Конспект уроку української мови для 3 класу з теми "Фразеологізми"

Про матеріал
Мета уроку - сприяти засвоєнню мовної одиниці - фразеологізмів. Завдання і вправи різного ступеню важкості, які сприяють розвитку словникового запасу, мислення, вихованню інтересу до вивчення рідної мови.
Перегляд файлу

3 – Б клас                       Українська мова                                     Тема: Ознайомлення з найпоширенішими фразеологізмами.

           Вимова і написання слова акваріум.

Мета: формувати предметну компетентність : ознайомити учнів з деякими фразеологізмами; розвивати вміння пояснювати і вживати опрацьовані фразеологізми в мовленні, добирати синоніми, антоніми; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати зв’язне мовлення; виховувати інтерес до рідної мови;

формувати ключові компетентності: уміння вчитися, переключатися з одного виду роботи на інший; 

соціальної: удосконалювати вміння продуктивно співпрацювати з учнями в парах, групі, колективі.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу   ( формування мовної компетентності).

Основні терміни і поняття: багатозначні слова, синоніми, антоніми, фразеологізми.

Обладнання: підручник «Українська мова», 3 клас. М.Д. Захарійчук, А.І.Мовчун; різні словники, дидактичний матеріал, матеріали учнів для створення проекту.

Хід уроку

I.Організація класу

Дзвінок на с покликав

 За парти сидати.

Уважними бути,

Урок починати.

*Налаштування на роботу

*Представлення заступника директора

*Оформлення записів в зошиті

II. Актуалізація опорних знань

  1. Cлово вчителя

Крок за кроком ми з вами, дорогі учні, здобуваємо нові знання з української мови: вивчаємо мовні правила, розвиваємо мовлення, мислення, увагу, пам'ять, збагачуємо свій словниковий запас, виховуємо у собі старанність, працьовитість, щоб бути успішними. А що треба для успіху, для досягнення високих результатів?

1). Робота зі словниковим словом акваріум

* Робота над загадкою

Швидко плавають, завзято

Мешканці цієї хати.

Це не річка і не море –

Стіни в неї геть прозорі.

2) Каліграфічна хвилинка

Ак кв ва ар рі  ум акваріум

Скільки складів у слові? Назвіть і підкресліть однією рисочкою голосні звуки, двома рисочками – приголосні. Яких звуків більше?

До якої частини мови належить слово? Чому?

*Складання і запис речень різних за метою висловлювання.

*Визначення головних членів речення.

*Визначення визначених частин мови.

Складання кластеру до слова «акваріум».

3) Гра «Віднови слово» ( індивідуальна робота  у дошки)

Гномик, такий собі казковий  персонаж, якого зобразив Єлисей, зробив нам невеличку неприємність.

Р.діо, сант.метр, м.тал,ас.альт, вогн.ще, біблі.тека, гор.зонт, кр.ниця, аквар.ум.

- Ще раз прочитайте слова і скажіть, всі ці слова відносяться до однієї групи чи ні? Відповідь свою обгунтуйте.

4).Вправа «Збери прислів’я».

    ФІЗКУЛЬТПАУЗА

   Вправа «Моя сімя»

5) Гра «Мікрофон»

- Перш ніж ми з вами відкриємо світ фразеологізмів, я повинна взяти у

вас інтерв’ю за матеріалом , який ми вивчали з вами раніше. Тож почнемо!

- Що є найважливішим засобом спілкування між людьми?

- Яка мова є рідною для українців?

- З чого складається текст?

- Які бувають речення за метою висловлювання?

- Який знак ставиться в кінці розповідного речення?

- Що ти знаєш про питальні речення?

- Чи можна речення … вважати таким, що в ньому є звертання.

- Як називається член речення, який означає предмет  і відповідає на питання хто? Що?

- На які питання відповідає присудок?

- Як називаються пари слів, що мають протилежні значення? Наведіть приклад.

- Чи можуть бути синонімами слова хата, помешкання, будівля, оселя?

- Як сказати правильно: «у заходах беруть участь» чи «приймають участь»?

III. Повідомлення теми, мети уроку

IV. Вивчення нового матеріалу   

1). Квест – новина

— Сьогодні на уроці ми продовжимо спостереження за роллю синонімів у мовленні, будемо вчитися вводити синоніми в речення, ознайомимося з деякими сталими виразами.

Чи можна зробити з мухи слона? Звичайно, будь – хто скаже, що не можна. Тільки у казках щось на щось чи когось перетворюється… Але так може вважати лише людина, яка не знайома з таким поняттям як  фразеологізми. За допомогою них можна не тільки зробити з мухи слона, щось перебільшуючи, але й рукою подати на кілька кілометрів, бути білою вороною у колективі, почуватися на сьомому небі від подарнку, зробити ведмежу послугу комусь . На перший погляд, все це дивно. Але розірвавши ці сполучення слів чи сказавши їх в іншій ситуації, ми повністю втрачаємо їхнє значення, їхню образність. Наскільки бідною була б наша мова без фразеологізмів! Наскільки красивою, образною, багатою є мова людини, яка влучно, доречно вживає фразеологізми! Вона тоді звучить, як музика!

Саме ці вміння ви, сподіваюся, і продемонструєте протягом нашого уроку.

2). Робота за підручником

     * Читання віршованого тексту

    * Тлумачення значення слова»Нептун».

Одним з найвідоміших давньоримських богів, особливо шанованим і величним, був Нептун - бог моря і всіляких водних потоків. У його підданстві знаходилися всі джерела, річки і озера, тільки одним своїм бажанням він був здатний викликати самі нищівні землетруси, піднімати і ховати в морській безодні цілі острови.

3).Ознайомлення з правилом на с.48

 4). Складання  речення. Вправа 100.

— Розгляньте малюнок. Прочитайте тлумачення слова тікати. Визначте, до якого малюнка можна вжити вислів брати ноги на плечі в значенні тікати.

Складіть із ним речення.

— Складіть речення з одним фразеологізмом (на вибір).

 

Фізкультхвилинка

Щоб нам яблучко зірвати,

То потрібно пострибати.

А вони на землю впали,

В руки щось нам не попали.

Тепер треба присідати

І ті яблучка збирати.

Y. Закріплення вивченого матеріалу

1). Робота в парах (диференційоване завдання)

      Гра «Влучна заміна» с.47 Вправа 99

— Замініть вислови синонімами з довідки.

Брати ноги на плечі — утікати, ловити ґав — ледарювати, водити за носа — обдурювати, клювати носом — дрімати, дерти носа вгору — зазнаватися, цокотіти зубами — змерзнути, зарубати на носі — запам’ятати.

2. Гра «3. Гра «Знак рівності»  групове  завдання

Група А

Байдики бити — лінуватися;

викинути з голови — забути

розбити глека — посваритися.

Група Б

набрати води в рот — замовкнути

замилювати очі — обманювати

вертітися під ногами — заважати

 

Група В

 взяти ноги на плечі — побігти;;;;;

задирати носа — задаватися;

накивати п’ятами — втекти;

— Складіть речення з одним висловом, а потім — зі словом-синонімом. Порівняйте, де виразніше висловлено думку. 

   3).Вправа «Звесели картинку».

    (до картинок підібрати фразеологізми).

4). Робота над створенням проекту

В школі  на уроках мови теми були різні.

Та почув я дивне слово – «фразеологізми».

Зацікавила ця тема мене надзвичайно.

Все дізнатись, дослідити вирішив негайно.

І чим більше дізнавався, цікавіш ставало!

Я досліджував, старався, і знайшов чимало.

І малюнків, і прислів’їв, і завдань, і віршів.

У проекті згрупував я все найцікавіше!

Цим завданням зацікавив

Данила, Кирила,

 Дмитра, Богдана

І  Милану з Танею.

Вийшла гарна в нас робота,

Візьміть, подивіться!

Працювати у команді

Всім нам знадобиться.

Учні називаютьфразеологізми, які вони підібрали.

V. Підсумок уроку 

— Що вивчали на уроці? 

— Чи сподобалось вам добирати фразеологізми?

— Як фразеологізми ви запам’ятали?

І на останок.

Я хочу Вам від душі побажати:

За друзів своїх горою стояти.

Щоб в руках у Ваших все горіло,

Щоб перевернути гори Ви хотіли.

II. Домашнє завдання :

Повторити  раніше  пройдений матеріал і сьогоднішню тему.

*С.48 правила , Вправа 101.

 *Учням, які не брали участь у проекті, доповнити  роботу своїми матеріалами.

* Творче завдання:  переставляючи букви, скласти слова зі слова «ФРАЗОЛОГІЗМИ».

 

 

 

docx
Додано
30 серпня 2019
Переглядів
8904
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку