26 вересня о 18:00Вебінар: Особливості статевого виховання у школах України

Конспект уроку "Утвердження любові до всього живого в оповіданні Е.Сетона –Томсона «Лобо»"

Про матеріал
Мета: формувати компетентності: предметні ( спрямування учнів на розуміння головної думки твору – необхідності обережного ставлення до всього живого, уміння визначати, які художні засоби використав автор для створення реалістичного образу представника дикої природи, порівняння його з образом вовка у фольклорі та в літературних казках, поглиблення знань про метафору, епітети, порівняння та антитезу ; ключові: уміння вчитися: навички самостійної роботи; прагнення нових знань; комунікативну: навички зв’язного мовлення, спілкування, аналізу і систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її, інформаційну: вміння характеризувати образи, знаходити відповідні цитати, аргументовано доводити свої судження; загальнокультурну: виховування спостережливості, любові до природи, прагнення до життя в гармонії з природою, любові до всього живого. Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок. Методи та прийоми: бесіда, літературна вікторина, практична робота, прийом «Займи позицію», інтерактивна вправа «Мікрофон». Обладнання: портрет, підручник, ілюстрації до твору, картки «Впізнай героя за цитатою», кросворд.
Перегляд файлу

Утвердження любові до всього живого в оповіданні Е.Сетона –Томсона «Лобо».

(5 клас)

Мета: формувати компетентності: предметні ( спрямування учнів на розуміння головної думки твору – необхідності  обережного ставлення до всього живого, уміння визначати, які художні засоби використав автор для створення реалістичного образу представника дикої природи, порівняння його з образом вовка у фольклорі та в літературних казках, поглиблення  знань про метафору, епітети, порівняння  та антитезу ;

 ключові: уміння вчитися:  навички самостійної роботи; прагнення нових знань;

 комунікативну: навички зв’язного мовлення, спілкування, аналізу і систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її,

інформаційну: вміння характеризувати образи, знаходити відповідні цитати, аргументовано доводити свої судження; загальнокультурну:  виховування  спостережливості, любові до природи, прагнення до життя в гармонії з природою, любові до всього живого.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Методи та прийоми: бесіда, літературна вікторина, практична робота, прийом «Займи позицію», інтерактивна вправа «Мікрофон».

Обладнання: портрет, підручник, ілюстрації до  твору, картки «Впізнай героя за цитатою», кросворд.

Епіграф:                      Вовки вміють посміхатись, а усмішка – ознака багатства емоцій і розуму. 

                                                                                         Ігор Акімушкін

                                                               Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Презентація теми та мети уроку.

     В нашій школі ведеться велика робота про збереження навколишнього середовища. Ви приймаєте участь у різних акціях, експедиціях, конкурсах – головна мета яких  виховання дбайливого відношення до навколишнього середовища.

     Матінка – природа – великий учитель. Любові, вірності, гармонії в стосунках із протилежною статтю можна повчитися у багатьох тварин. Лебеді паруються на все життя, зберігають вірність, і коли один гине, другий теж не залишається жити - піднімається високо у небо й каменем падає на землю. Утратив інтерес до життя, скорився й могутній ватажок Лобо, коли не стало його подруги. Звісно, люди не повинні вдаватися до таких крайнощів, але повчитися любові й вірності у «братів наших менших» - варто.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Літературна вікторина «Впізнай героя за цитатою»
  • «Відзначався нечуваною спритністю»   (Вовк рудої масті);
  • «Справжній велетень – надзвичайно дужий і хитрий» (Лобо);
  • «Красива біла вовчиця» (Бланка);
  • «Вони загубили 250 овець» (Бланка і рудий вовк);
  • «Боявся лише вогнепальної зброї» (Лобо);
  • «Легко наздоганяв прудконогу антилопу» (Рудий вовк);
  • «Він проскочив по спинах овець до їхніх бородатих ватажків і миттю загриз їх» (Лобо);
  • «Горопашний вовк» (Бланка);
  • «Він знавісніло згасав навколо ранчо, втративши страх» (Лобо)

 

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

    Вчитель. Е. Сетон – Томпсон неодноразово підкреслював, що його оповідання ґрунтується на реальних фактах. Трагізм реальної ситуації оповідання «Лобо» полягає в тому, що зграя Лобо чинить величезні збитки скотарям. За п’ять років  володарювання в Курумпо вовки винищили понад дві тисячі голів відбірної худоби. Будь – який фермер не буде відсторонено спостерігати за тим, як вовки винищують його худобу.

      Але тоді виникає логічне питання:  чому читачі віддають свої симпатії вовкам? Чому ми ковтаємо сльози, читаючи  про загибель Бланки та її вірного Лобо?

1. Складання ОЛС «Лобо».

                Розумний

                      Добрий вожак

                                  Хижий

                                      Жорстокий

                                      Кмітливий

                                Вірно кохає

                                   Волелюбний

                                   Гордий

                                Відважний

                    Сміливий

 

Висновок: Автор знайомить нас зі своїм героєм, дає описову характеристику, показує хитрість і кмітливість Лобо, оцінює вчинки героя, висловлює своє ставлення до нього. Письменник з  безмежною любов’ю і з великим захопленням малює світ природи, наділяє своїх героїв-звірів людськими якостями, почуттями і думками. Для чого? Мабуть для того, щоб ми не забували що звірі – брати наші менші. І ми повинні зробити все, щоб зберегти гармонію природи. А зробити це можна лише тоді, коли ти всім серцем любиш її.

2.Практична робота. Знайдіть та запишіть у зошит художні засоби, які використав автор для зображення ватажка зграї.

   Епітети

Метафори

Риторичні окличні речення

Художні деталі

Дужий, хитрий

Промінь життя поволі згасав очах;

Розбите серце, старий пройдисвіт.

Безталанний герою!

Старий невгамовний свавільнику!

Справжній велетень; володар Курумпо; аж надто лиха вдача

 

 3. Бесіда.

- Які художні засоби свідчать про те, що оповідач ставиться до Лобо як до гідного суперника й поважає його, хоча розуміє необхідність його знищення?    (авторські відступи й міркування дають змогу читачам оцінити ставлення мисливця до вовка. Н-д, «попри всі мої хитромудрі виверти, Лобо ні разу не схибив…». Автор ставиться до свого суперника як до рівного, наділяє його людськими характеристиками, співчуває його горю. Але водночас називає його «свавільником»)

          Е.Сетон –Томпсон хоче пояснити нам, що тварина теж має почуття гідності, має свій характер, має свій кодекс честі. Як справжня людина, так і  горда тварина, зустрічає смерть з високо піднятою головою.  Гордий Лобо не зміг витримати зраду зграї, втрату волі і сили, смерть подруги. Він помер, віддавши перевагу смерті, а не рабському існуванню. Люди, вражені таким проявом вірності і гідності, кладуть його тіло поряд з тілом Бланки, яку він знайшов ціною власного життя.

4.Знайомство із загадками, приказками та прислівями про вовка.(діти зачитують приготовлені прислів’я )

Дружній череді вовк не страшний. 

• Вовка не треба кликали  з лісу, він сам прийде. 

• Вовка ноги годують. 

• Вовк в овечій шкурі. 

• Вовка боятися - в ліс не  йти. 

• Скільки вовка не годуй, а він у ліс дивиться. 

• Вовка в плуг, а він глядить у луг. 

• Вовк змінює шкуру, але ніколи свою натуру. 

• Вовк линяє, а вдачі не міняє. 

• Вовк вовчу думку має. 

• Вовк старіє, але не добріє. 

• З вовками жити - по-вовчому вити. 

Про вовка промовка

• Не за те вовка б'ють, що сірий, а за те, що овечку з'їв. 

• Не такий вовк страшний, як його малюють. 

• Пішов вовчими стежками. 

 

Загадки:

 

Ходить хмуро між дубами,

Хижо клацає зубами.

Весь, як є, жорстока лють,

Очі так її і ллють.

Зачаївся і примовк.

Грізний звір цей звісно... (вовк).

 

Невсипущий, хитрий, сірий,

Голоднющий, ікла шкірить.

Між кущами припадає,

Пасовисько оглядає,

Чи не ходить там телятко,

Не телятко, так ягнятко,

Не ягнятко, хоч би гуска -

Хоч би що, аби закуска. (Вовк)

 

Гострі зуби, сильні лапи
Дуже схожий на собаку,
І полює дуже ловко,
Що, впізнали, друзі, ... ?(Вовка)

5. Самостійна  робота.

- Порівняйте образ вовка у прочитаних прислів’ях та загадках з образом вовка  Лобо?

- Чому таке різне ставлення до цієї тварини?

- А яке   ваше ставлення до вовків?

V. Закріплення нових знань, умінь та навичок

1. Перевірка домашнього завдання.  Читання учнями міні – творів «Над чим змусив замислитися твір Е.Сетона - Томпсона».

2. Прийом «Займи позицію» На чийому боці співчуття читача? Аргументуйте свої думки.

 

 

 

3.Робота з картками.  Розв’язання кросворда. Розв’язавши кросворд, ви дізнаєтесь назву розповідного жанру, який виник у канадській літературі, завдяки творчості Е.Сетон – Томпсона.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Робота з епіграфом.

- Як ви розумієте слова автора? Чи згодні ви з ним?

 5. Прийом «Мікрофон» - Якби у вас була можливість змінити фінал оповідання, ви б це зробили? - Яким би він міг бути?

VІ.  Підсумки уроку.

   Узагальнююче слово вчителя.  Сетон –Томпсон всебічно змальовує вовків – їх хижість, ворожість і водночас природну силу, кмітливість, відданість. Автор закликає вчитися у природи мужності й боротьби за життя, шляхетності, самопожертви, сили духу. Лобо повчає людей цінувати життя, яке має сенс лише тоді, якщо освітлене любов’ю до іншого.

      Отже, ми, люди, повинні не віддалятись від природи, а спробувати зрозуміти її закони, любити, берегти кожну рослинку, кожну тваринку, що нас оточують та навчитися з повагою відноситися до світу, що нас оточує.

      Ті, хто був близько знайомий із Сетоном-Томпсоном стверджують, що після Лобо, він більше ніколи не вбив жодного вовка. А навпаки, зробив усе, щоб змінити ставлення людей до цих благородних хижаків. Про це є документальний фільм, який називається «Вовк, що змінив Америку». На наступному уроці ми переглянемо цей фільм.

      Урок  хочу завершити словами із твору Е.Сетона-Томпсона, монологом людини, зверненим до тварини: «Ми дивимось в очі один одному, ми діти однієї матері-природи. Ніколи рука моя не підніметься, щоб вбити тебе. Ми брати, прекрасне створіння, тільки я старіший і сильніший за тебе. І якби моя сила могла завжди оберігати тебе, ти б ніколи не знав небезпеки».

VІІ.  Домашнє завдання.  Переглянути в Інтернеті  фільми та мультфільми про Лобо.

Намалювати ілюстрації до твору. Скласти сенкан до слова «Лобо».

 

 

docx
Додано
21 серпня
Переглядів
44
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку