Тема: Послідовності.
Мета: ознайомити учнів з поняттям послідовності і різними способами її задання; ознайомити з історією поняття послідовності; формувати вміння аналізувати; узагальнювати, робити висновки; показати зв’язок між різними поняттями в математиці; закріплювати навички роботи з підручником.
Тип уроку: урок нових знань,
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
-
Спробуйте пояснити значення слова “послідовність” з погляду української мови, як би ви записали означення цього поняття до тлумачного словника.
-
Наведіть приклади послідовностей, з якими ви зустрічаєтесь в житті (черга, список, приготування їжі, зміна пір року).
-
У навколишньому середовищі елементами послідовностей є різні предмети та явища. Що може бути елементом послідовності в математиці? Звичайно, число.
-
На дошці записано кілька числових послідовностей. Спробуйте пояснити словами, які числа утворюють кожну з них і назвіть кілька наступних її членів.
а) 3, 6, 9, 12, ...;
б) 2, 4, 6, 8, ...;
в) ½ , ¼ , 1/6, 1/8, ...;
г) 3, 6, 12, ...;
д) 10, 11, 12, ..., 98, 99;
е) 1, 4, 9, 16, 25, ...;
е) -8, -5, -2 , ...;
ж) -12, 4, - 4/3, ...;
з) -8, -16, -32, ...;
и) 2, 6, 18, 54, ...;
і) 1, 2, 3, 5, 7, 13,....
Ми ознайомилися з першим способом задания послідовності - словесним.
Спробуйте класифікувати записані послідовності. Що можна покласти в основу класифікації.
(Зростання - спадання, скінченні - нескінченні, спосіб утворення). Особливий інтерес і математиці викликає остання із записаних послідовностей, яку називають “числами Фібоначчі”.
(Учні роблять повідомлення про числа Фібоначчі, які вони готували самостійно, користуючись довідковою літературою).
(Задача про кролів. Розгалуження дерева).
-
Самостійна робота з підручником.
Прочитайте §17.1 підручника і знайдіть відповіді на запитання:
-
Як позначаються члени послідовностей?
-
Що означає - задати послідовність?
-
Які є способи задания послідовностей?
-
Як обчислити член послідовності за формулою n — го члена?
-
Розв'язування вправ.
-
Напишіть кілька перших членів послідовності квадратів натуральних чисел. Який її n - й член?
Запитання:
-
Яким способом було задано послідовність? (Словесним).
-
Яка формула n - го члена для цієї послідовності? ()
-
Напишіть кілька перших членів послідовності натуральних чисел, кратних 3. Обчисліть її сороковий член.
-
Знайдіть 6 — й, 8-й, 10 — й, члени послідовності, n — й член якої =.
-
Перший член послідовності дорівнює 7, а кожний інший на 2 більший за попередній. Напишіть кілька її перших членів.
-
Послідовність а1 а2, а3, ... така, що = - 5 і для кожного натурального числа і. Знайдіть , а5, .
-
Підберіть n-й член послідовності, перші члени якої:
-
2, 5, 8, 11,-.;
-
3, 6, 12, 24, 48,...;
-
0, -2, -4, -6, ….
-
1/2, 2/3, 3/4, 4/5, ...
Як задати ці послідовності словесно?
-
Підсумок уроку.
-
З якими видами послідовностей ми ознайомилися?
-
Про які способи задания послідовностей ви довідалися? Охарактеризуйте кожний з них. Назвіть його переваги і недоліки.
-
Домашнє завдання.
§17.1 №519, №524, №528, №532.