним, був Нептун - бог моря і всіляких водних потоків. У його підданстві знаходилися всі джерела, річки і озера, тільки одним своїм бажанням він був здатний викликати самі нищівні землетруси, піднімати і ховати в морській безодні цілі острови.
3).Ознайомлення з правилом на с.48
4). Складання речення. Вправа 100.
— Розгляньте малюнок. Прочитайте тлумачення слова тікати. Визначте, до якого малюнка можна вжити вислів брати ноги на плечі в значенні тікати.
Складіть із ним речення.
— Складіть речення з одним фразеологізмом (на вибір).
Фізкультхвилинка
Щоб нам яблучко зірвати,
То потрібно пострибати.
А вони на землю впали,
В руки щось нам не попали.
Тепер треба присідати
І ті яблучка збирати.
Y. Закріплення вивченого матеріалу
1). Робота в парах (диференційоване завдання)
Гра «Влучна заміна» с.47 Вправа 99
— Замініть вислови синонімами з довідки.
Брати ноги на плечі — утікати, ловити ґав — ледарювати, водити за носа — обдурювати, клювати носом — дрімати, дерти носа вгору — зазнаватися, цокотіти зубами — змерзнути, зарубати на носі — запам’ятати.
2. Гра «3. Гра «Знак рівності» групове завдання
Група А
Байдики бити — лінуватися;
викинути з голови — забути
розбити глека — посваритися.
Група Б
набрати води в рот — замовкнути
замилювати очі — обманювати
вертітися під ногами — заважати
Група В
взяти ноги на плечі — побігти;;;;;
задирати носа — задаватися;
накивати п’ятами — втекти;
— Складіть речення з одним висловом, а потім — зі словом-синонімом. Порівняйте, де виразніше висловлено думку.
3).Вправа «Звесели картинку».
(до картинок підібрати фразеологізми).
4). Робота над створенням проекту
В школі на уроках мови теми були різні.
Та почув я дивне слово – «фразеологізми».
Зацікавила ця тема мене надзвичайно.
Все дізнатись, дослідити вирішив негайно.
І чим більше дізнавався, цікавіш ставало!
Я досліджував, старався, і знайшов чимало.
І малюнків, і прислів’їв, і завдань, і віршів.
У проекті згрупував я все найцікавіше!
Цим завданням зацікавив
Данила, Кирила,
Дмитра, Богдана
І Милану з Танею.
Вийшла гарна в нас робота,
Візьміть, подивіться!
Працювати у команді
Всім нам знадобиться.
Учні називаютьфразеологізми, які вони підібрали.
V. Підсумок уроку
— Що вивчали на уроці?
— Чи сподобалось вам добирати фразеологізми?
— Як фразеологізми ви запам’ятали?
І на останок.
Я хочу Вам від душі побажати:
За друзів своїх горою стояти.
Щоб в руках у Ваших все горіло,
Щоб перевернути гори Ви хотіли.
VІII. Домашнє завдання :
Повторити раніше пройдений матеріал і сьогоднішню тему.
*С.48 правила , Вправа 101.
*Учням, які не брали участь у проекті, доповнити роботу своїми матеріалами.
* Творче завдання: переставляючи букви, скласти слова зі слова «ФРАЗОЛОГІЗМИ».