УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС ПРОЦЕСУ ПРАЦІ ЗА ВЛАСНИМ СПОСТЕРЕЖЕННЯМ
М е т а у р о к у: ознайомити учнів з вимогами до складання твору-опису процесу праці в науковому стилі; оволодіти вмінням чітко і послідовно розповідати про трудові процеси, дотримуючись вимог стилю; стимулювати увагу й спостережливість; розвивати вміння планувати виклад і реалізовувати план; удосконалити вміння аналізувати тексти-описи, викладати матеріал послідовно, логічно, дотримуючись стильових ознак наукового стилю; розвивати мовне чуття, художній смак; виховувати любов до праці, повагу до людей праці; підвищувати мовну й мовленнєву культуру семикласників
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення; інтегрований.
Обладнання: виставка робіт місцевих майстрів та учнів школи.
Епіграф:
Що вміти – за плечима не носити.
Народна мудрість.
Х і д у р о к у
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети та завдань уроку
Українці здавна цінували людей за їх ставлення до роботи. Про це вони склали чимало прислів’їв. Діти, хто з вас знає прислів’я про працю?
(Відповіді учнів).
Тож і епіграф до нашого уроку теж з народної мудрості.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Бесіда:
Чи можна поінформувати про трудовий процес, застосовуючи лише опис? Чому?
Який стиль доречно вибирати для твору-опису процесу праці?
Подумати і дати відповіді на запитання:
1. Який твір називається описом? (Твір-опис — це текст, який дає словесне зображення основних ознак предмета, явища, особи в усній чи писемній формі)
2. Яку особливість має розвиток дії у творах-описах процесу праці? (Розвиток дії відбувається за рахунок того, що кожна наступна думка додає до сказаного щось нове)
3. З яких 3 основних структурно-композиційних частин складається опис процесу праці?
4. Які характерні ознаки мають тексти наукового стилю?
ІV. Сприйняття нового матеріалу та практичне застосування. Складання твору – опису процесу праці
Учитель:
Розповідь про трудовий процес може бути складена у науковому або художньому стилях.
Особливості опису у науковому та діловому стилях:
♦ трудові операції стосуються не конкретної особи, а будь-кого, тому опис має дуже загальний характер;
♦ трудові дії не стосуються певного часу;
♦ подається розповідь лише про те, що слід робити всім і як робити;
♦ ім'я виконавця може опускатись;
♦ характерні дієслова 3-ої особи множини: так роблять, для цього застосовують, поєднання слів можна, треба, слід, необхідно з неозначеною формою дієслова: треба почистити, необхідно з'єднати;
♦ розповідь має характер інструкції;
♦ всі слова вжито тільки у прямому значенні.
Особливості опису праці в художньому стилі:
♦ опис повинен викликати певне ставлення до процесу праці, до виконавця та результату;
♦ розповідь має бути емоційною, образною;
♦ використовуються художні засоби: епітети, порівняння, метафори.
Як розписують писанки
Одного разу ми завітали в гості до знайомої художниці. Скільки цікавого побачили ми в її оселі, оздобленої в українському народному стилі! Найбільше мене здивувала і зацікавила велика колекція писанок, які були неймовірно гарні і всі різні. Я поцікавилась у господині, як вона їх робить, і вона розпочала захоплюючу розповідь про таємниці писанкарства.
Писанки розписують воском. Віск на писанку наноситься за допомогою писачка, який можна змайструвати із залізного наконечника звичайної шнурівки. Чим менше буде дірочка, з якої витікає розігрітий віск, тим тоншою буде лінія на писанці. Після цього треба взяти дерев'яний патичок, випалити в ньому дірочку розпеченим шилом.
Зачерпуємо писачком гарячий віск і закрапуємо ним спочатку ті цяточки на яєчку, які мають залишатися білими. Після цього яйце занурюємо в найсвітлішу (жовту) фарбу. Коли писанка обсохне, по жовтому тлі покриваємо воском ті цятки, які повинні залишитися жовтими.
Далі, якщо ми хочемо зелених цяток, умочуємо сірничок в зеленку і малюємо на яєчку зелені цятки, які відразу закрапуємо воском.
Потім занурюємо яєчко в червону фарбу. По червоному тлі закапуємо воском ті цятки, які залишаються червоними.
Нарешті, тло забарвлюємо якоюсь найтемнішою фарбою - вишневою чи, скажімо, чорною. Ось і все. Тепер писанку покладемо на цвяшки, вбиті в дерев'яну дошку, і ставимо в не дуже гарячу духовку. Коли віск почне розм'якати, обережно стираємо його м'якою тканиною. Ось так робиться красуня писанка-крапанка.
Як варити борщ
Борщ — одна з найпоширеніших перших страв української кухні. До його складу входить багато різноманітних продуктів.
Моя мама часто варить борщ, а я люблю спостерігати і допомагати їй.
Перед приготуванням мама миє руки та одягає фартух. Спочатку вона готує бульйон. Дрібно нарубані кістки варить дві години, додає м'яса і продовжує варити до готовності. Зварене м'ясо нарізає порціями, а бульйон відціджує. Очищені і помиті буряки мама шаткує соломкою, солить, збризкує оцтом, змішує, кладе у каструлю, додає жиру, томатного соусу, цукру, тушкує до готовності. Потім злегка обсмажує на свинячому салі цибулю, моркву, петрушку. На кухні уже так смачно пахне, аж слинка тече.
У проціджений бульйон мати кладе нарізану дольками картоплю, доводить до кипіння, додає нарізану соломкою капусту і варить 10-15 хв. Після цього кидає в бульйон тушковані буряки, злегка підсмажує разом з цибулею нарізані свіжі помідори, гіркий і запашний перець, лавровий лист, підсмажене і розведене водою борошно. Потім дає 5 хвилин покипіти, заправляє товченим часником, доводить до кипіння і дає настоятись 10 хвилин.
Нарешті борщ готовий. Настає обід. Подаючи борщ на стіл, мама у кожну тарілку кладе шматочок вареного м'яса, сметани і посипає зеленню петрушки і кропу.
Сім'я із задоволенням смакує улюблену страву. Який смачний борщ!
Твір-опис процесу праці
Недарма вважається, що праця облагороджує людину. Адже задля того, щоб зробити будь-що добре, потрібно вчитися та розвиватися. Уміла в своїй справі людина – наче митець, що створює шедевр. ЇЇ рухи красиві та відточені, хоч вона малює картину, хоч рубає дрова. Отаке захоплення в мене завжди виникає, коли я спостерігаю, як моя мама вишиває "хрестиком" картини.
Моя мама Олена дуже любить вишивати. Раніше вона часто робила вишиванки у народному стилі, як її навчила бабуся. Зараз їй подобається вишивати величезні, ніби намальовані картини. Хоч вишивати хрестиком і не складно, це потребує майстерності та терпіння. Мама сідає біля вікна чи лампи та дістає з шухляди п’яльця зі спеціальною тканиною, різнокольорові нитки та ножиці, та схему картини, надруковану на папері. Вона акуратно розкладує все необхідне та приступає до роботи. Голка в маминих руках просто літає! Мама швидко та легко робить стежки, рахуючи їх пошепки. Зайву нитку вона обережно відрізає гострими ножицями. В неї напоготові декілька голок з різними нитками, бо для однієї картини може знадобитися не менше десяти кольорів. Час від часу мама відсувається від своєї картини та дивиться, чи все зробила правильно. У цей час вона не любить, коли її відволікають, бо мусить стежити, щоб не збитися зі схеми.
Коли мама втомлюється, то акуратно збирає своє приладдя назад у шухляду та деякий час роздивляється, що в неї вийшло. Мушу визнати, вона ніколи не буває повністю задоволена результатом, хоча її картини виходять дуже гарними. Та мама вважає, що завжди можна зробити ще краще – швидше та акуратніше. Тому вона з радістю береться за нові роботи, щоб навчитися новому.
Бабусині пиріжки
Я багато разів придивлявся до того, як відповідально моя бабуся ставиться до роботи. Але найбільше мені подобалось спостерігати за випіканням пиріжків. У неї якесь особливе ставлення до хліба. Мабуть, це тому, що під час голоду вона не їла вдосталь хліба.
Отже, бабуся господарює на кухні. Тут гамір, чути булькання чогось у каструлях, цокання годинника, дзенькіт тарілок, а серед всього цього моя бабуся. її не обходить цей гармидер. Для неї головне — спекти смачні пиріжки. Очі моєї бабусі рухаються швидко, ніби наказують рукам робити саме ту роботу, яка потрібна. Обличчя бабусі осяяне усмішкою, розрум'янилось, ніби на морозі. А руки, золоті руки моєї дорогої людини, рухаються так швидко, що я не встигаю за ними стежити.
Спочатку бабуся замішує тісто, додаючи в нього дріжджі, яйця, цукор, масло, борошно, молоко. Вона вимішує тісто ложкою, тоді руками, а потім смішно б'є тісто кулачками та об стіл. Вимішане тісто кладе у дерев'яну діжу, щоб підходило. Вона каже, що у дерев'яній діжі тісто пахне смачніше, бо там живе давній дух предків. Поки тісто підходить, бабуся готує начинку для пиріжків: капусту, товчений горох, ягоди вишні, мак. Від швидкої роботи на обличчі у бабусі виступають крапельки поту, але вона на це не звертає увагу. Вона не стомлюється, бо хіба ж можна втомитись від улюбленої справи?
Мені подобається спостерігати, як росте тісто у діжі, а іноді аж вилізає звідти. Ось тісто вже готове. Бабуся виробляє невеликі формочки пиріжків, кладе в них начинку і викладає на змазані олією листи. Треба почекати, щоб пиріжки підійшли. Потім бабуся змазує пиріжки збитим яйцем і ставить їх у піч. Перед цим піч витоплена до певної температури. Закриває піч заслінкою і чекає десь хвилин 15—20. Ось тепер вона може трошки відпочити. Я так люблю ці хвилини. Моя бабуся лагідно посміхається, гладить мене по голівці, ніби маленького, а інколи ще й пісню співає. І таким теплом, радістю віє від неї, що я забуваю про всі свої невдачі, і теж чекаю пиріжків. І от прийшов довгоочікуваний час. Бабуся бере лопату, дістає нею листи. На столі, застеленому білою тканиною, вона викладає пиріжки. Накриває їх теж біленькою тканиною. Я завжди дивувався, для чого це? Але моя втіха, моя бабуся таємниче мені шепоче: "Не займай, встигнеш, хай пиріжечки вільно подихають, відпочинуть". Так воно і є. Пиріжки духмяні, м'якенькі, так і ваблять до себе.
Схематичний план твору
Орієнтовні теми для творів
"Як я готую уроки".
"Як варити борщ".
"Догляд за домашніми тваринами".
"Як працювати з книжкою".
"Пошиття плаття (штанів)".
"Збирання лікарських рослин".
"Як садити буряки".
"Як я доглядаю за кущами".
"Як виготовити паперову прикрасу для ялинки".
"Рецепт мого улюбленого торта".
Вікторина.
VІ. Підсумок уроку. Самооцінювання.
Аркуш «Сходинки знань»
Прізвище та ім’я _______________________________
Розмісти себе, на певній сходинці, після виконання завдання
- Багато помилок.
- Потребую допомоги
- Припускаюся
незначних
помилок
- Необхідна
підтримка
- Виконую всі
завдання
- Надаю
допомогу іншим
VІІ. Домашнє завдання. Скласти художній опис процесу праці.