Дата ____ Клас 5 Урок №____
План-конспект уроку
Тема: Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах.
Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, навчити розрізняти узагальнювальні слова при них; формувати навички пунктуаційної грамотності учнів; розвивати культуру усного й писемного мовлення, увагу, мислення, пам’ять, творчі вміння конструювання речень з узагальнювальними словами; виховувати любов та повагу до природи.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда:
- Що таке однорідні члени речення? Наведіть приклади речень з однорідними членами.
- Якими сполучниками з’єднуються між собою однорідні члени речення?
- Які розділові знаки ставляться між однорідними членами речення?
- В яких випадках між однорідними членами ставлять кому?
- Коли між однорідними членами речення не ставлять кому?
- Що таке узагальнювальне слово? Наведіть приклади речень з узагальнювальними словами.
- Який розділовий знак ставиться після узагальнювального слова перед однорідними членами речення?
Слово вчителя:
Практичну частину ви засвоїли добре, а зараз перевіримо, чи вмієте визначати речення з ОЧР, ставити в них розділові знаки. На яку тему будуть сьогодні звучати всі види висловлювань, дізнайтесь із епіграфа:
"А у нашому садочку
Цвітуть квіти в холодочку.
Щастя в наш садочок лине,
Бо ж це квіти України".
Ось і завітав до нас останній місяць осені - листопад. Ще раз старанно пройшов сумними садами, зірвав пожовкле листя з кущів та дерев. Мабуть,зігрів би зараз кожного із нас букетик квітів, поставлений у вазу, чи подарований на свято. Адже квіти, зазначав В.Симоненко, втричі говорять більше, ніж слова.. А про що ж вони нам говорять?
Прослухати текст, знайти речення з ОЧ
Про що говорять квіти?
Слово «букет» увійшло в побут у XYII ст. Спочатку букети складали з прянощів: кропу, селери, петрушки, кмину. Гості дарували їх господині,а вона прикрашала ними страви. Згодом букети почали робити з квітів. Зародилася і мова квітів. Згодом вона стає відомою у Франції, Англії.
Фіолетовий колір символізує дружбу, велич, розкіш. Червоний колір – символ життя, любові. Жовтий колір означає щастя. Білий – чистоту. Зелений – надію,спокій.
Квіти – це одне з найпрекрасніших творінь природи. Нехай вони супроводжують нас сьогодні і милують своєю красою та ніжністю протягом всього життя.
ІV. Виконання вправ на закріплення
Проблемне питання
Порівняти два речення з однорідними членами. Чим вони відрізняються? Чому у другому реченні перед однорідними членами ставиться двокрапка?
На великій клумбі серед подвір’я багряно горіли червоні троянди, бархатисті гвоздики, різнобарвні айстри.
На великій клумбі серед подвір’я багряно горіли квіти: червоні троянди, бархатисті гвоздики, різнобарвні айстри.
Метод «Зайве слово»
У групах слів виділити ті, що мають узагальнювальне значення.
Вибірковий диктант (робота біля дошки на картці)
Барвінок мав широке визнання у багатьох народів. В українців він є рослиною-символом. А скільки казок, легенд, повір’їв та міфів складено про цю невелику квітку! Навіть узимку під снігом і льодом блискучо-зелене листя барвінку зберігало свій колір. Незабаром квітку перенесли з лісу в сади як символ радісної і щасливої життєвої сили. Людина споконвіку прагнула залишитись молодою, радісною і щасливою. Тому і почала приписувати барвінку особливу чарівну силу.
Інтелектуальна розминка:
Чому не потрібні коми між однорідними членами, хоч сполучник і тут вживається двічі?
Як легко квіти потоптати,
Як важко виростити їх,
Щоб кольорами стали і святом
Для кожного і для усіх.
Чому в першому реченні перед сполучником та коми немає, а в другому – вона стоїть?
Ви на клумбах вдома та в школі
Висівайте нас доволі.
Доглядайте, поливайте,
Та без потреби не зривайте.
Якби ви нас не топтали,
Ми б красу вам дарували.
Чому у першому випадку перед й є кома, а у другому – її немає?
Дощ дрібненький падає росою,
Й мокрі пелюстки в саду летять,
Горді й гарні, сяючи красою,
На морозі айстри ті тремтять.
«Теоретична хвилинка»:
Вихвалялася Двокрапка:
„Я зовсім не те, що Крапка.
Маю я близьких і рідних
Гурток членів однорідних.
Стану я – вони за мною
Всі збираються юрбою,
А коли мене нема ...”
„Не хвалися задарма, -
Пан Тире їй відповів, -
І не трать хвастливих слів.
Це також моя сім'я,
І її збираю я.
Всі стоять переді мною
Так, як лист перед травою.
Я вживаюсь після них,
Другорядних, головних –
Різних Членів Однорідних,
А мені близьких і рідних.
Ви зрозуміли, про що вам розповіла казка?
Графічний диктант
«Підбери ключик». До поданих слів дібрати узагальнювальне слово. Скласти з одним рядом слів речення.
Лікар, водій, вчитель, столяр –
Сукня, брюки, спідниця, пальто –
Туфлі, босоніжки, чоботи, кросівки –
Шафа, стіл, ліжко, стілець –
Уманка, Дніпро, Дунай, Рось –
Футбол, волейбол, хокей, теніс -
Творчий диктант. Робота в парах
Вставити в речення з однорідними членами узагальнювальні слова. Пояснити розділові знаки.
Україна – земля наших батьків, земля наших дітей. Уній є (все) ріки, озера, ліси і гори. Навесні сади прикрашають квітучі (дерева) вишні і сливи, яблуні і груші. Влітку діти й дорослі з задоволенням ласують (ягодами) малиною, смородиною, суницею, ожиною. У лісах ростуть (рослини) чорниця, брусниця, журавлина, черемха. На все життя залишиться в пам’яті запах (квітів) і чорнобривців, і нагідок, і маку.
Метод «Ромашка». Робота біля дошки
Учні відривають пелюстки із завданнями
Уже поодцвітали усі осінні квіти: …
Тягнуться до сонця і гвоздики, і квіти, і сальвії, і гладіолуси.
І ліс,і квіти, і трава радіють новому дню.
Усе поснуло: і земля, і вода, і повітря.
Дівчата збирали по лугах васильки волошки ромашки.
Впр. 124 (усно)
VI. Підбиття підсумків уроку.
Гра „Спіймай помилку”. Знайти неправильне твердження і сформулювати його за правилом.
1. Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами, то після узагальнювального слова ставимо тире (ус - О,О,О)?
2. У реченні ставимо саме такі розділові знаки: Я нарву найкращих квітів: купчаків, жоржин, леліток.
3. Однорідні члени речення вимовляємо з перелічувальною інтонацією.
4. У реченні розділові знаки поставлено правильно. Роси, легенький ранковий туман, п’янкий любисток, маковий цвіт і калину: все це любити мене навчила мати.
«Мікрофон»: - на сьогоднішньому уроці мені найбільше сподобалося…; я дізнався…
VІI. Домашнє завдання.
П.15, Впр. 125
VІIІ. Оцінювання результатів
1