24 липня о 18:00Вебінар: Методи фасилітації для планування та реалізації STEM-проектів і не тільки

Конспект уроку в 4 класі на тему "Вправи на визначення роду, числа і відмінка прикметників за іменниками"

Про матеріал

Інтерактивні вправи; народознавчий аспект; міжпредметні зв'язки (українська мова, література, природознавство); збагачення словникового запасу учнів; розвиток логічного мислення

Перегляд файлу

Урок 5

 

Тема: Вправи на визначення роду, числа і відмінка прикметників за іменниками

Мета: розширити знання учнів про граматичний і смисловий зв'язок прикметників з іменниками; вчити розпізнавати рід, число і відмінок прикметників; збагачувати словниковий запас дітей, розвивати логічне мислення, пам'ять; виховувати любов до Шевченкового слова, почуття прекрасного, гордості за свій рідний край

Хід уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап

Станьте, діти, підтягніться,

Один одному всміхніться.

Сядьте всі рівненько, починаємо працювати.

Вузлик знань ще один сьогодні будемо в'язати.

 

ІІ. Організація навчальної діяльності, спільної творчої роботи

  1. Актуалізація опорних знань учнів. Цілеспрямування

(На дошці написані слова)

Учітесь! Читайте!

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь…

- Кому належать ці слова?

- Сьогоднішній урок української мови присвячений безсмертному Кобзареві. Подивіться один на одного, погляньте мені в очі, посміхніться. На уроці перед вами буде низка завдань. А для того, щоб упоратися з ними, працюватимемо старанно, слухатимемо уважно і писатимемо охайно.

А плоди вашої старанності ми зможемо побачити вкінці уроку.

У вас на партах є вирізані з паперу гілочки калини грона – тільки зображення, а ягідки вирізані з кольорового паперу, на звороті яких – пластилін. За кожну правильну відповідь, за кожне виконане завдання ви будете прикріплювати на паперові грона ягідку.

В кого буде дорідніше гроно, той отримає високий бал.

- То ж завдання на уроці такі:

Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитись, а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно й плідно працювати.

  1. Повідомлення теми і мети уроку
  2. Каліграфічна хвилинка

Зошит свій я відкриваю,

І під нахилом кладу.

Ручку я ось так тримаю (показують).

Сяду рівно, не зігнусь,

До роботи я берусь.

(Зразок на дошці)

Т            Гр            Ш               кащ

Тарас Григорович Шевченко народився на Черкащині

  1. Робота за схемою-опорою

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вправи на визначення числа, роду прикметників

(Учитель відкриває слова, записані на дошці).

Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилі підійма.

  • Назвіть прикметники і зв’язані з ними іменники. Визначте число, рід

Дніпр (який?) широкий (одн., ч.р.);

вітер (який?) сердитий (одн., ч.р.);

верби (які?) високі (мн., ж.р.)

  1. Вправи на визначення числа, роду, відмінка прикметників.
  • Прочитайте вірш Т.Г.Шевченка

В похилій хаті край села

Над ставом чистим і прозорим

Життя Тарасику дала

Кріпачка-мати, вбита горем.

  • Випишіть прикметники з іменниками, визначте рід, число, відмінок прикметників.

Висновок: Прикметник завжди стоїть у тому числі, роді, відмінку, що й іменник, з яким він пов'язаний.

  1. Закріплення
  1. Робота з підручником

Вправа 208

  • Виписати з тексту прикметники у сполученні з іменниками, в дужках скорочено зазначити число, рід, відмінок.
  1. Вправа «Роз’єднай слова»
  • Коли Тарасику було 11 років, він залишився круглим сиротою. Тяжко йому жилося. Ким він тільки не був: і пастухом, і погоничем, і нянькою, і воду носив школярам. Про своє дитинство поет пізніше згадує у віршах.

Завдання: Розшифруйте і запишіть. Підкресліть граматичну основу, встановіть зв'язок слів.

Зацвілавдолинічервонакалина.

Зацвіла в долині червона калина.

  • Встановіть зв'язок слів у реченні.
  • Знайдіть прикметник (Червона)
  • Яким членом речення виступає? (Другорядним)
  1. Метод «Прес»
  • Віти «Садок вишневий коло хати…» - сонячний промінь у Шевченковій поезії. Вірш вражає великою любов’ю до життя, до рідної природи.
  • Як ви гадаєте, що уявляв Великий Кобзар на чужині, коли писав «…вечірня зіронька встає». Під час відповіді користуйтеся опорою:

(Наприклад: Я вважаю, що поет уявляв, наче він у своєму садку, сонце сідає за обрій, все затихає, згасає день, наступає ніч).

 

 

 

 

  1. Письмо з пам’яті

Із вірша «Садок вишневий коло хати…» випишіть усі прикметники з іменниками, з якими вони зв’язані. Визначте в них рід, число, відмінок. (Садок вишневий, вечірня зіронька, маленьких діточок)

Фізкультхвилинка

5. Творче завдання

- Прочитайте рядки поезій Т.Шевченка. Вставте пропущені прикметники.

Встала весна, …землю

… розбудила,

Уквітчала її рястом,

Барвінком укрила.

 

Соловейко в … гаї

Сонце зустрічає.

 

Тече вода в .. море,

Та не витікає.

 

(Чорну; сонну; темнім; синіє)

  • Визначте усно рід, число, відмінок у пропущених словах.

 

6. Вправи на знання творів Т. Шевченка.

- Випишіть із уривків поезій прикметники, які відповідають назві твору, у послідовності назв.

Назва твору

  1. «Садок вишневий коло хати…»
  2. «Зацвіла в долині червона калина…»
  3. «Ой діброво – темний гаю!..»
  4. «Реве та стогне Дніпр широкий…»

Уривки поезій

  1. «… І в білій свитині з біленької хати…»
  2. «…Раз укриє тебе рясно зеленим покровом…»
  3. «…Вечірня зіронька встає…»
  4. «… І блідий місяць на ту пору

        З-за хмари де-де виглядав…»

(Вечірня, білий, біленької, зеленим, блідий)

  • Визначте рід іменників.

ІІІ. Оціночно-результативний етап

  1. Стратегія «Кубування»

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Знання ваші перевіряє.

  • Увага! Аналізуємо завдання «Чарівного кубика»
  1. Частина мови (Прикметник)
  2. Що означає? (Ознаку предмета)
  3. На які питання відповідає? (Який? Яка? Яке? Які?)
  4. Яким членом речення виступає? (Другорядним)
  5. З якою частиною мови пов'язаний? (Іменником)
  6. Значення у мовленні (Уточнює, прикрашає мовлення)

 

 

 

 

 

 

(Учитель оцінює учнів за результатами наповненості грона калини ягідками)

- Діти! Дорожіть Шевченковим словом. Любіть Україну так, як любив її поет! Бережіть її, як берегли наші діди і прадіди. Читайте твори Великого Кобзаря –  і наша мова буде гарною, чарівною, барвистою,  бо українська мова – одна з наймилозвучніших мов світу.

doc
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
563
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку