Тема. Звірі восени . Підготовка звірів до зими Побудова й записування речень, що передають зміст малюнка. Складання тексту – опису на тему «Білочка»
Інтегрований урок з природознавства та розвитку зв'язного мовлення
Тема. Звірі восени . Підготовка звірів до зими
Побудова й записування речень, що передають зміст малюнка. Складання тексту – опису на тему «Білочка»
Мета: вчити складати тексти-описи, використовувати в писемній мові епітети, порівняння, щоб влучно і точно описувати тварин; розвивати логічне мислення, збагачувати лексичний запас; викликати захоплення природою, тваринами.
Ознайомити учнів із життям звірів восени, зі змінами, що відбуваються в їх житті; вчити наводити приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра; готують запаси кормів; готуються до зимової сплячки; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; виховувати навички охорони природи на прикладі звірів.
Обладнання : презентація, тести, ілюстрації звірів, робочий зошит.
Тип уроку. Інтегрований .
Хід уроку
І.Організаційний момент (слайд 1 )
1. Привітання
Встаньте, діти, всі скоріше,
Посміхніться всім миліше.
Привітайтесь: «Добрий день!»
Продзвенів дзвінок: «Дзелень»
2. Енергізатор «Сонечко».
Створення емоційного настрою.
Перед дітьми на дошці прикріплена модель сонечка.
- У кожного з вас на парті лежить маленький промінчик. Ми зараз разом із вами із цих промінчиків будемо складати сонечко сподівань.
Діти кажуть, чого вони очікують від уроку і прикріплюють на магнітну дошку свої промінчики.
-Я теж хочу прикріпити свій промінчик. Сподіваюся, що ви будете на уроці старанними, активними, працьовитими. І все у нас буде добре.
- Подивіться, яке гарне у нас вийшло сонечко.
3. Хвилинка спостереження (слайд 2)
Календар природи
- Яка пора року ?
- Які зміни відбулися в живій та неживій природі?
- Що ви помітили у природі цікавого, незвичного?
- Яку народну прикмету ти перевірив?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів ( слайд 3 )
1. Гра «Знайди "зайве"»
■ Шпак, ластівка, ведмідь, грак.
■ Бабка, метелик, заєць, бджола.
— До якої групи тварин ми відносимо ведмедя, зайця? (До звірів.) Доведіть!
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку ( слайд 4 )
- Багато клопоту восени не тільки птахам, комахам, а й звірам. І вони змушені рятуватися від холоду та голоду. А як саме ви дізнаєтесь сьогодні на уроці. Тема нашого уроку «Звірі восени. Підготовка звірів до зими. Побудова й записування речень, що передають зміст малюнка. Складання тексту – опису на тему «Білочка»
ІV. Вивчення нового матеріалу ( слайд 5 )
- Доведіть , що заєць , ведмідь належать до групи « Звірі ».
Робота за пам’яткою
1.Яку будову тіла мають звірі ?
2.Яка тварина за розміром?
3.Яке забарвлення хутра має?
4.Чим найчастіше харчується?
5.Де проживає?
— Пригадайте характерні ознаки в будові звірів. Як зміни в неживій природі впливають на життя звірів? Як осінні явища у житті рослин впливають на поведінку звірів?
— Розгляньте картину в художній галереї Матінки-Природи. Яку осінь зобразив художник?
— Що розповів їжачок Хитрячок про осінні турботи різних звірів? Що таке линяння?
Підсумок. Накопичення запасів жиру та линяння — це осінні явища у житті звірів. (слайд 8)
Опрацювання теоретичного матеріалу.
- Кого із звірів ви впізнали?
Розгляньте малюнки.
Як же звірі готуються до зими?
Розкажіть один одному.
Фізкультхвилинка
■ Маленький, чорненький, сліпенький, горбатенький, все поле переорав. (Кріт)
Зображувальний ряд: купка землі і кріт.
— Чому легко знайти місця поселення крота? Де він живе? Коли найактивніше риє?
Що є основною його їжею? Який улюблений делікатес крота? Доведіть, що кріт, так само як і їжак, належать до комахоїдних — миролюбних м’ясоїдів.
— Чи впадає кріт у зимову сплячку?
Що ви знаєте про життя інших звірів восени?
— Вовк, лисиця, заєць, лось ведуть активний спосіб життя. Заєць їсть узимку кору дерев. Вовк узимку майже завжди голодний, тому він пробігає десятки кілометрів, перш ніж йому вдасться кого небудь вислідити. Узимку він не погидує з’їсти навіть мишу, птаха й мертву тварину, хапає собак, що заґавилися, коло житла людини. Лисиця полює мишей. Опустивши низько голову, вона бігає підтюпцем по снігу, прислухаючись, чи не пискне полівка. Зачувши писк, кидається в сніг і хапає здобич. Лисиця ловить куріпок, які ночують під снігом. Часто підкрадається в село за домашньою птицею.
Бобри
Роблять запаси з гілок, стовбурів дерев, які перегризають і складають у воді біля своїх хатинок.
Їжаки
Пізно восени, коли промерзає ґрунт і зменшується кількість кормів, їжаки зариваються в опале листя і загортаються у клубок, впадаючи у глибоку сплячку аж до березня. Під час сплячки у їжаків більше, ніж на третину, зменшується маса, бо протягом сплячки вони не живляться, а живуть завдяки жиру, відкладеному в тілі восени.
Білки
Білки дуже старанно запасають на зиму корми — жолуді, горіхи, гриби, які ховають у дуплах, під опалим листям, або розвішують на сучках дерев. Іноді в більчиних запасах буває до трьох і більше кілограмів горіхів. У зимову сплячку білки не залягають, хоч у дуже люті морози і в хуртовину кілька днів сплять. . Міняє білка хутро руде на сіре – тепліше, пухнастіше.
Заєць
З настанням холодів хутро у зайців стає густішим і світлішим. На відміну від інших звірів, зайці не мають постійних лігвищ, не риють нір. Запасів їжі на зиму вони не заготовляють. Харчуються дрібними корінцями, згризають молоді пагони дерев, кору.
Ведмідь
Ведмідь за кілька тижнів до холодів намагається якомога більше наїстися – їдять все, що трапляється їстивного: горіхи, рибу. Потім вибирає у тихому густому лісі закуток під великим деревом і там готує барліг. Викине зайву землю, нанесе туди сухого листя й гілочок ялини і вкладеться спати на всю зиму.
Борсук
Борсук ,як ведмідь і їжак, запасається жиром, споживаючи жуків, ящірок, ягоди. Потім утеплить нору і лягає спати на зиму.
Гра «Хто чим харчується» (слайд 10)
V. Узагальнення й систематизація знань
■ Прийшла кума із довгим віником
На бесіду із нашим півником.
Схопила півня на обід,
Та й замела мітлою слід. (Лисиця)
■ Я — вухастий ваш дружок,
В мене сірий кожушок,
Куций хвостик, довгі вуса,
Я усіх-усіх боюся. (Заєць)
■ Хоч у нього шуба є,
Та як холод настає,
Він не їсть тоді, не п’є,
І не ходить, не гуляє,
А у лігво залягає. (Ведмідь)
■ Котиться клубочок,
Зовсім без ниточок.
Замість ниточок —
Триста голочок. (їжак)
■ По гілках вона стрибає.
Хоч сама мала на зріст,
Та великий має хвіст.
Як намисто, оченята.
Хто це? Спробуй відгадати. {Білка)
— Які з цих тварин змінюють забарвлення хутра?
— Які з цих тварин готують запаси кормів?
Білочка
Хвіст трубою, спритні ніжки
Плиг із гілки на сучок.
Носить білочка горішки
В золотий свій сундучок.
В неї очі, мов горішки,
Кожушинка хутряна,
Гострі вушка, наче ріжки,
У дуплі живе вона.
(Г. Бойко)
- Знайдіть слова, які допомогли вам уявити білочку.
Чи знаете ви?...
Де зимує білочка? У дуплі. Влаштовує тепле гніздечко. Устеляє його мохом, сухим листям. Як запасає харчі? Ще восени вона збирає горішки, гриби, насіння шишок. Усе це вона в своїй коморі ховає.
Цікаво знати, що білка ще й розбійниця. Іноді їй набридає годуватися насінням, грибами. От і починає шукати пташині яйця. А потім, як виводяться маленькі пташенятка, вона їх поїдає. Отже, білка – хижа тваринка.
Два рази на рік вона народжує білченят. Вони сліпі, голі, важать до 12 грамів. Через 3-4 тижні вже вкриті пухом. Вилазять з гнізда через 35 днів.
Зверніть увагу на правопис слів
Шубка, коричнева, китички, кігтики, зубки
Очі, як намисто.
Хвіст, як мітла.
Робота в зошитах. Складання і записування речень.
Скласти опис білочки, використовуючи прийоми мнемотехніки.
- це
У неї настий ,як
з
На запасає, ,
- гарна
Білочка – це маленька лісова тваринка. У неї пухнастий хвостик, як кермо. Вушка гострі з китичками. На зиму запасає горішки, насіння, гриби. Білочка – гарна господиня.
VI Підбиття підсумків. Рефлексія ( слайд 15 )
— Якою новою інформацією ви поповнили свій багаж знань?
— Що цікавого запам’ятали про звірів?
— Наведіть приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра?
— Наведіть приклади тварин, які готують запаси кормів?
Хочу звернутися, діти, до вас із проханням.
Холодно взимку зайчатам і білці,
Песику — в будці, в сараї — корівці.
Мерзнуть у котика лапки і вуха,
Мерзне ворона в лиху завірюху.
Горю зарадити можемо —
В будку Шаркові настелим соломи,
Зайчикові покладемо під кущик
Кілька морквинок, листочок капусти,
Теплу корівці поставим водичку
Птицям насиплемо крихти в годівничку.
Як допоможемо дружно, малята,—
Виживуть взимку птахи і звірята.
(Л. Левченко)
Ви всі молодці, добре попрацювали . Дякую за увагу, старанність і активність на уроці. На своїх сонечках відобразіть свій настрій на кінець уроку .
(слайд 17)