Тема: Узагальнення й систематизація вивченого про однорідні члени речення.
Мета: Узагальнити й систематизувати знання учнів про однорідні члени речення та розділові знаки при них; удосконалювати вміння використовувати речення з однорідними членами; розвивати вміння узагальнювати й систематизувати матеріал; виховувати повагу до рідної мови.
Хід уроку
I.Оголошення теми та мети уроку.
II. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу
1. «Мозковий штурм»
- Які члени речення називаються однорідними?
- Які члени речення можуть бути однорідними?
- Як поєднуються однорідні члени речення?
- Які розділові знаки ставляться, коли в реченні при однорідних членах є узагальнюючі слова?
- Назвіть умови, за яких означення бувають однорідними. З якою інтонацією вони вимовляються?
- Коли означення є неоднорідним?
2. Вправа «Закінчи вислів»
Виконавши подану вправу без помилок, ви прочитаєте кінець вислову, дуже корисного для вас. Для цього треба виписати словосполучення у дві колонки: 1- з неоднорідними означеннями; у 2- з однорідними.
Знаний молодий поет; зніяковілий розгублений хлопець; вічний глухий страх; нескінченний безмежний простір; привітний лагідний голос; очманілий поранений кінь; холодна сира погода; довгий літній день; обшморгана гола гілка; чиста прозора вода; столочена витоптана трава; згідливий малий чоловічок; холодний осінній вітер; високі вкриті снігом гори.
Ключ. У кожному словосполученні підкресліть другу від початку букву. Читайте зверху вниз спочатку в першій, а потім в другій колонці.
Вислів Оскара Уайльда «Це жахливо важка робота – нічого не робити.»
- Чи погоджуєтеся ви з цим висловом?
- Обгрунтуйте свій вибір написання.
3. Робота біля дошки
- Записати речення, зробити синтаксичний розбір, скласти схему.
1гр. А тим часом місяць пливе оглядати і небо, і зорі, і землю, і море.
2гр. Тягнуться до сонця і квіти, і трави, віти кучеряві, гори голубі.
4. Робота з підручником
Опрацюйте схеми синтаксичного розбору з однорідними членами. (сторінка 122)
Опріч куренів, у Січі робилися ще такі будівлі: церква, паланка, пушкарня, скарбниця.
Речення розповідне, просте, двоскладне, повне, поширене, ускладнене однорідними членами з узагальнюючими словами. Однорідні підмети і узагальнюючі слова вираженні іменником, зв'язані безсполучниковим зв'язком.
5. Робота з картками
6. Скласти речення за схемами
1. УС: О,О,О,О. 2. О,О,О,О – УС. 3. УС:О,О,О,О - … 4. іО, іО, іО, іО.
7. Переклад українською мовою
- Перекладіть з російської мови українською. Поясніть вживання розділових знаків. Чи однакова пунктуація в обох мовах?
1. Не пером пишут – умом. 2. И дождь, и туман, и тушь – все это перемешалось между собой. 3. Вы что больше любите: лес или море? 4. Простые вещи доставляют наслаждение: кружка молока, белый хлеб, ветер, вздувающий занавески на окнах. 5. Здесь, кроме дубов, растут: черная и белая береза, китайский ясень, орех, клен, пихта, пробковое дерево, тис, акация, осина и липа.
III. Закріплення вивченого матеріалу
Творчий диктант
З'ясуйте, на яку тему можна написати твір, використовуючи дані слова. Сформулюйте тему і напишіть твір, вживаючи однорідні і неоднорідні члени речення.
Поле, вітер, долина, вода, калина, дівчина, соловей, гай, життя, небо, сонечко, блискавка, діти, кохання, гніздо, садок, сорочка, пісня, щастя, Україна, веселість, радість.
Вправа 233 (сторінка 123-124)
IV. Підведення підсумків уроку
-Звіт груп про виконану роботу груп.
V.Оцінювання
VI.Домашнє завдання
Написати твір. Підготуватись до контрольної роботи.
Тема: Узагальнення й систематизація вивченого про однорідні члени речення.
Мета: Узагальнити й систематизувати знання учнів про однорідні члени речення та розділові знаки при них; удосконалювати вміння використовувати речення з однорідними членами; розвивати вміння узагальнювати й систематизувати матеріал; виховувати повагу до рідної мови.
Хід уроку
I.Оголошення теми та мети уроку.
II. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу
1. «Мозковий штурм»
- Які члени речення називаються однорідними?
- Які члени речення можуть бути однорідними?
- Як поєднуються однорідні члени речення?
- Які розділові знаки ставляться, коли в реченні при однорідних членах є узагальнюючі слова?
- Назвіть умови, за яких означення бувають однорідними. З якою інтонацією вони вимовляються?
- Коли означення є неоднорідним?
2. Вправа «Закінчи вислів»
Виконавши подану вправу без помилок, ви прочитаєте кінець вислову, дуже корисного для вас. Для цього треба виписати словосполучення у дві колонки: 1- з неоднорідними означеннями; у 2- з однорідними.
Знаний молодий поет; зніяковілий розгублений хлопець; вічний глухий страх; нескінченний безмежний простір; привітний лагідний голос; очманілий поранений кінь; холодна сира погода; довгий літній день; обшморгана гола гілка; чиста прозора вода; столочена витоптана трава; згідливий малий чоловічок; холодний осінній вітер; високі вкриті снігом гори.
Ключ. У кожному словосполученні підкресліть другу від початку букву. Читайте зверху вниз спочатку в першій, а потім в другій колонці.
Вислів Оскара Уайльда «Це жахливо важка робота – нічого не робити.»
- Чи погоджуєтеся ви з цим висловом?
- Обгрунтуйте свій вибір написання.
3. Робота біля дошки
- Записати речення, зробити синтаксичний розбір, скласти схему.
1гр. А тим часом місяць пливе оглядати і небо, і зорі, і землю, і море.
2гр. Тягнуться до сонця і квіти, і трави, віти кучеряві, гори голубі.
4. Робота з підручником
Опрацюйте схеми синтаксичного розбору з однорідними членами. (сторінка 122)
Опріч куренів, у Січі робилися ще такі будівлі: церква, паланка, пушкарня, скарбниця.
Речення розповідне, просте, двоскладне, повне, поширене, ускладнене однорідними членами з узагальнюючими словами. Однорідні підмети і узагальнюючі слова вираженні іменником, зв’язані безсполучниковим зв’язком.
5. Робота з картками
6. Скласти речення за схемами
1. УС: О,О,О,О. 2. О,О,О,О – УС. 3. УС:О,О,О,О - … 4. іО, іО, іО, іО.
7. Переклад українською мовою
- Перекладіть з російської мови українською. Поясніть вживання розділових знаків. Чи однакова пунктуація в обох мовах?
1. Не пером пишут – умом. 2. И дождь, и туман, и тушь – все это перемешалось между собой. 3. Вы что больше любите: лес или море? 4. Простые вещи доставляют наслаждение: кружка молока, белый хлеб, ветер, вздувающий занавески на окнах. 5. Здесь, кроме дубов, растут: черная и белая береза, китайский ясень, орех, клен, пихта, пробковое дерево, тис, акация, осина и липа.
III. Закріплення вивченого матеріалу
Творчий диктант
З’ясуйте, на яку тему можна написати твір, використовуючи дані слова. Сформулюйте тему і напишіть твір, вживаючи однорідні і неоднорідні члени речення.
Поле, вітер, долина, вода, калина, дівчина, соловей, гай, життя, небо, сонечко, блискавка, діти, кохання, гніздо, садок, сорочка, пісня, щастя, Україна, веселість, радість.
Вправа 233 (сторінка 123-124)
IV. Підведення підсумків уроку
-Звіт груп про виконану роботу груп.
V.Оцінювання
VI.Домашнє завдання
Написати твір. Підготуватись до контрольної роботи.