Власні та загальні іменники. Велика буква у власних іменниках
урок української мови у 3 класі Бутівської ЗОШ І – ІІІ ст. вчитель Косолап Тетяна Олександрівна
село Бутове
2018 – 2019 навч. рік
Тема: Власні та загальні іменники. Велика буква у власних іменниках
Мета: Ознайомити учнів із поняттям «власні іменники», «загальні іменники», вчити вживати їх у власному мовленні; закріплювати навички написання власних іменників; розвивати мислення, пам'ять, мовленнєву компетентність, спостережливість; виховувати патріотичні почуття, інтерес до вивчення рідної мови.
Обладнання: мультимедійний проектор, презентація, картки для роботи в парі, таблиці.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організація класу
Весела пісенька дзвіночка покликала нас на урок. Я бачу ваші милі личка та очі з безліччю думок. Ми помандруєм в світ науки, що гордо Мовою зовуть.
Метод « Мікрофон»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні на урок до нас завітала Снігова Королева. У руках у неї скринька з подарунками. Хто буде добре працювати на уроці, той за кожну правильну відповідь буде отримувати фішку - бурульку. Їх кількість вплине на вашу оцінку за урок.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Гра «Карусель»
Запитання до гри
2. Диктант – сито. Записати іменники назви істот.
Голуб, коридор, ведмідь, суниця, машина, учень, агроном, школа, абрикос.
Голуб, ведмідь, учень, агроном.
3. Робота в парах. Гра «Холодні слова» (з теми «Зима»)
1 група. Записати 5 слів, що є назвами істот. (Морозенко, Дід Мороз, Снігурочка, снігур, шишкар)
2 група. Записати 5 слів, що є назвами неістот. (Віхола, лід, іній, ковзани, сніжинка).
ІV. Повідомлення теми та мети уроку
V. Робота над новим матеріалом
1. Загадка.
Як маленьке немовля у світ цей двері відчиня, То дарують йому слово слово це його. (Ім'я)
2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 120)
— Які іменники називаються власними? — Як вони пишуться? — Наведіть приклади власних іменників.
3. Робота над мовним матеріалом ( вправа 284, с. 120)
- Що ви знаєте про Тараса Шевченка? ( поет, художник, кобзар, кріпак)
- Прочитай текст.
- Що цікавого ви з нього дізналися?
- Спишіть текст. Підкресліть слова, що в середині речення записані з великої букви.
Перевірка за комп’ютером.
Канів, Дніпра, Тарас Григорович Шевченко,Чернечою, Тарасовою, Великому Кобзареві.
4. Вибір загальної назви до власних іменників( вправа 285, с. 120 – 121)
— З якої букви пишуться власні назви? А з якої букви пишуться загальні назви?
Фізкультхвилинка
VІ. Узагальнення і систематизація знань
1. Самостійна робота. Запишіть спочатку власні іменники, а потім — загальні.
Миколка, Гриць, Василько, Петрусь збирали грицики, васильки, миколайчики, петрові батоги.
— Поясніть, чому близькі за звучанням слова пишуться по-різному.
2. Вправа «Павутинка»
а). Відгадування загадки.
Має гребінь, а не може ним чесатися. (Півень)
б). Складання «Павутинки» до слова «півень». (Гребінець, Хитрунець, Забіяка. Співунець, Будильник, Голосисте Горлечко . . . )
6. Робота за схемою. Дати відповіді на запитання за схемою «іменник + власна назва».
* Хто доглядає ліс? * Хто купив цукерку? * Хто стереже дім? * Хто сьогодні черговий
4. Робота в групах. «Хто більше за 1 хвилину»
Робота в групах. Повторити правила роботи в групах.
1 група записує назви міст;
2 група – назви річок;
3 група – імена людей;
4 група – назви країн.
5. Тестування.
1. Як називають іменники, що позначають прізвища, імена, по батькові людей, клички тварин, назви країн, міст, вулиць, річок, гір, морів?
А) власні
Б) мої, наші
В) загальні
2. Як називають іменники, що позначають назви, що даються багатьом предметаи?
А) власні
Б) мої, наші
В) загальні
3. Виберіть рядок загальних іменників:
А) Вишня, Надія, Слава, Орел
Б) Місяць, вишня, орел, слава
В) Шевченко, Канів, поет, місто
VІІ. Підсумок уроку
Гра «Незакінчені речення».
Підраховування фішок. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІІІ. Домашнє завдання
Вправа 287 , с. 122, правило с. 120 -121