ТЕМА: Випилювання зовнішнього контуру іграшки з деревини.
Вчитель:Швайковський А.А.
Тема: Випилювання зовнішнього криволінійного контуру іграшки з деревини лобзиком.
Ключові поняття: Лобзик, столик-підставка, струбцина, кронштейн, багатолезовий інструмент.
Об’єкт праці: дитяча іграшка з фанери
Тип уроку: Комбінований
Міжпредметні зв’язки: креслення, обр. мистецтво, природознавство.
Очікувані навчальні результати:
Готова дерев’яна іграшка з використанням технології випилювання деталей з фанери лобзиком.
План проведення уроку
І. Етап орієнтування:
1.Організаційний момент
Перевірка готовності учнів до уроку та наявність у них робочого одягу.
2. Актуалізація знань та мотивація учнів:
Звучить пісня «От улыбки»
Вчитель: - Я сподіваюсь сьогодні ми будемо найкращими друзями та будемо працювати у командах в доброму настрої та з посмішкою. Потисніть руки товаришу, налаштуйтесь на роботу, сядьте зручно та зверніть увагу на екран .
(відео № 1 Ажурне випилювання)
Для актуалізації засвоєних знань, вчитель ставить такі запитання:
Можна зробити висновок, що дані речі використовуються у побуті та у повсякденному житті.
2. Які ріжучі інструменти для обробки деревини використані для виготовлення виробів?
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель показує учням дитячі рухомі іграшки із фанери, які мають криволінійні контури (на екрані мультимедіа) і ставить запитання:
- «Діти, як ви гадаєте, яким із вам відомих інструментів можливо випиляти такі складні криволінійні контури?» (вчитель демонструє учням різні типи ножівок, які діти вивчали на минулому уроці).
Чи можливо столярною ножівкою випиляти ці вироби?
(Діти роблять висновок, що не можливо столярною ножівкою випиляти ці іграшки, для такої роботи потрібний якийсь інший, особливий інструмент).
ІІ. Цілепокладання:
Вчитель показує учням ножівку звичайну і лобзик (на екрані мультимедіа). Діти визначають різницю між цими двома інструментами. Вчитель ставить запитання: «Як ви гадаєте, чому полотно лобзика у декілька разів тонше від полотна ножівки?»
(Учні роблять висновок, що таким тонким полотном легко випилювати різноманітні криволінійні контури.)
Вчитель: «Вивчивши матеріал сьогоднішньої теми, ви навчитеся правильно і безпечно користуватися лобзиком, розуміючи його безпосереднє призначення».
ІІІ. Проектування.
Вчитель пропонує учням таку модель уроку. Поділ на команди. Зміст практичної роботи на цьому уроці буде складатися із комбінування силуету пташки за допомогою шаблонів у зошитах, коригувати силуету, розмічання на заготовках з фанери елементів іграшок. (вчитель пропонує декілька видів зображень дитячих іграшок- прості і більш складні). Діти, в залежності від своїх здібностей, вибирають для себе посильний варіант виробу.
Потім учні налаштують лобзик та будуть випилювати ці деталі. Учні будуть працювати у командах. Матеріал для копіювання пропонує вчитель. Елементи майбутніх іграшок учні мають сформувати з геометричних фігур. Присутні різноманітні форми контура, відповідно процес обробки одних іграшок складніший, а інших простіший.
Проблемним питанням для учнів є:
- правильний, обґрунтований вибір ріжучого інструменту для практичного випилювання заготовок;
-дотримання безпечних правил роботи;
- вибір власного оптимальний варіанта силуета пташки.
ІV. Реалізація плану діяльності.
1. Вивчення нового матеріалу:
(Вчитель пояснює учням нову тему і демонструє на екрані будову лобзика і принцип роботи ним)
Деталі складної форми випилюють лобзиком (на екрані показує типи лобзиків).
Найчастіше користуються лобзиком з металевою рамкою (1), на кінцях якої є затискач з гайками-баранцями (3).
Пилочка для лобзика (2) являє собою вузьку сталеву смужку з зубчиками на одному з ребер, спрямованими в один бік.
Пилочки розрізняють за шириною полотна та насічкою зубчиків
(на екрані зображені різні види полотен для лобзиків). Для роботи з товстою фанерою та деревиною беруть широке полотно з крупними зубчиками, а для тонкої фанери – вузеньке полотно з дрібними зубчиками.
Щоб підготувати лобзик до роботи, беруть пилочку і один її кінець гайкою затискують біля ручки.
Пилочку встановлюють так, щоб її зубчики були розташовані назовні від рамки і спрямовані вниз. Потім стискують обидва кінці рамки в напрямку один до одного і так само затискують другий кінець пилочки. Якщо відпустити стиснуті кінці дуги, вони приймуть своє попереднє положення і натягнуть пилочку (вчитель демонструє процес встановлення полотна у лобзик). Отже, лобзик готовий до роботи.
Працюють лобзиком на спеціальному столику-підставці, який кріплять до робочого стола струбциною. Фанеру з нанесеним на неї малюнком кладуть на підставку, і щоб вона не сповзала, притримують лівою (правою) рукою.
В праву (ліву) руку беруть лобзик і, приставивши пилочку до фанери, починають пиляти. Пиляють так, щоб пилочка рухалася точно по лінії контурів (вчитель демонструє правила пиляння лобзиком).
Працюючи лобзиком, необхідно знати такі правила:
1. У процесі роботи слід сидіти(стояти) прямо .
2. Лобзик слід тримати перпендикулярно до фанери.
3. Пиляти рівномірно, виконуючи рухи вверх-вниз, не натискаючи сильно на пилочку, щоб вона не зламалася.
4. Через кожні 15-20 хв. робити перерву.
Спочатку випилюють внутрішній контур, а потім – зовнішній. Для випилювання по внутрішньому контуру у заготовці роблять отвір шилом.
Вставляють у цей отвір верхній кінець пилочки, а потім закріплюють його. Випилявши внутрішні контури, відкручують верхню гайку, звільняють кінець пилочки і виймають її. Потім знову закріплюють і розпочинають випилювати зовнішні контури.
Завершують обробку випиляних деталей рашпілем, надфілем або шліфувальною шкуркою.
Для виготовлення виробів з фанери, ДВП, ДСП плит застосовують електричні лобзики. Його пилочка приводиться в рух електричним мотором. З допомогою електричного лобзика можна виготовити значно більше виробів, ніж ручним лобзиком.
2. Закріплення вивченого матеріалу:
Запитання для закріплення:
1.Чому, працюючи лобзиком, потрібно пиляти на всю довжину полотна?
а) щоб запобігти перегріванню лобзика б) щоб лобзик не зношувався
в) щоб лобзик тримався міцніше
2.Як правильно встановити пилочку лобзика?
Фізкульт хвилинка
Вступний інструктаж
5.Яких правил безпечної праці треба дотримуватись під час випилювання лобзиком?
Практична робота:
Обладнання і матеріали: верстак, столик для випилювання,шліфувальна шкурка, щітка-зміталка, лінійка, кутник, лобзик, пилочки, ключ.
Форма роботи: Учні поділені на групи. Кожна група виготовляє різний виріб Послідовність виконання роботи:
1. Підготуйте альбомні листи з нанесеними на них елементами рухомих іграшок із фанери.
2. Доберіть необхідний інструмент.
3. Виконайте копіювання зображень на листі фанери.
4. Випиляйте заготовку потрібним ріжучим інструментом.
5. Обробіть поверхню шліфувальною шкуркою.
Діти приступають до практичної роботи, а вчитель у процесі практичної роботи проводить колективне та індивідуальне інструктування учнів з прийомів різання та шліфування фанери. Вчитель здійснює контроль і корекцію вмінь та навичок виконання учнями роботи. Також слідкує за дотриманням учнями правил техніки безпеки.
Поточні інструктажі:
-індивідуальні;
-Фронтальний
Під кінець роботи діти прибирають свої робочі місця щітками.
V. Контрольно-оцінювальний
Запитання для закріплення:
1. Виставка практичних робіт учнів.Вибір кращих робіт.
2. З чого починають випилювання внутрішнього контуру?
3.Чим відрізняється процес пиляння ножівкою від процесу випилювання лобзиком?
4. Способи оздоблення виробу?
Вчитель знову повертається до мети уроку і до очікуваних навчальних результатів. Під час бесіди з учнями, вчитель аналізує ступінь засвоєння дітьми матеріалу і чи досягнуто поставленої мети.
Оцінювання навчальних досягнень учнів (за запитаннями з теоретичного матеріалу та за результатам практичної роботи).
Домашнє завдання:
Достатній рівень:
❖ вивчити прийоми випилювання лобзиком за §15 підручника Б. М. Терещука «Трудове навчання. 5 клас».
Високий рівень:
❖ вивчити прийоми випилювання лобзиком за §15 підручника Б. М. Терещука «Трудове навчання. 5 клас»
❖ знайти в мережі Інтернет матеріали щодо оздоблення виробу».