Тема: Узагальнення і систематизація вивченого про пряму мову та діалог
Мета: - систематизувати знання п'ятикласників про пряму мову та діалог;
- домогтися практичного засвоєння ними правил вживання розділових
знаків при прямій мові та діалозі;
- удосконалювати вміння висловлюватись;
- виховувати любов та повагу до рідного слова
Обладнання: узагальнюючі таблиці, схеми, картки для індивідуальної та
колективної роботи
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого (урок-конкурс)
Основний зміст роботи
І. Повідомлення теми, мети, завдань уроку; мотивація навчальної діяльності учнів.
Представлення команд та капітанів (Назви команд: «Блискавка», «Промінь»,
«Хмаринка»).
ІІ. Повідомлення та узагальнення, систематизація теоретичних положень теми.
1.Запитання до учнів:
-Що називається прямою мовою?
-Дати визначення діалогу,репліки.
-Навести власні приклади.
2.Конкурс №1. Перевірка домашнього завдання.
З. Конкурс №2. Вказати, якій схемі відповідає дане речення:
1. Дід учив: «Бережися ганьби! Ми козацького чесного роду!»
2. «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь», - писав великий Кобзар.
3. «Не кидайсь хлібом, він святий!» - в суворості ласкавій, бувало, каже дід
малечі кучерявій.
4. Їхав козак на війноньку, сказав: «Прощай, дівчинонько!»
5. «Є три біди у людини: смерть, старість і погані діти», - говорить народна
мудрість.
6. Учитель похвалив хлопця: «Молодець, Максимку!»
Схеми дошці:
1. А: «П?»
2. «П!» - а.
3. А: «П!»
4. «П»,- а.
ІІІ. Виконання різних видів вправ (творчих, з розвитку зв'язного мовлення / усного та письмового / , культури мовлення, осмислення знань, на перевірку засвоєння практичних умінь і навичок з даної теми).
1.Конкурс №3. Скласти речення за поданими схемами. В одне з речень
ввести звертання.
1.«П!» - а.
2.А: «П?»
3.А: «П».
4.«П», - а.
5.«П?» - а.
6.А: «П!»
Хвилинка – веселинка
Інсценізація «безконечного жарту» «Ми з тобою йшли…»
2. Конкурс №4. Доповнити речення прямою мовою, взятою із вивчених
казок, і записати, ставлячи потрібні розділові знаки.
І. … сказала курка-мати своїм дітям.
ІІ. Бабуся глянула у вікно і прошепотіла…
ІІІ. … лагідно сказав батько-шпак своєму неслухняному синові.
*З якої казки ваші герої? Хто їх автор?
(Додаткова нагорода – картка «Молодці!»)
Музична пауза
Учитель:
У попередньому конкурсі ми з вами побачили, що пряму мову та діалог можна знайти у казках. Але не лише казки багаті ними. Їх знайдемо у багатьох жанрах усної народної творчості: переказах, байках, народних жартах та анекдотах і, зокрема, піснях. Заспіваймо ж пісню про лінивого Гриця.
/ Учні виконують інсценізовану пісню «Грицю, Грицю, до роботи» /
3.Конкурс №5. Перебудувати складні речення на речення з прямою мовою і словами автора, ставлячи відповідні розділові знаки.
1.І. Франко писав, що життя у неволі нічого не варте.
2.Хвалилася калина, що вона з медом солодка.
3.Місяць грудень очі мружить і каже, що він сердитий, але не дуже.
4.У вступі до підручника написано, що мова – найцінніший людський дар.
Хвилинка-веселинка
Послухаймо ще один народний жарт «Явтух»
/ хлопчик та дівчинка інсценізують народний жарт /
4. Конкурс №6. Конкурс капітанів
Виправити помилки у діалогах. Побудувати їх схеми.
(Для учасників команд – скласти невеличкий діалог на одну із тем:
1.«Зустріч з товаришем».
2.«В автобусі».
3.«По дорозі до школи».
Музична пауза
Учитель:
А зараз відпочиньмо з вами трішки і послухаймо, чого так сваряться старий з молодицею.
/ Інсценізація народної пісні «Ой під вишнею, під черешнею» /
5. Конкурс №7. Прослухати і переказати текст, додавши свої висновки.
Порахувати, скільки реплік містить діалог.
Честь
Вогонь, Вода і Честь разом прийшли до роздоріжжя, де їм треба було розійтися.
Вогонь сказав:
- Якщо загубите мене і захочете знайти, то йдіть у той бік, де відчувається тепло.
- А коли загубите мій слід, - промовила Вода,- то шукайте разом із тими, хто хо –
че втамувати спрагу.
Честь стояла мовчки, слухаючи друзів.
- А тебе як знайти, коли загубимо? – запитали Вогонь і Вода.
- Той, хто загубив мене, - тихо відповіла Честь, - уже ніколи знайти не зможе, я
буваю тільки з тими, хто мене не втрачає.
Народна творчість
ІV. Висновки
За таблицею розповісти про діалог, пряму мову та пояснити вживання розділових знаків. Навести власні приклади.
V. Підсумки роботи на уроці
Визначення команди-переможця.
Виставлення та аргументація оцінок.
VІ. Завдання додому
Написати стислий переказ прослуханого на уроці тексту «Честь», додавши
власні висновки.
Тема: Узагальнення і систематизація вивченого про пряму мову та діалог
Мета: - систематизувати знання п’ятикласників про пряму мову та діалог;
- домогтися практичного засвоєння ними правил вживання розділових
знаків при прямій мові та діалозі;
- удосконалювати вміння висловлюватись;
- виховувати любов та повагу до рідного слова
Обладнання: узагальнюючі таблиці, схеми, картки для індивідуальної та
колективної роботи
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого (урок-конкурс)
Основний зміст роботи
І. Повідомлення теми, мети, завдань уроку; мотивація навчальної діяльності учнів.
Представлення команд та капітанів (Назви команд: «Блискавка», «Промінь»,
«Хмаринка»).
ІІ. Повідомлення та узагальнення, систематизація теоретичних положень теми.
1.Запитання до учнів:
З. Конкурс №2. Вказати, якій схемі відповідає дане речення:
1. Дід учив: «Бережися ганьби! Ми козацького чесного роду!»
2. «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь», - писав великий Кобзар.
3. «Не кидайсь хлібом, він святий!» - в суворості ласкавій, бувало, каже дід
малечі кучерявій.
4. Їхав козак на війноньку, сказав: «Прощай, дівчинонько!»
5. «Є три біди у людини: смерть, старість і погані діти», - говорить народна
мудрість.
6. Учитель похвалив хлопця: «Молодець, Максимку!»
Схеми дошці: 1. А: «П?»
2. «П!» - а.
3. А: «П!»
4. «П»,- а.
ІІІ. Виконання різних видів вправ (творчих, з розвитку зв’язного мовлення / усного та письмового / , культури мовлення, осмислення знань, на перевірку засвоєння практичних умінь і навичок з даної теми).
ввести звертання.
Хвилинка – веселинка
Інсценізація «безконечного жарту» «Ми з тобою йшли…»
2. Конкурс №4. Доповнити речення прямою мовою, взятою із вивчених
казок, і записати, ставлячи потрібні розділові знаки.
І. … сказала курка-мати своїм дітям.
ІІ. Бабуся глянула у вікно і прошепотіла…
ІІІ. … лагідно сказав батько-шпак своєму неслухняному синові.
*З якої казки ваші герої? Хто їх автор?
(Додаткова нагорода – картка «Молодці!»)
Музична пауза
Учитель:
У попередньому конкурсі ми з вами побачили, що пряму мову та діалог можна
знайти у казках. Але не лише казки багаті ними. Їх знайдемо у багатьох жанрах
усної народної творчості: переказах, байках, народних жартах та анекдотах і,
зокрема, піснях. Заспіваймо ж пісню про лінивого Гриця.
/ Учні виконують інсценізовану пісню «Грицю, Грицю, до роботи» /
3.Конкурс №5. Перебудувати складні речення на речення з прямою мовою
і словами автора, ставлячи відповідні розділові знаки.
Хвилинка-веселинка
Послухаймо ще один народний жарт «Явтух»
/ хлопчик та дівчинка інсценізують народний жарт /
4. Конкурс №6. Конкурс капітанів
Виправити помилки у діалогах. Побудувати їх схеми.
(Для учасників команд – скласти невеличкий діалог на
одну із тем:
Музична пауза
Учитель:
А зараз відпочиньмо з вами трішки і послухаймо, чого так сваряться
старий з молодицею.
/ Інсценізація народної пісні «Ой під вишнею, під черешнею» /
5. Конкурс №7. Прослухати і переказати текст, додавши свої висновки.
Порахувати, скільки реплік містить діалог.
Честь
Вогонь, Вода і Честь разом прийшли до роздоріжжя, де їм треба було розійтися.
Вогонь сказав:
- Якщо загубите мене і захочете знайти, то йдіть у той бік, де відчувається тепло.
- А коли загубите мій слід, - промовила Вода,- то шукайте разом із тими, хто хо –
че втамувати спрагу.
Честь стояла мовчки, слухаючи друзів.
- А тебе як знайти, коли загубимо? – запитали Вогонь і Вода.
- Той, хто загубив мене, - тихо відповіла Честь, - уже ніколи знайти не зможе, я
буваю тільки з тими, хто мене не втрачає.
Народна творчість
ІV. Висновки
За таблицею розповісти про діалог, пряму мову та пояснити вживання розділо –
вих знаків. Навести власні приклади.
V. Підсумки роботи на уроці
Визначення команди-переможця.
Виставлення та аргументація оцінок.
VІ. Завдання додому
Написати стислий переказ прослуханого на уроці тексту «Честь», додавши
власні висновки.