Шановні колеги! До вашої уваги розробка уроку української мови на тему "Узагальнення та систематизація знань про прислівник". Заняття проводиться у формі презентації інформаційного бюлетеня "Філологічні викрутаси".
Тема. Узагальнення й систематизація вивченого про прислівник.
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про прислівник (загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль); сприяти зміцненню навичок правопису прислівників та позначати відповідні орфограми, з'ясовувати їх за допомогою орфографічних правил; розвивати логічне мислення, творчі вміння аналізувати, порівнювати, конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Діти, я чесно признаюся, що трішки хвилююся, бо для мене особисто сьогоднішній урок-це експеримент, спроба зробити щось нове . Як вчитель я звикла завжди розраховувати на себе. Сьогодні ж саме ви станете активними співавторами й співтворцями уроку. Тож сподіваюся на тісну й плідну співпрацю й бажаю нам усім успіху.
На найближчі 45 хв. наш клас перетвориться на редакцію, у якій сьогодні відбудеться презентація електронної версії першого випуску інформаційного бюлетеня «Філологічні викрутаси».
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Словникова робота
Варто зазначити, що бюлетень - це періодичне видання з постійною рубрикацією, що має ознаки журнального або газетного видання. На відміну від журналів, бюлетені мають вузьке тематичне направлення, тобто присвячуються будь-якому, чітко визначеному, колу питань. А так як упродовж останніх трьох тижнів ми з вами працювали над вивченням дієприкметника як особливої форми дієслова, логічно, що саме цій мовній темі присвячено дебютний випуск, який ми назвали «Прислівник: знайомий незнайомець».
Давайте зазначимо у зошитах дату й тему уроку-презентації.
Наш сьогоднішній випуск – це спроба узагальнити в друкованому виданні теоретичний матеріал з теми, яку ми вивчили.
Цілепокладання
Чого очікуєте ви від цього уроку?
Ну а я відповідно старатимусь справдити всі ваші сподівання.
ІІІ. Узагальнення й систематизація матеріалу.
«Із глибин мовознавства».
Отож розгорнемо першу сторінку нашого видання. Відкриває його рубрика «Із глибин мовознавства». Матеріали для неї готувало дослідницьке бюро. Їм було запропоновано проаналізувати історію вивчення прислівника на різних етапах розвитку українського мовознавства. Тож їм слово.
Давайте подякуємо авторам рубрики «З глибин мовознавства» за цікаву та змістовну презентацію.
«Цікаво про корисне»
А ми переглянемо матеріали наступної рубрики «Цікаво про корисне». Сьогодні її підготували для нас представники творчої студії. Запросимо їх до слова.
Актуалізація знань
Активізуємо наш тезаурус.
Я дуже вдячна представникам творчої студії й переконана, що така цікава форма викладу навчального матеріалу допоможе багатьом вашим товаришам засвоїти відомості про П.
«Орфографічна шпаргалка».
А на часі презентація наступної рубрики від членів мовознавчого товариства.
Членами нашої редакційної групи було проведено опитування учнів класу на предмет того, які правила написання прислівників викликають найбільше труднощів. Більшість опитаних назвали орфограму написання прислівників разом, окремо і через дефіс. Тому ми запропонували схематичну картку-інформатор з даної теми, яка стане вам у нагоді під час виконання наступного завдання.
У якості орфографічного тренажера пропонуємо вправу з ключем. Треба розподілити запропоновані слова на 3 групи ( ті, що пишуться разом; окремо; через дефіс), підкреслити в них третю літеру й скласти з них вислів. Це і буде ключ до вправи.
Хтозна-де, голіруч, тишком-нишком, по двоє, по-українськи, всюди, щодня, внизу, по-київськи, на ура, донині, анітрохи, забагато, на шкоду, по-англійськи, спідлоба, найважче, на удачу, посередині, по - третє, наяву, ось-ось.
Разом |
Окремо |
Через дефіс |
Голіруч |
По двоє |
Хтозна-де |
Всюди |
На ура |
Тишком-нишком |
Щодня |
На шкоду |
По-українськи |
Внизу |
На удачу |
По-київськи |
Донині |
|
По-англійськи |
Анітрохи |
|
По-третє |
Забагато |
|
Ось-ось |
Спідлоба |
|
|
Найважче |
|
|
Посередині |
|
|
Наяву |
|
|
Ключ: Людині бійся душу ошукать.
Діти, як ви розумієте цей вислів? Як можна ошукати душу?
Ошукувати - діяти нечесно, вдаючись до обману, шахрайства; обдурювати.
До речі, ці слова є рядком поезії Ліни Василівни Костенко – письменниці, поетеси, лауреата державної премії ім. Т.Г.Шевченка та володарки багатьох відзнак у галузі літератури. 19 березня Ліна Василівна буде святкувати свій 87 день народження. Не зважаючи на свій поважний вік, ця жінка продовжує вести активну громадську діяльність та плідно працює на літературній ниві. Нехай ці слова стануть для вас моральним принципом, яким ви будете повсякчас керуватися в житті.
«Як ми оворимо»
Презентацію наступної рубрики я хочу розпочати словами украънського поета Віталія Іващенка : «У душ красивих і красива мова, убогість мови — це убогість духу!»
Аби наша мова , а значить і душа, була красивою, ми включили до нашого бюлетеню рубрику «Як ми говоримо». ЇЇ автори не обмежилися друкованою версією, а підготували відео урок з культури мовлення.
Перегляд відео
Я хочу подякувати авторам рубрики за креативний підхід і сподіваюся, що відтепер наші душі стануть ще трішечки красивішими, бо мовлення наше буде правильним.
«Криниця мудрості»
Продовжуючи тему моральної краси й душевного багатства, пропоную вам переглянути одне повідомлення, яке трапилося мені на очі в соціальних мережах. Зміст його не залишив мене байдужою, і я вирішила розмістити його на сторінках нашого видання в рубриці «Криниця мудрості». Але, на жаль, користувачі Інтернету не переймаються орфографічною й пунктуаційною довершеністю своїх повідомлень в соцмережах. Тож маємо відредагувати текст.
Вправа «Коректор»
Любий друже!
Чи доводилося тобі тримати колинебудь у душі таємницю. Справжню таємницю, якої ніхто незнає? Якщо не доводилося, то я тобі скажу віч на віч що це не стерпно важко! Таємниця та не дає тобі вільно дихати підкидає в гору несе штовхає куди- сь. І де тих сил набратися, щоб утримати її? Гляди ж, не пусти з язика!
Робота з текстом
У якому стилі написане це послання? Доведіть. (Публіцистика;текст порушує важливі проблеми, спонукає до певних висновків, містить художні засоби, зокрема метафори .)
Який тип мовлення?(розповідь,бо до тексту можна поставити питання ЩО ВІДБУЛОСЯ?)
Як ви гадаєте, чи буде актуальним це послання для сучасної молоді?
Чи доводилося вам особисто зберігати чиюсь таємницю? Ви зуміли це зробити?
Молодці! Адже не зберегти чужу таємницю – значить образити людину,ошукати їй душу, утратити довіру.
Думаю тепер це звернення може бути розміщене в рубриці «Криниця мудрості», як одне з неписаних правил моралі.
Синтаксични практикум
Знаєте, як редактор нашого видання я вирішила організувати для вас, члени редколегій, майстер клас з синтаксису української мови. А проведе його Ященко Юлія.
Сьогодні ми пригадаємо. Як виконується синтаксичний розбір речення. Для прикладу пропоную речення з тексту. Запишемо його. Визначимо граматичну основу: в реченні йдеться про ТАЄМНИЦЮ. Це підмет виражений іменником. Таємниця що робить НЕ ДАЄ , ПІДКИДАЄ, НЕСЕ, ШТОВХАЄ. Це однорідні присудки, вирадені дієсловами. Визначимо групу підмета. Таємниця яка? ТА – це означення , виражене займенником. Група присудка: не дає чого? ДИХАТИ –додаток , виражений інфінітивом. Підкидає куди? ВГОРУ- обставина ,виражена прислівником. Штовхає куди? КУДИСЬ – обставина, виражена прислівником.Знайдемо групу другорядних членів: дихати як? ВІЛЬНО - обставина, виражена прислівником. Складемо характеристику речення : воно розповідне, неокличне, просте, двоскладне, поширене, ускладнене однорідними присудками.
Дякуємо Юлі. Й продовжуємо презентацію.
«Лінгвістичний ігроленд»
Наступну рубрику нашого видання презентують вам . Це лінгвістичний ігроленд.
До нашого бюлетеня ми запропонували завдання, які переконають вас, що вивчати українську цікаво й весело. Хто любить розгадувати кросворди.
1. Антонім до слова «пізно».(рано-часу)
2. Прислівник, який має значення «кожного дня».(щодня- часу)
3. Одним словом «за тридев’ять земель» (далеко-місця)
4. Одним словом «як сніг на голову».(раптово-способу дії)
5. Синонім до слова «насильно», до складу якого входять два синонімічні корені.(силоміць-способу дії)
ІV. Релексія
Чи справдилися ваші очікування від уроку?
Спробуйте одним словом-прислівником висловити своє враження від уроку-презентації.
( цікаво, повчально, незвичайно,несподівано,легко, вдало,дружно, радісно, пізнавально,оригінально, корисно, по-новому )
V. Домашнє завдання
Повторити матеріал підручника, § 32-40.
Виконати тестові завдання , с. 92-93, вправу 430.
АБО
Виконайте тести http://natalianemirovska.blogspot.com/2016/04/7.html
Виконайте вправи http://LearningApps.org/view2127744
Зробіть знімок (скріншот) виконаної вправи.
Надішліть повідомлення на електронну адресу lara0476@yandex.ua
VІ. Оцінювання
Добрий день! Рубрика, яку ми презентуємо, називається «Орфографічна шпаргалка». Сьогодні вона присвячена написанню частки НЕ з дієприкметниками. Ми запропонували вам ось такий алгоритм, який при нагоді допоможе уникнути помилок. Отож Д. пишемо з НЕ окремо, коли є заперечення, коли є пояснювальне слово, коли Д виконує роль присудка. Разом пишемо НЕ, коли слово без НЕ не вживається та коли немає пояснювального слова.
Крім того, ми запропонували вам корисні посилання на доступні й цікаві відео уроки з теми «Дієприкметник».