Конспект уроку біології "Водорості (зелені, бурі, червоні)" у 6 класі створений у відповідності до чинної програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням змін, затверджених МОН. Призначений для вчителів біології загальноосвітніх навчальних закладів.
Тема. Водорості (зелені, бурі, червоні).
Мета: формувати уявлення учнів про різноманітність рослинного світу на прикладі водоростей, сформувати вміння визначати особливості різних відділів водоростей; навчити розпізнавати водорості, що належать до різних груп, формувати уміння описувати будову тіла водоростей; навчити оцінювати значення рослин для існування на планеті Земля, формувати цінності переконання щодо необхідності збереження рослин та їхнього раціонального використання людиною.
Завдання:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Терміни і поняття: спора, талом (слань), ризоїди, зелені водорості, бурі водорості, червоні водорості, діатомові водорості, Червона книга України.
Обладнання: підручники, інформаційні картки, зображення представників різних відділів водоростей, відео, слайди презентації, матеріали та об’єкти для лабораторного дослідження, біологічне лото, кольорові кружечки зеленого, бурого, коричневого, червоного, жовтого кольорів, кольорові олівці.
Хід уроку
І. Організація роботи
Привітання, психологічне налаштування учнів на роботу.
ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів
Фронтальна бесіда:
- Назвіть царства живої природи. Яке царство ми зараз вивчаємо?
- Які типи живлення вам відомі? Який тип живлення мають рослини?
- Що таке хлоропласти? Яку функцію вони виконують?
- Які середовища життя організмів вам відомі?
- У якому середовищі, на вашу думку, з’явилися перші живі організми?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Відомо, що життя зародилося у водному середовищі, і протягом багатьох десятків, а може й сотень мільйонів років ця стихія залишалась основним місцем, де було зосереджене життя. Із давніх-давен казковий світ підводного царства приваблював сміливих людей. Існує легенда про шумерського героя, який шукав під водою траву життя. Інша легенда розповідає про Олександра Македонського, який у спеціально сконструйованому апараті провів чимало часу під водою, спостерігаючи підводне царство. Можливо, і він шукав траву життя. Та чи знайшов – невідомо.
Створення проблемної ситуації:
- Що міг спостерігати Олександр Македонський?
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку (запис в зошит)
V. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу
Блок 1. Загальні ознаки водоростей.
Самостійна робота учнів з текстом підручника про різноманітність водоростей.
Складання схеми «Відділи водоростей».
Рослини
Нижчі (Водорості) Вищі
Відділи
Фронтальна бесіда «Так чи ні»:
Блок 2. Зелені водорості.
Демонстрація зображень зелених водоростей.
Перегляд відео «Зелені водорості».
Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Створення учнями «візитівки» зелених водоростей за планом:
Лабораторне дослідження
Інструктаж з безпеки під час виконання лабораторного дослідження №10.
Тема: Будова зелених нитчастих водоростей.
Мета: ознайомитися з:
- будовою нитчастих водоростей на прикладі улотрикса;
формувати уміння і навички:
- вести спостереження за живими біологічними об’єктами,
- спостерігати, описувати та пояснювати особливості будови улотрикса;
розвивати уміння і навички:
Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: мікроскоп, предметні та покривні скельця, піпетка, фільтрувальний папір, серветка, розчин йоду, культура улотриксу або проби води з водойми, таблиці, підручник.
Хід роботи
Блок 3. Бурі водорості. Червоні водорості. Діатомові водорості.
Демонстрація зображення бурих, червоних, діатомових водоростей.
Перегляд відео «Бурі водорості» та «Червоні водорості».
Самостійна робота учнів з текстом підручника про різні відділи водоростей, робота в динамічних групах над створенням «візитної картки» діатомових водоростей (І група), бурих (ІІ група), червоних (ІІІ група).
Звіт груп. Робота з опорним конспектом.
Блок 4. Значення водоростей у природному середовищі та житті людини.
Складання опорної схеми «Значення водоростей»
«Біологічне лото»: І група визначає значення водоростей у природному середовищі, ІІ - позитивне значення водоростей у житті людини, ІІІ - негативне значення водоростей у житті людини.
Звіт груп про виконане завдання.
VІ. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі
Вправа «Ланцюжок». Вправа виконується у вигляді естафети від учня до учня. (вправа записується на дошці).
Зелені водорості |
Діатомові водорості |
Бурі водорості |
Червоні водорості |
|
|
|
|
VІІ. Узагальнення і систематизація знань
Робота з таблицею «Загальні ознаки відділів водоростей» у зошитах (на дошці). У стовпці «Забарвлення» вчитель ставить завчасно заготовлені кольорові кружечки, що відображають пігменти, які містяться у хлоропластах водоростей певного відділу. Учні у таблиці замальовують кольоровими олівцями.
Табл. Загальні ознаки відділів водоростей
Відділ |
Середо-вище існуван- ня |
Рівень організації |
Спосіб розмно-ження |
Запаса-юча речови-на |
Забарвлення |
Предста-вники |
Зелені |
|
|
|
|
|
|
Діато-мові |
|
|
|
|
+ == |
|
Бурі |
|
|
|
|
+ + = |
|
Червоні |
|
|
|
|
+ + = |
|
Евристична бесіда:
- Пігмент якого кольору міститься у хлоропластах всіх розглянутих відділів водоростей?
- Яке біологічне значення цього пігменту?
Загальне обговорення проблемної ситуації.
VІІІ. Підсумки уроку
Оцінювання роботи учнів.
Домашнє завдання: опрацювати відповідний параграф у підручнику; створити сенкан «Водорості» (за бажанням); робота над міні-проектом (на вибір):
- Як утворився торф і кам’яне вугілля?