Конспект уроку української
літератури
в 9 класі на тему
«Внутрішня сила та краса
жінки-матері
(за поемою Т. Г. Шевченка
«Наймичка»)»
Вчитель Бурак О. І.
Тема: Внутрішня сила та краса жінки-матері (за поемою Т. Г. Шевченка «Наймичка»)
Мета: за допомогою аналізу художнього тексту здійснити психологічне дослідження - розкрити внутрішню красу та силу жінки-матері Ганни; порівняти її з головною героїнею поеми «Катерина»;
формувати духовні цінності учнів: любов, доброту, милосердя, майбутні батьківські почуття, вміння переборювати життєві труднощі, здатність до самопожертви заради дітей, батьків, коханих;
розвивати зв'язне мовлення учнів.
Форма проведення: урок - психологічне дослідження
Обладнання: твори Тараса Шевченка «Катерина», «Наймичка», комп’ютер, картинна галерея, Грамзапис пісня у виконанні Н. Шестак « Сину, сину, ангел мій»
Хід уроку
І.Організація учнів до уроку 2 хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань та навичок учнів 8 хв.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку 3 хв.
ІV. Робота над темою 25 хв.
V. Підсумок уроку 5 хв.
VІ. Домашнє завдання 2 хв.
I. Організація учнів до уроку
II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Пісня Павла Дворського «Мама Марія»
Вступне слово вчителя
У народі кажуть: «Материнське серце - як літнє сонце. Завжди світить, пестить і гріє. Дорослішають діти, а в матері з'являється сивина. Це свідок хвилювань, недоспаних ночей і материнського неспокою. І якийсь невимовний сум охоплює душу. Адже та сивина, можливо, - наша черствість та байдужість. Кожна мама старається все своє життя поставити на вівтар своїм дітям - заради їх благополуччя, достатку. Не винятком є головна героїня поеми «Наймичка» Тараса Григоровича Шевченка.
«Такого полум'яного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання і жіночої муки не знайти, мабуть, ні в одного з поетів світу.
Нещасний в особистому житті, Шевченко найвищу і найчистішу красу світу бачив у жінці, у матері.»
М. Рильський
Найбільшу і найважливішу роль у житті кожної людини Шевченко відводив матері. Саме від матері, на думку поета, залежить, ким виросте її дитина.
« Мати - всюди неоднакова мати. Коли розумна та щира, то і діти вийдуть в люди, хоч попідтинню. А як без розуму, без серця, то й діти виростуть як ледащо в шинку.»
Т.Г. Шевченко
Тарас Григорович виділяє 2 типи материнських образів:
Робота в групах
Завдання для груп:
(Діти працюють в групах)
Доповідачі виступають:
1 тип - Ганна з поеми «Наймичка»
2 тип - Катерина з поеми «Катерина»
Проблемні питання:
А допоможе нам вирішити проблемні питання психологічне дослідження внутрішнього світу Ганни із поеми Т. Шевченка «Наймичка».
III. Повідомлення теми та мети
Тема нашого уроку:
Внутрішня сила та краса жінки-матері (за поемою Тараса Шевченка «Наймичка»)
План
Епіграф уроку: « У нашім раї на землі нічого кращого немає,
як тая мати молодая з своїм дитяточком малим.»
Т. Г. Шевченко
Послухайте, будь-ласка, слова Богдана Лепкого про поему «Наймичка».Можливо, вони частково підведуть вас до вирішення проблемних питань:
«Це наче старша сестра Катерини, яка гріх свій спокутує не під льодом, а в тихій, святій самопожертві»
ІV. Робота над темою
- Як ви думаєте, чому? (Завдяки внутрішній силі жінки-матері)
- Що це за внутрішня сила?
(Материнські почуття, відповідальність за долю сина)
(Учні вирішують проблемні питання)
Послухайте, чи співпадають наші психологічні дослідження із дослідженнями Івана Франка у статті «Наймичка» Тараса Шевченка»:
«Наймичка - натура безмірно глибока, чуття у неї сильне, високе, любов до дитини така могуча, що перемагає все інше, заслонює перед нею весь світ, заставляє забути про себе саму, віддати все своє життя не для хвилевої покути, а для довгої жертви на користь своєї дитини».
З. Велич і трагізм тамованого почуття
І вона пішла...
Жінка зі знатного роду стала наймичкою. Ганна все перемогла, все переборола в собі, щоби бути разом з дитиною. Але вона ще не відала, яка то мука: бути матір'ю, але не мати права впродовж багатьох років почути з вуст рідного сина оте наймиліше звертання - мамо.
(Учні зачитують уривки)
- І остання мука у житті Ганни, останнє признання , яке коштувало їй життя
(Учні зачитують уривок)
(Вони були заради сина, в ім'я його кращого життя)
Обговорення проблемних питань
- А в чому трагізм Катерини?
- То яка любов глибша, святіша?
(Учні обговорюють результати психологічного дослідження внутрішнього світу жінки-матері із поеми Т.Г.Шевченка «Наймичка»)
- На уроці ми здійснили психологічне дослідження жінки-матері із поеми Т.Г.Шевченка «Наймичка».
А ось яке дослідження зробив І.Я. Франко:
«Катерина топиться, а її дитя стає поводирем сліпого старця - се конець людини гарячої, але слабої духом, що боїться важкої боротьби з життям серед погорди і наруги людської. Наймичка вибирає важчу дорогу, посвячує себе цілковито для щастя своєї дитини і ціною цілого життя осягає ту ціль».
- Ми з вами дуже часто попадаємо в такі життєві ситуації, коли потрібно зробити зусилля над собою, перемогти себе. А це зробити найважче.
Метод «Мікрофон»
5. Самозречена любов освячує матір.
Ми сьогодні багато говорили про самозречену любов матерів. Багато про неї говорили письменники. А також зобразили пензлем на полотні видатні художники.
А зараз екскурсія в нашу картинну галерею.
Комп'ютерна презентація картин Тараса Шевченка, І.Їжакевича, М.Трутовського
V. Підсумок уроку
- Давайте повернемось до епіграфу нашого уроку і пояснимо його.
Скільки б тобі не було років — п’ять чи п’ятдесят,— завжди потрібна мати, її ласка, погляд. І чим більша твоя любов до матері, тим світліше й радісніше життя.
Земля дочекалась і рясту, і сонця, і цвіту,
Душа, мов калина, росте і цвіте від тепла.
Нічого не треба, нічого не хочу від світу,
Лишень аби мати на білому світі була.
З-за гір віє вітер, в степах повмирали морози,
Шумлять осокори, весняно зітхають гаї,
А мати рідненька стоїть на високім порозі
Та й думає мати: «Як маються діти її».
А діти світами, а діти у веснах та в зимах,
Приїдуть і скажуть: «Нам двері, матусю, втворіть».
І доти всі діти живуть по світах молодими,
Допоки чекають, допоки живі матері.
Грамзапис пісня у виконанні Н. Шестак « Сину, сину, ангел мій»
VІ. Домашнє завдання
Написати творчу роботу « Внутрішня сила та краса жінки-матері (за поемою Т.Г.Шевченка «Наймичка»)»