Перевернутий урок. "Односкладні прості речення".

Про матеріал

Перевернутий урок. Односкладні прості речення.

Мета: поглибити знання учнів про види речень за складом граматичної основи; ознайомити з односкладними простими реченнями, їх видами; формувати вміння правильно визначати ці речення, відрізняти від двоскладних; розвивати усне й писемне мовлення, творче мислення; виховувати пошану до традицій і звичаїв українського народу.

Перегляд файлу

Тема: Односкладні прості речення.

Мета: поглибити знання учнів про види речень за складом граматичної основи; ознайомити з односкладними простими реченнями, їх видами; формувати вміння правильно визначати ці речення, відрізняти від двоскладних; розвивати усне й писемне мовлення, творче мислення; виховувати пошану до традицій і звичаїв українського народу.

Обладнання: мультимедійна презентація, інтерактивний плакат, інтерактивні вправи, картки.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу (перевернутий урок).

Очікувані результати:

  • учні знатимуть види односкладних речень, вмітимуть відрізняти односкладні від двоскладних речень;
  • розвиватимуть творчі здібності, зв’язне мовлення; удосконалюватимуть навички роботи з комп’ютером;
  • формуватимуться навички роботи в групах.

ХІД УРОКУ:

I. Організаційний момент.

- Діти, давайте сьогоднішню зустріч розпочнемо з побажань.

- Доброго ранку, дівчатка, я бажаю вам веселого дня!

- Вітаю вас, хлопці, я хочу, щоб день у вас був щасливим!

II. Актуалізація опорних знань.

    1. Вступне слово вчителя:

Наш народ має багату культуру, величезний скарб якої складається з цінностей, надбаних багатьма поколіннями. З прадавніх часів до нас  ідуть життєва мудрість та настанови щодо способу життя. Вони закладені в українських звичаях, обрядах, фольклорі, адже в них - світовідчуття та світосприймання нашого народу. У них пояснюються та обґрунтовуються взаємини між людьми, цінність духовної культури окремої людини і народу взагалі.

Українці – привітний і гостинний народ, який вміє нагодувати так, щоб щедрий стіл запам'ятався, змусив повернутися або спонукав гостей приготувати національні страви у себе вдома. Рецептів усіляких смаколиків у нас тисячі, адже навіть борщ у різних куточках країни готують абсолютно по-різному.

2. «Мікрофон»

— Що називається реченням?

— На які види поділяються речення за будовою та складом граматичної основи?

— Яка різниця між односкладними та двоскладними реченнями?

III. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

- Сьогодні на уроці ми розглянемо види односкладних речень, навчимося відрізняти такі речення від двоскладних, а також поговоримо про традиційне харчування українців.

IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

1) спостереження за таблицею.

 - Вдома ви ознайомились з традиціями харчування українців, з видами односкладних речень (за допомогою інтерактивного плакату): https://www.thinglink.com/scene/971124906370531330

- Давайте пригадаємо, які є види односкладних речень?

Картинки по запросу таблиця односкладних речень

2)  перевірка домашнього завдання (яке було розміщене на інтерактивному плакаті).

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1) Робота в групах (за картками).

- Прочитайте текст. Випишіть односкладні речення, підкресліть граматичні основи, визначте вид односкладного речення.

І група

Свят-вечір. У карпатських селах на Свят-вечір пекли спеціальний хліб — «крачун», «василь». В деяких селах у «крачуні» запікали і страви, приготовлені на Свят-вечір. «Крачун» лежав на столі до Нового року чи Хрещення як символ сімейного добробуту. На ньому на Різдво або Новий рік ворожили про майбутній урожай. На Різдво споживали кутю з салом, борщ чи капусняк ковбаси, сальтисон, кров’янку.  Крім цього, можна було подавати домашню локшину на молоці чи м’ясній юшці. На Новий рік намагалися приготувати якнайбільше скоромних страв, щоб цілий рік не відчувати нестачі їжі.

ІІ група

Запашний хліб! В Україні його пекли раз на тиждень, переважно з житнього борошна, домішуючи до нього ячмінне, гречане або вівсяне. У карпатських селах переважав вівсяний (на Бойківщині, Лемківщині) чи кукурудзяний (на Гуцульщині) хліб. Основна маса селян у XIX ст. через соціально-економічні обставини відчувала нестачу хліба. Тому до хлібного тіста доводилось домішувати картоплю, горох, квасолю, а в неврожайні роки чи навесні — висівки, товчені жолуді, лободу, кропиву чи подорожник. Пиріжки наповнювали різною начинкою: картоплею, квашеною капустою, сиром, вареною квасолею, пшоняною кашею, а влітку і восени — вишнями, сливами, чорницями, калиною.

ІІІ група

Український борщ… Про його значення у харчовому раціоні українців свідчать прислів’я: «Як нема борщу, то нема й їжі», «Борщ — старий господар», «Де в хаті борщ і капуста, там хата не пуста». В Україні відомо кілька різновидів борщу: з квашених буряків (у поліських і карпатських селах), з буряків, картоплі й капусти (Центральне Подніпров’я), з квашених буряків і капусти. У піст борщ варили із сушеною рибою або грибами.

2) Вправа-моделювання. https://learningapps.org/display?v=pov2o6fr317

- Складіть зі слів прислів’я, запишіть їх. Які з них є односкладними? До якого виду вони належать?

  • Без, віл, потягне, їжі, і, не.
  • Полови, хліба, з, спечеш, не. 
  • Не, хліб, неба, з,  падає.
  • Ситий, будеш, водою, не.
  • Рибка, хліба, бридка, і, без.
  • Нагодують, рогачем, й, у, калачем, та, спину.

Фізкультхвилинка  (рухлива).   
3) Гра«Хто швидше?»

- Прочитайте вірш. Визначте, скільки односкладних називних речень у ньому?


Помідори, огірки,

Гарбузова каша.

 Кабачкової ікри

Стоїть повна чаша.

Деруни і сальтисон.

Страви ідеальні.

 І оце усе не сон!

Вони всі реальні!

Ось вареників таріль –

Вишня, сир, чорниця…

А іще є кури гриль…

 Біла паляниця…

 

І селера, й кріп, і кмин,

Шавлія, лаванда,

М'ята, чабер, розмарин –

Прянощів гірлянда.

Качка смажена і кріль,

Порося і гуска,

Лист лавровий, перець, сіль –

Ой, смачна закуска!

 Щука, карасі, линок,

Бараболя свіжа.

 Отака вона, синок,

Українська їжа!


 


* Проблемне питання.

- Подумайте, чому речення «Страви ідеальні» є двоскладним, а «Біла паляниця»  -  односкладне?
4) Творче завдання.

- Складіть 6—8 речень за картиною, використовуючи різні види односкладних речень. Назвіть граматичну основу й вид складених речень.

5) Дослідження-реконструкція.

- Перетворіть подані двоскладні речення на односкладні, підкресліть граматичні основи, визначте вид речень.

1. Для приготування їжі українці двічі витоплювали піч у хаті або на подвір'ї у літній кухні. 2. Перед прийомом їжі ви обов’язково мийте руки. 3. Тепер ми перейдемо до харчування поліщуків.  4. Господині могли зберігати капусту і окремо нашатковану, і  цілу. 5. Страви найсмачніші.

ЗОРОВА ГІМНАСТИКА.

VI. Контрольно-рефлексійний етап.

1) інтерактивна вправа (розташувати речення відповідно до виду односкладного речення)
https://learningapps.org/display?v=ps611dpz517

2) незакінчене речення

- Я сьогодні дізнався….

- Для мене було складним…

- Мені сподобалось…

3) оцінювання.

VІI. Домашнє завдання.

- Виконати вправу 154.

- Розробити пам'ятку про корисне харчування, використовуючи односкладні речення.

 

 

 

 

docx
Додано
7 квітня 2018
Переглядів
3309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку