Тема: Вживання числівників з іменниками.
Мета: пояснити учням вживання числівників з іменниками, сприяти виробленню в учнів уміння правильно вживати числівники з іменниками; виховувати старанність, повагу до мови.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Артикуляційна розминка
2. [1, 2] Хвилинка-веселинка.
— Увага! На уроці мови — математика! Вам слід визначити, якими є числівники-відгадки: кількісними чи порядковими; простими, складними чи складеними.
1) Скільки було: баба, дві матері, дві дочки й онука? (Троє.)
2) У мене в двох кишенях є гроші: коли з однієї перекладу в іншу один карбованець, то буде порівну, а коли з другої перекладу в першу один карбованець, то в першій буде вдвічі більше, ніж у другій. (П’ять і сім.)
3) Летів гусак, а проти нього — зграя гусей.
— Здорові були, сто гусей! — каже гусак.
— Нас не сто,— кажуть гуси,— а нас стільки, що якби ще стільки, та ще півстільки, та чверть стільки, та ще один, отоді було б сто.
(Тридцять шість.)
4) П’ять, п’ятнадцять,
Без двох двадцять,
Семеро, троє,
Ще й малих двоє. Скільки?
(П’ятдесят.)
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ діяльності ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. [1, 2] Слово вчителя.
В українській мові при числівниках два, три, чотири іменники чоловічого роду в називному відмінку вживаються у формі Н. в. множини (три зошити, чотири пенали), а іменники жіночого і середнього роду — у формі родового відмінка однини (дві парти, три вікна). Числівники від п’яти і далі в називному відмінку вимагають від іменників родового відмінка множини (сім олівців, двісті учнів, тисяча пригод).
2. [1] Тренувальна вправа.
Завдання: записати прислів’я і приказки, розкриваю¬чи дужки.
Сім (п’ятниця) на тиждень.
Знати як свої п’ять (пальці).
Наговорити сім (мішок) гречаної вовни.
Мудрій голові досить два (слово).
Краще з розумним два (раз) загубити, ніж із дурним один раз знайти.
Два (півень) і дві (господиня) не згодяться ні завтра, ні нині. (Нар. творч.)
[2] Вправа 311 (С. 116).
3. Переклад з російської.
Завдання: перекласти словосполучення українською мовою і записати.
[1] Три недели, тридцать два килограмма, пятьдесят копе¬ек, четыре улицы, семь карандашей, двадцать пять городов, три подруги, девять тонн, сорок четыре метра, шестнадцать стульев, сто мнений, восемнадцать сел, двадцать восемь окон, десять дней.
[2] Вправа 312 (с. 116).
4. Слово вчителя.
Іменники, що вживаються після дробових числівників, ма¬ють форму родового відмінка однини: півтора дні, три чет¬вертих кухля, дві цілих п’ять десятих відсотка.
5. Тренувальна вправа.
[1] Завдання: записати словосполучення, розкриваючи дужки. Придумати з ними речення.
Три дев’ятих (поверхня), одна четверта (груша), шість сьо¬мих (площа), п’ять десятих (відсоток), півтора (літра), дві тре¬ті (автобус).
[2] Вправи 315, 316 (с. 117) (письмово).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання до учнів.
— У формі якого відмінка і числа вживаються іменники чоловічого роду при числівниках два, три, чотири?
— У формі якого відмінка і числа вживаються іменни¬ки жіночого і середнього роду при числівниках два, три, чо¬тири?
— У якому відмінку і числі стоять іменники після дробо¬вих числівників?
VI. РЕФЛЕКСІЯ