Конспект уроку з англійської мови (5 клас НУШ) "GRAMMAR search: The Zero Conditional"

Про матеріал
Урок розрахований для здобувачів освіти 5 класу НУШ. Метою уроку є вивчення граматичної структури англійської мови, пов'язаної із вживанням умовних речень нульового типу. Вивчення матеріалу сприяє розвитку у здобувачів освіти граматичної компетентності, лінгвістичному мисленню, а також дотримання норм пунктуації при побудові складних речень умовного типу на письмі. (O.Karpyuk, K.Karpyuk Student`s Book - English (Year 5). Тернопіль:"Лібра Терра", 2022
Перегляд файлу

 

English. FORM 5 (NUS).

Тема: «Умовні речення нульового типу»

Grammar: «The Zero Conditionals»

Objectives:

  • to introduce and practice the new grammar; to focus students on using of the Zero Conditionals; to improve students` grammar skills;
  • to expand students` vocabulary; to interest students in learning grammar; to develop students` grammar competence; to motivate linguistic guess, to active thinking and creative imagination; to improve students` writing, reading, listening and speaking skills.
  • to provide a stable and welcoming atmosphere in the class; to inspire students to work in pairs; to encourage students` understanding of importance of studying.

Outcomes: by the end of the lesson students will be able:

  • to analyse and understand the situations in which the Zero Conditionals are used;
  • to use the Zero Conditional in written and in oral speech;
  • to share knowledge with others.

Facilities: a book, a whiteboard, the table «The Zero Conditionals», copy-books,              a laptop.

PROCEDURE

I .Organizing Time

Greeting 1.

Teacher: Good morning, students! I am glad to see you! How are you today?                    I hope, you are nice and you`ll energetic during the lesson.

Students: Good morning, teacher! We are nice!

Teacher: So, let`s start our lesson! Take your seats, please.

Students: Thank you!

Aim 2.

Teacher: Today we are going to learn a new grammar theme «The Zero  Conditionals» and we`ll practice it in our exercises, of course. So, let`s go!

Warming-up 3.

Teacher: Dear friends, do you know the poems or rhymes about four seasons: winter, summer, autumn and spring?

Students: Yes! We know the poem about four seasons!

Teacher: OK!

Students: Spring is green!                 Autumn is yellow!                                         

               Summer is bright!               Winter is white!

                              Seasons Names Stock Illustrations – 119 Seasons Names Stock Illustrations,  Vectors & Clipart - Dreamstime

 Teacher: Thank you! You are well done!

II. The main part of the lesson

Grammar Point: The Zero Conditionals.

Teacher: Умовні речення – це тип речень, коли ми говоримо про те, що може статися, могло б статися або ж йдеться про наші мрії. Характерна ознака – сполучник if.

Teacher: What do we know about Zero Conditional?

Zero conditional (умовне речення нульового типу) – умовне речення, що передає загальні істини, природні або наукові факти, правила або ж часто повторювані події, що стали правилом.

В умовних реченнях нульового типу завжди використовується Present Simple як в головному, так і в підрядному реченні.

 

Example: If it rains, I wear my raincoat.                                        

                If you make a cake, you firstly break eggs                           

                If you heat ice, it melts!  

                If you like apples, go to this shop                                  

                                                                                       Tesco's Free Fruit for Kids scheme sees over 100m handed out | News | The  Grocer

    Teacher: So, we use the Zero Conditional to:

    talk about general facts               

    make suggestions and offers                                                                                                            

    give advice

 

                            

 

The structure of the Zero Conditional

                          IF + Present Simple, + Present Simple

 

Conditionals are two parts sentences which are connected with the  word «if». With all conditionals, when we start the sentences with «if», we must use a comma. When «if» is in the middle of the sentence, we don`t use a comma.

 

Note: We use a comma after the «if-clause».

Example: If you go to Egypt, visit the Pyramids.

Teacher: But when the Zero Conditional is … !!!

The structure of the Zero Conditional

Present Simple +IF + Present Simple

 

Note: We don`t use a comma in the sentence.

Example:  Visit the Pyramids if you go to Egypt.

                                Was ancient Egypt a desert? | Live Science

Teacher: And now let’s watch the video about «The Zero Conditional»

(URL-https://www.youtube.com/watch?v=DCLh5YMqOjM)

(URLhttps://www.youtube.com/watch?v=WlStOWpZlyY&t=1s)

Teacher: OK! So, tell me, please, when do we use the Zero Conditionals? How are they formed? When do we use a comma in Сonditionals? And when we don`t use       a comma? (The students answer the questions).

Students: We are ready!

Teacher: Well done! Perfect! Thank you!

 

Teacher: And now do Ex. 1 on p.82 (in oral form). Match to make sentences.                                 

Teacher: Please, do Ex. 2 on p. 82(in oral form). Finish the sentences:

  1. If I am hot, …                                            5. If it snows, …
  2. If the weather is wet, …                            6. If it is stormy, …
  3. If it is frosty, …                                         7. If the weather is sunny, …
  4. If I am cold, …                                          8. If it is windy, …

 

III. The Ending of the lesson

Teacher: Did you like the lesson? What was difficult (easy) for you? What do you know about Zero Conditionals? Please, give several examples of the Zero Conditional Sentences. Thank you!

Teacher: So, you were great! Thank you! Your home task is to learn new grammar and do Ex. 3 on p. 82 (Make your own six sentences with the Zero conditional).   Our lesson is over! Have a nice day! Good-bye! 

Students: Good-bye! Thank you!

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Пластун Світлана Володимірівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Григоренко Олена Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 січня 2023
Переглядів
895
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку