Мета:
Навчальна: ознайомити учнів із віршами письменника, допомогти усвідомити їхній ідейно-художній зміст, красу поетичного слова.
Розвивальна:розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразно і вдумливо читати вірші;
Виховна: прищеплювати любов до пейзажної лірики та світу природи.
Формувати комунікативну компетентність.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
5 клас
______
Урок №52
Мета:
Навчальна: ознайомити учнів із віршами письменника, допомогти усвідомити їхній ідейно-художній зміст, красу поетичного слова.
Розвивальна:розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразно і вдумливо читати вірші;
Виховна: прищеплювати любов до пейзажної лірики та світу природи.
Формувати комунікативну компетентність.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: дидактичний матеріал, портрет Є. Гуцала, тексти віршів, презентація
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.
Аутотренінг:
Для того щоб справитися на уроці із завданнями, будьте старанними й уважними. Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте за мною:
Я – п’ятикласник!
Я хочу якомога більше знати!
Я думаю, замислююся, пригадую!
Я – творча особистість!
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути!
Не просто дивитись, а бачити!
Не просто відповідати, а міркувати!
Дружно й плідно працювати!
Смайл уроку:
Пропоную вам обрати «Смайл уроку» серед запропонованих і намалювати його в зошит на полі олівцем.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
Вікторина «Спостережливий читач»
Завдання: за наведеною цитатою необхідно визначити, про кого або про що йдеться у творі Є. Гуцала «Лось»
1) «Спочатку він нічого не розумів у тій роботі, та коли канал ще більше наблизився до берега, його очі засвітилися тямою, і тепер він поводився смирно, вже не кидався, а тільки читав» (Лось)
2) «Кругленький, з підпалкуватим, добре випеченим обличям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких він тонув мало не по пояс» (Шпичак).
3) « … Був розсудливий та віважний, і сокира в його руках не закуняла. Він узявся рубати лід, прокладаючи хід до берега» (Старший брат).
4) «Чим далі біг, тим більшим сповнювався страхом, і хоча нічого вже не чув, ще довго зупинявся» (Лось).
5) «була ледь протоптана — по ній почали ходити не так давно, — і лось принюхувався, чи не пройшов по ній перед ним вовк, або лис, або людина» (Стежечка).
6) «Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями, і схожі один на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда» (Брати).
7) «Заскучавши сама, вона, тягнучи сани, й поволеньки потюпала до річки, зупинилася віддалік і, помахуючи хвостом, спостерігала. Потім ще пройшла трохи вперед» ( Гніда конячина)
8) «Голова лежала так, ніби він прислухався до землі, чи далеко ще весна, чи скоро прийде, а роги росли при самім снігу, ніби чудернацький кущик, який усе-таки сподівався зазеленіти, вкрившись листям» ( Лось)
IІI. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Вступне слово вчителя (слайд 3-5)
«Рідна земля мого дитинства,— згадує Є. Гуцало в автобіографії,— це і джерело поезії, джерело ліричного настрою, який для мене дуже суттєвий, дуже дорогий — і в віршах, і в прозі. Тут, на Поділлі, народилася і зміцніла любов до рідного українського слова, до народної пісні, до фольклору... Звідси, з Поділля, витоки як моєї свідомості, так і мало не всіх моїх творів...»
Лірична стихія творчості Є. Гуцала стала формою суспільної опозиції. Переживши жахи повоєнного сільського побуту, автор по-своєму почав сприймати світ людей. Але саме в ліриці він почувається найбільш невимушено, розкуто, живо описуючи красу природи й людей, охоче фіксуючи улюблений ним стан осяяння, здивування перед світом, те медитативне передчуття радості й любові.
Дитинна чистота і ясність світовідчуття, відкритість ліричного героя до прекрасного в усіх його проявах — усе це, поєднане з гострою увагою до народних характерів, інших національних прикмет — вічних і нових, становило основу його художнього стилю.
Сьогодні на уроці ми познайомимось з ліричними творами «Зірка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають...»
Завдання уроку:
2. Закріпити знання з вивченої теми.
Очікувані результати ( слайд 6)
IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда
- Що ви знаєте про поетичну спадщину Є. Гуцала? (повідомлення учнів)
- Які вірші автора ви знаєте?
-З чим асоціюється у вас слово поезія? ( творчість, література, вірші, краса)
Скласти акровірш. (Що називається акровіршем?)
П прекрасна, приємна
О образна, оригінальна
Е ефектна, емоційна
З захоплююча, зрозуміла
І індивідуальна, інтонаційна
Я яскрава, ясна
2. Робота над програмовими поезіями Є. Гуцала
2.1. «Зірка».
Коромисло — зігнута палиця, що кладеться на плече, за допомогою якої носили відра з водою.
(слайд 8)
|
зірка ходить |
|
срібні руки |
|
зірка йде по воду |
|
чисте срібло |
Метафори |
весело сміється |
Епітети |
заквітчана у місяць |
|
зірка йде з водою |
|
срібна Україну |
|
срібло ллється |
|
• |
▼ Які небесні світила зустрічаються у вірші? Як вони пов’язані між собою?
▼ Що автор розуміє під «сріблом»? Обґрунтуйте свою думку.
▼Як поет зображує у вірші маки, калину та Україну?
▼3 ким ототожнює Є. Гуцало зірку у своїй поезії?
▼Які художні засоби утворюють образність цього вірша?
1) Зірка, що з коромислом по воду ходить. (Дівчина.)
2) Срібло з відер ллється. (Світло місяця, зірок; щось цінне, красиве, вода.)
3) Маки й калина. (Українська природа.)
4) Заквітчана у місяць срібна Україна. (Жінка, мати, батьківщина.)
2.2. «Чарівники».
Вчарувала — зачарувала.
Роздолля — широкий простір.
Баского вітра — рвучкого, швидкого, пружного вітра; зазвичай баскими бувають коні.
Хто такі чарівники?
(Перша строфа — це опис ночі-чарівниці, друга — опис ранку; у третій строфі вони протиставляються; остання строфа, що складається усього з двох рядків, об’єднує поняття день і ніч, вони нерозривні, не можуть існувати одне без одного, так було і буде завжди.)
(Щирий трудівник, і сам до роботи звик, й інших до цього спонукає; використовуються епітети, персоніфікація.)
(Про захоплення природою, зачарування нею.)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Раз! Два! Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у вільний час.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутись нам до справ.
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд.
2.3. «Журавлі високі пролітають...».
Вирій — теплі краї, де зимують птахи.
Звідало — відчуло.
(слайд 14 )
Аналіз вірша «Чарівники» у формі бесіди за питаннями: (слайд 15)
▼ Чому автор називає журавлів «високими»?
▼ Які почуття викликає у вас ця поезія?
▼ Знайдіть уривок, який, на вашу думку, найкраще розкриває тему смутку.
▼ Поміркуйте, чому автор зобразив у цьому вірші саме журавлів. Обґрунтуйте свою думку.
▼ За допомогою яких засобів автор створює образність вірша?
IV.УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ,
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра «Знайди пару».
Поєднайте рядки з назвами віршів, із яких їх узято (додаток 1)
Та завжди із вирію |
|
«Зірка» |
На заквітчану у місяць |
|
«Чарівники» |
Не побачиш вітра в полі |
|
«Журавлі високі пролітають» |
|
|
|
Ставши над Дніпром зеленооким, ставши над усміхненим Дніпром, я прошу перо у них високе, піднебесне в них прошу перо.
|
||
|
|
|
|
||
Два оці чарівники в світі цім живуть віки.
|
|
|
Із коромислом по воду аж до моря зірка ходить.
|
||
2)Робота в парах (додаток 2)
ПАРА№ 1
1. Напишіть міні-твір на тему «Чим мені подобається вірш «Зірка»?» (5—7 речень)
ПАРА № 2
1. Напишіть міні-твір на тему «Чим мені подобається вірш «Чарівники»?» (5-7 речень)
ПАРА № З
1. Напишіть міні-твір на тему «Чому мені подобається вірш «Журавлі високі пролітають...»?» (5—7речень)
ПАРА № 4
1. Напишіть міні-твір на тему «У чому краса пейзажної лірики Є. Гуцала?» (5-7 речень)
2.Кросворд «У гостях у Євгена Гуцала»
По горизонталі: 1. Назва дитячого твору Є. Гуцала, опублікованого 1973 р. («Дениско»)
2. Назва циклу творів письменника «... з Тернівки» (1982). (Оповідання)
3. Професія, яку мріяв здобути автор. (Журналіст)
4. Який фах мали батьки письменника? (Учитель)
5. Де Є. Гуцало розміщував свої перші вірші у шкільні роки? (Стінгазета)
6. У якому інституті навчавсямитець? (Педагогічний)
7. Захоплення з дитинства. (Читання)
8. Область, у якій народився письменник. (Вінницька)
9. До якого жанру належить праця «Ментальність ясиру»? (Публіцистика)
По вертикалі: 1. Ким був Є. Гуцало у роки заслання? (Дослідник)
V.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Поетичний геній Є. Гуцала знайомить нас із невимовною красою рідної батьківщини та запрошує у подорож стежками своїх творів.
1.Складання сенкану «Є.Гуцало». Сенкан-це?
2.«Мікрофон»
Я дізнався…
Мої враження від поезії Є. Гуцала...
VI. ОЦІНЮВАННЯ
Оголошення і виставлення оцінок за урок.
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготуватись до контрольної роботи стр. 193-232
1