Урок української мови в 6 класі на тему "Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення" з елементами командної лінгвістичної гри сприяє розвитку критичного мислення, комунікативної компетентності, підприємливості, формує вміння та навички кооперативного навчання.
Розробка уроку з української мови
у 6 класі (з українською мовою навчання)
за підручником О.В. Заболотного «Українська мова 6 клас»
учитель української мови та літератури Краматорської української гімназії Міщенко Н.А.
Урок №1.
Тема. Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення.
Мета: - формувати в учнів поняття про фразеологію як розділ мовознавчої науки, фразеологізми та їх лексичне значення;
- навчити учнів знаходити в тексті фразеологізми, пояснювати їхнє лексичне значення, розвивати вміння й навички використовувати фразеологізми в усному та писемному мовленні;
- виховувати мовну культуру, любов до рідної мови, прищеплювати зацікавленість до вивчення багатства української мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: мультимедійне обладнання, електронна презентація, запис на дошці, додатковий матеріал з фразеології.
П Е Р Е Б І Г У Р О К У
І. Організаційний момент.
Доброго дня, любі діти! Нещодавно ми з вами закінчили вивчати такий цікавий розділ науки про мову, як «Лексикологія» і сьогодні розпочнемо знайомство з наступним розділом мовознавчої науки, який називається «Фразеологія».
ІІ. Мотивація. Повідомлення теми уроку.
Шановні учні! Давайте запишемо тему та мету сьогоднішнього уроку (Слайд №1). Для того, щоб ви могли уявити, що ж вивчає «Фразеологія» пропоную вам подивитися на екран і знайти фрази, які, на вашу думку, можуть дорівнювати за лексичним значенням одному слову (на слайді №2 записаний діалог з використанням фразеологізмів).
Слайд №2.
Діти, знайдіть у цьому діалозі діда та онука такі фрази, які можна за значенням замінити одним словом (учні знаходять і пояснюють, що означають ці фрази, та замінюють одним словом): не по кишені – дорого;в кишені вітер гуляє - безгрошів’я.
ІІІ. Засвоєння опорних знань.
1.Отже, шановні діти,запишіть у зошитах визначення понять «Фразеологія» та «Фразеологізм» (Слайд №3).
Фразеологія – розділ мовознавчої науки, який вивчає фразеологізми.
Фразеологізм – стійке сполучення слів, яке за значенням дорівнює одному слову. Наприклад, розбити глек – посваритися, за царя Гороха – давно.
2. Робота з теоретичним матеріалом, що міститься в підручнику (стор. 37 ).
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота з підручником. Виконання вправи біля дошки (вправа № 88 ).
2.Лінгвістична командна гра «Закінчи фразеологізм» (яка з команд дасть більше відповідей):
(Слайд №4)
Товкти воду…(в ступі).
Решетом воду…(носити).
Шила в мішку…( не сховаєш).
П’яте колесо…(до воза).
Триматися на…(чесному слові).
На злодієві…(і шапка горить).
Чужими руками…(жар загрібати).
І швець, і жнець …(і на дуду грець).
Сім п’ятниць… (на тиждень).
З миру по нитці…(голому сорочка).
V. Рефлексія.
Мікрофон.
- Чи досягли сьогодні на уроці поставленої мети?
- Чого навчилися?
- Що нового дізналися?
VІ. Оцінювання. Домашнє завдання
Вивчити теоретичний матеріал у зошиті та підручнику (стор.37), (вправа № 96).