Конспект уроку «Внутрішня сила та краса жінки-матері (за поемою Т. Г. Шевченка «Наймичка»)»

Про матеріал
За допомогою аналізу художнього тексту здійснити психологічне дослідження -розкрити внутрішню красу та силу жінки-матері Ганни; порівняти її з головною героїнею поеми «Катерина»; формувати духовні цінності учнів: любов, доброту, милосердя, майбутні батьківські почуття, вміння переборювати життєві труднощі, здатність до самопожертви заради дітей, батьків, коханих; розвивати зв'язне мовлення учнів.
Перегляд файлу

 

 

 

Конспект уроку української

літератури

в 9 класі на тему

«Внутрішня сила та краса

жінки-матері

(за поемою Т. Г. Шевченка

«Наймичка»)»

 

 

 

Вчитель        Бурак   О.  І.

 

 

 

 

 

Тема: Внутрішня сила та краса жінки-матері (за поемою Т. Г. Шевченка «Наймичка»)

 Мета: за допомогою аналізу художнього тексту здійснити психологічне дослідження -       розкрити внутрішню красу та силу жінки-матері Ганни; порівняти її з головною героїнею поеми «Катерина»;

формувати духовні цінності учнів: любов, доброту, милосердя, майбутні батьківські почуття, вміння переборювати життєві труднощі, здатність до самопожертви заради дітей, батьків, коханих;

розвивати зв'язне мовлення учнів.

 

Форма проведення: урок - психологічне дослідження

Обладнання: твори Тараса Шевченка «Катерина», «Наймичка», комп’ютер, картинна галерея, Грамзапис пісня у виконанні Н. Шестак « Сину, сину, ангел мій»

 

 

Хід уроку

І.Організація учнів до уроку 2 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань та навичок учнів 8 хв.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку 3 хв.

ІV. Робота над темою 25 хв.

V.  Підсумок уроку 5 хв.

VІ. Домашнє завдання 2 хв.

 

I. Організація учнів до уроку

II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

Пісня Павла Дворського «Мама Марія»

Вступне слово вчителя

У народі кажуть: «Материнське серце - як літнє сонце. Завжди світить, пестить і гріє. Дорослішають діти, а в матері з'являється сивина. Це свідок хвилювань, недоспаних ночей і материнського неспокою. І якийсь невимовний сум охоплює душу. Адже та сивина, можливо, - наша черствість та байдужість. Кожна мама старається все своє життя поставити на вівтар своїм дітям - заради їх благополуччя, достатку. Не винятком є головна героїня поеми «Наймичка» Тараса Григоровича Шевченка.

         «Такого полум'яного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання і жіночої муки не знайти, мабуть, ні в одного з поетів світу.

Нещасний в особистому житті, Шевченко найвищу і найчистішу красу світу бачив у жінці, у матері.»

                                                                       М. Рильський

  • Під поемою «Наймичка» стоїть дата 13 листопада 1845 р. Переяслав.
  • Що ви знаєте про переяславський період у житті Тараса Шевченка?

Найбільшу і найважливішу роль у житті кожної людини Шевченко відводив матері. Саме від матері, на думку поета, залежить, ким виросте її дитина.

 

« Мати - всюди неоднакова мати. Коли розумна та щира, то і діти вийдуть в люди, хоч попідтинню. А як без розуму, без серця, то й діти виростуть як ледащо в шинку.»

Т.Г. Шевченко

Тарас Григорович виділяє 2 типи материнських образів:

  1. тип: Мати, яка кладе життя на олтар любові і благополуччя своєї дитини, виховує її, притримуючись народних звичаїв та законів моралі.
  2. тип: Мати, яка не бере участі у вихованні дитини, залишивши її напризволяще.

 

Робота в групах

          Завдання для груп:

  • Визначити образи матерів із вивчених творів, які відповідають першому та другому типам. Відповідь обґрунтуйте.

(Діти працюють в групах)

Доповідачі виступають:

1 тип - Ганна з поеми «Наймичка»

 2 тип - Катерина з поеми «Катерина»

Проблемні питання:

  • Чия любов до сина більша, глибша, святіша - Ганни чи Катерини?
  •       В чому полягає внутрішня сила та краса Ганни?

А допоможе нам вирішити проблемні питання психологічне дослідження внутрішнього світу Ганни із поеми Т. Шевченка «Наймичка».

III. Повідомлення теми та мети

 

Тема нашого уроку:

Внутрішня сила та краса жінки-матері (за поемою Тараса Шевченка «Наймичка»)

План

  1. Ганна - жіноче втілення Шевченкової духовної людини.
  2. Внутрішня сила жінки-матері.
  3. Велич і трагізм тамованого почуття.
  4. Найтяжча перемога - над собою - через любов і доброту.
  5. Самозречена любов освячує матір.

Епіграф уроку: « У нашім раї на землі нічого кращого немає,

                                як тая мати молодая з своїм дитяточком малим.»

Т. Г. Шевченко

Послухайте, будь-ласка, слова Богдана Лепкого про поему «Наймичка».Можливо, вони частково підведуть вас до вирішення проблемних питань:

«Це наче старша сестра Катерини, яка гріх свій спокутує не під льодом, а в тихій, святій самопожертві»

 

 ІV. Робота над темою

  1. Ганна - жіноче втілення Шевченкової духовної людини.
  2. Внутрішня сила жінки-матері.
  •       Що ви розумієте під поняттям «духовна людина»?
  •       А якою постає перед нами Ганна? Зачитайте уривок.
  •       Чи подібна доля Ганни і Катерини? Чим саме?
  •       Про що співала пісню Ганна?
  •       Чи наслідувала Ганна долю вдови із пісні?

- Як ви думаєте, чому? (Завдяки внутрішній силі жінки-матері)

- Що це за внутрішня сила?

(Материнські почуття, відповідальність за долю сина)

  •       А як вчинила Катерина?
  •       Давайте повернемось до проблемних питань.

(Учні вирішують проблемні питання)

Послухайте, чи співпадають наші психологічні дослідження із дослідженнями Івана Франка у статті «Наймичка» Тараса Шевченка»:

«Наймичка - натура безмірно глибока, чуття у неї сильне, високе, любов до дитини така могуча, що перемагає все інше, заслонює перед нею весь світ, заставляє забути про себе саму, віддати все своє життя не для хвилевої покути, а для довгої жертви на користь своєї дитини».

З. Велич і трагізм тамованого почуття

  • Через скільки часу з'являється Ганна на хуторі проситися у найми до сім'ї, де росте її син?
  • Ми лише здогадуємось, що відбувалося з цією бідолашною жінкою за той рік. Материнське серце щеміло від болю за втраченою дитиною, тривожні думки не давали спокою: «Чи живий синочок, чи здоровий, чи добре йому в тих людей, чи дбають про нього?»

І вона пішла...

Жінка зі знатного роду стала наймичкою. Ганна все перемогла, все переборола в собі, щоби бути разом з дитиною. Але вона ще не відала, яка то мука: бути матір'ю, але не мати права впродовж багатьох років почути з вуст рідного сина оте наймиліше звертання - мамо.

  • Знайдіть у тексті уривки, зачитайте їх, де описано велич та трагізм тамованого материнського почуття.

(Учні зачитують уривки)

- І остання мука у житті Ганни, останнє признання , яке коштувало їй життя

(Учні зачитують уривок)

  • В усіх зачитаних вами уривках ми побачили трагізм тамованих материнських почуттів. В чому їх трагізм?
  •       А в чому велич цих страшних мук?

(Вони були заради сина, в ім'я його кращого життя)

Обговорення проблемних питань

- А в чому трагізм Катерини?

- То яка любов глибша, святіша?

(Учні обговорюють результати психологічного дослідження внутрішнього світу жінки-матері із поеми Т.Г.Шевченка «Наймичка»)


- На  уроці ми здійснили психологічне дослідження жінки-матері із поеми Т.Г.Шевченка «Наймичка».

А ось яке  дослідження зробив  І.Я. Франко:

«Катерина топиться, а її дитя стає поводирем сліпого старця - се конець людини гарячої, але слабої духом, що боїться важкої боротьби з життям серед погорди і наруги людської. Наймичка вибирає важчу дорогу, посвячує себе цілковито для щастя своєї дитини і ціною цілого життя осягає ту ціль».

  1. Найтяжча перемога - над собою - через любов і доброту

- Ми з вами дуже часто попадаємо в такі життєві ситуації, коли потрібно зробити зусилля над собою, перемогти себе. А це зробити найважче.

Метод «Мікрофон»

  • Яку перемогу над собою хочу одержати я? Що мені допоможе? (Учні дають відповіді на запитання)

 

  •       Яку перемогу над собою зробила Ганна?
  •       Що їй допомогло?
  •       Чи перемогла себе Катерина?
  •       То чия любов глибша, святіша?

 

5. Самозречена любов освячує матір.

Ми сьогодні багато говорили про самозречену любов матерів. Багато про неї говорили письменники. А також зобразили пензлем на полотні видатні художники.

А зараз екскурсія в нашу картинну галерею.

Комп'ютерна презентація картин Тараса Шевченка, І.Їжакевича,   М.Трутовського

 

  •       Що об'єднує ці всі картини?

 

 V. Підсумок уроку

  •       Чи вирішили ми проблеми нашого сьогоднішнього уроку?
  •       Чия любов глибша, святіша, сильніша?

- Давайте повернемось до епіграфу нашого уроку і пояснимо його.

  

Скільки б тобі не було років — п’ять чи   п’ятдесят,— завжди потрібна мати, її  ласка,   погляд. І чим більша твоя любов  до матері, тим світліше й радісніше життя.

Земля дочекалась і рясту, і сонця, і цвіту,

Душа, мов калина, росте і цвіте від тепла.

 Нічого не треба, нічого не хочу від світу,

Лишень аби мати на білому світі була.

 

З-за гір віє вітер, в степах повмирали морози,

 Шумлять осокори, весняно зітхають гаї,

А мати рідненька стоїть на високім порозі

 Та й думає мати: «Як маються діти її».

 

А діти світами, а діти у веснах та в зимах,

 Приїдуть і скажуть: «Нам двері, матусю, втворіть».

 І доти всі діти живуть по світах молодими,

Допоки чекають, допоки живі матері.

Грамзапис пісня у виконанні Н. Шестак « Сину, сину, ангел мій»

VІ. Домашнє завдання

Написати творчу роботу « Внутрішня сила та краса жінки-матері (за поемою Т.Г.Шевченка «Наймичка»)»

 

doc
Додав(-ла)
Бурак Оксана
До підручника
Українська література 9 клас (Коваленко Л.Т., Бернадська Н.І.)
Додано
12 березня 2020
Переглядів
1089
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку