Мета уроку - поглибити знання про складне речення та його ознаки, будову, інтонаційні особливості, удосконалювати пунктуаційні навички, навички роботи з тестовими завданнями. Значну увагу приділено підготовці учнів до ЗНО
Кочмар Ірина Олександрівна
заступник директора з НВР
учитель української мови та літератури
НВК «Кіровоградський колегіум»
Тема уроку: Особливості структури й семантики складних речень
Клас 11 (профіль – українська філологія)
Мета уроку: Поглибити знання про складне речення та його ознаки, будову, інтонаційні особливості, удосконалювати пунктуаційні навички, навички роботи з тестовими завданнями, розвивати зв'язне мовлення, виховувати кращі моральні якості
Завдання уроку (очікувані результати):
1. Розрізняти прості неускладнені, прості ускладнені, складні речення.
Комунікативна тема: Щастя у всіх його вимірах
Обладнання: технологічні карти уроку, мультимедійна установка, ноутбук, газета-колаж «Щастя», рефлексійна газета «Сходинки до щастя»
СТРУКТУРА Й ХІД УРОКУ
1.Організація класу – 2 хв.
2. Повідомлення теми уроку. Запис епіграфа (слайд № 1,2)
Щастя – це світ, подарований всім. – 2 хв.
3.Повідомлення мети уроку, визначення очікуваних результатів (робота з технологічною картою уроку (слайд № 3) - 3 хв.
Тема уроку |
Комунікативна тема |
Мета уроку |
Очікувані результати |
Особливості структури й семантики складних речень |
Щастя в усіх його вимірах |
Поглибити знання про складне речення та його ознаки, будову, інтонаційні особливості, удосконалювати пунктуаційні навички, навички роботи з тестовими завданнями, розвивати зв'язне мовлення, виховувати кращі моральні якості |
|
4.Актуалізація опорних знань – 7 хв.
- робота з таблицею №1, спостереження за мовним матеріалом (слайд № 5)
|
|
|
Досягнення щастя – це моральна мета життя людини
|
Вважаючи щастя метою життя, людина може бути щасливою
|
У споруді людського щастя дружба зводить стіни, любов утворює купол.
|
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
Бесіда
- яке речення називається складним? |
Учні, визначаючи граматичні основи, дають відповідь на запитання
|
Прочитати речення, визначити граматичну основу.
|
|
|
Існують тисячі хвороб, але здоров'я лише одне.
|
Кохання – це теорема, яку кожного дня треба доводити.
|
Сім'я завжди була найкращим вихователем, вона є носієм найвищих моральних ідеалів
|
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
Бесіда
- чим відрізняються записані речення? |
Відповіді учнів, створення колажу (слайд №7)
- у цих реченнях кілька граматичних основ, значить, вони складні. - у цих реченнях різні види зв′язку:сполучниковий сурядний, сполучниковий підрядний, безсполучниковий. |
5.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу -14 хв.
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
Бесіда з учнями: Робота 1 групи
- яке речення називається складносурядним?
- назвіть на основі слайду сполучники, якими з′єднуються частини ССР? (слайд №10)
- які розділові знаки використовуються в ССР?
- завдання до вправи №1: Прочитати речення, визначити асоціативний ряд зі словом «Щастя», позначити сполучники, накреслити схеми речень (слайд № 11)
- яке речення називається складнопідрядним?
-на які групи поділяються СПР?
Прочитати речення, визначити асоціації зі словом «Щастя», установити відповідність між видами підрядної частини та реченнями (слайд № 14)
- яке речення називається безсполучниковим?
- у залежності від чого використовуються розділові знаки в БСР?
- завдання до вправи №3 Прочитати речення, встановити смислові відношення, поставити розділовий знак (слайд №18) |
- складання схеми «Види складних речень» (слайд № 8) Робота 1 групи - Складносурядне речення – це речення, частини якого поєднані сурядним зв’язком. (слайд № 9)
Багатством живиться лише тіло, а душу звеселяє споріднена праця. Усі співчувають нещастям своїх друзів, і лише небагато радіють їхнім успіхам. Життя коротке, але людина знов і знов переживає його у своїх дітях.
Робота 2 групи -складнопідря́дне ре́чення — це складне речення, у якому одна частина за змістом і граматично залежить від іншої та з'єднується з нею за допомогою підрядного сполучника або сполучного слова (слайд №12) - складання схеми «Види СПР» (слайд № 13) - виконання вправи №2 1.Ми буваємо щасливі, тільки відчуваючи,що нас шанують. 2.Щастя там, де нас люблять і шанують. 3.Мистецтво – це посередник того, що не можна висловити. 4.Потрібно мріяти, щоб майбутнє обернути в сьогодення.
- перевірка роботи (слайд № 15) Робота 3 групи - Складне речення, частини якого поєднані між собою лише за допомогою інтонації — без сполучників і сполучних слів, називається складним безсполучниковим. - використання розділових знаків залежить від смислових відношень між частинами БСР.(слайд № 16,17)
Не ганяйся за щастям : воно завжди знаходиться в тобі самому
|
6.Закріплення й перевірка вивченого – 7 хв.
- Виконати синтаксичний аналіз поданого речення (слайд №19)
Справжнє щастя неможливо знайти, якщо займатися тільки його пошуками: воно приходить завдяки служінню людям, любові й щастю, яке ми приносимо у світ.(розповідне, неокличне, складне з різними видами зв′язку: безсполучниковим і сполучниковим підрядним)
[ ], (якщо) :[ ], (яке).
-перевірка роботи (слайд № 23)
7. Підбиття підсумків уроку – 5 хв.
Прослухати текст, визначити тему, знайти речення, яке визначає його ідею (слайд №24)
Світанок. Як чудово дивитися на схід сонця, знаходячись у полі серед золотистих колосків жита. Ось у небо злітає жайворонок, сповіщаючи всіх про прихід нового дня. День у день я спостерігаю за цим жайворонком. Я мрію мати такі самі крила, піднятися у височину та стати провісником нового дня. Ви, мабуть, і самі розумієте, як чудово почуватися вільним. Той жайворонок здається мені найщасливішим у всьому світі, бо для нього існує лише його пісня та безмежний простір. Так, мабуть, почувається кожен, хто піднімається у небо. Але я не маю такої змоги. Невже моя доля провести все життя тут на землі і не відчути радості польоту? Невже все моє коротке життя дійсно пройде на цьому на полі серед золотистих колосків?
Аж ось одного ранку прийшла людина, маленька дівчинка, щоб подивитися на достигаюче жито. І серед цього безмежного обрію погляд її зупиняється на мені. Дівчинка посміхається і неначе сяє від щастя.
Тільки тепер я розумію, що моє справжнє призначення бути тут, на землі, дарувати радість і нести у світ красу. Серце моє жадає неба, і у мене неначе виростають крила – крила щастя, незважаючи на те, що я усього лише маленька, блакитноока волошка.
8. Рефлексія. – 3 хв (слайд №25,26)
За допомогою зірочок, які осявають шлях до щастя, визначити рівень засвоєння теми уроку:
Початковий рівень – «Було складно зрозуміти»
Середній рівень - « Потрібно ще багато працювати»
Достатній рівень - « Сьогодні мої знання кращі, ніж учора»
Високий рівень – «Упевнений у своїх знаннях, але прагну знати більше»
9. Домашнє завдання. – 2 хв.
Використовуючи складні речення, написати висловлювання ( у форматі ЗНО) на тему:
« Насолоджуватися щастям – найбільше благо, мати можливість давати його іншим – ще більше»
1