Тема уроку: Ендокринні залози організму людини. Профілактика
захворювань ендокринної системи.
Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями будови й основними органами ендокринної системи людини; ознайомити учнів з найбільш поширеними проблемами ендокринної системи; розглянути причини виникнення таких проблем та заходи їх профілактики.
Обладнання: м/д дошка, презентація.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда:
Робота з класом. Усно виконують завдання записані на дошці:
А Залози зовнішньої секреції
Б Залози внутрішньої секреції
В Залози змішаної секреції
6) потові; 7) щитоподібна; 8) вилочкова; 9) слізні; 10) епіфіз.
А нервова система 1. швидка передача сигналу на значні відстані
Б ендокринна система 2. дія системи тривала
3 має малу швидкість поширення
4 дія на орган чи систему органів короткочасна
Кров
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Слова вчителя:
Пам’ятаєте, в казці «Про Білосніжку…» , зла мачуха на очах падчерці перетворюється у відьму – ніс загострився, очі вилізли з орбіт, лице і шия набрякли, мачуха стала трястися.
Чи можуть бути схожі перетворення в реальному житті?
Порушення діяльності якої із систем може призвести до вище описаних відхилень?
Оголошення теми і мети уроку.
ІV Вивчення нового матеріалу
1. Дослідницька робота в парах. Завдання: опрацювати матеріал підручника. Кожна пара отримала карточку з назвою залози внутрішньої секреції, яку має дослідити.
По закінчені самостійної роботи, кожна пара робить повідомлення про відповідну залозу, її гормони та функції. Діти одночасно заповнюють таблицю в зошиті.
Залоза
|
Гормони, що синтезуються |
Функції |
2. Захворювання ендокринної системи.
Слова вчителя: Порушення діяльності ендокринної системи може бути спричинене:
Які ж хвороби розвиваються при порушенні роботи ендокринної системи?
Індивідуальні повідомлення учнів, які мали випереджальне завдання.
Одночасна робота дітей з таблицею в зошиті.
Залоза внутрішньої секреції |
Гіперфункція |
Гіпофункція |
Гіпофіз |
Надмірне виділення ростових гормонів призводить до розвитку гігантизму або акромегалії ( надмірного розростання окремих частин тіла) |
Недостатнє виділення ростових гормонів призводить до розвитку карликовості й затримки статевого розвитку |
Щитовидна залоза |
Приводить до розвитку базедової хвороби. Виражається в загальному підвищені інтенсивності обміну речовин, при цьому дуже часто залоза розростається (утворюється зоб). Спостерігаються тремтіння пальців, прискорення серцебиття і схуднення. |
Призводить до розвитку хвороби мікседеми (у дорослих), яка супроводжується набряком шкіри, випаданням волосся, кволістю, сонливістю. У дітей – кретинізм, який проявляється значним відставанням у фізичному та розумовому розвитку.
|
Паращитовидна залоза |
У кістках скелета утворюються порожнини, збільшується ламкість кісток, часто утворюються камені в нирках |
Знижується вміст кальцію в крові, спостерігаються судомні скорочення м’язів |
Підшлункова залоза |
|
Нестача інсуліну призводить до розвитку цукрового діабету, який характеризується підвищенням рівня глюкози в крові, настає тяжке схуднення, отруєння продуктами неповного розпаду вуглеводів. |
Кора надниркових залоз |
Спостерігаються надмірне відкладання жиру на тулубі, зміну форми обличчя, підвищення артеріального тиску, ламкість кісток |
Розвивається Аддисонова хвороба. Спостерігається схуднення, розвиток бронзового забарвлення шкіри, зниження артеріального тиску, порушення водно-сольового обміну |
3. Причини розвитку захворювання ендокринної системи.
Індивідуальні повідомлення учнів, які мали випереджальне завдання.
Психологічні травми, стрес, різні неврози несприятливо позначаються на нервовій та імунній системах. Внаслідок перенесених інфекційних або вірусних захворювань настає дебют хвороб ендокринної системи.
V Узагальнення і систематизація знань учнів
Пропонуйте свої думки.
Слова вчителя: Все це може допомогти збалансувати показники вироблення гормонів, необхідних для нормального функціонування організму.
При появі перших симптомів захворювання необхідно відразу ж звернутися за консультацією до ендокринолога. Адже тільки своєчасне звернення до фахівця допоможе попередити розвиток хвороб.
А) Молодий організм росте занадто швидко і досяг висоти двох метрів. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?
(Гіпофіз. Гіперфункція. Соматотропін. Гігантизм)
Б) Людина відчуває постійну спрагу, різко худне. Рівень глюкози в крові підвищений. З’являється цукор в сечі. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?
(Підшлункова. Гіпофункція. Інсулін. Цукровий діабет)
В) У людини підвищений артеріальний тиск, посилюється збудливість нервової системи, виникає дратівливість і швидка стомлюваність, щитовидна залоза збільшена. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?
(Щитовидна. Гіперфункція. Тироксин. Базедова хвороба)
Г) У людини глибоке дихання, підвищена температура тіла, збільшується сила і частота серцевих скорочень. Організм готується до швидкої відповіді на можливу небезпеку. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба? (Надниркові. Гіперфункція. Адреналін. Пристосування організму до змін).
Д) У людини непропорційно збільшені розміри нижньої щелепи, кистей і стоп. Кістки продовжують рости. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?
(Гіпофіз. Гіперфункція. Соматотропін. Акромегалія)
VІ Підсумки уроку, оцінювання діяльності учнів
VІІ Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати параграф підручника.
Підготувати презентацію «Профілактика йододефіциту в організмі людини»