Конспект уроку з біології для 8 класу на тему "Ендокринні залози організму людини. Профілактика захворювань ендокринної системи"

Про матеріал
Урок розроблений до теми "Регуляція функцій організму людини" при вивченні біології у 8 класі. Використання сучасних технологій на уроці, зроблять урок цікавим і захопливим. В ході уроку учні можуть здобути, перевірити й закріпити знання в ігровій формі.
Перегляд файлу

  Тема уроку:  Ендокринні залози організму людини. Профілактика

                          захворювань ендокринної системи.

 

Мета уроку:  ознайомити учнів з особливостями будови й основними органами ендокринної системи людини; ознайомити учнів з найбільш поширеними проблемами ендокринної системи; розглянути причини виникнення таких проблем та заходи їх профілактики.

Обладнання: м/д дошка, презентація.

Тип уроку: комбінований

 

                                                  Хід уроку

І Організаційний момент

ІІ  Актуалізація опорних знань учнів

  Бесіда:

  1. Як здійснюється гуморальна регуляція діяльності організму людини?
  2. Як називаються речовини, які виробляють ендокринні залози?
  3. Які функції виконують гормони?

Робота з класом. Усно виконують завдання записані на дошці:

  1. Згрупувати залози:

А Залози зовнішньої секреції 

Б Залози внутрішньої секреції

В Залози змішаної секреції

  1. гіпофіз;  2) підшлункова;  3) надниркові;  4) статеві;  5) слинні; 

6) потові;  7) щитоподібна;  8) вилочкова;  9) слізні; 10) епіфіз.

 

  1. Привести у відповідність регуляторну систему і характерні їй властивості:

А  нервова система         1. швидка передача сигналу на значні відстані

           Б ендокринна система    2. дія системи тривала

                                                     3  має малу швидкість поширення

                                                     4  дія на орган чи систему органів короткочасна

  1. Побудуйте схему  «Регуляція діяльності ендокринної системи»

 

 

 

 Кров

 

 

 

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

Слова вчителя:

Памятаєте, в казці «Про Білосніжку…» , зла мачуха на очах падчерці перетворюється у відьму – ніс загострився, очі вилізли з орбіт, лице і шия набрякли, мачуха стала трястися.

    Чи можуть бути схожі перетворення в реальному житті?

     Порушення діяльності якої із систем може призвести до вище описаних відхилень?

Оголошення теми і мети уроку.

 

ІV Вивчення нового матеріалу

1. Дослідницька робота в парах. Завдання: опрацювати матеріал підручника. Кожна пара отримала карточку з назвою залози внутрішньої секреції, яку має дослідити.

 По закінчені самостійної роботи, кожна пара робить повідомлення про відповідну залозу, її гормони та функції. Діти одночасно заповнюють таблицю в зошиті.

             Залоза

 

Гормони, що синтезуються

          Функції

 

2. Захворювання ендокринної системи.

Слова вчителя:   Порушення діяльності ендокринної системи може бути спричинене:

  • Збільшенням продукування гормонів і називається – гіперфункція
  • Зменшенням вироблення гормонів – гіпофункція.

Які ж хвороби розвиваються при порушенні роботи ендокринної системи?

Індивідуальні повідомлення учнів, які мали випереджальне завдання.

Одночасна робота дітей з таблицею в зошиті.

Залоза внутрішньої секреції

 

             Гіперфункція

 

        Гіпофункція

Гіпофіз

Надмірне виділення ростових гормонів призводить до розвитку гігантизму або акромегалії ( надмірного розростання окремих частин тіла)

Недостатнє виділення ростових гормонів призводить до розвитку карликовості й затримки статевого розвитку

Щитовидна залоза

Приводить до розвитку базедової хвороби. Виражається в загальному підвищені інтенсивності обміну речовин, при цьому дуже часто залоза розростається (утворюється зоб). Спостерігаються тремтіння пальців, прискорення серцебиття і схуднення.

Призводить до розвитку хвороби  мікседеми (у дорослих), яка супроводжується набряком шкіри, випаданням волосся, кволістю, сонливістю.

У дітей – кретинізм, який проявляється значним відставанням у фізичному та розумовому розвитку.

 

 

Паращитовидна залоза

У кістках скелета утворюються порожнини, збільшується ламкість кісток, часто утворюються камені в нирках

Знижується вміст кальцію в крові, спостерігаються судомні скорочення мязів

Підшлункова залоза

 

Нестача інсуліну призводить до розвитку цукрового діабету, який характеризується підвищенням рівня глюкози в крові, настає тяжке схуднення, отруєння продуктами неповного розпаду вуглеводів.

Кора надниркових залоз

Спостерігаються надмірне відкладання жиру на тулубі, зміну форми обличчя, підвищення артеріального тиску, ламкість кісток

Розвивається Аддисонова хвороба. Спостерігається схуднення, розвиток бронзового забарвлення шкіри, зниження артеріального тиску, порушення водно-сольового обміну

 

3. Причини розвитку захворювання ендокринної системи.

   Індивідуальні повідомлення учнів, які мали випереджальне завдання.

  • Першим і найважливішим фактором є екологічний стан навколишнього середовища. Будь-які забруднення повітря, води і землі різними видами отрут, солей важких металів залишають свій негативний слід на здоровя людини і зокрема на його ендокринну систему.
  • Шкідливі звички людини – куріння і алкоголь. Це відбувається із-за смол, які знаходяться в сигаретах, і етилового спирту, які потрапляючи в організм, завдають шкідливого впливу на стінки клітин всіх органів, у тому числі й ендокринним залозам.
  • Незбалансоване харчування також є чинником захворювання. Нестача мікроелементів і вітамінів призводить до збою в системі гормонів, і отже, негативно позначається на якості роботи всієї ендокринної системи організму.

Психологічні травми, стрес, різні неврози несприятливо позначаються на нервовій та імунній системах. Внаслідок перенесених інфекційних або вірусних захворювань настає дебют хвороб ендокринної системи.

 

V Узагальнення і систематизація знань учнів

  1. Слова вчителя:   на основі здобутих знань, давайте всі разом створимо Пам’ятку «Профілактика захворювань ендокринної системи».

Пропонуйте свої думки.

  • Своєчасне лікування наявних інфекційних та інших захворювань, які можуть послужити поштовхом для розвитку патологічного процесу в будь – якій залозі ендокринної системи.
  • Знизити вплив на організм різних токсичних речовин.
  • Дотримуватися збалансованого і раціонального харчування.
  • Дотримуватися здорового способу життя без шкідливих звичок.

 

Слова вчителя:   Все це може допомогти збалансувати показники вироблення гормонів, необхідних для нормального функціонування організму.

  При появі перших симптомів захворювання необхідно відразу ж звернутися за консультацією до ендокринолога. Адже тільки своєчасне звернення до фахівця допоможе попередити розвиток хвороб.

  1. Розв’язання біологічних задач. (Робота з класом)

А) Молодий організм росте занадто швидко і досяг висоти двох метрів. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?

                                  (Гіпофіз. Гіперфункція. Соматотропін. Гігантизм)

Б) Людина відчуває постійну спрагу, різко худне. Рівень глюкози в крові підвищений. З’являється цукор в сечі. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?

                             (Підшлункова. Гіпофункція. Інсулін. Цукровий діабет)

В) У людини підвищений артеріальний тиск, посилюється збудливість нервової системи, виникає дратівливість і швидка стомлюваність, щитовидна залоза збільшена. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?

                         (Щитовидна. Гіперфункція. Тироксин. Базедова хвороба)

Г) У людини глибоке дихання, підвищена температура тіла, збільшується сила і частота серцевих скорочень. Організм готується до швидкої відповіді на можливу небезпеку. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?            (Надниркові. Гіперфункція. Адреналін. Пристосування організму до змін).

 

Д) У людини непропорційно збільшені розміри нижньої щелепи, кистей і стоп. Кістки продовжують рости. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?

                                (Гіпофіз. Гіперфункція. Соматотропін. Акромегалія)

 

VІ  Підсумки уроку, оцінювання діяльності учнів

VІІ Повідомлення домашнього завдання

Опрацювати параграф підручника. 

Підготувати презентацію «Профілактика йододефіциту в організмі людини»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кузьменко Tетяна Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
29 січня 2019
Переглядів
9506
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку