Конспект уроку української мови в 5 класі створено у формі мандрівки рідним містом. Усі завдання підібрані з метою не тільки систематизації знань про другорядні члени речення, а й розвитку творчих здібностей п'ятикласників, їх усного і писемного мовлення, логіко-асоціативної памяті, художньо-образного мислення. За допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до рідного міста, природи отчого краю, уміння бачити красу землі й слова, прищеплювати любов до прекрасного.
Саєнко Оксана Василівна, учитель Криворізької загальноосвітньої школи № 79
Тема. Осіння мандрівка рідним містом
Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина. Тренувальні вправи
Клас: 5
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про другорядні члени речення; удосконалювати навички розпізнавання їх у реченнях, ставити до них запитання; удосконалювати вміння робити синтаксичний аналіз речень;
повторити вивчене з теми «Словосполучення, речення. Головні й другорядні члени речення»;
розвивати увагу, логіко-асоціативну пам'ять,художньо-образне мислення, усне й писемне мовлення,творчі здібності учнів;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до рідного міста, природи отчого краю, уміння бачити красу землі й слова, прищеплювати любов до прекрасного.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок (формування мовленнєвої компетенції).
Обладнання: підручник, таблиці, індивідуальні картки, ілюстрований матеріал.
Міжпредметні зв’язки: література.
Очікувані результати.
Після уроку учні зможуть:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми, цілей та завдань уроку
Слово вчителя. Вітаю всіх Вас у нашому храмі наук. Сьогодні у нас незвичайний урок, вивчаючи другорядні члени речення, я Вас запрошую в подорож рідним містом. Але ця мандрівка буде чарівною – в Осінь. Спробуємо не тільки закріпити вивчений матеріал, а й користуючись магічним пензлем Мови, спробуємо уявити красиві осінні краєвиди і відтворити їх у Слові (перегляд відеозапису «Лев Луцкер декламує вірш Л. Костенко «Красива осінь» http://vk.com/video12507418_160873561)
Ми побували з Вами в Осені Л.Костенко, відчули її через душу читця. Що ви знаєте про Л.Костенко? Чи вчили її поезії в початковій школі? (відповідь учнів).
Від кожної подорожі людина очікує чогось нового, цікавого. Тож візьмімо символи осені – кленові листочки – і загадаймо бажання. У кінці уроку вони допоможуть нам відкрити таємницю задуманого.
А чи можливо уявити і описати красу осені без другорядних членів речення? Чому?
Отже, із багажем знань вирушаймо в першу мандрівку навмання, на прогулянку осіннім містом.
ІІІ. Актуалізація мотивації навчання учнів; відтворення й узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань.
Любов до рідної землі починається з отчого краю. Берег нашого дитинства – Кривий Ріг.
Чи можеш ти уявити собі наш край без верби над річкою, тополі край дороги, журавлиного ключа в небі,заквітчаного золотолистого карачунівського парку?
Бережімо, любімо рідну землю, милуймося її красою!
Завдання: 1. Визначте типи речень за метою висловлювання, інтонацією.
2. Визначте граматичні основи речень.
3.Чи є тут непоширені речення? Чому?
Лексична хвилинка. Поясніть значення виділеного слова «отчий». Доберіть синонім до нього.
Що ж означає слово «парк»? Пояснення значення слова можна знайти в Тлумачному словнику.
Парк – упорядкована ділянка з природними або штучними зеленими насадженнями, алеями, водоймами.
Учитель. Де ж упорядковано усі теоретичні знання (правила)? Звичайно ж, у підручнику. Запрошую вас до Парку теоретичних знань.
2. «Мозковий штурм»
Осінь-художниця малює різнобарвні картини.
IV. Узагальнення й систематизація основних теоретичних положень і відповідних наукових ідей.
Зазолотила осінь навкруги розлогі Саксагані береги.
Сіла осінь на порозі,
Довгі коси розплела,
Стиглі яблука на возі
В Кривий Ріг нам привезла.
Діти, ви помітили, скільки дій виконує осінь у реченні? Як називаються слова, що відповідають на одне питання і є одним і тим же членом речення? Назвіть мені однорідні присудки.
З розсипаних слів-намистинок складіть гарне речення-намисто.
Над, криворізькими, небо, золотавими, синіє , парками, осіннє, й, скверами.
Синіє осіннє небо над золотавими криворізькими парками й скверами.
Підкресліть головні й другорядні члени речення. Першу роботу – на оцінку!
Інтерактивна вправа «Люстерко»: робота в парі. Один учень записує речення й підкреслює члени речення, а другий коментує.
4. Графічний диктант (робота біля дошки)
1).___ = _ _ _ _ .
2). ___ _ . _ . _ = _ . _ . _
5.Творче малювання словом (Твір-мініатюра за картиною)
(Індивідуальне завдання: І група – «Творці-мрійники»: пейзаж «Дівчинка з парасолькою». ІІ група – «Творці-філософи» : пейзаж «Про що думає дерево?» ІІІ група - «Творці-природолюби»: пейзаж «Дарунки осені». ІV група – «Художники слова»::пейзаж «Зазолотила осінь навкруги розлогі Саксагані береги»
6. Культура мовлення: знайдіть помилку в реченні «Панянка-осінь бродить по вулицям і скверам Кривого Рогу».
7. Творчий диктант (самостійна робота)
Поширте речення другорядними членами, підкресліть їх.
Прийшла осінь. Пожовкла трава. Похолодало. Листя почало опадати. Птахи відлетіли. Подув вітерець. Небо вкрилося. Пустився дощ. Сумно.
Чи можемо ми назвати це зв’язним текстом?Чому?Отже, доберіть заголовок.
8. Фізкультхвилинка
У дорозі всі стомились,
Адже добре потрудились.
Тож давайте для розрядки
Зробим кілька вправ зарядки.
Руки - вгору, руки – вниз,
На сусіда подивись.
Руки – вгору, руки – вбоки,
І зроби чотири кроки.
Раз – присіли, два – устали,
Пострибали, пострибали.
За столи тепер сідаймо, у дорогу вирушаймо.
9. Вправа з ключем (робота в групах)
Вибірковий диктант:
За умови правильного виконання прочитаєте українське прислів’я.
Осінь усьому лік веде. ( Як ви розумієте зміст прислів’я?)
10.Тестове завдання ( індивідуальне завдання)
1. Знайти речення, у якому є додаток.
А) Калина – народний символ.
Б) Я люблю своє місто.
В) Цвітуть осінні тихі небеса.
2. Знайти речення, у якому є обставина місця.
А) А рання осінь шле цілунок.
Б) У місті осінь бродить в чорній ризі.
В) Дерева гнуться від плодів.
11. Мить поезії (додаткова вправа)
Продовжте рядок, щоб римувалися слова
ЧАКЛУНКА
Осінь фарби готувала,
…
Змішувала, чаклувала,
…
ОСІНЬ
Нині осінь нас чарує,
…
Різні барви нам дарує
…
V. Підсумок.
І ряд - «теоретики»: клоуз-тест
Доповніть речення:
ІІ ряд – «науковці» : «Метод-прес»
Спростуйте або доведіть тезу: «Слово «другорядний» означає не основний, менш важливий. Отже, другорядні члени речення менш важливі для вираження думок». Приклад.
ІІІ ряд - «творці»: підберіть епітети до слів «місто», «Кривий Ріг» «осінь», «земля».
*Скласти сенкан до слів «Кривий Ріг», «осінь».
VI. Рефлексія. Оцінювання.
Будь-яка подорож колись завершується. Якщо вона була вдалою, то залишає після себе приємні враження, нові знання, бажання подорожувати знову. Чи сподобалася вам наша мандрівка осіннім містом разом із членами речення? Чи готові ви до відкриття нових доріг країною українського Слова?
Чи справдилися Ваші мрії?
VII. Домашнє завдання.
1. Повторити правила з теми «Головні й другорядні члени речення».
2. Написати твір-мініатюру «Красуня-осінь у моєму місті».