Конспект уроку "Вадим Скомаровський «Чому в морі вода солона»

Про матеріал
Конспект уроку з читання для учнів 3 класу загальноосвітньої школи (Вадим Скомаровський «Чому в морі вода солона»)
Перегляд файлу

Урок читання в 3 класі

 

Тема: Вадим Скомаровський «Чому в морі вода солона»

Мета: Удосконалювати навички читання віршових творів, формувати уміння працювати над текстом, вникати у його зміст; збагачувати активний словник учнів, розвивати уяву; викликати негативне ставлення до проявів жадібності і заздрощів. Виховувати пізнавальний інтерес, любов до уроків читання

Тип уроку: комбінований

Обладнання: мультимедійний супровід, підручники, картки, мушлі

 

Хід уроку

I. Організація класу до уроку

 Працюватимем старанно,

 Щоб почули у кінці,

 Що у нашім 3 класі

 Діти просто – молодці!!!

II. Актуалізація опорних знань

  • Діти, який розділ ми зараз вивчаємо?
  • Що таке казка?
  • Чим літературна казка відрізняється від народної?
  • Тож у нас сьогодні казковий урок. До вас завітала гостя.
  •  

Слайд 2 (Русалочка)

 

  • Хто це?
  • Діти, де вона живе?
  • Чому саме Русалочка завітала до нас на урок, ви здогадаєтеся трішечки пізніше. За всі завдання, які ви будете правильно виконувати, Русалочка буде дарувати вам морські даруночки.

 

 III. Перевірка домашнього завдання

 

Слайд 3 (Перевірка домашнього завдання)

 

  • Яку літературну казку ви читали на минулому уроці?
  • Хто її автор?
  • Щоб не гаяти багато часу, ми перевіримо домашнє завдання тестуванням

 

Тести

  1. Хто поселився навесні біля лісу?

 

а) маленький хлопчик;

б) маленький чоловічок;

в) маленький дідусь

 

  1. Чому ліс посмутнів і зажурився?

 

а) бо дерева вирубували люди;

б) дерева гинули від гусені, тлі, короїдів;

в) дерева всихали від спеки

 

  1. Хто скликав Велику Раду у лісі?

 

а) Ходитут

б) Сорока Кірра

в) Дуплотес

 

  1. Хто наважився врятувати друзів пташок?

 

а) Ходитут

б) Сорока Кірра

в) Дуплотес

 

  1. Що просив птахолов у Ходитута за звільнення пташок?

 

а)  пісок;

б) скарб;
в) вогонь

 

  1. Хто викликав закляття золота й вогню?

 

а) птахолов;

б) Ходитут;

в) невільники

 

IV. Вправи на вдосконалення навичок читання

 

Слайд 4

 

1. Скоромовка

На столі стоїть сільниця

У сільниці сіль

  • Прочитайте повільно. (Швидко, швидше, скоромовкою)

 

Слайд 5

 

2. Гра «Доповни швидко і точно»

 

Дерево високе, а кущ…

Цукор солодкий, а сіль …

Озеро мілке, а океан …

Річка прісна, а море …

 

V. Підготовка до вивчення нового матеріалу

 

Слайд 6

 

  • Діти, чи помітили ви, що вода у морі солона?
  • А чому вона солона?
  • Старі люди говорять, що самі речі із дна моря можуть розповісти про все, що ми в них запитаємо. У нас є чарівні  мушлі. Давайте запитаємо її, чому вода у морі солона. (Прикладаємо до вушка однієї з учениць і вона розповідає казку.)

 

Чому в морі вода солона

Багато років тому назад жили два брати. Один бідний, а другий багатий. Померли їхні батько й мати. Тоді менший брат став жити іще гірше.

Старший брат забрав собі всю батьківську спадщину. А меншому не лишилось нічого. Жив він із дружиною у великих злиднях.

Якось у молодшого брата нічого стало й їсти, і вирішив він піти до старшого, щоб той надав йому допомогу. Та старший брат відмовився. Тоді менший пішов ловити рибу, щоб зварити юшку, а риба того дня не ловилась.

Йде він додому з порожніми руками, похнюпивши голову. І раптом бачить — на дорозі лежать жорна. Підняв він ті жорна і поніс додому. А вдома жінка питає:

— Чи добрий був улов? Чи багато риби приніс?

— Ні, жінко, нема риби. Ось приніс тобі жорна.

Поклав він жорна долу та з серцем і штовхнув їх ногою. А жорна раптом закрутилися і почали молоти.

Дивляться, а з-під жорен сіль сиплеться. Мололи вони все швидше і швидше, солі ставало більше і більше. Зраділи чоловік з жінкою.

Потім менший брат став думати, куди подіти сіль і як йому зупинити жорна. Нарешті додумався — перекинув їх, і вони зупинилися.

Після цього жили вони добре. Мололи сіль і продавали, що давало їм змогу жити в достатку.

Старший брат дізнався про це, прийшов до меншого та й каже:

— Позич мені, брате, жорна.

Дуже не хотілося молодшому братові давати жорна старшому братові, але віддав. Старший брат приніс додому жорна і штовхнув їх ногою. Жорна почали молоти. Та менший брат не встиг розповісти старшому, як вони зупиняються. Жорна мололи, мололи сіль і намололи таку купу, що вона дійшла до стелі. Вже й стіни почали тріщати.

Злякався старший брат, що розвалиться хата, взяв і виштовхнув жорна з хати. Вони покотилися з гори прямо в море та й потонули. Отож і до цього часу на дні моря крутяться жорна та все мелють і мелють сіль.

 

  • Діти, чи сподобалася вам така казка?

VI. Повідомлення теми і мети уроку

Слайд 7

- Сьогодні на уроці ми прочитаємо, як пояснює чому в морі вода солона український письменник Вадим Скомаровський.

VII. Опрацювання казки В. Скомаровського «Чому в морі вода солона»

1. Короткі відомості про В.Скомаровського

Слайд 8

  • Народився В. Скомаровський 1 червня 1937 року на Київщині.

Більше 30 років пише вірші, поеми, казки для дітей. Присвячені вони рідному краю, природі, працьовитим людям і, звичайно, дівчаткам і хлопчикам – допитливим і непосидючим, яким був і сам поет в пору дитинства.


2. Слухання казки. Перевірка первинного сприймання

 

  • Хто головні герої казки?
  • Де вони жили?
  • Чому в морі вода солона?

3. Словникова робота

а) Читання сходинок слів

 

Слайд 9

сіті   скелі   брат

жорна   дрібка   базар

доволі   млинці  бідняк

умовний  мудрість  байдужа

неповторна  загуркотіли  молодший

 

 б) Тлумачення незрозумілих слів

Слайд 10

Жорна – пристрій для ручного і механічного помолу зерна, складений із двох каменів.

Баклан – водоплавний птах з чорним пір’ям.

Фелюга – невелике парусне судно.

Баркас – велике судно з веслами.

Барак – дерев’яний  будинок для тимчасового житла.

 

в) Робота зі словами синонімами

Слайд 11

Гожі – красиві

Імла – мряка

Змарнів – занедужав, схуд

Заможний – багатий

Жебрак – бідняк

Злидні – бідність

Ятрили – не давали спокою

Піль – поле

Схаменувсь – одумався

Занеміг – захворів

Найми – заробітки, батрак

Сваволя – самоволя

4. Читання казки учнями

Слайд 12

- Що сталося зі старшим братом?

Фізкультхвилинка

Слайд 13

5. Відтворення змісту прочитаного. Вибіркове читання

- Прочитайте, якими були брати в дитинстві.

- Скажіть, чим вони відрізнялися?

- Яке горе спіткало братів?

- Прочитайте, як молодший брат сприйняв біду?

- А старший?

- Як жив після смерті батька старший брат?

- Як жилося молодшому?

- Скажіть, чому молодший брат не дуже зрадів жорнам?

- Прочитайте, яку народну мудрість він згадав?

- Як став використовувати ці жорна юнак?

- Як ви думаєте, чому старший брат вирішив завітати до молодшого?

- Прочитайте, як жорна працювали у старшого брата.

- Чому він їх не спиняв?

- Прочитайте, де зараз ці жорна?

6. Характеристика дійових осіб

Слайд 14

- Як змальовано у казці старшого брата?

- Яка риса була головною у його ставленні до життя?

- Яким був молодший брат?

- Що схвалюється у казці?

- Що засуджується у казці?

- На кого ви хотіли б бути схожим?

7. Вправи на розвиток швидкості читання

а)  Гра «Дочитай прислів’я»

Слайд 15

В такого не випросиш …

Нема зерна - …

Неждана вість - …

  • Як ви розумієте ці прислів’я ?


б) Гра «Чи були такі речення у тексті ?»

 

Слайд 16

 

Літа спливали день за днем за чарівним календарем…

Мовчить байдужа глибина, віщує лихо таїна…

Міркуючи і сяк, і так, на базар ішов хлопак…

А жорна слухали наказу і мололи сіль одразу…

До моря потім завернули, у воду – плиг і потонули…

 

в) Гра «Хто швидше?» Робота в парах.

 

Слайд 17

 

  • Знайдіть у тексті порівняння і допишіть у картку.

 

Приріс, немов …

Жив, немов …

Жорна, як …

Біліє сіль, як …

 

VIII. Підсумок уроку

 

Слайд 18

 

  • Діти, тож чому у морі вода солона?
  • Нам підготував відповідь на це питання наш дослідник.
  •  
  •  Коли йде дощик, він розчиняє маленькі частинки солей, які знаходяться в ґрунті і в кам’янистих породах. Утворюються струмки, які перетікають в річки. Річки в свою чергу впадають в моря і переносять туди солі. А накопичуються солі в море ось чому … Світить сонце, під його впливом відбувається випаровування води, а сіль залишається в море. Вода ж потім знову потрапляє на землю у вигляді опадів, і повторюється все той же процес.

    IX. Домашнє завдання

 Слайд 19

  • Навчитися виразно читати казку, намалювати малюнок до казки

 

docx
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
1036
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку