Власні та загальні іменники. Велика буква у власних іменниках

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити учнів із поняттям «власні іменники», «загальні іменники», вчити вживати їх у власному мовленні; закріплювати навички написання власних іменників.
Перегляд файлу

https://botana.biz/prepod/_bloks/pic/li1gnjd-003.png

Власні та загальні іменники. Велика буква у власних іменниках

 

урок української мови                                     у 3 класі                                             Бутівської ЗОШ І – ІІІ ст. вчитель Косолап                     Тетяна Олександрівна

 

село Бутове

2018 – 2019 навч. рік

Тема: Власні та загальні іменники. Велика буква у власних іменниках

Мета: Ознайомити учнів із поняттям «власні іменники», «загальні іменники», вчити вживати їх у власному мовленні; закріплювати навички написання власних іменників; розвивати мислення, пам'ять, мовленнєву компетентність, спостережливість; виховувати патріотичні почуття, інтерес до вивчення рідної мови.

Обладнання: мультимедійний проектор, презентація, картки для роботи в парі, таблиці.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організація класу

Весела пісенька дзвіночка покликала нас на урок.                                                                                      Я бачу ваші милі личка та очі з безліччю думок.                                                                                        Ми помандруєм в світ науки, що гордо Мовою зовуть.

Метод « Мікрофон»

  • Діти, з яким настроєм ви прийшли на урок?
  • Що від нього очікуєте?
  • Я вітаю вас любі діти! Бажаю вам доброго дня!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні на урок до нас завітала Снігова Королева. У руках у неї скринька з подарунками. Хто буде добре працювати на уроці, той за кожну правильну відповідь буде отримувати фішку - бурульку. Їх кількість вплине на вашу оцінку за урок.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Гра «Карусель» Описание: Описание: http://art-holding.su/varenitsa/img/z_b0403204_onec1200.jpg

Запитання до гри

  1. На які питання відповідають іменники?
  2. На що вказує іменник?
  3. На яке питання відповідають іменники назви істот?
  4. Наведіть приклади іменників назв істот.
  5. На яке питання відповідають іменники назви неістот?
  6. Наведіть приклади іменників назв неістот.
  7. До якої частини мови належать слова: мама, кіт, зошит.
  8. Слова, що вказують на назви предметів – це …
  9. На запитання Хто? та Що? Відповідають …

 

2. Диктант – сито. Записати іменники назви істот. Описание: Описание: http://art-holding.su/varenitsa/img/z_b0403204_onec1200.jpg

Голуб, коридор, ведмідь, суниця, машина, учень, агроном, школа, абрикос.

Голуб, ведмідь, учень, агроном.

3. Робота в парах. Гра «Холодні слова» (з теми «Зима») Описание: Описание: http://art-holding.su/varenitsa/img/z_b0403204_onec1200.jpg

1 група. Записати 5 слів, що є назвами істот. (Морозенко, Дід Мороз, Снігурочка, снігур, шишкар)

2 група. Записати 5 слів, що є назвами неістот. (Віхола, лід, іній, ковзани, сніжинка).

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

  •           Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, які іменники називаються власними, а які загальними та про їх правопис; навчитесь розрізняти їх та знаходити в тексті.
  •  

V. Робота над новим матеріалом

1. Загадка.

Як маленьке немовля у світ цей двері відчиня,                                                                                                                 То дарують йому слово слово це його. (Ім'я)

  • Запишіть в зошиті своє ім’я та ім’я сусіда по парті.

2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 120)

— Які іменники називаються власними?                                                                                                      — Як вони пишуться?                                                                                                                                  — Наведіть приклади власних іменників.

3. Робота над мовним матеріалом ( вправа 284, с. 120) Описание: Описание: http://art-holding.su/varenitsa/img/z_b0403204_onec1200.jpgОписание: Описание: http://art-holding.su/varenitsa/img/z_b0403204_onec1200.jpg

- Що ви знаєте про Тараса Шевченка? ( поет, художник, кобзар, кріпак)

- Прочитай текст.

- Що цікавого ви з нього дізналися?

- Спишіть текст. Підкресліть слова, що в середині речення записані з великої букви.

Перевірка за комп’ютером.

Канів, Дніпра, Тарас Григорович Шевченко,Чернечою, Тарасовою, Великому Кобзареві.

 

4. Вибір загальної назви до власних іменників( вправа 285, с. 120 – 121) Описание: Описание: http://art-holding.su/varenitsa/img/z_b0403204_onec1200.jpg

  • Доберіть з довідки загальну назву для кожної групи власних назв. Запишіть утворені групи.
  •              Міста, прізвища, імена, по батькові, клички тварин.

— З якої букви пишуться власні назви? А з якої букви пишуться загальні назви?

Фізкультхвилинка

 

VІ. Узагальнення і систематизація знань

1. Самостійна робота. Запишіть спочатку власні іменники, а потім — загальні. Описание: Описание: http://art-holding.su/varenitsa/img/z_b0403204_onec1200.jpg

Миколка, Гриць, Василько, Петрусь збирали грицики, васильки, миколайчики, петрові батоги.

— Поясніть, чому близькі за звучанням слова пишуться по-різному.

2. Вправа «Павутинка»

а). Відгадування загадки.

Має гребінь, а не може ним чесатися. (Півень)

б). Складання «Павутинки» до слова «півень». (Гребінець, Хитрунець, Забіяка. Співунець, Будильник, Голосисте Горлечко . . . )

  • Як називаються такі слова? ( Клички)
  • Як вони пишуться?
  • Якою кличкою ви б назвали свого домашнього півника?
  • Запишіть кличку з назвою тварини в зошит. Описание: Описание: http://art-holding.su/varenitsa/img/z_b0403204_onec1200.jpg

6. Робота за схемою. Дати відповіді на запитання за схемою «іменник + власна назва». Описание: Описание: http://art-holding.su/varenitsa/img/z_b0403204_onec1200.jpg

* Хто доглядає ліс?                                                                                                                                        * Хто купив цукерку?                                                                                                                                     * Хто стереже дім?                                                                                                                                     * Хто сьогодні черговий

4. Робота в групах. «Хто більше за 1 хвилину» Описание: Описание: http://art-holding.su/varenitsa/img/z_b0403204_onec1200.jpg

Робота в групах. Повторити правила роботи в групах.

  1. Вибрати капітана;
  2. Добре відноситися один до одного ;
  3. Не заважати іншим;
  4. Не перебивати друзів;
  5. Працювати згуртовано;
  6. Користуватись правилом піднятої руки

1 група записує назви міст;

2 група – назви річок;

3 група – імена людей;

4 група – назви країн.

5. Тестування.

1. Як називають іменники, що позначають прізвища, імена, по батькові людей, клички тварин, назви країн, міст, вулиць, річок, гір, морів?

А) власні

Б) мої, наші

В) загальні

2. Як називають іменники, що позначають назви, що даються багатьом предметаи?

А) власні

Б) мої, наші

В) загальні

3. Виберіть рядок загальних іменників:

 А) Вишня, Надія, Слава, Орел

 Б) Місяць, вишня, орел, слава

 В) Шевченко, Канів, поет, місто Описание: Описание: http://art-holding.su/varenitsa/img/z_b0403204_onec1200.jpg

 

VІІ. Підсумок уроку

Гра «Незакінчені речення».

  • На сьогоднішньому уроці я навчився  . . .
  • Власні іменники потрібно писати . . .
  • Загальні іменники потрібно писати . . .
  • Найцікавішим завданням на уроці було . . .

Підраховування фішок. Оцінювання роботи учнів на уроці. Описание: Описание: http://art-holding.su/varenitsa/img/z_b0403204_onec1200.jpg

VІІІ. Домашнє завдання

Вправа 287 , с. 122, правило с. 120 -121

 

docx
Додано
31 серпня 2019
Переглядів
1374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку