Тема уроку. Відмінювання іменників III відміни
Мета: пояснити учням особливості відмінюваня
іменників III відміни, формувати вміння
правильно писати їх в Ор. відм. та обгрунтовувати
написання відповідним правилом;
розвивати логічне мислення, увагу, комунікативні
уміння, творчі здібності;
збагачувати словник учнів;
виховувати почуття любові й поваги до матері й
до родини.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу
Обладнання: таблиця “Відмінювання іменників III відміни”, тексти,
роздавальний матеріал
Нема в світі кращого, як родина
Прислів’я
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ.Актуалізація знань учнів.
иЕстафета”: клас поділено на дві команди, які відповідають на питання по черзі.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Робота з текстом. Прочитайте текст, визначте тему і основнуу думку. Доведіть, що виділені іменники належать до IIІ відміни.
Будьте добрими дітьми
Будьте добрими дітьми своїх батьків і матерів...
Що означає бути добрим сином, доброю дочкою? Це означає приносити в сім’ю тільки мир і спокій, радість і щастя. Не приносити тривоги, горя. прикрості, ганьби. Не допустити, щоб старість батька і матері була отруєна твоєю ганебною поведінкою. Турбота про мир і спокій в сім’ї про радість і щастя батьків повинна стати головним бажанням твого життя. Якщо в сім’ї горе, нещастя, неприємність, твоя відповідальність за благополуччя сім’ї зростає в сто раз. Тільки наполегливою працею ти можеш полегшити працю своїх батьків. (В. Сухомлинський).
Робота з підручником.
Спостереження за таблицею.
Робота біля дошки.
Відмінювання іменників радість, мати.
Опрацювання теоретичного матеріалу.
Робота в парах «Ти – мені, я – тобі » (учні задають питання один одному).
Повідомлення учнів.
Коментоване письмо.
Списати речення, розкриваючи дужки, визначити відмінок контрольного слова.
Пильнуй, мій сину, заповіді батька свого, не відкидай навчання (мати) своєї..
Маю я святе синівське право з (мати) побуть на самоті. Як на ті чорнобривці погляну, бачу (мати) стареньку. У (мати ) немає вихідних, шершавіють, немов коріння, руки.
Робота в парах. Вправа з ключем.
Подані іменники III відміни поставте в орудному відмінку однини й запишіть у три колонки: 1) з подвоєнням букв; 2) без подвосння і без апострофа;
3) з апострофом.
Блакить,глазур, вдячність, користь,мати, обережність, лють, здобич, урочистість, кров, жовч, широчінь, верф, старість, знать, любов, вищість, мідь.
.
У кожному слові перших двох колонок підкресліть другу від початку букву. 3 них прочитаєте два слова у вислові американського філософа Р. Емерсона: “Скільки в стільки в ній і життя”.
Прочитайте виразно вірш С. Литвина. Які думки і почуття викликають у вас ці рядки? Назвіть іменники III відміни. Один з них провідміняйте в однині та множині (усно).
Висіяла мати материнку,
Висіяла мати матіолу,
Материнко, матері немає,
Матіоло, з матір’ю не стрінусь.
Я посію материку ніжну,
Ніжність мами передам квітками,
Передам словами добрість мами.
С. Литвин
Розвиток комунікативних умінь. Скласти і розіграти діалог на тему: “Моя родина”.
Гра “Ланцюжок” із застосуванням роботи в групах.
Клас поділено на групи. Кожна з них одержує написані на аркуші паперу іменники ІІІ відміни.
Завдання: поставити подані слова в Ор. в. однини. Виграє та група, яка першою правильно виконає це завдання.
Тінь. суміш, ніч, кількість, любов, повість, Об, матір, паморозь,
ВРОДЛИвість, кіновар, верф, віолончель, діагональ.
Користуючись тлумачним словником,що є в кінці підручника, пояснити значення підкреслених слів.
Творче конструювання. З поданих слів складіть прислів’я. Підкресліть іменники, визначте їх відміну.
А, матір, у, заболить, пальчик, дитина, у, серце.
VІ. Підсумок уроку.
« Незакінчене речення»
На уроці я:
VІ. Домашнє завдання (на вибір): вправа з підручника, твір-розповідь «Моя матуся”.