Мета:
□ навчальна: повторити й узагальнити знання та вміння з теми «Числівник»;
□ розвивальна: розвивати вміння працювати з текстом;
□ виховна: виховувати прагнення до самовдосконалення.
Внутрішньопредметні зв'язки: мова, мовлення.
Міжпредметні зв'язки: мова, математика.
Тип уроку: повторення й узагальнення знань, умінь і навичок.
► Прочитайте вірш за особами. До яких частин мови належать виділені слова?
— Сьогодні ми диктант писали!
— То що ти хочеш цим сказать?
— П’ятірок в нас тепер чимало!
— Напевно, вже і в тебе п’ять?
— Та ні, у мене лиш четвірка...
— Чому не п’ять, скажи, хлопча?
І тут малий зітхає гірко:
— П’ятірок всім не вистача...
Г. Бойко
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
▼ Що виражають числівники?
▼ Де з числівниками ви маєте справу найчастіше?
IV. ПОВТОРЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Навчальні, тренувальні та творчі вправи
Вправа 1
► Запишіть цифри словами, додайте до них іменники і провідміняйте (5, 7,11).
Вправа 2
► Прочитайте словосполучення з числівниками. Як кожне з них можна замінити одним словом? Запишіть.
1. В один голос. 2. В один момент. 3. На всі чотири вітри. 4. Один як палець. 5. На один копил.
Для довідок: 1. Одностайно. 2. Миттю. 3. Будь-куди. 4. Самотній. 5. Одноманітно, шаблонно, стандартно.
Вправа З
► Прочитайте загадки-жарти, відгадайте їх. Знайдіть у них числівники.
1. У назві якої річки є три ноти? 2. Яке місто має назву з одного чоловічого імені і ста жіночих? 3. Яке слово складається з семи однакових літер? 4. У якої птиці назва складається з 40 а?
Для довідок: 1. Мі-сі-сі-пі. 2. Сева-сто-поль. 3. Сім’я.
4. Сорок-а.
Вправа 4
► Напишіть міні-твір на тему: «На суботнику в шкільному саду»; використовуючи запропоновані опорні слова. Назвіть числівники. Організуйте самоперевірку й відредагуйте складений вами текст.
П’ятий клас, 27 учнів, 30 дерев, 2 години, наша школа, затишок на шкільному подвір’ї.
Вправа 5
► Прочитайте текст. Дайте заголовок кожній частині і запишіть їх. З якої частини слід почати розповідь? Назвіть числівники.
ДЕРЕВО ДРУЖБИ
дерева — руки друзів. Руки тих, хто хоче миру на планеті. 6. Про нього складають легенди і в багатьох країнах земної кулі співають пісні (3 журналу).
Вправа 6
► Прочитайте виразно вірш. Намагайтесь вивчити його напам’ять. Чи зустрілися в ньому числівники? А діалог?
Облітав журавель
Сто морів, сто земель,
Облітав, обходив,
Крила, ноги натрудив.
Ми спитали журавля:
— Де найкращая земля?
Журавель відповідає:
— Краще рідної немає!
П. Воронько
Вправа 7
► Розкажіть одне одному (товаришеві по парті) про ваші улюблені подорожі, вживаючи числівники.
Вправа 8
► Прочитайте крилаті вислови. Як ви розумієте їхній смисл? Назвіть у них числівники.
За тридесять земель, зірка першої величини, на сьомому небі, звичка — друга натура, і один у полі воїн.
► 3 двома-трьома складіть речення і запишіть їх.
► Які ви знаєте ще крилаті вислови, приказки, загадки, у яких використовуються числівники?
► Що називається числівником?
► Складіть речення з цією частиною мови.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)
► Виконайте вправи за підручником (І рівень).
► Доберіть 5-6 прислів’їв або загадок, де б зустрічались числівники (II рівень).
► Напишіть твір на тему «Мій режим виконання уроків та роботи з Інтернетом» (III рівень).