Тема. Урок розвитку комунікативних умінь №2.
Спілкування як важливий складник культури людини; різновиди спілкування: усне й письмове, монологічне й діалогічне. Мета спілкування й адресат мовлення. Основні правила спілкування.
Мета:
□ навчальна: засвоїти знання та сформувати вміння й навички із зазначеної мовленнєвознавчої теми;
□ розвивальна: розвивати культуру спілкування;
□ виховна: виховувати шанобливе ставлення до співрозмовника.
Внутрішньопредметні зв'язки: мова й мовлення, види спілкування.
Міжпредметні зв'язки: мова, література, культура.
Тип уроку: повторення та поглиблення знань, умінь і навичок.
► Як ви розумієте крилатий вислів: «Заговори, щоб я тебе побачив»?
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
► Прочитайте виразно текст. Що вам подобається в людях, із якими ви спілкуєтесь?
Журавлик був не просто білим,
Його з-поміж братів різнила доброта.
Не тільки пір’я, як пухнастий килим,
Але й душі незвична широта.
С. Параскевич
IV. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Навчальні, тренувальні та творчі вправи
Вправа 1
► Прочитайте текст. Яка його тема? У якій формі ви частіше спілкуєтесь — в усній чи письмовій?
Люди в процесі праці чи відпочинку спілкуються між собою. Це сприяє розвитку людини, дає можливість формувати свою майстерність, ставати кращою. Спілкуються люди і з допомогою жестів, міміки, музики, співу, танців, але найбільше значення для спілкування має мова та мовлення.
Необхідно розвивати в собі не лише вміння говорити (усне мовлення) і писати (письмове мовлення), а й уміння слухати (сприймати усне мовлення) та читати (сприймати письмове мовлення).
Вправа 2
► Поспілкуйтесь усно з товаришем по парті на тему про свої плани на найближчі канікули.
Вправа З
► Напишіть коротенького листа чи текст привітальної листівки для когось із ваших близьких чи знайомих.
Вправа 4
► 3 ким найчастіше вам доводиться спілкуватись? Як ви це враховуєте? Відповідями на ці запитання продовжте початок розповіді.
Для таких видів мовленнєвої діяльності, як говоріння й письмо, велике значення має врахування особливостей того, до кого ми звертаємось, тобто адресата мовлення: батьки, вчителі, ровесники, друзі, знайомі, незнайомі та ін.
Мені найчастіше доводиться спілкуватись з...
Вправа 5
► Прочитайте текст. Що ви можете сказати про монологічне і діалогічне мовлення? Наведіть приклади. Яким видом мовлення — монологічним чи діалогічним — вам частіше доводиться користуватись?
Вправа 6
► Запишіть у зошиті визначення монологу, діалогу, полілогу.
Мовлення здійснюється однією особою, двома чи багатьма. Мовлення однієї особи — монолог — звернене до широкої аудиторії слухачів, глядачів, читачів з метою цілеспрямованого впливу на них. Монологічне мовлення усне й письмове. Воно може бути як безпосереднім, коли промовець звертається до людей, яких бачить перед собою, і опосередкованим, наприклад, радіо-, телевізійний варіант.
Монологи можуть бути підготовленими і непідготовленими (імпровізаційними). У процесі монологічного мовлення важливо підтримувати контакт з аудиторією.
Діалогічне мовлення — це розмова двох людей. Такий текст називається діалогом. Коли в розмові беруть участь три і більше чоловік, то це буде полілог.
Вправа 7
► Напишіть план до вашого виступу (монологічного) перед учнями початкових класів про роль читання в навчанні і саморозвитку. Виступіть спочатку перед своїм класом.
Робота в парах
Варіант 1
► Проведіть діалог на тему, яка цікавить кожного із вас, або на одну із таких: «Майбутнє нашого села (міста, школи)», «Участь у громадському житті школи (класу, мікрорайону); «Цікава телепередача», «Інтернет-новини».
Варіант 2
► Послухайте діалог. Що вам у ньому сподобалось? Куди б ви запросили своїх знайомих на екскурсію?
— Марійко! Розкажи мені про своє рідне місто Івано-Франківськ.
— З радістю, ти ще не була в нашому краї? Паше місто дуже гарне. Тут багато пам’яток історії, архітектури, мистецтва.
— А музеї у вас є?
— Звичайно!
— Я читала про старовинну ратушу у вашому місті.
— О! Це — диво архітектури.
— А ще, мабуть, окрасою міста є парки та бульвари.
— І парки, і бульвари, але з висоти сьомого поверху ти зможеш побачити мальовничі видноколи Івано-Франківська.
— Я так давно мрію побувати в карпатському краї.
— От і добре, влітку ти приїдеш до мене. Ми з тобою оглянемо не тільки місто, а й здійснимо поїздку в Карпати.
— Дякую, з радістю!
Варіант З
► Прочитайте правила спілкування. Над якими вам слід ще уважно працювати? Випишіть їх собі в зошити.
□ Пам’ятай про зміст свого Я. Цим ти будеш цікавим і приємним у спілкуванні.
□ Визнач мету спілкування.
□ Будь небагатослівним.
□ Умій слухати співрозмовника.
□ Умій поважати думку, інтереси співбесідника.
□ Підбирай мовні засоби відповідно до ситуації спілкування.
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,
УМІНЬ І НАВИЧОК
► Яке значення має спілкування?
► 3 якими видами спілкування ми сьогодні працювали на уроці?
► Як слід ставитися до адресата мовлення?
► Прочитайте правила спілкування, які записали в зошити.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Доповніть правила спілкування.
► Підготуйте свій виступ у письмовій формі (монолог).