Конспект уроку «Пізнаємо природу» за підручником «Пізнаємо природу». Автор Д. Біда (2023).
Урок №60.
Тема: Які рослини і тварини живуть серед людей.
Мета: допомогти учням зрозуміти, які види рослин і тварин успішно адаптувалися до життя в містах та які адаптаційні стратегії вони використовують, дослідити різноманітність видів рослин і тварин, які зустрічаються в міських середовищах, включаючи парки, сквери, дахи будівель, а також пристосовані до життя в приміщеннях, дати розуміння, як взаємодія з живими організмами у містах впливає на якість життя міського населення та природні екосистеми, сприяти розвитку у учнів поваги до природи в міських умовах та збереження біорізноманіття у містах шляхом взаємодії з рослинами і тваринами, розвивати навички спостереження та дослідження: навчити спостерігати за рослинами і тваринами в містах, здійснювати дослідження їхньої поведінки та взаємодії з міським середовищем.
Очікуванні результати: учні знають і розуміють, що різноманітність рослин і тварин, які співіснують з людьми, є великою і включає в себе різні види, які вижили та успішно пристосувалися до міського середовища, ідентифікують деякі типи рослин і тварин, які зустрічаються в міських умовах, такі як дерева, кущі, трав'янисті рослини, гризуни, птахи, комахи тощо, пояснюють, які адаптації роблять рослини і тварини, щоб вижити в міському середовищі, такі як зміни в зовнішньому вигляді, харчових звичках та поведінці, оцінюють вплив діяльності людини на природне середовище міста та роль рослин і тварин у підтримці екологічної рівноваги, розвивають в собі свідомість про важливість збереження рослин і тварин в міських середовищах та їхнього впливу на якість життя людей.
Обладнання: зошити, підручники, зошити з друкованою основою
Тип уроку : комбінований
Хід уроку
І. ОК (організація класу)
Створення позитивного психологічного клімату класу.
ІІ. АОЗ (актуалізація опорних знань) МНД (мотивація навчальної діяльності)
Випишіть рослин і тварин пустелі та вкажіть ознаки їх пристосування до виживання
А) що таке пустеля ?
Б) які умови існування в пустелі?
В) чим особливі живі організми, які живуть у пустелі.
Французький письменник А. Де Сент-Екзюпері писав: «Ти завжди у відповіді за тих, кого приручив»
Як ви розумієте його слова?
ІІІ. ВНМ (вивчення нового матеріалу)
Слово вчителя.
Поряд із людиною проживає велика кількість різноманітних організмів. Свійські тварини, культурні рослини, хвороботворні мікроорганізми, гриби-паразити — усіх не перелічити. Серед них є й такі, що постійно чи тимчасово співіснують з людиною, але не втрачають зв'язку з природними екосистемами. Це синантропи, або організми, які живуть серед людей.
Група І. Синонтропні організми: рослини
Група ІІ. Синонтропні організми: тварини
Завдання для груп:
https://youtu.be/CMZNdS92Zws?si=LupF111CZvlSLL99
Слово вчителя. Бесіда із роботою в зошиті
- Польові рослини-синантропи пристосовані до спільного зростання з культурними рослинами на полях.
- Деякі пристосувалися до спільного зростання з культурними рослинами на городах.
- Пустирні рослини-синантропи зростають за межами посівів, на землі, що не обробляється.
- Інші бур’яни ростуть на звалищах, смітниках і часто утворюють зарості.
Слово вчителя. Бесіда із роботою в зошиті
- Дикі тварини проживають у незмінених або малозмінених куточках природи.
- Одомашнені тварини.
- Птахи.
- Ссавці.
- Окремі тварини не бояться відвідувати людні місця.
Вправа «Трибуна думок»
Хто такі синантропні організми?
ІV. ЗВ (закріплення вивченого)
V. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 49, виконати завдання 4,6 зошит ст.. 3.ст. 68
VІ. Підсумок. Рефлексія.
Техніка «Однохвилинне есе»
Техніка, яка використовується з метою представлення учнями зворотного зв’язку про вивчене з теми. Для написання есе можна поставити такі запитання: Що найголовніше ти дізнався сьогодні? Які питання залишилися для тебе незрозумілими?