Конспект уроку алгебри в 9 класі студентки групи МІЕ17Б Чудної Олени
Тема: Числові послідовності
Мета:
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.
План уроку
Хід уроку
Привітання вчителя. Перевірка готовності учнів до уроку. Перевірка присутніх на уроці (відмітити в журналі).
Задача 1.Купівля коня.
(Із арифметики Магницького.)
Продавець продав коня за 156 крб. Але покупець, придбавши коня, передумав і повернув його господарю, кажучи: "Нема мені користі купувати за таку ціну коня, який таких грошей не вартий". Тоді продавець запропонував інші умови: "Якщо ціна за коня дуже висока, то купи лише цвяхи для його підков, а коня одержиш безкоштовно на додачу. Цвяхів у кожній підкові 6. За перший дай мені всього 1/4 к., за другий – 1/2 к., за третій - 1к. і т. д..." Покупець, спокусившись низькою ціною та бажаючи безкоштовно придбати коня, прийняв умови, думаючи, що за цвяхи доведеться заплатити не більше 10 крб. На скільки покупець проторгувався?
Розв’язання
За умовою маємо геометричну прогресію, де .
Всього цвяхів з підков буде:
Тобто, в прогресії буде 24 члени.
Нам треба знайти суму цих 24 членів послідовності, це сума яку повинен буде заплатити покупець за підкови:
Покупець проторгувався на:
Відповідь: покупець проторгувався на 41797 крб.
Задача 2.
Мешканець маленького містечка був відомий своєю скнарістю. Коли у нього були справи в повітовому місті, розташованому в 25 км від цього містечка, він звичайно шукав сусідів, які б підвезли його. Одного разу скнара крутився на площі, шукаючи того, хто підвіз би його за спасибі додому. Але цього разу нікого не було і він змушений був шукати платного візника. Скнара обійшов їх усіх, торгуючись з ними і порівнюючи ціни. Один просив 250 крб., другий - 200 крб., третій -150. Усі ці ціни здалися йому занадто високими. Нарешті він помітив візника з убогим візком і жалюгідною шкапою. Коли скнара запитав його скільки він візьме за дорогу, той подивився на землю, почухав потилицю і відповів: "за 1-й кілометр заплати мені 1 коп., за другий - 2 коп, за 3-ій - 4, за 4-ий - 8 і так до кінця шляху."
"От дурний - подумав скнара, ледве стримуючи сміх, - лічить на копійки." Поспіхом він заліз у візок і гукнув:"Згідний! Поїхали!"
Скільки грошей він повинен заплатити за дорогу?
Розв’язання
Маємо геометричну прогресію: 1; 2; 4; 8 …;
Щоб з’сувати скільки коштувати така поїздка, треба знайти суму 25 членів геометричної прогресії (так як їхати 25 км):
Відповідь: скнара повинен буде заплатити за поїздку 335544 крб 31 коп.
Задача 3.
Турист, підіймаючись на гору, за першу годину досяг висоти 800 м, а за кожну наступну годину піднімався на висоту , на 25 м меншу, ніж за попередню. За скільки годин він досягне висоти 5700 м?
Розв’язання
Маємо арифметичну прогресію, де
Задача зводиться до знаходження .
Перевірка:
Відповідь: турист досягне висоти 5700 м за 8 годин.
Задача 4.
У змаганні зі стрільби за кожен промах у серії з 25 пострілів стрілок одержував штрафні очки: за перший промах – одне штрафне очко, а за кожен наступний – на 0,5 очка більше, ніж за попередній. Скільки разів влучив у ціль стрілок, що одержав 7 штрафних очків?
Розв’язання
Маємо арифметичну прогресію, де
Знайдемо з формули суми, таким чином з’ясуємо кількість промахів:
Отже, стрілок зробив 4 промахи. Таким чином в ціль він влучив:
Відповідь: стрілок влучив в ціль 21 раз.
Задача 5.
Одного разу розумний бідняк попросив у скупого багатія притулку на два тижні за таких умов: «За це я тобі першого дня заплачу 1 крб, другого – 2, третього – 3 і т.д., збільшуючи щоденну плату на 1 крб. Ти ж будеш подавати милостиню: першого дня 1 копійку, другого – 2, третього – 4 і т.д., збільшуючи щодня милостиню вдвічі». Багатій з радістю на це згодився, вважаючи умови вигідними. Скільки грошей одержав багатій?
Розв’язання
З’ясуємо спершу скільки карбованців заплатив бідняк багатію. Ми маємо арифметичну прогресію, де
Отже бідняк заплатить 105 крб.
Тепер вияснимо скільки заплатить милостині багатій. Маємо геометричну прогресію, де
Таким чином виходить, що багатій має сплатити 163,86 крб.
Виходить, що багатій не те, що не одержав грошей, він ще й поніс витрати у розмірі:
Відповідь: багатій не заробив грошей, натомість витратив 58,83 крб.
Ми з вами розглянули дуже цікаву тему «Числові послідовності» і з’ясували, що вони насправді підстерігають чи не на кожному кроці нашого життя: це й штрих-коди, і послідовність нот на нотному стані, і навіть слова це певна послідовність літер.
Не оминули нас і особливі послідовності, такі як, арифметична та геометрична прогресії, а також нескінченно спадна геометрична прогресія.
Ви вивчили всі основні поняття щодо них. Та, найціннішим є вміння використати набуті знання.
Та перш, ніж ми приступимо до розв’язання задач, пригадаємо теорію. Гадаю всі вирішували кросворди, та чи ви пробували себе колись в антикросвордах? Отож, завдання таке: скласти питання до записаних у кросворді математичних понять.
Поки клас вирішує анти кросворд (він виводиться на слайді) до дошки викликається два учні, вони записують на бічних дошках формули до арифметичної/геометричної прогресій.
Арифметична прогресія |
|
Геометрична прогресія |
|
Рекурентна формула |
|
|
Формула n-го члена |
|
|
Характеристична властивість |
|
|
Формула суми n перших членів |
|
|
Формула суми всіх членів геометричної прогресії (|q|<1) |
|
Тепер, коли ми все пригадали, саме час використати наші знання на практиці.
Розв’язання
Отже, це арифметична прогресія з різницею
Відповідь:
Розв’язання
Знайдемо різницю прогресії:
Тепер можемо знайти суму:
Відповідь:
Розв’язання
Нехай
Знайдемо різницю прогресії з формули n-го члена:
Тоді,
Відповідь:
Розв’язання
Знайдемо знаменник прогресії:
– сторонній корінь, за умовою
Відповідь:
Розв’язання
Знайдемо :
Отже,
Відповідь:
Розв’язання
Знайдемо знаменник прогресії:
Отже,
Відповідь:
Молодці. Дякую за ваші відповіді. На наступному уроці ви напишете контрольну роботу і я зможу оцінити наскільки добре ви засвоїли тему.
Вчитель виставляє оцінки за урок.
Підготуватися до контрольної роботи: повторити всю теорію, що вивчали на попередніх уроках (послідовності, арифметична/геометрична прогресія та її властивості, сума n перших членів арифметичної/геометричної прогресії, сума всіх членів нескінченно спадної геометрично прогресії); виконати Домашню контрольну роботу №4 на ст.188-189 (Алгебра: підруч. Для 9-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.С. Істер. – Київ : Генеза, 2017. – 264 с.) з поясненнями, не просто варіанти відповідей.
Домашня контрольна робота №4
А. 7; |
Б. 14; |
В. -7; |
Г. 28 |
А. 2; 4; 6; |
Б. 2; 4; 5; |
В. 0; 1; 8; |
Г. 1; 3; 9. |
А. 0; 1; 8; |
Б. 4; 5; 6; |
В. 1; 2; 4; |
Г. -2; -3;-4. |
А. 30 м; |
Б. 24 м; |
В. 3 м; |
Г. 27 м. |
А. -130; |
Б. -65; |
В. -100; |
Г. 65. |
А. 24; |
Б. -96; |
В. -48; |
Г. 48. |
А. -21; |
Б. -22; |
В. -23; |
Г. -24. |
Підставимо замість запропоновані числа:
А. 20400; |
Б. 10600; |
В. 10200; |
Г. 9800. |
8; 16; 24; 32; …– арифметична прогресія
А. -21; |
Б. 21; |
В. 63; |
Г. -63. |
Знайдемо За характеристичною властивістю:
Тоді
А. -16; |
Б. -17; |
В. -18; |
Г. Такого члена не існує |
Так як коефіцієнт при більше нуля, то вітки параболи будуть дивитися вгору, а найменшого свого значення функція набуватиме у вершині.
А. Знайти неможливо |
Б. -4; |
В. -16; |
Г. 16. |
За властивістю геометричної прогресії
А. 3; |
Б. -3; |
В. 0,25; -3; |
Г. -0,25; 3. |
Скористаємось характеристичною властивістю геометричної прогресії: