Тема: Взаємозв'язки у природі. Метою є уточнення знань учнів про взаємозв'язки між неживою природою, рослинами і тваринами навесні. Урок у форматі змішаного навчання. Модель: «перевернутий клас»
Тема: Взаємозв'язки у природі.
Мета: уточняти знання учнів про взаємозв’язки між неживою природою, рослинами і тваринами навесні; вчити міркувати, порівнювати, робити висновки, спираючись на життєвий досвід; виховувати любов до природи.
Обладнання: ілюстрації із зображенням тварин, екологічна казка, підручник
Урок у форматі змішаного навчання.
Модель: «перевернутий клас»
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
1. Бесіда про природу.
2. Складання «асоціативного куща»
Ми живемо у чарівному та прекрасному світі. Цей світ сповнений краси, світла, любові. Кожна істота займає у ньому своє місце є унікальною і неповторною.
Що сховано у слові «природа»?
- Діти, рослини, тварини, гори, океани, люди – все це єдиний світ. Все, що нас оточує називається природою.
3. Фронтальне опитування.
- Розрізняють природу живу і неживу.
- Що відноситься до неживої природи?(Нежива природа – це Сонце, Місяць, зорі, Земля, повітря і вода.)
- Що таке жива природа? Що сюди відноситься?(Жива природа – це усе, що народжується, живиться, дихає, росте,розмножується, відмирає. Це рослини, тварини, люди.)
- Усе живе дістає від неживої природи необхідні їм для життя тепло,світло, поживні речовини, воду, повітря.
- Тварини і рослини належать до живої природи. Пригадайте і скажіть, чим вони відрізняються ?( способом живлення і здатністю пересуватися)
- Як живляться рослини? (самі виробляють крохмаль, цукор, поживні речовини).
- Як живляться тварини ?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ви дізнаєтеся про взаємозв’язки між неживою природою, рослинами і тваринами.
IV. Закріплення знань, вироблення умінь і навичок.
Камілі для самостійного опрацювання був запропонований матеріал скласти або знайти екологічну казку про взаємозв’язок у природі.
1. Обговорення екологічної казки.( Читання казки Кривунь Камілою)
В одному селі жив хлопчик, звали його Олексійко. Йому минуло 8 років. Він ходив до школи, а у вихідні гуляв з татом у лісі, або біля річки недалеко від села. Часто грався у лузі за будинком. Там росла трава, було багато квітів. А скільки незвичайних мешканців жило в них! Хлопчику дуже кортіло дізнатися, про що вони дзижчать і пищать, розповідають один одному. А ще він хотів знати, навіщо в природі так багато тварин, яка з них найпотрібніша.
Одного разу Олексійко заплющив очі і побачив фею. Вона підійшла до нього і, простягнувши паличку, сказала:
Сказавши це, фея зникла. Олексійко дуже зрадів, адже тепер він може дізнатися, хто з тварин найпотрібніший.
- Піду я до річки,- подумав хлопчик. Першою, кого він побачив, була зелена жаба.
- Ось вона нікому не потрібна, - сказав хлопчик і махнув палицею. Жаби зникли, але відразу з’явилися хмари комарів. Тільки хлопчик хотів сховатися від них, як з усіх боків почали злітатися чаплі. Вони були голодні і шукали жаб.
- Виявляється, без жаб мешканці річки ніяк не можуть обійтися,- сказав Олексійко і повернув їх у водяний «будинок».
- Так,- подумав Олексійко,- виявляється, все не так просто. А ось без комарів точно нічого не трапиться, адже вони тільки докучають і кусаються. Він махнув паличкою, і комарів наче й не було. Але що це ? Усі жаби закричали, запищали бабки й ластівки. Хлопчик згадав, що без комарів вони загинуть – це їхній корм.
- Виходить, навіть комарі комусь потрібні!- здивовано сказав хлопчик. Хотів Олексійко піти в ліс, але передумав. Адже там все так само! Тепер він зрозумів, що в природі все важливе. Не стане когось одного, то погано стане всім: тваринам, рослинам, людям.
Скажіть, що ви зрозуміли з даної казочки?
Про який взаємозв’язок у природі ви дізналися?
Отже, все що нас оточує, все навколо – взаємопов’язане між собою.
Фізкульхвилинка
Як ви думаєте, чи існує взаємозв’ язок між тваринами? Пригадайте, за способом живлення тварин поділяють на які групи?
Назвіть тварин, які належать до рослиноїдних, до хижих, до всеїдних.
Кожен учень іде до дошки, несе свій малюнок або ілюстрацію тварини і прикріплює його під групою, до якої належить за способом живлення.
(Вдома для самостійного опрацювання був запропонований матеріал:
Намалювати малюнок або знайти ілюстрацію тварин, які відносяться до рослиноїдних, до хижих, до всеїдних)
РОСЛИНОЇДНІ ХИЖІ ВСЕЇДНІ
заєць вовк ведмідь
олень лисиця білка
голуб сова дятел
колорадський жук жаба тарган
черепаха щука мураха
Висновок
Отже, між живими організмами є зв’ язки. Рослинами живляться тварини, які, в свою чергу, є їжею для інших тварин. Такі зв’ язки між живими організмами, коли один є їжею для іншого, називають ланцюгами живлення. Починається ланцюг живлення завжди з рослин.
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Робота за малюнкам
- Розгляньте малюнки, назвіть тварин, які зображені .
Складіть ланцюги живлення.
2. Гра «Продовж ланцюг живлення»
Морква, заєць,... (лисиця або вовк)
Трава, козуля,... (вовк)
Зерно, миша… (кіт)
Дерево, комашки… (дятел)
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Наведіть приклади взаємозв’язків між неживою і живою природою.
— Що таке ланцюг живлення?
— Наведіть приклади, як пов’язані рослини і тварини.
— Наведіть приклади, як пов’язані різні тварини.
VII. Домашнє завдання
— Розкажіть, як пов’язані рослини, рослиноїдні та хижі тварини. Намалюйте ланцюг їхнього живлення.