Конспект уроку української мови у 8 класі на тему: "Використання звертань, вставних слів для передачі ставлення до адресата"

Про матеріал

Вправи, запропоновані у конспекті уроку, допоможуть вчителеві домогтися від учнів засвоєння відомостей про багатство та різноманітність українських форм звертання. Матеріал можна використовувати для підготовки олімпіад, конкурсів та ЗНО.


Перегляд файлу

Тема: Використання звертань, вставних слів для передачі  ставлення до адресата..

Мета: • закріпити знання восьмикласників про вставні слова; удосконалювати вміння визначати вставні слова в реченнях та усному мовленні, правильно інтонувати такі речення, розставляти у них розділові знаки; домогтися засвоєння учнями відомостей про багатство та різноманітність українських форм звертання, вимоги додержання стилю звертання, виражальні можливості звертань у мовленні.

          • розвивати логічне мислення учнів, уміння спостерігати за власним мовленням, свідомо аналізувати своє мовлення та мовлення співрозмовників відповідно до літературних норм.                                                                                                                                                                                                                                                                           

           • виховувати почуття любові, поваги до української мови та берегти і збагачувати надбання наших предків, бажання збагачувати свої знання про Т.Г.Шевченка.

Обладнання: презентація, дидактичний матеріал, індивідуальні картки, портрет Т.Шевченка, виставка книг, вишитий рушник, свічка, схеми, вислови, конверти із завданнями, дерево, квітки, пуп’янки, листки.

Тип уроку: інтегрований урок закріплення й узагальнення знань.

Форма уроку: урок-присвята.

 

ХІД УРОКУ

Примітка. Кожен вид завдання  супроводжується мультимедійною презентацією

І.Організаційний момент.

Емоційна готовність учнів до уроку.

     Вітаю вас, дорогі учні! Подивіться який гарний сьогодні день. Ласкаве сонечко простягає до вас промінці. Візьміть їх у свої долоні і подаруйте це тепло своєму сусідові по парті. Я  впевнена, що на уроці ви будете працювати завзято, а тепло ваших сердець допоможе вкритися рясним цвітом нашому символічному дереву. Адже урок у нас незвичайний. За кожне виконане завдання на дереві розпускатиметься квітка.

 

Психологічний тренінг

     Щоб налаштувати себе на активну роботу, будемо старанними та слухняними. Дотримуватимемось таких правил:

                                 Я – учень і працюватиму на уроці, щоб:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати

 

ІІ. Мотивація навчальної  діяльності.

Слово вчителя

    Ми з вами жителі ХХІ століття. Швидкий плин часу змінює історію, вносить свої корективи. Але ми повинні пам’ятати, що в історії кожного народу, серед її великих творців, є люди, імена яких оповиті невмирущою славою і любов’ю.    Таким самородком в українців є Тарас Шевченко, чия безсмертна спадщина – одна з найбільших вершин людського духу. Т.Шевченко для України – не просто поет, він геніальний мислитель, якого доля обдарувала багатьма талантами. Це «апостол правди»,  який і зараз закликає нас на боротьбу за рідну мову, за краще життя, за правду.

 Робота над епіграфом уроку

Тарасові слова – то пісня серцю мила,

Вогненний клекіт, бунту буревій.

Живе у них могутня й вічна сила –

Синівська вірність матері своїй.

С.Травнева

- Як ви розумієте ці поетичні рядки?

- Чому авторка називає слова Шевченка вогненними та сильними?

- Чому слова порівнюють із буревієм? Поясніть, згадуючи історію становлення української мови і відношення до неї Шевченка.

- Прокоментуйте останній рядок епіграфа.

 

Повідомлення теми та мети уроку

     Сьогодні ми повторюватимемо та закріплюватимемо вивчене про звертання та вставні слова і вчитимемося правильно використовувати їх у своєму мовленні. Ми повинні пам’ятати, що мовна проблема  існує і в наш час, і якщо ми не турбуватимемося про нашу мову, то матимемо дуже невтішні наслідки.      2014 рік –  був роком Тараса Шевченка недаремно. Він житиме вічно, як і його твори, окремі з яких написані, здається, про наше сьогодення,  а його заклик до свободи і єдності свого народу і в наш час є дуже актуальним. Це сигнал, щоб нагадати нам про  збереження та збагачення  нашої спадщини.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Інтелектуальна розминка

Звертання - це…

За будовою звертання бувають…

На письмі звертання виділяється…

Звертання виражається…

Вставні слова – це…

Назвіть групи вставних слів та сполучень слів за значенням.

Як виділяються вставні слова в реченні?

Яка роль вставних слів у реченні?

З чим не варто плутати вставні слова? Як уникнути помилки?

Яка синтаксична роль звертань та вставних слів?

 

Метод «Карусель»

     Учні аналізують мовний матеріал. Ефекту досягають за рахунок здійснення пошукової діяльності. Тому вчитель повинен дати учням не лише знання, а й навчити  бачити головне, робити висновки, самостійно здобувати знання за допомогою спостереження.

     Учні розглядають теоретичний матеріал, таким чином, повторюючи вивчене про звертання.

IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи.

 

Творчий словниковий диктант

     Важливо пам’ятати про форми звертань у кличному відмінку. Подані слова поставте у кличному відмінку та запишіть. З одним звертанням складіть речення: середній рівень – щоб звертання стояло на початку речення, достатній – в середині речення, вказавши вид звертання, високий – в кінці речення і охарактеризуйте звертання.

     Великий Кобзар, Нестор-літописець,  край, мелодійна мова, Тарас Шевченко, Сергій Володимирович, Київ, Любомир, козак.

(Великий Кобзарю, Несторе-літописцю, краю, мелодійна мово, Тарасе Шевченку,  Сергію Володимировичу, Києве, Любомире, козаче).

 

Вправа «Займи позицію»

     Виписати з речень у два стовпчики  поширені й непоширені звертання.

      Одночасно 3-4  учнів працюють із індивідуальними картками

• Повій, вітре тихесенький, з-за синього моря та принеси в Україну козацькую волю!

• Спи, дитятко, сном міцним.

• Брини, бандуро, стиха, брини, не угавай, козацька втіхо, брини про рідний край!

О мово українська! Ти вода - з кринички, над якою гнуться верби.

• Рости, моя пташко, мій маковий цвіте, розвивайся, поки твоє серце не розбите...

Кобзарю мій! Поете мій високий! А як же ти поезії писав?

• Будеш лежати, Тарасе, на рідній Україні, на узбережжі славного Дніпра…

     Слово вчителя. Під час встановлення пам’ятника  в Каневі  в 1939 році було виявлено, що Т.Шевченко похований у трьох трунах: дубовій, металевій та сосновій.

     Оскільки спочатку Шевченка поховали в Петербурзі, де дуже сиро й вогко, дубову труну поставили в металеву, а коли її перевозили в Україну, то, щоб не везти в металевому ящику, зробили зовнішню соснову труну. Перепоховали Шевченка в Каневі, на Чернечій горі 22 травня 1861 року.

 

Вправа – трансформування

                      Перебудувати наступні речення. Щоб у них з’явились звертання.

• Українська мова розвивається і процвітає. (Українська мово, розвивайся і процвітай).

• Іменем Тараса земля моя святиться. (Тарасе! Іменем твоїм земля моя святиться).

• Оленка вчить напам’ять вірш Т.Шевченка «Садок вишневий коло хати». (Оленко,ти вчиш напам’ять вірш Т.Шевченка «Садок вишневий коло хати»?).

• Сини мої вивчають життєвий шлях Тараса Шевченка. (Сини мої, вивчайте життєвий шлях Тараса Шевченка).

                                  Проаналізуємо останнє речення

Речення – спонукальне, неокличне, стверджувальне, просте, односкладне, дієслівне, особове, означено-особове, повне, поширене, ускладнене поширеним звертанням «сини мої».

     Так і Шевченко закликав нас: …Учітеся, брати мої, думайте, читайте,

                                                        І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь…

- Як ви розумієте ці рядки? Чому вони мають таку магічну силу, що стали афоризмом?

 

Творчий проект «Ми досліджуємо»

     Клас поділений на три групи.  Кожна із них мала завдання дослідити:

перша група – простежити вияв ставлення до співбесідника через використання звертань  різних народів світу; друга група – багатство та різноманітність звертань у творах Тараса Шевченка; третя група – дизайн вітальних листівок  із різноманітними формами звертання.

     Учні презентують свої проекти.

     - Діти, як ви гадаєте, чи змінюється мовний етикет? (Так, раніше в Україні до батьків звертались тільки в пошанівній формі, на «Ви», а зараз ці традиції майже не збереглись).

     На жаль, це так, але я сподіваюсь, що ви вживатимете до своїх рідних тільки шанобливі форми звертання і запам’ятаєте найуживаніші форми звертань української мови, будете грамотно і доречно використовувати їх у спілкуванні з різними людьми відповідно до ситуації. 

 

Рольова гра «У бібліотеці»

Відвідувач. Яно Віталіївно, доброго дня!

Бібліотекар. Добрий день, Олександре!

Відвідувач. Як кореспондент шкільної газети «Весела перерва» хочу більше дізнатися про геніального поета -  Тараса Шевченка. Тому дозвольте взяти у вас інтерв’ю.

Бібліотекар. Будь ласка, шановний кореспонденте, що вас цікавить?

Відвідувач. Чи є у вашій бібліотеці книги Шевченка і про Шевченка?

Бібліотекар.  Звичайно, в бібліотеці є примірники відомої збірки творів Шевченка «Кобзар». На жаль, першого видання «Кобзаря», який вміщував лише 8 творів немає. Також є поеми, написані російською мовою, вирізки з періодичної преси, п’ятитомник творів Тараса Шевченка, книга Богдана Лепкого «Життєпис Тараса Шевченка», книга спогадів відомих людей про поета та інші.

Відвідувач. Дякую. Усі знають, що пам’ятники Тараса Шевченка є не тільки в Україні, а й далеко за її межами. Де саме, ви могли б повідомити?

Бібліотекар. Власне кажучи,  попри всі випробування долі, Т.Шевченко знаний і шанований у всьому світі. Він один з небагатьох представників людства, кому найбільше поставлено пам’ятників. Це і Будапешт, Манітоба, Варшава, Софія, Санкт-Петербург, Тбілісі, Вашингтон, Рим, Москва, Ашгабат, Вінніпег, Торонто, Тулуза, Арровпарк поблизу Нью-Йорка, півострів Мангишлак.

Відвідувач. Прекрасно, Яно Віталіївно! Дякую за таку змістовну інформацію. А коли було встановлено перші пам’ятники?

Бібліотекар. Перший пам’ятник-погруддя  Тарасові Шевченку, виконаний у білому мармурі, було зведено 1900 року в Харкові перед жіночою недільною школою на кошти тодішнього директора Христини Алчевської. В1918 році у місті Ромни Сумської області був поставлений перший великий пам’ятник. А перший пам’ятник на американській землі встановлений у Палермо (Канада)

1 липня 1951 року. Ініціатива належала делегатам четвертого крайового з’їзду Товариства об’єднаних українських канадців.

Відвідувач. На вашу думку, який пам’ятник найоригінальніший?

Бібліотекар. Безумовно, кожній людині подобається щось незвичайне. Ясна річ, що мою увагу привернув пам’ятник Тарасові Шевченку у Харкові. Він встановлений на Сумській вулиці у 1935 році. Висота пам’ятника – 16,5 м, постаті поета – 5,5м. Центральна частина – постать Шевченка на весь зріст – піднята на тригранному пілоні. Довкола пілона на ступінчастих виступах розміщено 16 фігур, які символізують минуле українського народу.

Відвідувач. Щиро дякую вам, Яно Віталіївно, за нашу розмову.  Думаю, вона обов’язково допоможе мені написати замітку «Наш Шевченко».

Бібліотекар. Бажаю успіхів, Олександре. До побачення!

 

- Діти, ви звернули увагу, що крім звертань, ще використали у своєму спілкуванні герої?

 

V. Систематизація вивченого в процесі виконання завдань.

Робота в групах «Евристичне спостереження»

     Кожна група працює з теоретичним матеріалом про вставні слова, відповідаючи, доповнюють одна одну.

 

Проблемне питання

Поясніть, чому одні й ті самі слова в одних випадках виділяються комами, а в інших – ні.

Але коли повсякчас битись, то серце може озлобитись (М.Вороний)

Бо, може, це наш вічний заповіт… (Юрій Клен)

     У першому реченні слово може – член речення, допоміжне дієслово в складі складеного дієслівного присудка; в другому реченні слово може – вставне слово, бо не відповідає на питання, виражає невпевненість, тому воно виділяється комами.

- Спробуйте у реченні зі вставним словом вставне слово замінити іншим. Що саме змінилось у змісті речення? (Змінилося ставлення мовця до того, що говориться, зміст речення залишився той самий).

- Чи можна це саме зробити у реченні, де подібне до вставного слова слово є членом речення? (Ні, бо зміниться зміст висловлювання).

 

Корективна вправа «Красномовний відгук»

      Твори Тараса Шевченка вдало заполонили сцени театрів України. Це і п’єси «Назар Стодоля», «Дай серцю волю – заведе в неволю», спектаклі «Наймичка», «Гайдамаки», «Марина», музично-поетичні композиції «І серцем лину на Україну», «Вишневий вітер», «Тарасові весни», вистави «Невольник», «Сліпа», балет «Лілія», опера «Катерина» та інші. Такий могутній і чистосердечний вияв любові і шани  до поета Тараса Шевченка триває й до сьогодні.

     Один із восьмикласників так описав свої враження від  однієї із вистав за творчістю Тараса Шевченка.

      Недавно, значить, таку виставу бачив! По-перше, яскраві декорації. По-друге, світлові ефекти. Отже, слухай. Їде, значить, він каретою і бачить, між іншим, її, так би мовити, у всій своїй красі. До речі, коли приїдеш, сходимо разом на цю виставу. Крім того, бачить він, значить, біля неї дитину й, зрештою, впізнає в ньому сина.

  • Чи сподобався вам відгук на переглянуту виставу?
  • Вкажіть на його недоліки (порушення логічної послідовності викладу думок, насиченість вставними конструкціями. Недоречне використання деяких вставних слів).
  • Чи здогадалися ви, про яку виставу йде мова?
  • Як би ви передали свої враження від переглянутого дійства? Розкажіть.

 

Прийом «Розмалюй речення»

      Поширити речення вставними словами, пояснити розділові знаки.

    • Творчість Тараса Шевченка має велике значення для українського народу.

  (Творчість Тараса Шевченка, безумовно, (безперечно, на мій погляд, як кажуть), має велике значення для українського народу.

    • Пам’ятники Тарасові Шевченку встановлено не лише в Україні, а й за її межами.

     По-перше,  пам’ятники Тарасові Шевченку встановлено не лише в Україні, по-друге, а й за її межами.

      Між іншим, пам’ятники Тарасові Шевченку встановлено не лише в Україні, а й за її межами.

     Ясна річ, пам’ятники Тарасові Шевченку встановлено не лише в Україні, а й за її межами.

    • Життя Тараса Шевченка було нелегким.

Життя Тараса Шевченка, на жаль, було нелегким.

Життя Тараса Шевченка, справді, було нелегким.

На мою думку, життя Тараса Шевченка було нелегким.

    • Великий внесок у розвиток української мови зробив Тарас Шевченко.

     Безумовно (без сумніву, гадаю, очевидно, зокрема, ясна річ)великий внесок у розвиток української мови зробив Тарас Шевченко.

 

Метод «Мить творчості»

     Ми добре знаємо Шевченка-поета, та, на жаль, мало знаємо Шевченка-художника. А хист до малювання у нього був неабиякий. Саме це привернуло увагу до юнака і допомогло йому звільнитися із кайданів кріпацтва. Успіхи Тараса-художника рада Академії мистецтв у Петербурзі відзначила трьома медалями. Під час подорожі на Україні 1843 року створив цілу серію картин, а вже в Петербурзі видав альбом «Живописна Україна». Шевченкові присуджено звання – академіка-гравера.

     Перед вами вишитий портрет, «Заповіт», виставка книг Шевченка. Ваше завдання написати міні-твір-розповідь з елементами опису, використовуючи вставні слова «Шевченко в моєму житті».

 

VІ. Домашнє завдання.

• Створити проект «Поетичний калейдоскоп» (вірші поетів про Т.Шевченка) або «Народна творчість про Т.Шевченка» (за бажанням)

• Написати лист-подяку Шевченкові за його твори, використовуючи звертання та вставні слова. (середній та достатній рівні)

• Написати твір-роздум «Велич і сила Шевченкового слова».

 

VІІ. Оцінювання учнів, відповідно до їхньої активної роботи на уроці.

     У вас на партах є кітки і листочки. Підніміть розквітлу квітку ті, хто все зрозумів на уроці, пуп’янок – ті, кому, ще потрібно повторити вивчений матеріал, листок – ті, кому ще потрібна допомога вчителя.

     Вчитель виводить загальну оцінку за урок учням, відповідно до їхньої роботи над виконанням поставлених завдань на уроці.

 

VІІІ. Підсумок уроку.

      Слово вчителя

     От і підходить до завершення наш урок. Ви показали свої гарні знання з вивченої теми, адже наше символічне дерево вкрилося рясним цвітом. Ці квіти, неначе вставні слова та звертання, тільки вони прикрашають та збагачують нашу мову. Завдяки вашим старанням, знанням та турботі вона розцвітає, як ця вишня, і сподіваюся, що мова наша буде й надалі квітнути рясним цвітом. Давайте ще раз торкнемося душею чарівного мелодійного слова Тараса Шевченка і послухаємо поезію «Садок вишневий коло хати», про який так мріяв Шевченко, але, на жаль, його мрії не судилося збутися.

                Учень декламує поезію.

      На фоні пісні «Шлях до Тараса» учні передають одне одному запалену свічку і говорять, за що б вони подякували Тарасові Григоровичу Шевченкові.

     Запалімо свічку пам’яті безсмертного сина України і подякуймо йому за…(символічна передача вогню Шевченкового слова, свічку ставимо перед портретом Шевченка). Згасає віск, але ніколи не згасне свічка Тараса Шевченка. Він іде по світу. На всіх континентах звучить його слово. Ніколи не зміліє повноводна ріка шани і любові до поета, як ніколи не загине і прометеїв вогонь «Кобзаря», який підхоплюють нові покоління. Віщим словом генія живемо, вчимося бути вільним народом, любити свою рідну землю, виконувати його заповіти.

Свою Україну любіть, любіть її во время люте,

в останню тяжкую минуту

за неї Господа моліть.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Play Hard
    Гарна розробка. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 квітня 2018
Переглядів
572
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку