Мета: формувати предметну та комунікативну компетентності учнів; дати уявлення про «детектив» як літературний жанр, вчити виявляти його характерні ознаки на прикладі прочитаних творів, познайомити школярів з історією виникнення і формування жанру у світовій літературі, видатними представниками детективної літератури; розвивати спостережливість, уважність, кмітливість, цілеспрямованість, аналітичні здібності; виховувати інтерес до літератури, повагу до думок інших людей.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Ключові поняття: «детектив», «жанри детективної літератури»
Обладнання: підручник «Світова література, 7 клас О. М. Ніколенко, Т. М. Конєва, О. В. Орлова. – К.:Грамота, 2015», «Словнички літературознавчих термінів», картки з іменами персонажів детективних творів, портрети Едгара По, Агати Крісті, Конан Дойла, картки із детективними задачами
Хід уроку
Детективний роман – це вища форма загадки.
Валерій Брюсов
Детектив – чудова школа
допитливості й логіки.
Наум Берковський
І. Етап орієнтації.
Слово вчителя з елементами бесіди.
У всі часи людей приваблювали таємничі та загадкові історії, які змушували задумуватися над незвичайними подіями та фактами. Особливий інтерес викликали історії, пов’язані із злочином та способами його розкриття.
– Які літературні твори побудовані на розгадуванні таємниць?
Так, це детективні твори, і саме про них ми розпочинаємо сьогодні розмову.
Оголошення теми уроку.
Асоціативна розминка.
– Які образи виникають у вас, коли ви чуєте слово «детектив»? (таємниця, загадка, розум, логіка, спостережливість, кмітливість, уважність, цілеспрямованість).
ІІ. Етап цілепокладання.
Визначення спільно з учнями завдань уроку за опорними словами, записаними на дошці.
Слово вчителя. Щоб виконати всі завдання уроку, кожному з вас необхідно бути уважним, зосередженим та цілеспрямованим.
ІІІ. Етап проектування.
Слово вчителя. Сьогодні, ми не лише познайомимося з особливостями детективної літератури, але й спробуємо відповісти на питання «Які причини популярності цього літературного жанру?»
IV. Етап організації виконання плану діяльності.
Вправа «Сторінками вивчених творів».
Слово вчителя. Пропоную вам розгадати літературні таємниці відомих творів, вивчених у 5 – 7 класах.
Слово вчителя. Чудово, ви виконали це завдання, проявили себе справжніми інтелектуалами. Давайте визначимо поняття, які є ключовими сьогодні на уроці.
Словникова робота.
(Визначення учні записують в «Словничках літературознавчих термінів»)
Детективна література (детектив) – різновид пригодницької літератури, передусім прозаїчні твори, в яких розкривається певна таємниця, пов’язана зі злочином.
Слово «детектив» має ще одне значення – так називають людину, яка розкриває злочин.
Робота в мікрогрупах «Прочитай, зрозумій, поділися інформацією».
(На партах учнів лежать картки з іменами відомих персонажів – детективів, школярі формують групи прихильників).
Завдання для груп.
Прочитати статтю підручника (сторінки 169 – 171), знайти ім’я автора, який створив персонаж, прихильниками якого є члени групи, уважно прочитати вказаний розділ статті, скласти опорну схему.
«Прихильники Шерлока Холмса»: Виникнення детективного жанру.
«Прихильники Еркюля Пуаро»: Ознаки детективу.
«Прихильники комісара Мегре»: Сюжет і композиція
«Прихильники Ніро Вулфа»: Види детективів.
«Прихильники Огюста Дюпена»: Класична й масова література.
Представлення результатів роботи (представник групи пояснює походження назви групи, відтворює зміст опрацьованого матеріалу за опорною схемамою).
Робота з епіграфом (записаний на дошці):
Запитання:
Слово вчителя. Допитливим та кмітливим повинен бути головний герой детективних творів – сищик. Ще якими якостями, на вашу думку, повинна володіти ця людина?
Вправа «Ланцюжок».
(Учні по черзі називають якості детектива, записують їх в зошити).
Слово вчителя. Мабуть, кожен із вас хотів би відчути себе в ролі сищика, перевірити, чи притаманні вам риси, які необхідні справжньому детективу. Зараз у вас з’явиться така можливість.
Робота в групах «Детективна задача».
(На партах учнів лежать портрети авторів, учні формують групи – «фан – клуби» Едгара По, Конан Дойла, Агати Крісті).
Завдання. Прочитати детективну задачу і знайти «розгадку» таємниці.
Історія 1.
Злочин не відбувся
За деякими відомостями, які отримали співробітники поліції міста Сан – Франциско, можна було зробити висновок, що готується викрадення коштовностей дружини мільйонера – місіс Андерсон.
Місіс Андерсон проживала в одному з першокласних готелів. Мабуть, тут же мешкав і злочинець, який замислив злочин. Декілька днів чергував детектив у номері місіс Андерсон, сподіваючись спіймати негідника, але безрезультатно. Мільйонерша вже почала підсміюватися над ним, як раптом сталося наступне. Увечері хтось постукав у двері номера. Потім двері відчинилися, і до кімнати заглянув чоловік. Побачивши місіс Андерсон, він вибачився, сказавши, що помилився дверима.
– Я був абсолютно впевнений, що це моя кімната, – збентежено промовив він. – Адже тут усі двері такі схожі.
Тут детектив вийшов із засідки і заарештував незнайомця.
Що змогло переконати поліцейського в тому, що перед ним зловмисник?
Відповідь.
Якщо людина була впевнена, що йде у свій номер, навіщо їй стукати в двері?
Історія 2
Коштовності вдови
Пані Сідні, вдова, якій, як вважали, належали вісім з чвертю відсотків усього Нью – Йорка, могла задовольнити будь – яку свою примху, окрім однієї. Вона ніколи не могла заплутати сищика, доктора Хеліджана.
Одного разу при зустрічі пані Сідні стала розповідати про неприємність, яка сталася з нею.
– Ви повинні мені повірити, наскільки я минулої ночі була близька до загибелі і втрати своїх коштовностей, – почала вона.
– Була приблизно третя година ранку, коли мене розбудив шум. Людина в масці стояла в моїй кімнаті, направила на мене зброю і наказала, щоб я не кричала.
В місячному світлі я побачила ще двох чоловіків, які залазили у відкрите вікно. Мене зв’язали, заткнули рот і грубо кинули спиною на крісло, а це жахливе створіння пішло до моїх коштовностей. Безпорадна, я спостерігала, як лиходії заповнили мішок коштовними каменями. Через страх за своє життя я не змогла що – небудь зробити до тих пір, поки вони не вилізли через вікно. Як тільки останній з них виліз, я закричала і почала кликати на допомогу. На щастя, патрульний Кейсі знаходився через квартал і почув мене. Втікаючи від нього, злодії в поспіху кинули коштовності. Але я цілий місяць опам’ятовуватимуся від переляку!
Хеліджан іронічно посміхнувся.
– Моя дорога пані Сідні, – сказав він, – ваше одужання після неприємності, якої не було, буде дуже швидким.
Що було не так в цій історії?
Відповідь.
Оскільки пані Сідні була «безпорадна», оскільки була зв’язана і їй «заткнули рот», то вона не могла кричати настільки голосно, щоб її почув патрульний Кейсі за квартал від її будинку.
Історія 3
Дворецький завдає удару
Доктор Квік піднявся удосвіта. Коли через годину він закінчував сніданок, пролунав телефонний дзвінок.
– Даруйте, це Чанг Лоу, дворецький Джеймса Гудвіна. Я тільки що ввійшов до будинку господаря і виявив, що хтось убив і пограбував його! – промовив голос в телефонній трубці.
Доктор Квік прибув на місце події за лічені хвилини, і дворецький провів його у вітальню, залиту яскравим, теплим сонячним світлом. Там на підлозі лежало тіло вбитого.
– Ви виявили його саме тут? – запитав доктор Квік.
– Так. Рівно 20 хвилин тому, коли я прийшов на роботу. Я проходив через вітальню і спіткнувся в темряві об тіло. Я так злякався, що кулею помчав до телефону, розташованого біля вхідних дверей, і подзвонив вам, – сказав Чанг.
Доктор Квік окинув поглядом кімнату з розкішними шкіряними меблями, дорогими шторами на вікнах і ворсистим килимом на підлозі. Нарешті він вимовив:
– Пролийте трохи світла на цю таємницю і розкажіть, навіщо ви це зробили.
Чому доктор Квік запідозрив Чанга?
Відповідь.
Вітальня була «залита сонячним світлом», а дворецький сказав, що 20 хвилин тому він спіткнувся об тіло в темноті.
Представлення результатів роботи груп.
Питання для обговорення:
Слово вчителя. Виконавши таке складне завдання, відчувши себе «детективами», ви готові дати відповідь на питання, поставлене на початку уроку.
Вправа «Незакінчене речення»
«Причини популярності детективної літератури в тому, що…»
Слово вчителя. Люди захоплюються детективами, тому що в них захоплюючий сюжет, часто ці твори мають несподіваний фінал. І за даними психологічних досліджень – читання детективної літератури допомагає людині відволіктися від життєвих негараздів.
V. Етап контрольно-оцінювальний. Рефлексія
Вправа «Пінг – понг».
(Учні по черзі ставлять один одному питання за змістом уроку, дають на них відповіді).
Вправа «Самооцінка».
Я працював…
Я висловлював…
Я відповідав…
Я був…
Я запам’ятав…
Я зробив…
VI. Домашнє завдання.
Скласти сенкан на тему «Детективна література».