1
Тема: Речення. Види речень (за метою висловлювання, кількістю граматичних основ).
Мета навчальна: поглибити знання учнів про речення як синтаксичну одиницю, вдосконалювати вміння розпізнавати і конструювати різні види речень в усному і писемному мовленні;
мета розвиваюча: формувати вміння правильно ставити і обгрунтовувати розділові знаки в простому реченні за допомогою вивчених правил, складати схеми, аналізувати речення, правильно будувати і використовувати в мовленні речення різних видів, дотримуючись інтонації, сприяти розвитку активного мислення школярів і залучати їх до пошукової роботи;
мета виховна: збагачувати світ дитини через пізнання традицій українського народу, пов’язаних із Великоднем.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами пошукової роботи
Міжпредметні зв’язки: українська література, зарубіжна література, народознавство.
Обладнання: таблиця, схеми, картки, оформлення класу (писанки, вишиті рушники, вербові гілочки)
Хід уроку
І. Вступне слово вчителя.
Добрий день, ще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож збираймось з книгою й пером,
Щоб упірнути в мовну глибину.
Сподіваюся, що сьогодні ви зумієте чисту сторінку заповнити глибоким змістом уроку, ближче пізнаючи речення і відкриваючи його нові грані. Запишемо тему уроку в зошити: „Речення. Види речень (за метою висловлювання, характером і кількістю граматичних основ)”.
На уроці ми поглибимо знання про речення, його види, вивчатимемо правильно розставляти розділові знаки в простому реченні, дотримуючись інтонації, визначатимемо спільні і відмінні ознаки словосполучення і речення як одиниць синтаксису. (Зверніть увагу, що тема і мета зазначені у ваших пам’ятках, це продовження теми „Словосполучення і речення”).
Пам’ятка до теми „Словосполучення і речення” (4 години)
Учні повинні знати: загальні відомості про види і будову словосполучення і речення; вивчені пунктуаційні правила.
Учні повинні вміти: визначати головне і залежне слова в словосполученні; розрізняти речення різних видів (за метою висловлювання, кількістю граматичних основ, характером граматичних основ), правильно будувати і використовувати в мовленні словосполучення і речення вивчених видів;
Обгрунтовувати вживання розділових знаків за допомогою вивчених правил, ставити розділові знаки в кінці речення, знаходити і виправляти помилки на вивчені пунктуаційні правила.
Вчитель. Земля молодою травичкою вкривається, ніжні листочки з набухлих бруньок звільняються, чути спів птахів - то прийшла весна, а з нею українські традиційні свята. Одне з найбільших – Великдень. А який Великдень без писанки?
Епіграф уроку
Мандрує писанка по мисочках…
На веснянім і осіннім зіллі.
(Оксана Лятуринська)
Мандрує, котиться писанка з глибин давнини до наших домівок, провіщаючи свято, вселяючи надію у незнищенність життя і краси. Майже кожному відомі шевченківські рядки „Село на нашій Україні – неначе писанка…” Та хоча, на жаль, не так багато сіл зберігають нині оту свою писанковість та повсюди живе прадавнє мистецтво розпису писанок. Що ж це за диво – писанка? Конкретно зупинимось на темі уроку і краще пізнаємо це натхнення у чистому первісному вигляді, цю художню мініатюру – писанку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- Який розділ мовознавства ми вивчаємо?
- Що вивчає синтаксис?
- Що є основними одиницями синтаксису?
- Що називаємо словосполученням?
ІІІ. Виклад матеріалу вчителем.
А зараз пригадаємо відомості з молодших класів про речення :
- що називається реченням?
- які відомості про речення ви вже знаєте?
Визначимо спільне і відмінне між словосполученням і реченням.
речення |
<=====> |
Словосполучення |
Пасхальна писанка. Писанка пасхальна.
та словосполучення: пасхальна писанка.
Опрацювання учнями теоретичного матеріалу підручника (с.178 § 32).
Отже, речення – це синтаксична одиниця, яка виражає закінчену думку про факт чи явище дійсності, які є реальні, бажані чи можливі при певних обставинах. На відміну від словосполучення, реченню властиві інтонаційна і смислова завершеність, а також наявність граматичної основи.
Робота з текстом.
Писанка
Знамениті у всьому світі українські писанки беруть свій початок від прадавніх вірувань нашого народу. Що ж то за диво – писанка! Звичайне яйце, а так майстерно розписане візерунками, що й надивитись не можна! У кожній місцевості – своє неповторне оздоблення. Виконується воно по-різному, а секрет ховається в назвах: крашанки, писанки, дряпанки. І чому б то людям так яйце розмальовувати? Що то значить яйце в пасхальному святі?! Найперше яйце – за легендою – мало всередині не жовток з білком, а зародок цілого світу. Людина віддавна була близька до природи, бачила, що з яєчка вийшла жива пташка. Був здогад, що яйце знає таємницю природи. Сама форма яйця нагадує сонце. Так, яйце стало символом сонця, нового життя, всесвіту. Сьогодні дарувати писанку означає бажати щастя, здоров’я, добра. Подякуймо ж людям, які зберегли до наших днів традицію писанкарства.
- Визначте тему і основну думку тексту.
- Визначимо види речень за метою висловлювання. За якими ознаками ви їх розрізняєте?
- Які розділові знаки ставимо в розповідних, питальних, спонукальних реченнях?
- Зверніть увагу на інтонацію речень.
- А як можна пояснити вживання (?!)?
Учитель звертає увагу на різні види речень за інтонацією (окличні і неокличні).
- Випишіть прості і складні речення з тексту. Обгрунтуйте свій вибір. Визначте граматичні основи.
- Пояснення вчителя про двоскладні і односкладні речення. Виписати односкладне речення з тексту.
- Запишіть речення.
Писанка. Писанка пасхальна.
(Це непоширені речення.)
Творче завдання.
- Поширте вищенаведені речення другорядними членами. Назвіть другорядні члени у цих реченнях?
- Пригадайте, які розділові знаки ставляться в простому реченні? (Кома, тире, двокрапка).
Учитель звертає увагу учнів на пунктограми „Розділові знаки при звертані, вставних словах, однорідних членах речення” і визначає вид ускладнених і неускладених речень.
IV.Вправи на закріплення матеріалу.
Презентація різних видів речень за таблицею (з вправи №604 або власних речень).
Гра „Побувати у ролі Шерлока Холмса”.
Ви не знаєте, хто б міг проживати за цією адресою? (Шерлок Холмс). Отже, сам Шерлок Холмс просить нашої допомоги?! Допоможете розшифрувати криптограму?
Завдання.
На кожній парті лежить лист з криптограмою. Криптограму (див. нижче) можна розшифрувати за допомогою картки-дешифратора. Спочатку потрібно розшифрувати цифри, а потім з літер побудувати слово (Великдень).
5 |
6 |
10 |
2 |
15 |
17 |
14 |
30 |
6 |
Картка-дешифратор
А |
Б |
В |
Г |
Ґ |
Д |
Е |
Є |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Ж |
З |
И |
І |
Ї |
Й |
К |
Л |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
М |
Н |
О |
П |
Р |
С |
Т |
У |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
Ф |
Х |
Ц |
Ч |
Ш |
Щ |
Ь |
Ю |
Я |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
Скласти і написати синтаксичний диктант до теми уроку.
Скласти план до теми уроку.
Скласти міні-розповідь „Що я знаю про Великдень”, використовуючи лексику великоднього словничка та застосовуючи різні види речень.
V. Підсумки уроку.
Оцінювання учнів.
Домашнє завдання.
Написати твір „Як святкують Великдень у моїй родині” ; скласти усне повідомлення на лінгвістичну тему „Речення. Види речення.”
Заключне слово вчителя „Про значення писанки в житті кожної людини”