Конспект уроку". Урок розвитку комунікативних умінь № 1. Загальне уявлення про мову та мовлення як діяльність. Види мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння, пи

Про матеріал
навчальна:повторитийпоглибитимовленнєвознавчізнання, вміння та навички; □ розвивальна:розвиватимовленнєвукультуруучнів; □ виховна: виховуватиуважнетабережливеставленнядословакниги. Внутрішньопредметнізв'язки: моваймовлення.
Перегляд файлу

Урок №2

Тема.       Урок розвитку комунікативних умінь № 1. Загальне уявлення про мову та мовлення як діяльність. Види мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння, письмо), їхні особливості. Робота з книжкою: способи виділення частин змісту в тексті.

Мета:

 навчальна: повторити й поглибити мовленнєвознавчі знання, вміння та навички;

 розвивальна: розвивати мовленнєву культуру учнів;

 виховна: виховувати уважне та бережливе ставлення до слова книги. Внутрішньопредметні зв'язки: мова й мовлення.

Міжпредметні зв'язки: мова, література.

Тип уроку: повторення та поглиблення знань, умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

     I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

 Прочитайте текст. Як ви розумієте його зміст?

Мова — втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її! Борімося за красу мови, за правильність мови, за багатство мови... (М. Рильський)

     II.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

     Перевірка домашнього завдання. Повторення вивченого

 Які види мовленнєвої діяльності — слухання, читання, гово­ріння, письмо — вам найбільше подобаються?

IV. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Тренувальні і творчі вправи

Вправа 1

Прочитайте текст. Що ви можете сказати про мову й мовлення? Які існують мови?

Мова визначається як засіб спілкування, пізнання і мислення. Мов на світі є дуже багато. Кожна нація, народність має свою рідну мову. Є мови державні, міжнародні, іноземні.

Мовлення — це спосіб досягнення мети у спілкуванні та пі­знанні. Це мовленнєва діяльність. Коли ми говоримо про культуру мовлення, удосконалення свого мовлення, то це передбачає діяль­ність. Мовленнєва діяльність здійснюється в чотирьох видах: два з них — це сприйняття мовлення — слухання і читання, а два — говоріння й письмо — це творення мовлення.

Чи можете ви довести, що мовлення — це діяльність? Які види мовленнєвої діяльності ви знаєте? Складіть з їхніми назвами ре­чення й запишіть їх.

Вправа 2

Послухайте текст (у виконанні вчителя, учня, у записі). Що треба пам’ятати під час слухання? Яка тема та основна думка прослуханого вами тексту?

ОЛЕНА ПЧІЛКА

Олена Пчілка народилася 29 червня 1849 року у

м. Гадяч на Пол­тавщині в сімї дрібного чиновника. У 1866 році закінчила Ки­ївський пансіон шляхетних дівчат. У 1876 році вийшла друком у Києві книжка «Український народний орнамент», яка принесла Олені Пчілці славу першого в Україні знавця цього виду народно­го мистецтва. У 1883 році почала друкувати вірші та оповідання у львівському журналі «Зоря». У 1886 році з’явилася збірка по­езій «Думки-мережанки». З 1906-1914 рік була видавцем журналу «Рідний край» із додатком для дітей «Молода Україна» (1908-1914). Олена Пчілка переїздить до Гадяча. 1914 року світ побачили вірши­ки й казки з малюнками для дітей. У 1918 році вийшли друком «Байки. Для сімї та школи». У 1919 році побачили світ «Дві п’єски для дитячого театру». У 1924 році повертається до Києва, де їй було запропоновано роботу в Академії наук. Обрано членом-кореспондентом Української академії наук. Донька Олени Пчілки — наша сла­ветна Леся Українка.

Вправа З

Прочитайте текст мовчки. Які види читання ви ще знаєте? До­беріть заголовки до частин тексту й запишіть їх. Які ви знаєте вимоги до читання?

ЖАЙВОРОНОК

Тяжко працювали хлібороби на полі в ті давні часи. Ходи­ли за плугом, орали, сіяли, волочили і чули, як болить у них кожна кісточка, як ниють крижі, що, бувало, й підвестися тяжко. Якась втома насідала на тіло.

Аж ось надійшов полями старий-старий дідусь. Борода в нього по коліна та біла-біла, як молоко. Зустрівся з сівачем, поцікавився його працею, зрозумів, що сумно хліборобові ореться, бо нема кому розвеселити його. Задумався сивий дідусь. Нахилився, взяв у руку грудку землі і кинув високо-високо, аж під хмари, і промовив:

— Жайворонком! Жайворонком!

Із грудки вилетіла дивна сіра пташечка. Невеличка. Та як заспі­вала веселим дзвінким голосочком, та почала кружляти над головою хлібороба, та заливатись дзвінкою піснею. То грудкою падає вниз, то тріпоче крильцями і злітає вгору, аж до хмар. То чорною грудкою стоїть нерухомо в небесах довго-довго та, знай, виводить, благосло­вить співом працю хлібороба. І звуть ту пташку жайворонком.

Заслухався сівач піснею жайворонка й відчув приплив свіжих сил, а серце охопила дивна радість. І забув за втому, за мозолі на ру­ках, стало легко в праці й на душі.

— Що скажеш тепер, сівачу? — звернувся дідусь.

— Дякую щиро! Той спів пташки зачарував, ощасливив мою пра­цю. Велика тобі дяка за добре серце,— і вклонився старцеві до ніг.

— Пам’ятай, сівачу, та іншим передай,— продовжував дідусь,— якщо будеш на ниві раніше, ніж заспівав жайворонок, то на цілий рік станеш невтомним і врожай збереш багатий, бо хто рано встає, в того щастя є

(О. Олесь).

Тематична розмова. Робота в групах (4-5 груп)

Групи можуть визначити самостійно тему розмови або вибрати одну із запропонованих («Мій робочий день», «Цікава подорож», «Допомога старшим і молодшим», «Спілкування по Інтернету», «Наша школа»).

Вільний диктант (зробити переказ, близький до тексту)

Перебуваючи в Петербурзі, Т. Шевченко мав щастя зустрітися і потоваришувати з художником-земляком Іваном Сошенком. Той, оцінивши здібності обдарованого юнака, познайомив його з відоми­ми митцями — поетами Євгеном Гребінкою і Василем Жуковським, художниками Карлом Брюлловим, Олексієм Венеціановим. Саме ці люди, пройнявшись співчуттям до долі Тараса Шевченка, викупили його з кріпацтва.

А зробити це вдалося так. Карл Брюллов написав портрет Васи­ля Жуковського, який розіграли в лотерею, (що відбулася 16 квітня в палаці графа Михайла Вієльгорського). За зібрані гроші — 2500 кар­бованців — викупили Тараса Григоровича з кріпацтва (3 журналу).

     Робота з книжкою

Доберіть текст (підручники, інші книжки). Прочитайте. По­діліть його на частини. Складіть план і запишіть. Перекажіть зміст тексту за планом.

Як пов’язані між собою всі види мовленнєвої діяльності?

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ПОВТОРЕНОГО

 Чим відрізняється мова від мовлення? Із якими видами мов­леннєвої діяльності ми сьогодні на уроці працювали? З якими книжками, крім підручників, ви працюєте щодня?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Звернути увагу на індивідуальні особливості мовленнєвої ді­яльності учнів та можливості й доцільності підвищувати власну мовленнєву культуру.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

 Підготуйте матеріал для виконання одного із видів мовленнєвої діяльності (слухання, читання, говоріння, письмо).

 Візьміть у шкільній чи домашній бібліотеці книжку, прочитайте уривок із будь-якого твору, письмово складіть план його і приго­туйтесь переказати за планом у класі.

 

docx
Додано
8 лютого 2020
Переглядів
3856
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку