Конспект уроку "Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах"

Про матеріал
Конспект уроку для 5 класу на тему "Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах"
Перегляд файлу

Дата ____     Клас  5     Урок №____

План-конспект уроку

Тема: Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах.

Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, навчити розрізняти узагальнювальні слова при них; формувати навички пунктуаційної грамотності учнів; розвивати культуру усного й писемного мовлення, увагу, мислення, пам’ять, творчі вміння конструювання речень з узагальнювальними словами; виховувати любов та повагу до природи.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда:

- Що таке однорідні члени речення? Наведіть приклади речень з однорідними членами.

- Якими сполучниками з’єднуються між собою однорідні члени речення?

- Які розділові знаки ставляться між однорідними членами речення?

- В яких випадках між однорідними членами ставлять кому?

- Коли між однорідними членами речення не ставлять кому?

- Що таке узагальнювальне слово? Наведіть приклади речень з узагальнювальними словами.

- Який розділовий знак ставиться після узагальнювального слова перед однорідними членами речення?

Слово вчителя:

Практичну частину ви засвоїли добре, а зараз перевіримо, чи вмієте визначати речення з ОЧР, ставити в них розділові знаки.  На яку тему будуть сьогодні звучати всі види висловлювань, дізнайтесь із епіграфа:

"А у нашому садочку

Цвітуть квіти в холодочку.

Щастя в наш садочок лине,

Бо ж це квіти України".

Ось і завітав до нас останній місяць осені - листопад. Ще раз старанно пройшов сумними садами, зірвав пожовкле листя з кущів та дерев. Мабуть,зігрів би зараз кожного із нас букетик квітів, поставлений у вазу, чи подарований на свято. Адже квіти, зазначав В.Симоненко, втричі говорять більше, ніж слова.. А про що ж вони нам говорять?

Прослухати текст, знайти речення з ОЧ

Про що говорять квіти?

Слово «букет» увійшло в побут у XYII ст. Спочатку букети складали з прянощів: кропу, селери, петрушки, кмину. Гості дарували їх господині,а вона прикрашала ними страви. Згодом букети почали робити з квітів. Зародилася і мова квітів. Згодом вона стає відомою у Франції, Англії.

Фіолетовий колір символізує дружбу, велич, розкіш. Червоний колір – символ життя, любові. Жовтий колір означає щастя. Білий – чистоту. Зелений – надію,спокій.

Квіти – це одне з найпрекрасніших творінь природи. Нехай вони супроводжують нас сьогодні і милують своєю красою та ніжністю протягом всього життя.

ІV. Виконання вправ на закріплення

Проблемне питання

Порівняти два речення з однорідними членами. Чим вони відрізняються? Чому у другому реченні перед однорідними членами ставиться двокрапка?

На великій клумбі серед подвір’я багряно горіли червоні троянди, бархатисті гвоздики, різнобарвні айстри.

На великій клумбі серед подвір’я багряно горіли квіти: червоні троянди, бархатисті гвоздики, різнобарвні айстри.

Метод «Зайве слово»

У групах слів виділити ті, що мають узагальнювальне значення.

  •                          Чорнобривці, півонії, жоржини,квіти;
  •                          Узимку,улітку, восени, завжди, навесні;
  •                          Усюди, на клумбах, у лісі, у полі.

Вибірковий диктант  (робота біля дошки на картці)

  •                             Прочитайте текст
  •                             Знайдіть речення з однорідними членами
  •                             Випишіть його. Підкресліть однорідні члени за їх синтаксичною роллю.
  •                             Поставте, де потрібно, розділові знаки.

Барвінок мав широке визнання у багатьох народів. В українців він є рослиною-символом. А скільки казок, легенд, повір’їв та міфів складено про цю невелику квітку! Навіть узимку під снігом і льодом блискучо-зелене листя барвінку зберігало свій колір. Незабаром квітку перенесли з лісу в сади як символ радісної і щасливої життєвої сили. Людина споконвіку прагнула залишитись молодою, радісною і щасливою. Тому і почала приписувати барвінку особливу чарівну силу.

Інтелектуальна розминка:

Чому не потрібні коми між однорідними членами, хоч сполучник і  тут вживається двічі?

Як легко квіти потоптати,

Як важко виростити їх,

Щоб кольорами стали і святом

Для кожного і для усіх.

Чому в першому реченні перед сполучником та коми немає, а в другому – вона стоїть?

Ви на клумбах вдома та в школі

Висівайте нас доволі.

Доглядайте, поливайте,

Та без потреби не зривайте.

Якби ви нас не топтали,

Ми б красу вам дарували.

Чому у першому випадку перед й є кома, а у другому – її немає?

Дощ дрібненький падає росою,

Й мокрі пелюстки в саду летять,

Горді й гарні, сяючи красою,

На морозі айстри ті тремтять.

«Теоретична хвилинка»:

Вихвалялася Двокрапка:

„Я зовсім не те, що Крапка.

Маю я близьких і рідних

Гурток членів однорідних.

Стану я – вони за мною

Всі збираються юрбою,

А коли мене нема ...”

„Не хвалися задарма, -

Пан Тире їй відповів, -

І не трать хвастливих слів.

Це також моя сім'я,

І її збираю я.

Всі стоять переді мною

Так, як лист перед травою.

Я вживаюсь після них,

Другорядних, головних –

Різних Членів Однорідних,

А мені близьких і рідних.

Ви зрозуміли, про що вам розповіла казка?

Графічний диктант

  1.     Дівчата збирали по луках васильки, маки, волошки та ромашки.
  2.     Півники, красоля, півонії та лілея – такі квіти ростуть перед вікнами бабусиної хати.
  3.     Коло хати навесні зацвіли вишні, черешні, яблуні
  4.     Калину, виноград, троянди та васильки – такі рослини дуже часто зображує українська вишивка.
  5.     Ростуть трави чудові на нашому полі: запашні, красиві, цілющі.

«Підбери ключик». До поданих слів дібрати узагальнювальне слово. Скласти з одним рядом слів речення.

Лікар, водій, вчитель, столяр –

Сукня, брюки, спідниця, пальто –

Туфлі, босоніжки, чоботи, кросівки –

Шафа, стіл, ліжко, стілець –

Уманка, Дніпро, Дунай, Рось –

Футбол, волейбол, хокей, теніс -

Творчий диктант. Робота в парах

Вставити в речення з однорідними членами узагальнювальні слова. Пояснити розділові знаки.

Україна – земля наших батьків, земля наших дітей. Уній є (все) ріки, озера, ліси і гори. Навесні сади прикрашають квітучі (дерева) вишні і сливи, яблуні і груші. Влітку діти й дорослі з задоволенням ласують (ягодами) малиною, смородиною, суницею, ожиною. У лісах ростуть (рослини) чорниця, брусниця, журавлина, черемха. На все життя залишиться в пам’яті запах (квітів) і чорнобривців, і нагідок, і маку.

Метод «Ромашка». Робота біля дошки

        Учні відривають пелюстки із завданнями

  •        Доповнити речення.

Уже поодцвітали усі осінні квіти: …

  •        Відредагувати речення

Тягнуться до сонця і гвоздики, і квіти, і сальвії, і гладіолуси.

  •        Вставити у речення узагальнювальне слово

І ліс,і квіти, і трава радіють новому дню.

  •        Зробити синтаксичний розбір речення

Усе поснуло: і земля, і вода, і повітря.

  •        Поставити розділові знаки

Дівчата збирали по лугах васильки волошки ромашки.

Впр. 124 (усно)

VI. Підбиття  підсумків  уроку.

Гра „Спіймай помилку”. Знайти неправильне твердження і сформулювати його за правилом.

1. Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами, то після узагальнювального слова ставимо тире (ус - О,О,О)?

2. У реченні ставимо саме такі розділові знаки: Я нарву найкращих квітів: купчаків, жоржин, леліток.

3. Однорідні члени речення вимовляємо з перелічувальною інтонацією.

4. У реченні розділові знаки поставлено правильно.  Роси, легенький ранковий туман, п’янкий любисток, маковий цвіт і калину: все це любити мене навчила мати.

«Мікрофон»: - на сьогоднішньому уроці мені найбільше сподобалося…; я дізнався…

VІI. Домашнє завдання.

П.15, Впр. 125

VІIІ. Оцінювання результатів

 

 

 

1

 

doc
Додано
21 лютого 2019
Переглядів
3203
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку