Розробка уроку". Урок розвитку комунікативних умінь №2. Спілкування як важливий складник культури людини; різновиди спілкування: усне й письмове, монологічне й діалогічне. Ме

Про матеріал
навчальна:засвоїтизнаннятасформувативмінняйнавичкиіззазна¬ченоїмовленнєвознавчоїтеми; □ розвивальна:розвиватикультуруспілкування; □ виховна:виховуватишанобливеставлення до співрозмовника.
Перегляд файлу

Урок №5

Тема.      Урок розвитку комунікативних умінь №2.

                  Спілкування як важливий складник культури людини; різновиди спілкування: усне й письмове, монологічне й діалогічне. Мета спілкування й адресат мовлення. Основні правила спілкування.

Мета:

 навчальна: засвоїти знання та сформувати вміння й навички із зазна­ченої мовленнєвознавчої теми;

 розвивальна: розвивати культуру спілкування;

 виховна: виховувати шанобливе ставлення до співрозмовника.

Внутрішньопредметні зв'язки: мова й мовлення, види спілкування.

Міжпредметні зв'язки: мова, література, культура.

Тип уроку: повторення та поглиблення знань, умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Як ви розумієте крилатий вислів: «Заговори, щоб я тебе поба­чив»?

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Прочитайте виразно текст. Що вам подобається в людях, із якими ви спілкуєтесь?

Журавлик був не просто білим,

Його з-поміж братів різнила доброта.

Не тільки пір’я, як пухнастий килим,

Але й душі незвична широта.

С. Параскевич

IV. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Навчальні, тренувальні та творчі вправи

Вправа 1

Прочитайте текст. Яка його тема? У якій формі ви частіше спіл­куєтесь — в усній чи письмовій?

Люди в процесі праці чи відпочинку спілкуються між собою. Це сприяє розвитку людини, дає можливість формувати свою май­стерність, ставати кращою. Спілкуються люди і з допомогою жестів, міміки, музики, співу, танців, але найбільше значення для спілку­вання має мова та мовлення.

Необхідно розвивати в собі не лише вміння говорити (усне мов­лення) і писати (письмове мовлення), а й уміння слухати (сприймати усне мовлення) та читати (сприймати письмове мовлення).

Вправа 2

 Поспілкуйтесь усно з товаришем по парті на тему про свої плани на найближчі канікули.

Вправа З

 Напишіть коротенького листа чи текст привітальної листівки для когось із ваших близьких чи знайомих.

Вправа 4

3 ким найчастіше вам доводиться спілкуватись? Як ви це врахо­вуєте? Відповідями на ці запитання продовжте початок розповіді.

Для таких видів мовленнєвої діяльності, як говоріння й пись­мо, велике значення має врахування особливостей того, до кого ми звертаємось, тобто адресата мовлення: батьки, вчителі, ровесники, друзі, знайомі, незнайомі та ін.

Мені найчастіше доводиться спілкуватись з...

Вправа 5

 Прочитайте текст. Що ви можете сказати про монологічне і діа­логічне мовлення? Наведіть приклади. Яким видом мовлення — монологічним чи діалогічним — вам частіше доводиться кори­стуватись?

Вправа 6

Запишіть у зошиті визначення монологу, діалогу, полілогу.

     Мовлення здійснюється однією особою, двома чи багатьма. Мовлення однієї особи — монолог — звернене до широкої ауди­торії слухачів, глядачів, читачів з метою цілеспрямованого впливу на них. Монологічне мовлення усне й письмове. Воно може бути як безпосереднім, коли промовець звертається до людей, яких ба­чить перед собою, і опосередкованим, наприклад, радіо-, телевізій­ний варіант.

Монологи можуть бути підготовленими і непідготовленими (імпровізаційними). У процесі монологічного мовлення важливо підтримувати контакт з аудиторією.

Діалогічне мовлення — це розмова двох людей. Такий текст називається діалогом. Коли в розмові беруть участь три і більше чоловік, то це буде полілог.

Вправа 7

Напишіть план до вашого виступу (монологічного) перед учнями початкових класів про роль читання в навчанні і саморозвитку. Виступіть спочатку перед своїм класом.

Робота в парах

Варіант 1

Проведіть діалог на тему, яка цікавить кожного із вас, або на одну із таких: «Майбутнє нашого села (міста, школи)», «Участь у громадському житті школи (класу, мікрорайону); «Цікава те­лепередача», «Інтернет-новини».

Варіант 2

Послухайте діалог. Що вам у ньому сподобалось? Куди б ви за­просили своїх знайомих на екскурсію?

— Марійко! Розкажи мені про своє рідне місто Івано-Фран­ківськ.

— З радістю, ти ще не була в нашому краї? Паше місто дуже гарне. Тут багато пам’яток історії, архітектури, мистецтва.

     — А музеї у вас є?

      Звичайно!

      Я читала про старовинну ратушу у вашому місті.

      О! Це — диво архітектури.

      А ще, мабуть, окрасою міста є парки та бульвари.

— І парки, і бульвари, але з висоти сьомого поверху ти зможеш побачити мальовничі видноколи Івано-Франківська.

     — Я так давно мрію побувати в карпатському краї.

— От і добре, влітку ти приїдеш до мене. Ми з тобою оглянемо не тільки місто, а й здійснимо поїздку в Карпати.

     — Дякую, з радістю!

     Варіант З

Прочитайте правила спілкування. Над якими вам слід ще уважно працювати? Випишіть їх собі в зошити.

Пам’ятай про зміст свого Я. Цим ти будеш цікавим і приємним у спілкуванні.

Визнач мету спілкування.

Будь небагатослівним.

Умій слухати співрозмовника.

Умій поважати думку, інтереси співбесідника.

Підбирай мовні засоби відповідно до ситуації спілкування.

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,

УМІНЬ І НАВИЧОК

Яке значення має спілкування?

3 якими видами спілкування ми сьогодні працювали на уроці?

Як слід ставитися до адресата мовлення?

Прочитайте правила спілкування, які записали в зошити.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 Доповніть правила спілкування.

 Підготуйте свій виступ у письмовій формі (монолог).

 

docx
Додано
8 лютого 2020
Переглядів
1817
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку