КОНКУРС ЗНАВЦІВ РІДНОЇ МОВИ
присвячений Дню української мови
Мета. навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна, як держава; розвивати логічне і творче мислення; виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Тип заняття: гра.
Обладнання: картки, мультимедійна презентація, відеоролики, аудіозаписи.
Хід заходу
Слайд 1
Учитель: Добрий день! Щороку 21 лютого весь світ відзначає Міжнародний день Рідної мови. Це свято досить молоде, воно виникло у листопаді 1999 року за допомогою організації ЮНЕСКО з метою захистити мови світу. Тепер ми – українці – відзначаємо це свято. У світі існує близько 6000 мов, і половина з них під загрозою зникнення. Наша рідна мова – українська. І тому сьогодні ми поговоримо про неї.
Факти про мову.
Учень 1: Українська мова є однією із найпоширеніших у світі. І за кількістю вона займає 26 місце серед мов.
Учень 2: Українська мова входить до трьох найкрасивіших мов світу та посідає друге місце по мелодійності.
Учень 1: Відповідно до видання «Короткий словник синонімів української мови», в якому розроблено 4279 синонімічних рядів, найбільшу кількість синонімів має слово «бити» — 45 синонімів.
Учень 2: Офіційно вважається, що після видання «Енеїди» Івана Котляревського, українська мова була прирівняна до літературної мови. Івана Котляревського по праву вважають основоположником нової української мови.
Учень 1: Найчастіше серед іменників вживається слово «рука», серед дієслів — «бути», прикметників — «великий», займенників — «він».
Учитель(зачитує вірш)
По-своєму кожна пташина співає,
По-своєму кожен народ розмовляє.
У мене й народу – це українська.
Мова чудова, своя, материнська.
Мова, наша мова,
мова кольорова,
В ній гроза травнева,
тиша вечорова.
Мова наша, мова —
літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
сива наша совість.
Я без тебе, мово, —
без зерна полова,
Соняшник без сонця,
без птахів діброва.
Як вогонь, у серці
я несу в майбутнє
Незгасиму мову,
слово незабутнє!
Перегляд відео. Слайд 2
Учитель: Один мудрець сказав: "Людина, байдужа до рідної мови, схожа на дикуна. Тому що її байдужість до мови пояснюється повною байдужістю до минулого, сучасного, майбутнього свого народу".
Ведуча: Тож сьогодні ми з вами маюємо прекрасну можливість продемонструвати, що з мовою рідною ми на «ти», бо добре її знаємо, і водночас на «ви», бо її поважаємо і нею гордимося.
Слайд 3
Учитель: Я рада вітати вас на Конкурсі знавців української мови! У змаганнях беруть участь дві команди, які повинні будуть продемонструвати нам свої знання з мови, довести свою першість і здобути право називатися знавцями української мови.
Ведуча: У нашій грі беруть участь дві команди – учні 9 і 10 класів. Запрошуємо команди зайняти свої місця.
Вихід команд.
Учитель: Шановні учасники змагань, на нашому заході присутнє журі, яке дозвольте вам його представити.
(Представлення членів журі).
Ведуча: А тепер про сам конкурс. Він буде налічувати 8 етапів. Перший етап – «Привітання».
Слайд 4
Учитель : Кожна команда заздалегідь обрала собі назву та девіз. Зараз ми із задоволенням заслухаємо вас, а шановне журі вже почне оцінювати вашу роботу. Конкурс оцінюється в 10 балів.
«Мовознавці»
Хто мову вшановує свою,
Хай той переможе в бою.
«Дивослово»
Вчіть нашу мову солов'їну
І не зазнавайтесь.
Учитель: Привітаємо команди гучними оплесками. Просимо зайняти свої місця та побажаємо успіхів, натхнення, творчості та креативності. .
Учитель: Мова — це звуки і букви, це речення і зв'язна розповідь, це прислів'я і скоромовки, це казки і пісні, мовлення усне і мовлення писемне. Сьогодні ви матимете шанс продемонструвати знання з мови, які ви отримали на уроках української мови.
Ведуча: Мова – це звук, звук – це буква. Букви в українській мові мають свій порядок. Він називається - алфавіт. Наступний етап нашого конкурсу – «Шифрувальник».
Слайд 5
Учитель: Зараз команди отримають закодовану поезію. Кожна буква відповідатиме своєму порядковому номеру в алфавіті. Командам буде відведено ___ хвилини для розкодування поезій. Всього 10 рядків. Кожен - 1 бал. Яка команда розшифрує більше рядків, та і пермогла.
Команди отримують завдання. Під спокійну музику виконують його.
Слово, чому ти не твердая криця,
Що серед бою так ясно іскриться?
Чом ти не гострий, безжалісний меч,
Той, що здійма вражі голови з плеч?
Ти моя щира, гартована мова,
Я тебе видобуть з піхви готова,
Тільки ж ти кров з мого серця проллєш,
Вражого ж серця клинком не проб’єш…
Вигострю, виточу зброю іскристу,
Скільки достане снаги мені й хисту,
Потім її почеплю при стіні
Іншим на втіху, на смуток мені.
Леся Українка.
22,16,19,3,19, 28,19,17,24_23,11_18,7_23,3,7,21,6,1,33,_15,21,11,27,33
30,19_22,7,21,7,6_2,19,32_23,1,15_33,22,18,19_12,22,15,21,11,23,31,22,33?
28,19,17_23,11_18,7_4,19,22,23,21,11,14,_2,7,10,9,1,16,12,22,18,11,14_17,7,28,
23,19,14,_30,19_10,6,12,14,17,1_3,21,1,9,12_4,19,16,19,3,11_10_20,16,7,28?
23,11_17,19,33_30,11,21,1,_4,1,21,23,19,3,1,18,1_17,19,3,1,
33_23,7,2,7_3,11,6,19,2,24,23,31_10_20,12,26,3,11_4,19,23,19,3,1,
23,12,16,31,15,11_9_23,11_15,21,19,3_10_17,19,4,19_22,7,21,27,33_20,21,19,16,16,8,29,
3,21,1,9,19,4,19_9_22,7,21,27,33_15,16,11,18,15,19,17_18,7_20,21,19,2',8,29…
3,11,4,19,22,23,21,32,_3,11,23,19,28,24_10,2,21,19,32_12,22,15,21,11,22,23,24,
22,15,12,16,31,15,11_6,19,22,23,1,18,7_22,18,1,4,11_17,7,18,12_14_26,11,22,23,24,
20,19,23,12,17_13,13_20,19,28,7,20,16,32_20,21,11_22,23,12,18,12
12,18,29,11,17_18,1_3,23,12,26,24,_18,1_22,17,24,23,19,15_17,7,18,12.
Презентація роботи команд.
Конкурс для глядачів.
Слайд 6, 7,8,9,10
Учитель: Молодці!!! Ви дуже добре справилися з цим завданням. Тож передайте свої роботи нашому журі, вони переглянуть і чесно та справедливо оцінять вашу роботу. А зараз одна із команд може отримати додатковий бал назвавши автора цієї поезії.
Сценка(під музику виходять герої)
Слайд 11
Інсценізація гуморески Павла Глазового «Кухлик» 9 клас
КУХЛИК
Автор. Дід приїхав із села, ходить по столиці.
Має гроші — не мина жодної крамниці.
Попросив він:
Дід. — Покажіть кухлик той, що з краю. —
Продавщиця.
— Что? Чево? Я нє понімаю.
Дід. — Кухлик, люба, покажіть, той, що збоку смужка.
Продавщиця.
— Да какой же кухлік здєсь, єслі ето кружка. —
Автор. Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:
Дід. — На Вкраїні живете й не знаєте мови. —
Автор. Продавщиця теж була гостра та бідова.
Продавщиця.
— У мєня єсть свой язик, ні к чему мнє мова. —
Автор. І сказав їй мудрий дід:
Дід. — Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда в моєї корови:
Має, бідна, язика і не знає мови.
Звучить музика – герої виходять.
Учитель: Шановні гравці, тепер, коли ви побували шифрувальниками, я пропоную вам позмагатися у кмітливості. Учаснику кожної команди будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь. Якщо учасник команди не дає відповіді, то це питання не зараховується. Вигукувати та підказувати забороняється, навіть у межах однієї команди, гравець має відповідати самостійно. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Отож, у кожної з команд є можливість набрати аж 20 балів за цей конкурс.
Слайд 12
Конкурс « Кмітливий»
Питання для команди « Мовознавці»:
2. Замініть фразеологізм викинути з голови одним словом-синонімом. (Забути).
3.Скільки голосних в українській мові? (6).
4.Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?(Вигук).
5.Скільки звуків у слові «кущ»? (4).
6.Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь).
7.Головні члени речення. (Підмет і присудок).
8.Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!).
9.Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник).
10.Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова).
11.Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток).
12.Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб. (Вигукуй).
13.Поставте іменник «мати» у М.в. (на матері).
14.Частина мови про кількість (числівник).
15. Опис людини (портрет).
16. Друга буква алфавіту (Б).
17. Слова, близькі за значенням (синоніми).
18. Речення з двома граматичними основами (складне).
19. Питання родового відмінка (кого? чого?).
20. Розділовий знак при звертанні (кома).
Питання для команди «Дивослово»:
1.Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)
2.Частина слова без закінчення. (Основа слова)
3.Державна мова України? ( українська)
4.Як називаються літери, що записані у певному порядку? (алфавіт)
5.Слова, що мають багато значень? ( багатозначні)
6.Слова, що мають спільний корінь? ( спільнокореневі)
7.Словник, з якого дізнаємося значення слова? (тлумачний)
8.Який знак ставиться в кінці розповідного речення? ( крапка)
9.Частина слова перед коренем? (префікс)
10.Розмова двох осіб? (діалог)
11.Слова з протилежним значенням (антоніми).
12.Частина мови слова «зошит» (іменник).
13.Власний життєпис (автобіографія).
14.Стиль підручника (науковий).
15.Знак у кінці питального речення (питання).
16.Речення з однією граматичною основою(просте).
17.Яка остання буква українського алфавіту (Я).
18. Опис природи (пейзаж).
19.З чого починається ДЕНЬ ( з букви Д).
20.Частина мови слова бігти (дієслово).
Учитель: Слово надається журі конкурсу.
Журі оголошує результати конкурсу.
Слайд 13
Учитель: Наступиний етап нашого конкурсу «Музичний». Учасники, ви прослухаєте мелодії відомих українських поезій, покладених композиторами на музику. Та декілька сучасних мелодій. Ваше завдання – як тільки зрозуміли, що за композиція піднімаєте сигнальну картку. За правильну назву пісні – 5 балів, якщо назвете і автора – 10 балів.
Учитель: учні 7-8 класу також приготували для нас музичне привітання. Зустрічаємо оплесками.
Виступ учнів (пісня «Українська мова».)
Слайд 22.
Слайд 23.
Учитель: Наступний конкурс «Капітанів». Кожна команда має капітана. Доки капітан команди виконуватиме завдання на відновлення українських прислів'їв. Команди будуть утворювати асоціації до картинок, які побачать на екрані .
(віддати капітанам прислів'я)
Прислів’я для капітана І команди
1.Ще буде й на нашій вулиці …… (свято)
2.Один в полі ……. (не воїн)
3.З миру по нитці - ………. (голому сорочка)
4.Говорить прямо, ………………(а робить криво)
5.Маленька праця…………….. (краща за велике безділля)
6.Праця чоловіка годує, ……………(а лінь марнує)
Прислів’я для капітана ІІ команди
1.Поспішиш - ………….(людей насмішиш)
2.За двома зайцями поженешся, ………. (жодного не спіймаєш)
3.Під лежачий камінь…………… (і вода не тече)
4.Шабля ранить голову, ………(а слово душу)
5.Без труда……… (нема плода)
6.Хочеш їсти калачі…………. (не сиди на печі)
Гра «Асоціації»( Презентація).
Слайд 24, 25,26,27,28, 29,30,31,32,33,34
Учитель: Українська мова – багата мова. До її складу входять як синоніми, так і антоніми, як пароніми, так і омоніми. Важливу роль в мелодійності та образності нашої мови відіграють фразеологізми – сталі зрощення слів.
Наступний етап нашого змагання – «Вгадай фразеологізм».
Слайд 35.
Правила гри: По черзі учень з кожної команди, не називаючи слів, що входять до фразеологізму, за допомогою міміки та жестів повинен пояснити, про який фразеологізм йде мова. Завдання команд – відгадати за підказками фразеоло-гізм і пояснити його значення.
Оцінювання: Якщо першою відгадає та команда, з якої виступав учень, вона отримує 3 бали, якщо команда суперника – 4 бали. Журі може надати додатковий бал за артистизм.
(Під музику по черзі з кожної команди виходить учасник обирає фразеологізм і показує своїй команді)
Фразеологізми:
У поті чола (докладаючи всіх зусиль, напружено)
Умивати руки (ухилятися від участі в якій-небудь справі, знімати з себе відповідальність)
Задирати носа – хвастати
Прикусити язика – замовкнути
Вилазити боком (погано закінчитись для когось)
Зробити з мухи слона (перебільшити)
Тягти за язик (змушувати кого-небудь висловлюватися з якогось привод)
Тримати язик за зубами (бути обачним, стриманим у розмовах, мовчати)
Слайд 36.
Учитель: Продовжуємо наш конкурс. Наступне завдання для команд буде пошуковим. Етап – «Словникар». Із зазначеного на екрані слова утворити якомога більше слів. На обдумування учасникам команд дається дві хвилини. Час пішов!
Слайд 37.
(На екрані з'являється слово «милозвучність», «калина». Звучить мелодія)
Учитель: Наступний конкурс - «Скажи без затримки».
Слайд 38.
У цьому конкурсі бере участь один представник від команди. Завдання : Назвати по черзі без затримки антоніми до запропонованих слів.
У разі затримки відповідає суперник.
Оцінювання: Кожне слово оцінюється в 1 бал. Переможе той, у кого було найменше пауз та найбільше правильних відповідей.
Сміятися (плакати) Активний (пасивний)
Корисний (шкідливий) Хворіти (видужати)
Захід (схід) Ганьба (слава)
Минуле (сучасне) Згадати (забути)
Працьовитий (лінивий) Прокинутися (заснути)
Вітатися (прощатися) Світанок (присмерк)
Хвалити (лаяти) Щедрість (скупість)
Оптиміст (песиміст) Мирний (агресивний)
Зачин (кінцівка) Бадьорість (втома)
Учитель: Наш конкурс добігає кінця. Його ми присвятили її величності українській мові, щоб ще раз підкреслити, що те, чим ми повсякденно користуємося, те, чим оформлюємо свої думки, у що вливаємо емоції, є справжнім дивом, великим і прекрасним.
Сьогодні, ми ще раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.
Слайд 39
Перегляд відео на пісню Наталі Бучинської «Мова єднання».
Отже, шановне журі, просимо оголосити результати нашої гри-конкурсу.
Журі оголошує результати конкурсу, нагороджує команду-переможницю грамотою.
Слайд 40.