Конспект уроку української мови у 5 кл. "Узагальнення і систематизація вивченого про пряму мову та діалог" (урок-конкурс)

Про матеріал

Тема: Узагальнення і систематизація вивченого про пряму мову та діалог

Мета: - систематизувати знання п'ятикласників про пряму мову та діалог;

- домогтися практичного засвоєння ними правил вживання розділових

знаків при прямій мові та діалозі;

- удосконалювати вміння висловлюватись;

- виховувати любов та повагу до рідного слова

Обладнання: узагальнюючі таблиці, схеми, картки для індивідуальної та

колективної роботи

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого (урок-конкурс)

Основний зміст роботи

І. Повідомлення теми, мети, завдань уроку; мотивація навчальної діяльності учнів.

Представлення команд та капітанів (Назви команд: «Блискавка», «Промінь»,

«Хмаринка»).

ІІ. Повідомлення та узагальнення, систематизація теоретичних положень теми.

1.Запитання до учнів:

-Що називається прямою мовою?

-Дати визначення діалогу,репліки.

-Навести власні приклади.

2.Конкурс №1. Перевірка домашнього завдання.

З. Конкурс №2. Вказати, якій схемі відповідає дане речення:

1. Дід учив: «Бережися ганьби! Ми козацького чесного роду!»

2. «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь», - писав великий Кобзар.

3. «Не кидайсь хлібом, він святий!» - в суворості ласкавій, бувало, каже дід

малечі кучерявій.

4. Їхав козак на війноньку, сказав: «Прощай, дівчинонько!»

5. «Є три біди у людини: смерть, старість і погані діти», - говорить народна

мудрість.

6. Учитель похвалив хлопця: «Молодець, Максимку!»

Схеми дошці:

1. А: «П?»

2. «П!» - а.

3. А: «П!»

4. «П»,- а.

ІІІ. Виконання різних видів вправ (творчих, з розвитку зв'язного мовлення / усного та письмового / , культури мовлення, осмислення знань, на перевірку засвоєння практичних умінь і навичок з даної теми).

1.Конкурс №3. Скласти речення за поданими схемами. В одне з речень

ввести звертання.

1.«П!» - а.

2.А: «П?»

3.А: «П».

4.«П», - а.

5.«П?» - а.

6.А: «П!»

Хвилинка – веселинка

Інсценізація «безконечного жарту» «Ми з тобою йшли…»

2. Конкурс №4. Доповнити речення прямою мовою, взятою із вивчених

казок, і записати, ставлячи потрібні розділові знаки.

І. … сказала курка-мати своїм дітям.

ІІ. Бабуся глянула у вікно і прошепотіла…

ІІІ. … лагідно сказав батько-шпак своєму неслухняному синові.

*З якої казки ваші герої? Хто їх автор?

(Додаткова нагорода – картка «Молодці!»)

Музична пауза

Учитель:

У попередньому конкурсі ми з вами побачили, що пряму мову та діалог можна знайти у казках. Але не лише казки багаті ними. Їх знайдемо у багатьох жанрах усної народної творчості: переказах, байках, народних жартах та анекдотах і, зокрема, піснях. Заспіваймо ж пісню про лінивого Гриця.

/ Учні виконують інсценізовану пісню «Грицю, Грицю, до роботи» /

3.Конкурс №5. Перебудувати складні речення на речення з прямою мовою і словами автора, ставлячи відповідні розділові знаки.

1.І. Франко писав, що життя у неволі нічого не варте.

2.Хвалилася калина, що вона з медом солодка.

3.Місяць грудень очі мружить і каже, що він сердитий, але не дуже.

4.У вступі до підручника написано, що мова – найцінніший людський дар.

Хвилинка-веселинка

Послухаймо ще один народний жарт «Явтух»

/ хлопчик та дівчинка інсценізують народний жарт /

4. Конкурс №6. Конкурс капітанів

Виправити помилки у діалогах. Побудувати їх схеми.

(Для учасників команд – скласти невеличкий діалог на одну із тем:

1.«Зустріч з товаришем».

2.«В автобусі».

3.«По дорозі до школи».

Музична пауза

Учитель:

А зараз відпочиньмо з вами трішки і послухаймо, чого так сваряться старий з молодицею.

/ Інсценізація народної пісні «Ой під вишнею, під черешнею» /

5. Конкурс №7. Прослухати і переказати текст, додавши свої висновки.

Порахувати, скільки реплік містить діалог.

Честь

Вогонь, Вода і Честь разом прийшли до роздоріжжя, де їм треба було розійтися.

Вогонь сказав:

- Якщо загубите мене і захочете знайти, то йдіть у той бік, де відчувається тепло.

- А коли загубите мій слід, - промовила Вода,- то шукайте разом із тими, хто хо –

че втамувати спрагу.

Честь стояла мовчки, слухаючи друзів.

- А тебе як знайти, коли загубимо? – запитали Вогонь і Вода.

- Той, хто загубив мене, - тихо відповіла Честь, - уже ніколи знайти не зможе, я

буваю тільки з тими, хто мене не втрачає.

Народна творчість

ІV. Висновки

За таблицею розповісти про діалог, пряму мову та пояснити вживання розділових знаків. Навести власні приклади.

V. Підсумки роботи на уроці

Визначення команди-переможця.

Виставлення та аргументація оцінок.

VІ. Завдання додому

Написати стислий переказ прослуханого на уроці тексту «Честь», додавши

власні висновки.

Перегляд файлу

Тема: Узагальнення і систематизація вивченого про пряму мову та діалог

 

Мета: - систематизувати знання п’ятикласників про пряму мову та діалог;

- домогтися практичного засвоєння  ними правил вживання розділових

              знаків при прямій мові та діалозі;

- удосконалювати вміння висловлюватись;

- виховувати любов та повагу до рідного слова

 

Обладнання: узагальнюючі таблиці, схеми, картки для індивідуальної  та 

                        колективної  роботи

 

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого (урок-конкурс)

 

                                               Основний зміст роботи

 

І. Повідомлення теми, мети, завдань уроку; мотивація навчальної діяльності учнів.

        Представлення команд та капітанів (Назви команд: «Блискавка», «Промінь»,

       «Хмаринка»).

 

ІІ. Повідомлення та узагальнення, систематизація теоретичних положень теми.

1.Запитання до учнів:

  • Що називається прямою мовою?
  • Дати визначення діалогу,репліки.
  • Навести власні приклади.
  •  
  1. Конкурс №1. Перевірка домашнього завдання.

 

З.  Конкурс №2. Вказати, якій схемі відповідає дане речення:

     1. Дід учив: «Бережися ганьби! Ми козацького чесного роду!»

     2. «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь», - писав великий Кобзар.

     3. «Не кидайсь хлібом, він святий!» - в суворості ласкавій, бувало, каже дід

          малечі кучерявій.

     4. Їхав козак на війноньку, сказав: «Прощай, дівчинонько!»

     5. «Є три біди у людини: смерть, старість і погані діти», - говорить народна

         мудрість.

     6. Учитель похвалив хлопця: «Молодець, Максимку!»

      Схеми дошці: 1. А: «П?»

                              2. «П!» - а.

                              3. А: «П!»

                              4. «П»,- а.

 

ІІІ. Виконання різних видів вправ (творчих, з розвитку зв’язного мовлення / усного та письмового / , культури мовлення, осмислення знань, на перевірку засвоєння практичних умінь і навичок з даної теми).

 

 

  1. Конкурс №3. Скласти речення за поданими схемами. В одне з речень

                              ввести звертання.                                                                     

  1. «П!» - а.
  2. А: «П?»
  3. А: «П».
  4. «П», - а.
  5. «П?» - а.
  6. А: «П!»

 

      Хвилинка – веселинка

Інсценізація «безконечного жарту» «Ми з тобою йшли…»

 

    2. Конкурс №4. Доповнити речення прямою мовою, взятою із вивчених

                                казок, і записати, ставлячи потрібні розділові знаки.

 

        І. … сказала курка-мати своїм дітям.

       ІІ. Бабуся глянула у вікно і прошепотіла…

      ІІІ. … лагідно сказав батько-шпак своєму неслухняному синові.

 

      *З якої казки ваші герої? Хто їх автор?

(Додаткова нагорода – картка «Молодці!»)

 

Музична пауза

Учитель:

 У попередньому конкурсі ми з вами побачили, що пряму мову та діалог можна

знайти у казках. Але не лише казки багаті ними. Їх знайдемо у багатьох жанрах

усної народної творчості: переказах, байках, народних жартах та анекдотах і,

зокрема, піснях. Заспіваймо ж пісню про лінивого Гриця.

 

                 / Учні виконують інсценізовану пісню «Грицю, Грицю, до роботи» /

 

3.Конкурс №5. Перебудувати складні речення на речення з прямою мовою

                             і словами автора, ставлячи відповідні розділові знаки.

 

  1. І. Франко писав, що життя у неволі нічого не варте.
  2. Хвалилася калина, що вона з медом солодка.
  3. Місяць грудень очі мружить і каже, що він сердитий, але не дуже.
  4. У вступі до підручника написано, що мова – найцінніший людський дар.

 

          Хвилинка-веселинка

      Послухаймо ще один народний жарт «Явтух»

    / хлопчик та дівчинка інсценізують народний жарт /

                 

   4. Конкурс №6. Конкурс капітанів

                                        Виправити помилки у діалогах. Побудувати їх схеми.

                                       (Для учасників команд – скласти невеличкий діалог на

                                       одну із тем:

  1. «Зустріч з товаришем».
  2. «В автобусі».
  3. «По дорозі до школи».     

 

             Музична пауза

 

      Учитель:

         А зараз відпочиньмо з вами трішки і послухаймо, чого так сваряться

    старий з молодицею.

 

           / Інсценізація народної пісні «Ой під вишнею, під черешнею» /  

 

    5. Конкурс №7. Прослухати і переказати текст, додавши свої висновки.

                                Порахувати, скільки реплік містить діалог.

 

                                                       Честь

Вогонь, Вода і Честь разом прийшли до роздоріжжя, де їм треба було розійтися.

Вогонь сказав:

      - Якщо загубите мене і захочете знайти, то йдіть у той бік, де відчувається тепло.

      - А коли загубите мій слід, - промовила Вода,- то шукайте разом із тими, хто хо –

   че втамувати спрагу.

         Честь стояла мовчки, слухаючи друзів.

      - А тебе як знайти, коли загубимо? – запитали Вогонь і Вода.

      - Той, хто загубив мене, - тихо відповіла Честь, - уже ніколи знайти не зможе, я

    буваю тільки з тими, хто мене не втрачає.

                                                                                                     Народна творчість

 

ІV. Висновки

       За таблицею розповісти  про діалог, пряму мову та пояснити вживання розділо –

       вих знаків. Навести власні приклади.

      

V. Підсумки роботи на уроці

     Визначення команди-переможця.

     Виставлення та аргументація оцінок.

 

VІ. Завдання додому

     Написати стислий переказ прослуханого на уроці тексту «Честь», додавши 

     власні висновки.  

 

                                                                                               

doc
Додано
1 липня 2018
Переглядів
2367
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку