Конспект уроку в 6 класі з всесвітньої історії на тему "Мінойська та Ахейська палацові цивілізації."

Про матеріал

Конспект уроку в 6класі з всесвітньої історії на тему "Мінойська та Ахейська палацові цивілізації." для вмтелів та учнів при вивченні теми "Антична цивілізація. Давня Греція".

Перегляд файлу

Інтегрований курс. Всесвітня історія. Історія України. 6 клас.

 

Урок № _______                                                                     Дата ____________

 

Тема: Мінойська та Ахейська палацові цивілізації.

Мета: сформувати в учнів уявлення про характерні ознаки Мінойської та Ахейської палацової цивілізації, їх основні центри, розквіт та занепад; ознайомитися з цивілізацією острова Крит, з історією Мікенської Греції, дати уявлення про господарське життя і суспільні відносини в Греції в  XI-IX ст. до н. є. розвивати вміння порівнювати грецькі цивілізації та висловлювати власну думку з приводу причин занепаду Мінойської та Ахейської цивілізації.

Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 - 256 с., наочність.

Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь.

Основні поняття: фреска

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • називати хронологічні межі існування Мінойської та Ахейської палацових цивілізацій;
  • показувати на карті основні центри Мінойської та Ахейської цивілізації;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «фреска»;
  • характеризувати і порівнювати суспільний устрій, культурні досягнення Мінойської та Ахейської палацових держав, періоду розквіту і занепаду Мінойської та Ахейської цивілізації;

- називати розквіту Критської цивілізації, час відкриття археологами Критської цивілізації; основні грецькі міфи Критського циклу, їхніх героїв, основні заняття греків, характерні риси Критської цивіліза­ції;  час розквіту Мікенської цивілізації, дату Троянської війни, час відкриття археологами Мікенської цивілізації, основні грецькі міфи Троянського циклу, їхніх героїв, основні заняття греків, характерні риси Мікенської цивілізації;

- показувати на карті  територію Ахейської цивілізації, напрями морських походів ахейців та вторгнення дорійців;

застосовувати та пояснювати на прикладах поняття «тиранія»;

- наводити приклади культурних досягнень у Мікенах, розквіту і занепаду давньогрецьких держав;

- визначати вплив природних умов на життя людей та їхні релігійні вірування.

Тип уроку: комбінований.

 

ХІД УРОКУ

 

І.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Із метою економії часу можна поєднати дві форми роботи: виконання індивідуального завдання біля дошки і роботу з картою.

Індивідуальне завдання.

1)    Напишіть назву племен, які заселили Давню Грецію в Ш - II тис до н. є.

2)    Перелічіть основні заняття давніх греків.

Робота з картою.

Покажіть на карті:

а) Балканський півострів і моря, що його омивають;

б) на які частини Греція розділена горами.

3) Як відбувався економічний і політичний розвиток у найдавні­ший період історії Греції?

Історичний диктант

1)  На якому півострові розташована Греція? (Балканський півострів)

2)  Який великий острів розташований поряд із Грецією? (Крит)

3)  Яке море назване на честь царя Афін? (Егейське)

4)  Як греки називали Грецію? (Еллада)

5)  Як звали міфічного царя острова Крит? (Мінос)

6)  Як називається палац із заплутаними переходами? (Лабіринт)

7) Хто вбив Мінотавра? (Тесей)

8) Найвища горо Греції? (Олімп)

9) Які племена у ІІІ тис. до н.е. захопили Балкани? (Ахейці)

     10) Хто потіснив ахейців у ІІ тис. до н.е.? (Дорійці)

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

 

На південь від Греції, у Середземному морі розташований острів Крит. Тривалий час він не привертав уваги археологів. Про найдавнішу історію Криту майже нічого не було відомо. І коли в 1900 р. англійський археолог Артур Еванс починав тут перші археологічні розкопки, він і гадки не мав, що відкриє зовсім невідому епоху європейської історії.

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

План

1. Археологічне відкриття Мінойської цивілізації, її основні центри.

2.  Розквіт і занепад Мінойської палацової цивілізації.

3.  Перекази про ахейців.

4.  Археологічне відкриття Ахейської цивілізації, її основні центри.

5.  Розквіт і занепад Ахейської палацової цивілізації.

6. Занепад Ахейських держав і прихід дорійців.

Розповідь учителя.

Мінойська цивілізація

Найдавнішим  вогнищем  цивілізації  в  Європі  був  острів Крит.  На  рубежі  III–II  тис.  на  Криті  з’являються  химерні  споруди,  які сучасні  археологи  називають  палацами.  Найперший  з  усіх  палаців  був відкритий А. Евансом у Кноссі (центральна частина Крита). За переказами, тут знаходилася резиденція легендарного володаря Крита - царя Міноса, якому острів був переданий у володіння його батьком Зевсом. Палац  налічував  понад  півтори  тисячі  приміщень.  Греки  називали  палац Міноса «лабіринтом».

На думку істориків, на Криті існувала особлива форма царської влади. Побачити  критського  царя  могли  тільки  люди  з  його  найближчого  оточення. Перш ніж потрапити до тронної зали, вони повинні були обов’язково викупатися в приміщеннях, спеціально відведених для цього.

На  яскравих  розписах  критського  палацу  відтворено  мирні  сцени: походи, релігійні обряди, ігри. В одному з коридорів художники виявили зображення процесії з п’ятисот придворних у натуральний розмір. В іншому місці збереглася двометрова фігура молодого царя жерця: з довгим волоссям, у пишному головному уборі з пташиного пір’я, урочисто прогулюється  він  по  ланах  серед  лілій.  Багато  разів  повторюються  серед критських розписів зображення ігор з биком: спритні хлопці та дівчата виконують на спині тварини акробатичні вправи.

Про рівень культури цих цивілізацій свідчить той факт, що кносські архітектори спроектували і проклали одні з найдавніших водогонів та каналізацію. Добре була продумана також система вентиляції та освітлення. Всю товщу будівлі перерізали зверху до низу спеціальні світлові колодязі,  якими  сонячне  світло  і  повітря  надходили  до  нижніх  поверхів палацу.

Основним  заняттям  населення  Криту  було  землеробство:  тут  вирощували  оливки,  виноград,  ячмінь,  були  поширені  гончарна,  ювелірна справа, різьблення по дереву. Іноді природа грала з критянами злий жарт. Досить часто на острові траплялися шторми й грози. Землетруси руйнували міста, змінювали берегову лінію острова.

На Криті не знайдено жодних укріплень: від ворогів Крит був захищений морем та царським флотом. За переказами, флот царя Міноса панував  у  навколишніх  водах,  збираючи  данину  з  прибережних  міст  для кровожерного Мінотавра, доки він не був убитий знаменитим героєм Тесеєм.

 

1. Археологічне відкриття Мінойської цивілізації, її основні центри.

Учитель повідомляє, що найдавніша цивілізація на території Європи виникла на острові Крит.

Перший із Критських палаців був відкритий Артуром Авансом у Кноссі. За переказами, тут розташовувалась головна резиденція легендарного володаря Криту - царя Міноса.

Сер Артур Еванс народився у 1851 р., здобув освіту в найкращих навчальних закладах Великої Британії. За фахом історик, він найбільше цікавився давніми системами письма. Особливо його зацікавили знаки, знайдені Генріхом Шліманом при розкопках Тірінфу і Мікен. їхнє дослідження привело його на о. Крит, де від теорії археології він перейшов до практики, і в 1900 р. почав розкопки. За два тижні Еванс знайшов славетний Кносський палац. Він уражав своїми розмірами і вишуканістю. Про багатство його мешканців свідчили комори палацу: глеки для зберігання олії, знайдені в них, у сукупнос­тей ємність 75 тис. літрів. Стіни палацу, кераміка були покриті розписом, на якому зображувалося населення Криту. Парадоксально, що в Кносському палаці не було знайдено жодного зображення воїна; люди на фресках грають, займаються гімнастикою, ведуть господарство, полюють, одним словом, насолоджуються мирним і спокійним, життям. Фактом, який уразив Еванса, була наявність у палаці каналізаційної системи (знову каналізація в Європі з'являється лише, через 4000 тис. років).

Головним питанням, яке ставив перед собою Еванс, була причин загибелі цієї цивілізації. Ученим того часу було відомо, що Крито-Мікенська цивілізація загинула в результаті двох навал: ахейської і дорійської. Однак археологічні знахідки свідчили про практично миттєве знищення критської культури. Відповідь Еванс знайшов за­вдяки випадку: 26 червня 1926 р. на Криті стався землетрус, який і наштовхнув Еванса на думку, що саме цей природний катаклізм міг спричинити такі наслідки. І справді, нині вчені вважають, що при­чиною остаточної загибелі Критської цивілізації був землетрус, спри­чинений виверженням вулкана на сусідньому острові Фера, а також хвиля-цунамі, що була спричинена цим катаклізмом. При цьому, острів Фера був зруйнований на дві третини.

2. Розквіт і занепад Мінойської палацової цивілізації.

Робота з підручником.

Опрацювати відповідний текст параграфа і дати відповіді на за­питання.

1)   На який період припадає розквіт Критської цивілізації?

2)   Які факти підтверджують існування розвинутої цивілізації на острові Крит?

3)   Які причини призвели до занепаду цієї цивілізації?

Додаткова інформація

Розквіт Мінойської цивілізації припадає на XVI - першу поло­вину XV ст. до н. є. У цей час Крит забудовується неперевершеними палацами. Як уважають учені, у цей час Крит був об'єднаний під владою царів Кносса і став єдиною централізованою державою. Про це свідчить мережа зручних широких доріг, прокладених по всьому острову, а також відсутність укріплень у Кноссі та інших палацах (вони були б потрібні, якби господарі палаців вороже ставилися один до одного). Імовірно, що об'єднання Криту навколо Каносського палацу здійснив відомий за переказами Мінос. Грецькі історики вважали Міноса першим володарем моря. Про нього говорили, що він створив великий військовий флот, викорінив піратство і встановив контроль над усім Егейським морем. Цей переказ має під собою і достовірне підґрунтя, підтверджене археологічними знахідками. Мінойські колонії і торгові факторії виникали на узбережжі Малої Азії, на острові Родос. У цей же час мешканці Криту вели торгівлю з Єгиптом і державами сірійсько-фінікійського узбережжя.

У середині XV ст. до н. є. ситуація різко змінилася. На Криті сталася катастрофа: майже всі палаци і поселення були зруйновані. Причини катастрофи остаточно не з'ясовані. Із того часу занепад Мі­нойської цивілізації стає необоротним процесом.

3.  Перекази про ахейців.

Робота з підручником.

Опрацювати відповідний текст параграфа і дати відповіді на за­питання.

1)    Коли на території Греції з'явилися ахейські племена?

2)    Як вплинула на розвиток ахейських племен культура острова Крит?

3)    Де виникли перші держави на території Давньої Греції?

4)    Хто стояв на чолі держави?

5)     Кому належала земля?

6)     Які ремесла розвивалися в ахейців?

7)   Назвіть причини занепаду ахейських держав.

Питання про Троянський цикл учні опрацьовують за підручником самостійно.

Самостійна робота за підручником.

Опрацювати відповідний текст параграфа і дати відповіді на запитання.

1)   Які події описуються в міфах троянського циклу?

2)    Поясніть значення виразу «яблуко розбрату».

3)   Що означає вираз «троянський кінь»?

У разі браку часу питання теми «Троянський цикл» може бути за­лишене на самостійне вивчення.

4. Археологічне відкриття Ахейської цивілізації, її основні центри.

Розповідь учителя.

До подій, викладених у поемах Гомера, не завжди ставилися як до історично вірогідних фактів. У другій половині XIX ст. сумніви в ре­альному існуванні Гомера переносилися й на відомості, які дійшли до нас у його творах. Але була в ті часи людина, яка свято вірила у правдивість усього, про що писав Гомер. Цю людину звали Генріх Шліман. Коли він був семирічним хлопчиком, то пообіцяв батькові: «Коли я виросту, я знайду Трою і скарби царя».

Із цією вірою мільйонер Генріх Шліман вирушив на сорок шос­тому році життя у свою подорож до царства ахейців. У 1870 р. по­чалися розкопки на пагорбі Гіссарлик у Малій Азії, під час яких археологи знайшли кілька культурних шарів поселень на місці Трої. Шліман уважав, що Троя була в другому знизу культурному шарі. і лише незадовго до його смерті було доведено, що він припустився помилки. Троя була не в другому шарі, а значно вище. Коштовності, які знайшов Шліман під час розкопок, теж належали не цареві Пріаму (як думав археолог), а цареві, який жив за тисячу років до Пріама.

У галузі археології Шліман досяг трьох вершин - відкрив «скар­би царя Пріама», царські поховання в Мікенах, поселення в Тірінфі. Завдяки розкопкам Шлімана, а також тим відкриттям, які зробив на Криті через десять років англійський археолог Артур Еванс, поступово почали вимальовуватися обриси давньої цивілізації, поширеної колись в усьому Середземномор'ї.

5. Розквіт і занепад Ахейської палацової цивілізації.

Робота з підручником.

Прочитайте відповідний текст параграфа і складіть план.

План   (зразок)

1)    Період розквіту мікейської культури.

2)    Поховання царів.

3)    Пам'ятки архітектури: Левина брама; царський палац.

4)    Основні заняття мікенців.

5)    Участь мікенців у війнах.

6)    Причини загибелі мікенської культури.

6.   Занепад Ахейських держав і прихід дорійців.

Евристична бесіда.

1)    Які причини викликали загибель відомих вам могутніх держав давнини?

2)  Як ви вважаєте, чи існували причини для протиріч у мікенському суспільстві?

3)    Чи були в мікенців зовнішні вороги?

4)    Якими, на вашу думку, були причини занепаду ахейських дер­жав?

Ахейська цивілізація

Вчитель пропонує учням самостійно опрацювати текст підручника і відповісти на питання:

1.  Коли і де виникла ахейська цивілізація?

2.  Хто відкрив пам’ятники мікенської культури?

3.  Який вигляд мали ахейські палаци?

4.  Що можна сказати про господарство ахейців?

5.  Що, на вашу думку, послужило причиною занепаду ахейської цивілізації?

Досягнення ахейської цивілізації

Самостійна робота

- Підтвердьте фактами розвиток Ахейської цивілізації.

Учитель допомагає сформулювати висновок: на межі XIII-XII ст. до н. є. Мікенська цивілізація зазнала страшного удару - величезні маси варварських племен північнобалканського регіону ринули на південь, у багаті й квітучі області Середньої Греції та Пелопоннесу, а також у Малу Азію. Швидкий розпад найбільших мікенських дер­жав, що настав за цією катастрофою, пояснюється не стільки силою натиску північних варварів, скільки слабкістю внутрішньої структури самого мікенського суспільства.

 

РОЗКВІТ ТА ЗАНЕПАД ДАВНЬОГРЕЦЬКИХ ЦАРСТВ І ДЕРЖАВ

МІНОЙСЬКЕ ЦАРСТВО

Розквіт

Занепад

1. Форма правління - монархія.

2.  Цар Мінос.

3. Контроль над захопленими територіями, потужний флот, торгівля - талассократія.

4.  Суспільство:

а) вільні общинники, залежні люди, раби;

б) цар і родова знать.

1. Виверження вулкана на о. Фера, загибель флоту.

2. Навала ахейців.

3. Переселення на материк і на острови населення Криту, що вціліло після катастрофи.

МІКЕНСЬКЕ ЦАРСТВО

Розквіт

Занепад

1.  Поділ суспільства на групи:

а) панівні: цар, родова знать (евпатриди), воєнні вожді;

б) безправні: вільні общинники, раби.

2.  Царство.

3.  Господарство:

а) царське - палацове;

б) приватне;

в) ремісниче, общинне.

4. Земельні володіння:

а) царське;

б) общинне - вільних общинників.

5.  Завоювання.

1.  Послаблення від війн із троянцями, єгиптянами тощо.

2.  Сутички між ахейськими царями за багатство.

3. Навала дорійців спричинила загибель мікенської цивілізації.

 

КУЛЬТУРНІ ДОСЯГНЕННЯ ПАЛАЦОВИХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ

Мінойська цивілізація (о. Крит)

Ахейська цивілізація (м. Мікени)

1. Високий рівень архітектури (Кноський царський палац Лабіринт та ін.).

2. Розвинена писемність (ієрогліфи й алфавітне письмо).

3. Розвинене мистецтво (образотворче, хореографічне, скульптура).

1. Царські палаци-фортеці (Мікени, Тіринф та ін.).

2. Писемність, успадкована від критян.

3. Розвиток ремесел.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Фронтальне опитування.

1)    Назвіть і покажіть на карті центри перших державних утворень у Греції.

2)    Як підтвердилася вірогідність існування Трої?

3)    Чию долю нагадує вам історія життя Г. Шлімана? Чим вони схожі?

4)    Розкажіть про Мікенську цивілізацію.

5)    Як вплинуло на розвиток Греції переселення дорійців?

VІ.  Закріплення знань учнів

Самостійна робота (додаток), ключ – 1.Б  2.В  3.А  4.В  5.В  6.Г  7.Б  8.Г  9.Б  10.А

 

VІІ. Підсумки уроку

Заключне слово вчителя.

-Після занепаду критської культури найбільш яскравим прикладом розвитку цивілізації стала Мікенська культура, часом розквіту якої заведено вважати XV-XIII ст. до н. є.

- Мікенська культура загинула в результаті завоювань дорійців.

- Незважаючи на занепад і застій в XI-IX ст. до н. є. грецьке сус­пільство внутрішньо готувалося до нового злету; багато в чому цьому сприяло поширення заліза (завдяки дорійцям).

VIІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1)    Опрацювати § 26 підручника.

2)    Порівняти розвиток Мінойської  та Ахейської палацових цивілізацій.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток до уроку №30

Самостійна робота ________________

                                                         (прізвище, ім’я учня)                 

1.  Хто відкрив Мінойську цивілізацію?

А) В.Хвойка    Б) А. Еванс    В) Г.Шліман    Г) Е.Дюбуа

 

2. Малюнки по вологій штукатурці?

А) Мозаїка                             Б) Ліпнина

В) Фреска                              Г) Монотипія

 

3. Коли виникла Мінойська цивілізація?

А) ІІІ тис. до н.е.                 Б) ІІ тис. до н.е.     

В)  І тис. до н.е.                   Г) ІІІ ст. до н.е.

 

4. Хто написав «Іліаду»?

А)І. Франко  Б) Геродот    В) Гомер   Г) Вергілій

 

5. Хто відкрив славнозвісну Трою?

А) В.Хвойка    Б) А. Еванс    В) Г.Шліман    Г) Е.Дюбуа

 

6. Куди вирушила в похід об’єднана ахейська

армія близько 1240 року до н. е.?

А) На Крит                 Б) В Африку

В) В Україну              Г) На Трою

 

7. Які племена знищили Ахейську цивілізацію?

А) Гіксосів  Б) Дорійців    В)Скіфів      Г)Нубійців

 

8. Інша назва Ахейської цивілізації?

А)  Критська           Б) Афінська  

В)  Балканська        Г) Мікенська

 

9. Як називався палац на острові Крит?

А)  Мінойський        Б) Кносський  

В)  Критський           Г) Егейський 

 

10. Що стало причиною занепаду Мінойської цивілізації?

А) Землетрус                  Б) Пожежа

В) Втеча жителів           Г) Війна

_______

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
3 травня 2018
Переглядів
37284
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку