Урок читання в 3 класі
Тема: Вадим Скомаровський «Чому в морі вода солона»
Мета: Удосконалювати навички читання віршових творів, формувати уміння працювати над текстом, вникати у його зміст; збагачувати активний словник учнів, розвивати уяву; викликати негативне ставлення до проявів жадібності і заздрощів. Виховувати пізнавальний інтерес, любов до уроків читання
Тип уроку: комбінований
Обладнання: мультимедійний супровід, підручники, картки, мушлі
Хід уроку
I. Організація класу до уроку
Працюватимем старанно,
Щоб почули у кінці,
Що у нашім 3 класі
Діти просто – молодці!!!
II. Актуалізація опорних знань
Слайд 2 (Русалочка)
III. Перевірка домашнього завдання
Слайд 3 (Перевірка домашнього завдання)
Тести
а) маленький хлопчик;
б) маленький чоловічок;
в) маленький дідусь
а) бо дерева вирубували люди;
б) дерева гинули від гусені, тлі, короїдів;
в) дерева всихали від спеки
а) Ходитут
б) Сорока Кірра
в) Дуплотес
а) Ходитут
б) Сорока Кірра
в) Дуплотес
а) пісок;
б) скарб;
в) вогонь
а) птахолов;
б) Ходитут;
в) невільники
IV. Вправи на вдосконалення навичок читання
Слайд 4
1. Скоромовка
На столі стоїть сільниця
У сільниці сіль
Слайд 5
2. Гра «Доповни швидко і точно»
Дерево високе, а кущ…
Цукор солодкий, а сіль …
Озеро мілке, а океан …
Річка прісна, а море …
V. Підготовка до вивчення нового матеріалу
Слайд 6
Чому в морі вода солона
Багато років тому назад жили два брати. Один бідний, а другий багатий. Померли їхні батько й мати. Тоді менший брат став жити іще гірше.
Старший брат забрав собі всю батьківську спадщину. А меншому не лишилось нічого. Жив він із дружиною у великих злиднях.
Якось у молодшого брата нічого стало й їсти, і вирішив він піти до старшого, щоб той надав йому допомогу. Та старший брат відмовився. Тоді менший пішов ловити рибу, щоб зварити юшку, а риба того дня не ловилась.
Йде він додому з порожніми руками, похнюпивши голову. І раптом бачить — на дорозі лежать жорна. Підняв він ті жорна і поніс додому. А вдома жінка питає:
— Чи добрий був улов? Чи багато риби приніс?
— Ні, жінко, нема риби. Ось приніс тобі жорна.
Поклав він жорна долу та з серцем і штовхнув їх ногою. А жорна раптом закрутилися і почали молоти.
Дивляться, а з-під жорен сіль сиплеться. Мололи вони все швидше і швидше, солі ставало більше і більше. Зраділи чоловік з жінкою.
Потім менший брат став думати, куди подіти сіль і як йому зупинити жорна. Нарешті додумався — перекинув їх, і вони зупинилися.
Після цього жили вони добре. Мололи сіль і продавали, що давало їм змогу жити в достатку.
Старший брат дізнався про це, прийшов до меншого та й каже:
— Позич мені, брате, жорна.
Дуже не хотілося молодшому братові давати жорна старшому братові, але віддав. Старший брат приніс додому жорна і штовхнув їх ногою. Жорна почали молоти. Та менший брат не встиг розповісти старшому, як вони зупиняються. Жорна мололи, мололи сіль і намололи таку купу, що вона дійшла до стелі. Вже й стіни почали тріщати.
Злякався старший брат, що розвалиться хата, взяв і виштовхнув жорна з хати. Вони покотилися з гори прямо в море та й потонули. Отож і до цього часу на дні моря крутяться жорна та все мелють і мелють сіль.
VI. Повідомлення теми і мети уроку
Слайд 7
- Сьогодні на уроці ми прочитаємо, як пояснює чому в морі вода солона український письменник Вадим Скомаровський.
VII. Опрацювання казки В. Скомаровського «Чому в морі вода солона»
1. Короткі відомості про В.Скомаровського
Слайд 8
Більше 30 років пише вірші, поеми, казки для дітей. Присвячені вони рідному краю, природі, працьовитим людям і, звичайно, дівчаткам і хлопчикам – допитливим і непосидючим, яким був і сам поет в пору дитинства.
2. Слухання казки. Перевірка первинного сприймання
3. Словникова робота
а) Читання сходинок слів
Слайд 9
сіті скелі брат
жорна дрібка базар
доволі млинці бідняк
умовний мудрість байдужа
неповторна загуркотіли молодший
б) Тлумачення незрозумілих слів
Слайд 10
Жорна – пристрій для ручного і механічного помолу зерна, складений із двох каменів.
Баклан – водоплавний птах з чорним пір’ям.
Фелюга – невелике парусне судно.
Баркас – велике судно з веслами.
Барак – дерев’яний будинок для тимчасового житла.
в) Робота зі словами синонімами
Слайд 11
Гожі – красиві
Імла – мряка
Змарнів – занедужав, схуд
Заможний – багатий
Жебрак – бідняк
Злидні – бідність
Ятрили – не давали спокою
Піль – поле
Схаменувсь – одумався
Занеміг – захворів
Найми – заробітки, батрак
Сваволя – самоволя
4. Читання казки учнями
Слайд 12
- Що сталося зі старшим братом?
Фізкультхвилинка
Слайд 13
5. Відтворення змісту прочитаного. Вибіркове читання
- Прочитайте, якими були брати в дитинстві.
- Скажіть, чим вони відрізнялися?
- Яке горе спіткало братів?
- Прочитайте, як молодший брат сприйняв біду?
- А старший?
- Як жив після смерті батька старший брат?
- Як жилося молодшому?
- Скажіть, чому молодший брат не дуже зрадів жорнам?
- Прочитайте, яку народну мудрість він згадав?
- Як став використовувати ці жорна юнак?
- Як ви думаєте, чому старший брат вирішив завітати до молодшого?
- Прочитайте, як жорна працювали у старшого брата.
- Чому він їх не спиняв?
- Прочитайте, де зараз ці жорна?
6. Характеристика дійових осіб
Слайд 14
- Як змальовано у казці старшого брата?
- Яка риса була головною у його ставленні до життя?
- Яким був молодший брат?
- Що схвалюється у казці?
- Що засуджується у казці?
- На кого ви хотіли б бути схожим?
7. Вправи на розвиток швидкості читання
а) Гра «Дочитай прислів’я»
Слайд 15
В такого не випросиш …
Нема зерна - …
Неждана вість - …
б) Гра «Чи були такі речення у тексті ?»
Слайд 16
Літа спливали день за днем за чарівним календарем…
Мовчить байдужа глибина, віщує лихо таїна…
Міркуючи і сяк, і так, на базар ішов хлопак…
А жорна слухали наказу і мололи сіль одразу…
До моря потім завернули, у воду – плиг і потонули…
в) Гра «Хто швидше?» Робота в парах.
Слайд 17
Приріс, немов …
Жив, немов …
Жорна, як …
Біліє сіль, як …
VIII. Підсумок уроку
Слайд 18
Слайд 19