Урок _______ 7 клас
Тема. Олександр Сергійович Пушкін «19 жовтня 1825 року». Уславлення дружби й вірності у вірші О. С. Пушкіна «19 жовтня 1825 року». Авторські спогади і роздуми у творі.
Мета: розвивати уміння й навички учнів сприймати, аналізувати й інтерпретувати літературний твір у культурному контексті, у зв'язках з іншими видами мистецтва, в аспекті актуальних питань сучасності й становлення особистості; сприяти формуванню культури почуттів, поваги до загальнолюдських цінностей.
Обладнання: портрет письменник, матеріали до біографії, видання твору, ілюстрації до нього.
Теорія літератури: вірш, образ автора, художні образи, художні засоби.
Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку
— Кажуть, що шкільні роки — незабутня пора, а шкільна дружба — найміцніша. Так це чи ні, ви зможете оцінити не тепер, а тільки на відстані років. Для великого російського поета Олександра Сергійовича Пушкіна, із яким ми познайомимося ближче на цьому уроці навчання в Ліцеї стало найсвітлішими роками, сповненими творчості, дружби, душевної гармонії
III. Актуалізація знань(на картках 2-3 учням)
1. В якому році народився О.С.Пушкін? (У 1799 році.)
2. Де пройшло дитинство поета? (У Москві та Захаровому.)
3. Кому завдячував поет першим яскравим враженням від російських казок? (Бабусі Марії Олександрівні та Орині Родіонівні.)
4. Куди віддали на навчання О.Пушкіна у 12 років?(До Царськосельського ліцею.)
5. Яке прізвисько отримав юний Пушкін під час навчання у ліцеї? (Француз.)
6. Де почав писати вірші поет? (У ліцеї.)
7. Що стало причиною смерті О.Пушкіна?(Дуель з Дантесом.)
IV. Перевірка випереджувального (домашнього) завдання. Розповідь учнів про роки заслання О.С.Пушкіна
Це був нелегкий час для поета — глушина, нікого, крім няні, поряд, друзі далеко, майбутнє невідоме. Тому він був дуже радий, коли його відвідав ліцейський друг Іван Пущин, вони згадали всіх друзів. Це й було поштовхом для створення багатьох поетичних шедеврів, з одним із якими ми й познайомимося на уроці.
V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Виразне читання вірша «19 жовтня 1825 року», перегляд презентації.
2. Словникова робота, обмін враженнями.
3. Ідейно-художній аналіз поетичного твору
♦ Якій події, кому присвячений цей твір? (Відкриттю Ліцею в Царському Селі 19 жовтня 1811 року)
♦ Чому вірш починається зі змалювання осіннього пейзажу? (Відкриття навчального закладу відбулося восени.)
♦ Чому поетові сумно? (Він не зміг потрапити на зустріч випускників, був у засланні.)
♦ Хто ще не зміг приїхати на зустріч? (Корсакова вже не було серед живих, Матюшкін був у навколосвітній подорожі.)
♦ Які рядки можна вважати гімном «ліцейському братству», яке їхнє звучання? (Міцний навік, о друзі, наш союз!
Він, як душа, одвічний, неподільний;
Незрушний він, прекрасний і свавільний. )
♦ Розлучившись із ліцейськими друзями, ліричний герой знаходить інших, але чим вони відповіли? (Гірким і небратським був їхній привіт.)
♦ Кого Пушкін називає своїм першим другом? (Пущина, який, незважаючи на заборону, вважав своїм обов’язком відвідати друга, підтримати його.)
♦ кого Пушкін називає щасливцем з перших днів, чому? (Горчакова, який був найосвіченішим серед друзів і теж відвідав Пушкіна в Михайлівському )
♦ Хто був третім, який приїхав до покараного поета? (Дельвіг, він же таємно відправив у журнал вірші Пушкіна, де вперше їх і надрукували.)
♦ У що переростають елегійні спогади? (У здравицю)
♦ Кого шкода Пушкіну? (Останнього ліцеїста з його випуску, який залишиться серед живих. Ним виявиться Горчаков.)
♦ Що допомогло ліричному героєві подолати сум, про який він говорив на початку вірша? ( Думки про друзів)
♦ Що ж для Пушкіна дружба й друзі? (Це те, що захистить, підтримає у важку хвилину, що порушить суворі приписи заслання, пом’якшить покарання )
4. Визначення смислових частин (мікротем) тексту
Очікувана відповідь
1. Осінній пейзаж.
2. Почуття опального поета.
3. Хто не прийшов на свято?
4. Гімн ліцейському братству.
5. Нові друзі — друзі з іншою душею.
6. Спогади про друзів, що відвідали його в Михайлівському.
7. Спогади про Кюхельбекера.
8. Передбачення поета.
9. Здравиця.
10. Звернення до друзів із закликом «Бенкетуйте!».
11. Почуття жалощів до останнього ліцеїста
5. Імена яких ліцейських друзів згадує О.Пушкін у вірші? Які слова і вирази зустрічаються у вірші, коли автор згадує ліцейських друзів?
Прізвища ліцейських друзів |
Цитати з тексту |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VII. Закріплення знань, умінь та навичок
1. «Усне малювання»
♦ Складіть висловлювання «Мої друзі через 15 років».
в) друзям; г) синові.
2. Укажи подію, що припадала на 19 жовтня, яку щорічно святкував О.Пушкін: а) закінчення ліцею; б) заснування ліцею; в)день народження; г) іменини.
3. Укажи автора поетичного рядка «Служіння муз не терпить суєти»: а) Р.Бернс;
б) Г.Гейне; в) О.Пушкін; г) Б.Окуджава.
4. Укажи прізвище німецького поета, якого згадує О.Пушкін у творі «19 жовтня»:
а) Й.В.Гете; б) Ф.Шиллер; в) Г.Гейне; г) Е.Т.Гофман.
5. Укажи назву села або міста, де знаходився О.Пушкін, коли створив вірш «19 жовтня»: а) Петербург; б) Одеса; в) Михайловське; г) Царське Село; д) Миколаїв.
6. О.Пушкіна ліцеїсти називали Француз за те, що він а) виписував одяг із Франції; б) приїхав із Франції; в) досконало знав французьку мову; г) його предки походили з давнього французького роду.
Довідка: краще уявити світ поета чи письменника, зрозуміти його переконання; знайомимося з його біографією; відомості про конкретні події його життя, про людей, що його оточували; удосконалюємо навички виразного читання напам’ять.
VIII. Домашнє завдання
IX. Підбиття підсумків уроку
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
♦ Продовжте речення.
«Шкільна дружба для мене — це...»